Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door gytha
#2224540
a.s. Maandag wordt mijn hond aan patella luxatie graad 1 geopereerd. Maandag rechts en 8 weken later links. Nu is het een ontzettend drukke hond. Als ik haar 's middag uitlaat, dan weet zij niet meer wat stappen of draven is, maar vliegt zij een uur lang alleen maar als een raket heen en weer. Zij is 14 maanden oud en begint nu af en toe een paar passen op 3 poten te lopen, wat trouwens gewoon tijdens het racen gebeurt. Ook schiet de knie er af en toe zo erg uit, dat het wel 10 minuten duurt voordat hij er weer inschiet. De bespiering is super, dus middelen hiervoor gebruiken heeft geen zin meer.

Mijn vraag nu: hoe kan ik mijn hond rustig houden in de bench!!!! De eerste week mag zij alleen naar buiten om te plassen en poepen, de tweede week mag zij 3 keer 5 minuten lopen en zo iedere week met 5 minuten opbouwen. Ik zie er als een hel tegenop, want zij is zo druk en dan moet zij dus de hele dag in de bench zitten. Verder krijgt zij een kraag mee, maar dat ligt niet lekker. Heeft iemand nog een ander idee om te voorkomen dat zij haar wond open gaat bijten?
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#2224555
ipv een kraag kan je een band omdoen, veel zachter...
en misschien denkspelletjes gaan doen, die bordspellen..
of heel misschien een beetje rustcompositium geven..
ppfff lijkt mij ook heel moeilijk, wens je sterkte en succes...
Door nienk
#2224600
ai, vervelend. Qua kraag kan in de Comfy Cone aanraden, die heeft Reus nu ook om en is hij veel rustiger mee dan met zo'n harde plastic kraag. hij kan er ook gewoon mee liggen. (duurde wel even voordat hij dat doordat. had je aan willen raden je hond alvast te laten wennen aan de kraag, maar dat is nu al te laat.) overigens kan hij met de harde kraag ook wel liggen hoor, maar wel alleen plat op zijn buik lang uit, weet niet of dat prettig is met dat knietje na de operatie.

qua rustig houden inderdaad denk spelletjes, haar eten in een kong stoppen, en zodra ze weer wat mag lopen lekker laten zoeken naar snoepjes (in een niet al te grote ruimte, zodat ze niet veel hoeft te lopen)

Rust Compositum werkt hier goed. maar er zijn ook andere homeopatisch/alternatieve middeltjes die wellicht kunnen helpen om haar rustig te houden. maar ik weet niet of je dat soort dingen gewoon kan geven aan een hond die net onder narcose is geweest en/of medicatie krijgt.

en als ze dan rustig blijft, toen een van de honden van vanaalst teentje had gebroken gaf iemand de tip om de hond met auto rijden mee te nemen en naar buiten te laten kijken, of mee fietsen of wandelen in een karretje, van het rondkijken en luchtjes opsnuiven worden ze ook al moe.

succes ermee!!
Door smulpaap
#2224664
De eerste week na de operatie zijn ze vaak nog wel rustig en /of slaperig . Dus dat is alvast een week  :biggrin2: Dan beginnen de hechtingen vaak te jeuken , en dat is idd even een rotperiode . Als die er eenmaal eerst maar uit zijn dan is de hond vaak al rustiger . Je zult dan idd even aan een kraag moeten . Ik heb voor mijn eigen hond de zg Eilandpleister gebruikt , deze pleister wordt bij mensen ook gebruikt als ze een grote operatiewond hebben . Zorg verder de eerst weken voor veel rust in huis , waarin je eigen houding natuurlijk ook belangrijk is . Er gewoon zijn en rustig een boek lezen bv ..... dan is de hond vaak ook rustig , en heeft die rust ook erg hard nodig . Rust is met dit soort ingrepen zo belangrijk voor de genezing . Je kan idd hersenwerk doen met je hond , leg dan bv een anti-slip mat in de benche zodat je hond geen rare bewegingen kan maken . Doe bv 3 a 4 x dgs kort wat hersenwerk i.p.v eenmaal een half uur ( Ze hebben hun rust echt nodig ) Verder kan een hondenkar een uitkomst zijn . Dan krijgen ze toch wat prikkels als ze buiten zijn . Mijn eigen stuiterbal nam ik bij voorkeur mee de stille polder in , dat gaf niet teveel prikkels en werkte bij haar juist rustgevend . En je kan idd ondersteunen met natuurlijke middelen als dit nodig is . Doordat de hond de eerste tijd immobiel is kan je gerust wat minder gaan voeren , komen ze niets aan ook . En dat is met dergelijke knieen ook belangrijk .... goed op gewicht zijn en blijven . Het is een hele zure appel voor de hond , maar nogmaals en zeker voor de drukke stuiterballen , geef je hond rust , en laat de hond ook later niet te snel weer loslopen bv . Later kan je bv altijd nog denken aan fysiotherapie en hydrotherapie om de bespiering weer op peil te krijgen , en het is ook weer een goede uitlaatklep voor je hond om wat energie kwijt te raken . Heel veel sukses !
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door