Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Sonja
#222107
de darmlengte van een hond?

Misschien een rare vraag. Ik weet dat een hond een relatief kort darmstelsel heeft dat slechts een ietsiepietse langer zou zijn dan dat van een wolf, maar hoe lang is het nu eigenlijk concreet? En dan bedoel ik in verhouding tot de lichaamsgrootte.
Ik ben mijn examen 'Fysiek' voor volgende week aan het voorbereiden en in die reader wordt beweerd dat alleen de dunne darm van een hond al 12 x zijn lichaamslengte zou zijn. ??? Mijn medische encyclopedie beweert echter dat dunne en dikke darm bij elkaar slechts 3 maal de lichaamslengte zou zijn. ???
Hoe lang is het nu echt? Eerlijk gezegd lijkt die 12 x me wel erg onwaarschijnlijk lang. :-\
Door Timmy
#222468
Ongeveer 3-4 keer de lichaamslengte, vanaf pylorus tot anus.

Gr.
Linda
Gebruikersavatar
Door Sonja
#222681
Timmy schreef: Ongeveer 3-4 keer de lichaamslengte, vanaf pylorus tot anus.

Gr.
Linda
O jee, nu ga ik dus ruzie krijgen met die dierenarts waar ik les van krijg. Want die heeft die reader geschreven en ik heb al eerder een discussie over voeding met hem gehad.
Door Lizzy
#222697
Sonja schreef: O jee, nu ga ik dus ruzie krijgen met die dierenarts waar ik les van krijg. Want die heeft die reader geschreven en ik heb al eerder een discussie over voeding met hem gehad.
Oh oh! Sterkte Sonja ;D! Maar 12 keer de lengte lijkt me ook sterk hoor.... Bij de mens is de darm ongeveer 6 meter lang. Da's vier maal (ongeveer) de lengte en dan zijn wij een omnivoor.....
Gebruikersavatar
Door Sonja
#222768
Lizzy schreef: Oh oh! Sterkte Sonja ;D! Maar 12 keer de lengte lijkt me ook sterk hoor.... Bij de mens is de darm ongeveer 6 meter lang. Da's vier maal (ongeveer) de lengte en dan zijn wij een omnivoor.....
Ja en volgens hem is een hond ook een omnivoor. Zelfs niet eens een dier dat tussen carnivoor en omnivoor in mag zitten. Want nee, hoewel een hond plantaardig voedsel niet goed kan verteren tenzij het wordt voorbewerkt en een gebit heeft dat bedoeld is om een prooi naar binnen te werken, hoort het hoofdbestanddeel van zijn voeding toch van plantaardige oorsprong te zijn en niet van dierlijke. Hij is dus een omnivoor, evenals de wolf, want die schijnt ook voornamelijk de maaginhoud van zijn prooidieren te eten en niet de prooidieren zelf. :-\
Nou, ga daar maar eens mee in discussie. >:( >:( >:(
Gelukkig weet ik wel beter!
Gebruikersavatar
Door Hitam
#222778
Hallo, wat een geOH. Dan geloof je van de rest wat hij verteld ook niets meer............
Door Lizzy
#222783
Nou Sonja, ik weet niet hoe zinvol het is om met dit soort mensen in discussie te gaan hoor... Wel triest, wat hij zegt... Notabene dierenarts? Laat hij zijn schoolgeld terug gaan halen!
Gebruikersavatar
Door Sonja
#222785
Hitam schreef: Hallo, wat een geOH. Dan geloof je van de rest wat hij verteld ook niets meer............
Nee, ik moest bij Boef van hem ook gelijk beide melklijsten weg laten nemen omdat ze twee kleine goedaardige tumoren heeft. Voor het geval dat ze ooit kwaadaardig zouden worden....... :-X
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door