Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door nienk
#2219699
Nu Reus zijn eliminatiedieet aardig begint te vorderen (hij krijgt inmiddels 6 diersoorten en lamspens), wil ik een goede groentemix voor hem gaan maken, om eens te kijken of het ook voor hem verschil gaat maken. De jeuk is aardig onder controle, maar zijn vacht is gewoon niet al te denderend. dat zou ik graag anders zien, hij heeft volgens mij gewoon een heel erg gevoelige huid, wie weet helpen de groente daar ook bij.

mijn vraag:

zijn er nou groentes die speciaal goed zouden zijn voor de huid en vacht? dat er specifieke voedingsstoffen inzitten, zegmaar?

als de groente goed gaat, wil ik ook wel eens kijken of nootjes wat doen voor hem. zelfde vraag dus voor de nootjes?

weet iemand dat, of misschien een site ofzo waar ik daar wat over kan vinden?

alvast dank jullie wel!
Door 202Spots
#2219744
Ik denk dat bijna alle groentes gezond zijn, en ook 'n mespuntje kelp door de voer, dat is goed voor de vacht en algemene gezondheid,
wanneer je op kelp zoek dan zijn er veel topics/berichten van kelp.
Gemalen amandel is ook heel gezond..
Laatst gewijzigd door mahuni op ma 09 jan 2012, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2220073
nienk schreef: Nu Reus zijn eliminatiedieet aardig begint te vorderen (hij krijgt inmiddels 6 diersoorten en lamspens), wil ik een goede groentemix voor hem gaan maken, om eens te kijken of het ook voor hem verschil gaat maken. De jeuk is aardig onder controle, maar zijn vacht is gewoon niet al te denderend. dat zou ik graag anders zien, hij heeft volgens mij gewoon een heel erg gevoelige huid, wie weet helpen de groente daar ook bij.

mijn vraag:

zijn er nou groentes die speciaal goed zouden zijn voor de huid en vacht? dat er specifieke voedingsstoffen inzitten, zegmaar?

als de groente goed gaat, wil ik ook wel eens kijken of nootjes wat doen voor hem. zelfde vraag dus voor de nootjes?

weet iemand dat, of misschien een site ofzo waar ik daar wat over kan vinden?

alvast dank jullie wel!
Ik denk dat alle groenten prima is voor huid en vacht. Ik zou zelf alleen geen groenten uit de nachtschade familie geven. Ik heb hier 1 hond, die krijgt acute jeuk van tomaat en paprika. En meer honden hebben dit probleem. Ik zou zelf 1 groenten tegelijkertijd geven.

Noten zijn heel gezond (behalve macademia's, die zijn giftig voor honden) maar ik zou dit zelf eng vinden om te geven. Noten liggen letterlijk gevoelig bij allergieen.... Maar goed, alle noten zijn gezond, walnoten, para-noten, hazelnoten, amandelen, allemaal prima, als je hond er tegen kan. Ze bevatten vitamine E, vetzuren, zink, vitamines B, etc. etc. Hier, een leuk overzichtje: http://gezondheid.rubriek.nl/gezondheid ... _noten.php
Door nienk
#2220214
de nachtschade familie blijft hier sowieso buiten de deur, ik heb een beetje een tomatenfobie en ben zelf zo allergisch voor paprika dat ik zo ongeveer al naar het ziekenhuis moet als ik er naar wijs, dus dat is gelijk opgelost.

Reus heeft dus afgelopen jaar al wat groente gekregen, dus er zijn een aantal dingen waar ik zeker van weet dat hij er tegen  kan. (snij en sperzieboontjes, wortel, komkommer) ik had bedacht om die groente te geven, en dan nog 1 ding er bij. zo dan rustig aan uitbouwen.

ik dacht er zelf aan om dan te beginnen met een teentje knoflook er bij als eerste nieuwe soort.

de nootjes zijn inderdaad wel een risico. dank je voor de info en het overzichtje, ik zal er zo eens naar kijken.

@202spots: dank voor de tip, ik zal eens zoeken op kelp!
Door nienk
#2221349
nou ik heb Reus zijn eerste prutje in elkaar gedraaid. bij de Blokker een mooi klein mix/maal apparaatje gekocht, ideaal voor babyvoeding, stond erop. nou, dat leek me wel wat want de meeste groente prutjes die ik hier voor bij zie komen, zouden zo verkocht kunnen worden als olvarit!

er zit nu in:

komkommer, worteltjes, snijbonen en 1 teentje knoflook.

Reus vond het best goed te eten, maar hij is dan ook gek op wortel en komkommer.

Nu vraag ik me wel af hoe fijn zoiets gemalen moet? het was nu allemaal 1 kleur, geen duidelijke stukjes meer, maar ook niet helemaal glad. moet het helemaal glad zijn?
Door 202Spots
#2221379
Kijk wel uit dat je niet TE veel knoflook tegelijk gebruikt, moet beetje in verhouding met de rest van de hoeveelheid groenten anders word de smaak te overheersend
en niet meer dan  1/2- 1 teentje per dag voor hond van ong 10 kilo.

Zo ziet mijn groentemix er uit, in de rode circle is close up.

Afbeelding
Door nienk
#2221383
ja ik heb nu om  te proberen 1 teentje knoflook gedaan, en het mixje wat ik gedaan heb is voor ongeveer 2 weken denk ik, even afwachten hoe Reus er op reageert. ik heb een deel in ijsblokjes vorm gedaan, daar wil ik er dan 1 of 2 per dag van geven. (reus weegt 6 kilo) de andere helft in kleine bakjes met een portie van een paar dagen. even kijken wat zijn ontlasting doet als ik iedere dag, of een paar keer in de week geef.

heb het idee dat hij de knoflook juist wel lekker vindt, maar ja, hij moet natuurlijk niet uit zijn giechel gaan stinken! ;)

ok, mijne ziet er denk ik wel ongeveer hetzelfde uit. beetje dunner denk ik, dat zal de komkommer wel zijn.
Door 202Spots
#2221584
nienk schreef: heb het idee dat hij de knoflook juist wel lekker vindt, maar ja, hij moet natuurlijk niet uit zijn giechel gaan stinken! ;)
Ik weet niet waarom 't is, misschien omdat de knoflook rauw is...maar mijn honden hebben nooit 'n knoflook adem...
Door nienk
#2221618
202Spots schreef: Ik weet niet waarom 't is, misschien omdat de knoflook rauw is...maar mijn honden hebben nooit 'n knoflook adem...
hmm ok, ja verse knoflook ruikt wel heel anders, dat is waar. aan de andere kant, mensen gaan ook uit hun bek stinken mond ruiken van aioli...
Door ellyE
#2224348
Vroeger zei men dat knoflook goed hielp tegen vlooien, 2 - 3 teentjes per week zou goed zijn. Omdat mijn hond een vlooienallergie heeft, heb ik dit overlegd met de dierenarts en die zei dat uit onderzoek was gebleken dat dit helemaal niet hielp en dat knoflook bovendien helemaal niet zo goed is voor honden. Is jullie hier iets over bekend?
Door 202Spots
#2224504
Dat het net echt als anti vlooien middel werkt is wel bekend, sommige honden hebben wel minder last van vlooien omdat 't bloed volgens de vlooien niet lekker is.
Maar knoflook heeft heel veel nuttigen werkingen voor de hond hoor.
Hier 'n paar topics of tik in zoek "Knoflook" en dan zie je er nog meer..
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... #msg659591
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... #msg760511
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door