Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2220297
Ik ben net een bestelling aan het ontdooien om te portioneren, en er zit een runderlong bij die a: heel donker is van kleur (heeft niets meer met rood te maken, eerder donkerpaars/donkerbruin; de structuur is wel die van long) en die b: een geurtje heeft. Echt stinken kan ik het niet noemen, het viel me pas op toen ik het pakje had opengemaakt en ik de long even aan de kant legde om een stuk lever in een aparte bak te doen. Ik denk: wat een vreemd geurtje ineens? Blijkt het de long te zijn. Hij is nog niet ver genoeg ontdooid om te kijken of er verder nog iets mis mee is. Ik heb hem maar in een apart bakje gelegd voor nadere analyse straks.

Maar weet iemand of longen onderling erg van kleur kunnen verschillen? Ik ben eigenlijk helder rood via zalmkleur naar roze neigend gewend, zowel bij schapen- als runderlong.
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op wo 11 jan 2012, 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Bosliefje
#2220505
Long is volgens mij zeer helder-rood en ruikt niet.
Ik heb wel gemerkt dat het categorie-3 vlees een hele aparte geur heeft, niet echt bedorven maar zeker geen prettige geur. Ik merkte het doordat ik gisteren Smuldier had gekocht wegens een lege diepvries. Weer die geur. Enige tijd geleden heb ik vlees omgeruild vanwege deze geur, bleek ook categorie-3.
Misschien heb je long van deze categorie, voor huisdieren geschikt (??)
#2220540
Bosliefje schreef: Long is volgens mij zeer helder-rood en ruikt niet.
Ik heb wel gemerkt dat het categorie-3 vlees een hele aparte geur heeft, niet echt bedorven maar zeker geen prettige geur. Ik merkte het doordat ik gisteren Smuldier had gekocht wegens een lege diepvries. Weer die geur. Enige tijd geleden heb ik vlees omgeruild vanwege deze geur, bleek ook categorie-3.
Misschien heb je long van deze categorie, voor huisdieren geschikt (??)
Eigenlijk is dit van scharrelkoe, direct bij de boer vandaan (dat wil zeggen, de barfleverancier krijgt het van een lokale boer aangeleverd). Ik zal nog eens navragen of het ook werkelijk scharrel is.

Ik weet niet of ik het kan drogen en aan de honden geven (ik geef long alleen gedroogd). Op zich eten ze hier ook gewoon meurende kadavers als ze er een vinden in de struiken, dus die geur stoort me niet zo, maar over die kleur ben ik onzeker. Zijn er longziekten die een donkerpaars/donkerbruine kleur veroorzaken?
Door miik
#2220542
Ik had laatst long vrij lang naast de vriezer omdat ik geen plek had en dan wordt ie inderdaad donkerder/ paarser.
Volgens is het niet iets dat door ziekte komt. Bij ziekte verwacht ik eerder, pus, of knobbels of rare structuur.
Ik zou het gewoon drogen.
#2220725
miik schreef: Ik had laatst long vrij lang naast de vriezer omdat ik geen plek had en dan wordt ie inderdaad donkerder/ paarser.
Volgens is het niet iets dat door ziekte komt. Bij ziekte verwacht ik eerder, pus, of knobbels of rare structuur.
Ik zou het gewoon drogen.
Fijn, ga ik doen dan! Kan best zijn dat ie bij de leverancier een tijdje buiten de vriezer heeft gelegen, dat is altijd zo'n chaos in dat winkeltje!
Nu de long ontdooid is, ruikt hij ook niet meer zo sterk. Zit nog wel een geurtje aan ik niet ken van long, maar het ruikt zeker niet bedorven.

Bedankt voor alle reacties!
#2221108
Nou, heb de boel in de droger gestopt en Max nog een laatste restje rauw gegeven, en die heeft vannacht de halve kelder volgekotst en volgescheten... Weet niet of het door de long komt (toen ik bezig was hem te snijden, zag ik dat ie aan de binnenkant veel lichter van kleur was, meer richting normaal, en hij rook ook niet meer), maar we nemen het zekere maar voor het onzekere. De andere twee hebben niets van die long gehad, en voor Max is braken en diarree echt heel ongewoon.
#2221304
De stukjes long die ik uit de droger heb gehaald vanochtend vertonen hier en daar opgedroogde bubbeltjes - een soort badschuim zeg maar, maar dan gedroogd. De plekjes hebben een doorsnee van 2-3 mm tot 6-7 mm. Het zit trouwens op stukken schapenlong die er normaal uitzagen, niet op die runderlong van gisteren (al is dat bij nader inzien ook schapenlong geweest). Weet iemand wat gedroogd badschuim te betekenen heeft? En kan ik het alsnog voeren, of doe ik er goed aan de hele boel gewoon weg te kieperen en op betere tijden te wachten?
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op wo 11 jan 2012, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
#2222269
Ik ken het "badschuim" ook. Droog altijd bio lamslong direct van het bedrijfje van een kleine schapenboer dus het is gegarandeerd vers en bio.

Ik heb zelf het idee dat het ontstaat doordat de wat "sponzerige" stukken sneller droger dan de stukken in de buurt van de bronchiën.
Ik zie ze zelfs tijdens het drogen wel eens ontstaan: het lijkt dan of het vlees "kookt". Zou me dus niet druk maken om het "badschuim" :)

Aparte luchtjes ruik ik nooit,  d'as een ander verhaal en kan me voorstellen dat je dan wantrouwend wordt.
#2222299
*milyck* schreef: Ik ken het "badschuim" ook. Droog altijd bio lamslong direct van het bedrijfje van een kleine schapenboer dus het is gegarandeerd vers en bio.

Ik heb zelf het idee dat het ontstaat doordat de wat "sponzerige" stukken sneller droger dan de stukken in de buurt van de bronchiën.
Ik zie ze zelfs tijdens het drogen wel eens ontstaan: het lijkt dan of het vlees "kookt". Zou me dus niet druk maken om het "badschuim" :)

Aparte luchtjes ruik ik nooit,  d'as een ander verhaal en kan me voorstellen dat je dan wantrouwend wordt.
Ik ook. Als je goed luistert kan je het zelfs horen "knetteren" net als badschuim. :P
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door