Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Gotan
#222041
Ik heb net mijn honden verse kabeljauw gegeven maar lees hier en daar dat ik het beter had kunnen invriezen. Kan dit kwaad nu ze het vers hebben gehad ? De poezen hebben het ook zitten eten.
Gebruikersavatar
Door Binno
#222052
Nee kabeljauw kan je lekker zo geven. :D Volgens mij moet je alleen zoetwatervis twee of drie weken invriezen ivm mogelijke parasieten. Zalm vries ik in elk geval wel altijd eerst in. ;)
Door Gotan
#222056
Haring is niet de enige vis wat haringworm kan hebben..

Bekend is ook de zg. haringworm die voorkomt in zeevissen zoals kabeljauw, makreel en met name haring.

Bovengenoemde tekst kwam ik hier in site tegen vandaar dat ik eraan twijfelde.
Door Lizzy
#222090
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik diverse keren makrelen ZO uit de zee (door Leo gevangen met zeevissen) aan mijn honden heb gegeven..... ze zijn er nog nooit ziek van geworden. Ik denk dat een gezonde hond met zo'n parasiet wel korte-metten maakt. Overigens moet de vis 1 etmaal bij -20 graden worden ingevroren.

Zie ook deze website: http://home.planet.nl/~bakk3663/zoonosepz.html

(oh, en mocht je hond besmet raken: hij gaat niet dood van deze parasiet heb ik begrepen).
Gebruikersavatar
Door Binno
#222096
Die twee of drie weken invriezen waar ik mee in mijn hoofd zit zijn dus alleen nodig voor de parasiet in bvb zalm of zalmkoppen?
En zou ik dan beter toch makreel en kabeljauw een etmaal invriezen, i.v.m. haringworm? Of is het risico echt heel erg klein en kan ik het toch met een gerust hart zo blijven geven?
Ik raak geloof ik een beetje in de war nu... :-\
Ik heb namelijk nog nooit makreel ingevroren voor ik 'm aan onze honden gaf... ::)
Door Lizzy
#222105
Binno schreef: Die twee of drie weken invriezen waar ik mee in mijn hoofd zit zijn dus alleen nodig voor de parasiet in bvb zalm of zalmkoppen?
En zou ik dan beter toch makreel en kabeljauw een etmaal invriezen, i.v.m. haringworm? Of is het risico echt heel erg klein en kan ik het toch met een gerust hart zo blijven geven?
Ik raak geloof ik een beetje in de war nu... :-\
Ik heb namelijk nog nooit makreel ingevroren voor ik 'm aan onze honden gaf... ::)
We praten wel over verschillende wormen en parasieten. De zalm uit de pasific kan besmet zijn met Nanophyetus salmincola. Dat is een parasiet. Overigens is dit ook goed te behandelen (bij de hond), maar zekerheidshalve moet je zalm uit de pacific 3 weken invriezen.

Haringworm is een worm die blijkbaar veel voor komt bij haring (en volgens mij in mindere mate bij andere zeevissen). Kabeljauwworm schijn veel minder 'agressief te zijn'. De diverse wormen sterft door de vis 1 etmaal bij -20 graden in te vriezen.

Zie daarvoor bijv. http://www.natuurinformatie.nl/ecomare. ... 00571.html

Ik heb veel vissen zelf ook nooit eerder ingevroren dus ik denk dat veel gezonde honden direct korte metten maken met wormen. Zekerheidshalve alle vissen maar eerst even invriezen!
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 11 dec 2004, 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Gotan
#222224
Ok ik ga voortaan ook invriezen !
Ik kwam er ook achter dat de andere vis die ik van mijn visboer krijg een zoetwater vis is, die eten mijn honden ook niet zo graag. Die ga ik voortaan ook eerst invriezen.
Door Lizzy
#222289
Gotan schreef: Ok ik ga voortaan ook invriezen !
Ik kwam er ook achter dat de andere vis die ik van mijn visboer krijg een zoetwater vis is, die eten mijn honden ook niet zo graag. Die ga ik voortaan ook eerst invriezen.
Ja, maar maak je alsjeblieft niet druk om deze keer dat je kabeljauw zo hebt gegeven hoor! Ik vraag me trouwens ook best af of ze kabeljauw aan boord van visserboten invriezen of op ijs bewaren.... Iemand?
Door Truus
#222339
Lizzy schreef: Ja, maar maak je alsjeblieft niet druk om deze keer dat je kabeljauw zo hebt gegeven hoor! Ik vraag me trouwens ook best af of ze kabeljauw aan boord van visserboten invriezen of op ijs bewaren.... Iemand?
De kabeljauw bewaren ze in ijs ;)
Door Francisca
#222343
Een kotter vaart iedere week uit, dan gaat het onder ijs. Wordt niet ingevroren dus.
Een trawler blijft langer op zee en dan wordt het wel ingevroren.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door