Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lil
#2220934
Cayley volgt sinds 6 weken een eliminatiedieet van kiezenbrink fazant en paardenvlees. Dit gaat uitstekend. Nu zou ik deze week overschakelen op konijn. Fazant wordt niet gewaardeerd, het gaat goed dus tijd voor het volgende en.... De fazant zit nu krop (en dus graan in). Dat was eerst niet. Gisteren zijn de honden heeeeel stout geweest door de voorraadkast met gedroogde snacks te overvallen. Tja, braken en diarree is normaal zelf schuld. Maar wat te doen? Cay heeft een grote hoeveelheid gedroogde runderlip gehad. Ze is er overduidelijk allergisch voor, want ze bijt en krabt zich tot bloedens toe sinds gisteravond (ze was alweer 3 dagen volledig jeukvrij voor dit incident).

Nu weer terug zetten op fazant (help, waar haal ik dat zo snel vandaan?) Ook al zit in de nieuwe levering graan of toch op konijn gaan zetten en kijken hoe het hierop gaat?
Mijn gevoel zegt het laatste, maar ik weet even niet wat te doen. Da wist het ook niet en zei dat ik mijn gevoel moest volgen (hij vind graan ook geen goed idee). Verder wilt hij haar nu even prednison geven tegen de jeuk van dit moment. Doen? Twijfel daar over namelijk.
Laatst gewijzigd door Lil op za 21 jan 2012, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lil
#2220983
nova schreef: Jolanda had bij haar laatste vleeslevering fazantbeenderen, misschien haar eens vragen?
Dus jij adviseert doorgaan met fazant?

Indien dat het advies is, zal ik hier inderdaad op bp een oproep plaatsen.  ;) :)

Bedankt voor het meedenken!  :-* :-*
Door tt-tjes
#2221033
Ik zou ook even de fazant nog aanhouden. Sowieso tot de jeuk weg is. Anders weet je zo meteen niet of ze nou jeukt van het konijn of toch nog van de lippen.
Door Lil
#2221066
tt-tjes schreef: Ik zou ook even de fazant nog aanhouden. Sowieso tot de jeuk weg is. Anders weet je zo meteen niet of ze nou jeukt van het konijn of toch nog van de lippen.
snap ik, maar als ik nu fazant aanhoud, dan weet ik niet of het van de lippen is of van het graan dat nu wel en voorheen niet in de fazant zat  :-\
Ach ja, misschien verdraagt ze morgen als de maag wat gekalmeerd is toch ongemalen botten (maar dat verdraagt ze al meer dan 1 jaar niet, maar ik duim).
Door nienk
#2221076
ik dacht ook aan alleen maar paard. Carnivoer heeft een complete paarden kvv. (haha dat is dus kvv smaak paard, die kvv voor een paard)

heeft ze ooit eerder konijn gegeten?

wel balen zeg... maar ja, kan gebeuren, en nu weet  je in ieder geval dat ze tegen die snacks niet tegen kan! dat is ook wel wat waard, zou ik zeggen.

die prednison zou ik absoluut niet doen. ik bedoel, die jeuk das natuurlijk heel vervelend. maar die  gaat echt vanzelf weer over. de plekjes e.d. die ze nu gemaakt heeft zouden natuurlijk kunnen blijven jeuken terwijl de reactie eigenlijk al voor bij is. dat kan je opvangen met honingzalf oid, een tshirt aan, sokken om de poten (zodat ze niet met de nagels de huid kan beschadigen) en eventueel een kraag. allemaal niet leuk, maar prednison is denk ik minder leuk.

succes ermee!!
Door Lil
#2221147
O er is gemalen paardenbot verkrijgbaar?
Dan ga ik daar eens achteraan.
Kon niets anders vinden dan Haaksbarf en daar zit helaas groente in.
Op dit moment heb ik alleen paardenspiervlees en wat orgaan, dus bot was het probleem.

Ja, ze heeft eerder konijn gegeten (leverde geen problemen op, maar ja dat weet je niet zeker als je verschillende diersoorten voert).

Yep, rund krijgt ze dus absoluut nooit meer  ;) Dat hebben we al geëlimineerd.  :D

Ahhh nog een tegenstander van prednison.
Kraag, sokken, muilkorf gebeurd in goed overleg met de da absoluut niet.
Ze wordt helemaal hysterische en super agressief. Ze wordt namelijk gek van de jeuk en als ze dan niet gaat krabben dan draait ze door op een manier dat ze mensen die dat gedrag vertonen zouden platspuiten en een dwangbuis aandoen zeg maar.  :-X
Maar ik heb gelukkig goede zalf  :D :D :D
Door nienk
#2221208
oh jasses, ja dan moet je de kraag e.d. inderdaad maar niet doen. gaat een tshirt of ander pakje wel?

naja prednison, ik ben geen dierenarts hè. dus om dan te zeggen dat ik tegen ben, dat kan niet helemaal. maar deze jeuk is overduidelijk veroorzaakt door iets wat ze gegeten heeft en waar ze niet tegen kan. als prednison alleen maar puur tegen de jeuk zou zijn, dan vind ik dat, mits de jeuk wel redelijk vlot minder wordt en niet al te extreem is, je als baasje best eerst andere dingen kan proberen.

gemalen paardenbot weet ik niet. ik denk het eigenlijk niet. volgens mij is er in nederland geen machinerie aanwezig waar mee paardenbot gemalen kan worden. weet niet meer waar, ik heb dat eens ergens gelezen. zo'n nieuw kvv merkje zegt paardenbot te gebruiken in een kvv van hun, maar dat bleek volgens mij bij na vraag een soort bot slijpsel te zijn.

tjah, als ze konijn al gehad heeft, dan zou ik dat nu inderdaad maar even niet doen. dan zou ik maar heel hard gaan proberen om ergens fazant zonder krop te vinden. die krop, dat lijkt me echt een onnodig  groot onhandig risico.
Door Lil
#2221233
nienk schreef: oh jasses, ja dan moet je de kraag e.d. inderdaad maar niet doen. gaat een tshirt of ander pakje wel?

naja prednison, ik ben geen dierenarts hè. dus om dan te zeggen dat ik tegen ben, dat kan niet helemaal. maar deze jeuk is overduidelijk veroorzaakt door iets wat ze gegeten heeft en waar ze niet tegen kan. als prednison alleen maar puur tegen de jeuk zou zijn, dan vind ik dat, mits de jeuk wel redelijk vlot minder wordt en niet al te extreem is, je als baasje best eerst andere dingen kan proberen.

gemalen paardenbot weet ik niet. ik denk het eigenlijk niet. volgens mij is er in nederland geen machinerie aanwezig waar mee paardenbot gemalen kan worden. weet niet meer waar, ik heb dat eens ergens gelezen. zo'n nieuw kvv merkje zegt paardenbot te gebruiken in een kvv van hun, maar dat bleek volgens mij bij na vraag een soort bot slijpsel te zijn.

tjah, als ze konijn al gehad heeft, dan zou ik dat nu inderdaad maar even niet doen. dan zou ik maar heel hard gaan proberen om ergens fazant zonder krop te vinden. die krop, dat lijkt me echt een onnodig  groot onhandig risico.
Hoe bedoel je een pakje? Ik heb pakjes, maar ehhhh ze bijt aan haar poten en krabt aan haar bek. Buiten een kraag voor haar bek en een muilkorf voor haar poten, weet ik eerlijk gezegd even geen andere oplossing (sokken, schoenen etc. vreet ze als ze jeuk heeft eraf).

Ik zoek ook heel hard naar fazant zonder krop. Niet zo'n probleem om aan fazant te komen, maar niemand die het kan malen.

haaks barf heeft gemalen paardenbot. Helaas zit er groente in en hebben ze geen katvariant met paard. Maar gemalen paardenbot moet kunnen.
Door BubbaBling
#2221235
nienk schreef: ik dacht ook aan alleen maar paard. Carnivoer heeft een complete paarden kvv. (haha dat is dus kvv smaak paard, die kvv voor een paard)
Daar moet je dus mee oppassen!
In carnivoer paard zit kippenbot! En dat is in veel kvv's zo dat ze het vermelden als een bepaald diersoort maar dat er dan toch kippenbot ofzo door heen zit.
Dus goed de etiketten lezen.
Laatst gewijzigd door BubbaBling op wo 11 jan 2012, 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door eelke
#2221236
Shaweca heeft ook paard. En tinlo ook.
Maar ik weet niet wat daar verder nog in zit...lastig zeg.

Maar konijn heeft hij/zij al gehad? En bv haas?

Kiezebrink fazant zitten alle organen in zag ik, dus dat wordt ook lastig.

En een andere manier van 'bot' toevoegen? Ik lees ook wel eens over eischaalpoeder bv. Misschien met suplementen werken?
Door BubbaBling
#2221240
Shaweca Paard
45% paardenspiervlees, 15% paardenorgaan, 15% kippenbot, 10% kippenspiervlees en 15% groente

Website:
http://www.shaweca.nl/
Specificaties
Diersoorten (incl. bot):
kip
paard
botsoort:
kip
%vlees- %bot- %orgaan:
55%-15%-15%
plantaardige ingredienten:
groente
Door Lil
#2221241
eelke schreef: Shaweca heeft ook paard. En tinlo ook.
Maar ik weet niet wat daar verder nog in zit...lastig zeg.

Maar konijn heeft hij/zij al gehad? En bv haas?

Kiezebrink fazant zitten alle organen in zag ik, dus dat wordt ook lastig.

En een andere manier van 'bot' toevoegen? Ik lees ook wel eens over eischaalpoeder bv. Misschien met suplementen werken?
kiezenbrink heb ik tot nu toe gegeven. Je moet wel de juiste verhouding hebben van spiervlees, bot en orgaan (anders gaan ze echt heeeeeeel erg moeilijk poepen).  Maar ja in de nieuwe leveringen kiezenbrink tref je nu dus graan aan. Daar heb ik over gebeld en dat ging niet anders, te duur om te zorgen dat de krop en de maag niet erin zouden voorkomen.

Carnivoer had ik gelezen dat er kippenbot in zat. Ze hebben een 100% variant met alleen vlees en orgaan, maar dan geef ik liever mijn eigen niet gemalen voorraad.

Eischaalpoeder is niet handig, want dan weet ik niet waarvoor ze allergisch is. Suplementen moet ik even kijken of dat wel verantwoord is bij een eliminiatie.

konijn heeft ze gehad, haas ook. Eigenlijk alles wel wat verkrijgbaar is op wat exotisch spiervlees na. Maar ik kan een hond geen 6 weken of nog langer op alleen spiervlees zetten.
Door Lil
#2221243
BubbaBling schreef: Shaweca Paard
45% paardenspiervlees, 15% paardenorgaan, 15% kippenbot, 10% kippenspiervlees en 15% groente

Website:
http://www.shaweca.nl/
Specificaties
Diersoorten (incl. bot):
kip
paard
botsoort:
kip
%vlees- %bot- %orgaan:
55%-15%-15%
plantaardige ingredienten:
groente
dank u, dat dacht ik al...

dan nog liever haaks barf met groente erin. Kip is naast rund waarschijnlijk ook een probleem.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door