Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Gonnie
#2223194
Bruut loop een beetje mank. Waarschijnlijk overbelasting, telang gewandeld afgelopen weekend.

Vandaag naar de da geweest en gelijk weer een berg van een discussie.

De da blijft beweren dat voor pups brokken veel meer mineralen ed bevatten dan barf of kkv en dat (zeker bij labrador's ) dat onontbeerlijk is. Ook geeft ze aan, dat barf niet kan voldoen aan wat er in een brok zit qua vitamine, mineralen ed. bij honden van grote rassen.

En ja hoor.....ik ga weer twijfelen  :-[

Bruut ziet er heel gezond uit, weeg met 5 maanden nu 18,8 kilo (ja 4,5 kilo in 4 weken tijd is volgens de da ook veel te veel, terwijl ze altijd roept 1 kilo per week) heeft een prachtige glimmende vacht en is levendig genoeg.

Maar omdat ik toch het allerbeste wil voor bruut weet ik echt even niet wat ik moet.

Na al 3 maanden hier te lezen en te vragen, vind ik barf logisch voer en Bruut vind het heerlijk (en eerlijk gezegt sinds ik barf vind ik het nog leuk ook. Ik sta normaal nooit zo lang in de keuken).

Wat is nou het verschil tussen brok en barf ten aanzien van de opbouw van gezonden botten, zeker bij bijv. labrador retriever's.
Laatst gewijzigd door Gonnie op vr 13 jan 2012, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2223270
ik denk toch dat het onwetendheid van de DA is.
Volgens mij reken jij het allemaal precies af.
Ik heb ook een pup van 6 maanden en die barft ook. Groeit goed op.
Toen ie nog op brok stond zei de arts dat ie te hard groeide, nu op barf en iedere maand puppycheck zeg de assistente dat hij mooi gelijkmatig groeit.
Wel is het zo dat je idd met en pup nog geen lange wandelingen moet maken. Mij is ooit gezegd per week 1 minuut wandelen dus met 25 weken niet langer als 25 en 30 minuten achter elkaar wandelen.
Door Limbabnees
#2223277
Ik heb begrepen voor elke maand dat hij/zij is, 5 minuten wandelen gerekend wordt.
Dus 6 maanden = 30 minuten wandelen,  1 tot 3 uur rusten.

Ik zie hier ook vaak mensen mee lopen met een hondenuitlater.
Lopen ze ruim 2 uur mee met een pup van 6 to 8 maanden :(

Owee als ik er iets van zeg :wall:
Door suzanne 1
#2223313
In de bieb staat ook nog een heel stuk over barf en calcium/opgroeien etc. Het heet: "Het eeuwige calcium vraagstuk, door Ian Billinghurst"

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 632.0.html

deze dus;

Oh ja, en dierenartsen weten er over het algemeen niet veel van, en dus kunnen ze niet zeggen dat het goed is voor je hond (geen ervaring) + willen ze graag hun eigen brokjes verkopen, dus barf is slecht  :( volgens hun. lekker barf blijven voeren, dat zul je in het stuk wat ik hierboven aangaf wel kunnen lezen. Succes
Door Limpy
#2223314
Met kvv/barf groeien grote hondenrassen veel rustiger/geleidijker op....vooral doorgaan met versvoeren en laat die DA maar lekker lullen!
Door Martine-Tom
#2223335
En waarom is dat "zeker bij labradors" van belang? Wat een onzin weer zeg.
Niet naar luisteren en gewoon lekker vers blijven geven  :)
Door nienk
#2223338
laat die DA inderdaad maar kletsen, die beste man weet gewoon niet beter, onwetendheid, kortzichtig, noem het hoe je het wilt noemen, maar luister er in ieder geval niet naar.

barf is het beste. joh, er zijn hier zoveel mensen met zoveel pups van zoveel rassen, gewone baasjes maar ook fokkers. generatie na generatie nesten op barf of kvv. dat zegt genoeg!

zou je aanraden om eens rond te kijken/vragen of je in de buurt ergens een pro-vers DA hebt. iedere keer die discussie en/of twijfels, dat is gewoon zonde van je energie! iedere hond heeft wel eens een dierenarts nodig, dat is al vervelend genoeg zonder je zelf te moeten verantwoorden en twijfelend naar huis te gaan. als je dat makkelijk kan voorkomen door gewoon naar een andere dierenarts te gaan, dan zou ik dat doen!
Door Anne in Zweden
#2224180
Joh, die fase hebben de meesten van ons doorgemaakt. Barfen is in het begin vooral heel spannend, en als je altijd gewend was brokken te voeren, en daarin ook altijd geadviseerd en begeleid werd door je da, dan kunnen vervelende opmerkingen over barf je al snel aan het twijfelen brengen. Maar neem van mij aan dat die twijfel na een tijdje verdwijnt, en als je da dan weer eens begint over het voordeel van brokken ten opzichte van barf, dan schud je alleen nog maar meewarig het hoofd. Je ziet toch zelf hoe goed je hond het doet op barf? Tuurlijk, op brokken deden mijn honden het ook uitstekend, beter ging niet, dacht ik - totdat we overstapten op barf (ik las erover en het leek me zó logisch allemaal) en ik zag dat mijn honden het nog veel beter gingen doen.
Na tweeënhalf jaar barfen weet ik inmiddels: als mensen (da's, dierenspeciaalzaken) tegen barfen zijn, dan is dat omdat ze a: gewoon niet precies weten wat het inhoudt, of b: omdat ze er een commercieel belang bij hebben zo veel mogelijk brokken te verkopen. En meestal is het een combinatie van beide.

Weddenschapje aangaan? Over een halfjaar praten we weer, en dan kijken we of je nog steeds aan het twijfelen wordt gebracht!
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op za 14 jan 2012, 01:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#2224202
Limbabnees schreef: Ik heb begrepen voor elke maand dat hij/zij is, 5 minuten wandelen gerekend wordt.
Dus 6 maanden = 30 minuten wandelen,  1 tot 3 uur rusten.

Ik zie hier ook vaak mensen mee lopen met een hondenuitlater.
Lopen ze ruim 2 uur mee met een pup van 6 to 8 maanden :(

Owee als ik er iets van zeg :wall:
daar heb ik me met al m'n pups nog nooit aan gehouden...
ze gingen gewoon mee met de wandelingen van de andere, wel keek ik of ze wat moe gingen worden dan werden ze gedragen of ging de buggy in..
een hond van 6 mnd een half uurtje...
Laatst gewijzigd door me and my boys op za 14 jan 2012, 08:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tycolaika
#2224247
Sorry ik hou me daar dus ook niet aan. als ik met zena een half uur ma ziu lopen gaat ze me de hele tent afbreken. die heeft daar ik echt niet genoeg aan. ik kijk t gewoon aan. ik vertrek . maar sorry hihi ik ben eerder moe als zena.  ::)
Door Monoxxide
#2224253
Is in het begin inderdaad moeilijk om je onderbouwd te verdedigen tegen een welbespraakte dierenarts. Heb dat in het begin ook gehad. Best zoek je gewoon een dierenarts die met je meedenkt binnen het versverhaal. Als je DA tegen vers is zal alles wat er ooit aan je hondje komt (hopelijk niks) voortvloeien uit de versvoeding. Heb het gevoel dat jongere dierenartsen er hier meer voor openstaan in belgie dan de oudere garde.
Door Martine-Tom
#2224280
Monoxxide schreef: Is in het begin inderdaad moeilijk om je onderbouwd te verdedigen tegen een welbespraakte dierenarts. Heb dat in het begin ook gehad. Best zoek je gewoon een dierenarts die met je meedenkt binnen het versverhaal. Als je DA tegen vers is zal alles wat er ooit aan je hondje komt (hopelijk niks) voortvloeien uit de versvoeding. Heb het gevoel dat jongere dierenartsen er hier meer voor openstaan in belgie dan de oudere garde.
Ik ben er ook voor overgestapt naar een ander ik was dat beschuldigende vingertje zat.
En volgens mijn da zou elke klacht verholpen zijn als ik maar brokken ging voeren.
Nu een jonge da die meedenkt ipv tegenwerkt  :) Beetje jammer dat mijn oude da op de hoek van de straat zat en mijn nieuwe een kwartier met de bus verderop maar ik heb het er graag voor over!

En die minutenregel heb ik me ook nog nooit aan gehouden, ik kijk gewoon naar mijn hond, als hij moe is dan stoppen we of ik draag hem ofzo.
Door Mevroi Kruim
#2224289
Gewoon weer een da die geen idee heeft wat verantwoord barfen inhoudt maar er wel een ongefundeerde mening over ventileert. Als het je dwars zit en je geen zin hebt in oeverloos gezeur: andere da zoeken. Als je de discussie aan wilt gaan: vragen wat zij dan denkt dat er in barf zit en wat de samenstelling is, hoeveel van welke voedingsstoffen etc. Als ze dan aankomt met veel te weinig calcium weet je iig dat ze geen idee heeft van de samenstelling van barf en denkt dat je alleen spiervlees of alleen pens voert. Je zou haar het boekje van Tannetje Koning kunnen aanbevelen. En wat bij mijn da heel goed geholpen heeft destijds was de vraag welk merk brokken hij z'n kinderen voerde.

Wat betreft de beruchte 5-minuten-regel: daar heb ik het laatst nog uitgebreid met Dorothea over gehad. We kwamen tot de conclusie dat er geen enkele wetenschappelijke onderbouwing voor is, er is  voor zover wij konden vinden 1 onderzoek gedaan naar de invloed van beweging op gewrichten, met een paar beagles in een lab, en daar kwam uit dat te weinig beweging aanzienlijk schadelijker is voor de gewrichten dan te veel. Over de botten en pezen zeggen ze niks. Bij mensen en paarden is er wel redelijk wat onderzoek gedaan en ook daar kwam uit dat te weinig beweging in de groeifase blijvende schade aanricht aan het bewegingsapparaat. De kraakbeenlaag van de gewrichten ontwikkelt zich niet en blijft de rest van het leven te dun, de botten worden iel en breekbaar en de spieren zijn niet sterk genoeg om het skelet bij elkaar te houden. Dat is door voldoende beweging later wel deels te herstellen maar nooit helemaal.

Ik heb zelf het idee dat de oorsprong van die hele 5-minuten-regel te vinden is in een opmerking van Marcel Nijland in zijn boek Hondse Hoogstandjes. Daar schrijft hij ergens dat het hem een goed idee lijkt om een pup van een heel groot ras, Ierse Wolfshond of St Bernhard bv, in de eerste periode niet te veel te laten rennen en dollen omdat die zo snel in gewicht toenemen dat de spieren en banden het niet kunnen bijhouden en de botten nog niet stevig genoeg zijn. Hij noemt daar een vuistregel van 5 minuten per maand per wandeling. En zet daar dan bij dat die pups minstens 6x daags moeten wandelen, liever nog meer, om de botten en spieren toch voldoende te belasten. Die ontwikkelen zich nl alleen bij belasting, hoe meer belasting, hoe dikker en steviger ze worden.
Die regel is niet gebaseerd op enig onderzoek maar op 'gezond verstand'. En hij schrijft nergens dat die ook zou moeten gelden voor kleinere honden. Daarover schrijft hij dat je de honden niet moet over- maar zeker ook niet onderbelasten.
Gebruikersavatar
Door Gonnie
#2224615
Ik heb dat pootje eens bekeken tijdens het uitlaten, en meneer is tierig genoeg. Hij springt, rent, huppelt en speelt als een gek. Dan zie je helemaal niets aan hem. Hij blijft ook lekker kwispelen em z'n oren staan netjes, dus zo te zien geen pijn.

Nu weet ik dat honden niet egaal groeien.... zou het kunnen zijn dat de ene poot gewoon wat groter is dan de andere (of kraam ik nu echt klinklare onzin uit  :confused1:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door