Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2220014
Het is pas 1 dag, maar ik ken deze kerel en die weigert het nu, dan weigert hij het over 2 weken nog.

Ik heb eerder eens een groentemix gemaakt, die heeft hij met smaak gegeten. Ik weet niet meer wat ik er toen precies in had.

Maar nu heb ik een groentemix, met:

peen, sperziebonen, rode bietjes, rode kool, brocolli, spruiten, sla, komkommer, courgette, appel, peer en banaan.

Ik heb het deze keer grof gemalen, kan het daar aan liggen?
De fruiten zijn in kleine hoeveelheid ik heb het in een keer voor een maand gemaakt... maar ik las net dat je dat niet door de groentemix mag doen? Ik kan er verder niks over vinden....
Ik heb van de appel en peer de stokjes en pitten verwijders, de banaan is zonder schil, verder is alles er gewoon zo ingegaan.

Verder nog andere tips, om het weg te krijgen? Vind het wel erg zonde als ik opnieuw kan beginnen :/
Laatst gewijzigd door Cizsel op do 12 jan 2012, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202Spots
#2220026
Ik doe nooit geen fruit door de groentenmix, wel zo'n stukje fruit van mezelf geven.
Kool en spruitjes kan 't 'n beetje sterk van smaak maken,en ik zou echt alles tot puree malen.
Wil je dat ie alleen de groentenmix eet??? Bijna geen enkele hond eet 'n bak met groentenmix,, alleen als 't met iets anders gemengd is.
Begin met 1 lepel groentemix door spiervlees , geknipte pens of 'n blikje sardientjes te mengen, en dan steeds beetje meer geven.
success
Door Cizsel
#2220028
202Spots schreef: Ik doe nooit geen fruit door de groentenmix, wel zo'n stukje fruit van mezelf geven.
Kool en spruitjes kan 't 'n beetje sterk van smaak maken,en ik zou echt alles tot puree malen.
Wil je dat ie alleen de groentenmix eet??? Bijna geen enkele hond eet 'n bak met groentenmix,, alleen als 't met iets anders gemengd is.
Begin met 1 lepel groentemix door spiervlees , geknipte pens of 'n blikje sardientjes te mengen, en dan steeds beetje meer geven.
success
Hij krijgt het gewoon in z'n barfbak

In ieder geval bedankt voor de tips
Zal het volgende keer tot moes maken
Door Lizzy
#2220066
Cizsel schreef: Het is pas 1 dag, maar ik ken deze kerel en die weigert het nu, dan weigert hij het over 2 weken nog.

Ik heb eerder eens een groentemix gemaakt, die heeft hij met smaak gegeten. Ik weet niet meer wat ik er toen precies in had.

Maar nu heb ik een groentemix, met:

peen, sperziebonen, rode bietjes, rode kool, brocolli, spruiten, sla, komkommer, courgette, appel, peer en banaan.

Ik heb het deze keer grof gemalen, kan het daar aan liggen?
De fruiten zijn in kleine hoeveelheid ik heb het in een keer voor een maand gemaakt... maar ik las net dat je dat niet door de groentemix mag doen? Ik kan er verder niks over vinden....
Ik heb van de appel en peer de stokjes en pitten verwijders, de banaan is zonder schil, verder is alles er gewoon zo ingegaan.

Verder nog andere tips, om het weg te krijgen? Vind het wel erg zonde als ik opnieuw kan beginnen :/
Als je het grof hebt gemalen, heeft je hond er sowieso niks aan, sorry.... Grof gemalen groenten is hooguit leuk voor de vezels maar daar kan je hond niks uit opnemen, qua voedingsstoffen. Maar goed, als je dit niet wilt weggooien, dan kun je de groenten het beste mengen met vlees of orgaanvlees (pens is ook zeer geschikt) en dit door elkaar gemengd een uurtje of 2 op kamertemperatuur laten staan. De groenten krijgt dan meestal zo goed de smaak van vlees, dat ze het wel eten. En desnoods je porties in 2 keer geven (2 dagen). Misschien geef je ook teveel mix in 1 keer?
Door Parelridder
#2220071
Ik zou niet kiezen voor 3 koolsoorten in 1 mix (er vanuitgaande dat dit niet 3 snippers zijn maar met elkaar meer dan de helft van de mix beslaat.
Sla en komkommer voegen m.i. weinig toe. In plaats van komkommer zou je een volgende keer courgette kunnen kiezen. Sla bevat nitraat, ik ben altijd een beetje kritisch op de groenten die sterke nitraatleveranciers zijn en houd daarmee maat.
Ideetjes voor een volgende mix tav groenten die hier heel graag gegeten worden: pompoen, courgette, bleekselderij, venkel, knolselderij..

Pompoen vinden ze hier overheerlijk, is lekker zoetig. Ik heb de indruk dat dit de groentenprut voor hen nog aantrekkelijker maakt.

Ik hoef niets toe te voegen aan de groenten, ze willen als ik verse heb staan maken ook altijd graag alvast wat hebben :biggrin2: Dat hebben alle 4 m'n honden trouwens gehad: érg graag groenten eten ???
Wat Merel echt  :P vindt, is koolrabi. 1 Koolrabi door een grote hoeveelheid groentenmix en ze vindt het beduidend minder lekker... Misschien heb je door je huidige mix iets gedaan wat hij nooit eerder had? Dan is dat misschien iets wat hij niet lekker vindt, zoals hier de koolrabi?
Door Cizsel
#2220366
Lizzy schreef: Als je het grof hebt gemalen, heeft je hond er sowieso niks aan, sorry.... Grof gemalen groenten is hooguit leuk voor de vezels maar daar kan je hond niks uit opnemen, qua voedingsstoffen. Maar goed, als je dit niet wilt weggooien, dan kun je de groenten het beste mengen met vlees of orgaanvlees (pens is ook zeer geschikt) en dit door elkaar gemengd een uurtje of 2 op kamertemperatuur laten staan. De groenten krijgt dan meestal zo goed de smaak van vlees, dat ze het wel eten. En desnoods je porties in 2 keer geven (2 dagen). Misschien geef je ook teveel mix in 1 keer?
Nou ik ga het sowieso volgende keer tot moes malen. 't is voor mij ook nieuw :P
Ik geef 60g mix voor een dagmaaltijd van 600g (10% dus).... is m'n eerste barfmenu dus heb het zo uit de rekenhulp gehaald.

Het staat allemaal bij elkaar te ontdooien nu, Dus orgaan en de mix zitten in één bak. Zal even kijken of hij het vanavond dan wat beter opeet!
Door Cizsel
#2220370
Parelridder schreef: Ik zou niet kiezen voor 3 koolsoorten in 1 mix (er vanuitgaande dat dit niet 3 snippers zijn maar met elkaar meer dan de helft van de mix beslaat.
Sla en komkommer voegen m.i. weinig toe. In plaats van komkommer zou je een volgende keer courgette kunnen kiezen. Sla bevat nitraat, ik ben altijd een beetje kritisch op de groenten die sterke nitraatleveranciers zijn en houd daarmee maat.
Ideetjes voor een volgende mix tav groenten die hier heel graag gegeten worden: pompoen, courgette, bleekselderij, venkel, knolselderij..

Pompoen vinden ze hier overheerlijk, is lekker zoetig. Ik heb de indruk dat dit de groentenprut voor hen nog aantrekkelijker maakt.

Ik hoef niets toe te voegen aan de groenten, ze willen als ik verse heb staan maken ook altijd graag alvast wat hebben :biggrin2: Dat hebben alle 4 m'n honden trouwens gehad: érg graag groenten eten ???
Wat Merel echt  :P vindt, is koolrabi. 1 Koolrabi door een grote hoeveelheid groentenmix en ze vindt het beduidend minder lekker... Misschien heb je door je huidige mix iets gedaan wat hij nooit eerder had? Dan is dat misschien iets wat hij niet lekker vindt, zoals hier de koolrabi?
Het is pas m'n eerste keer dus ik heb zoveel mogelijk dingen die hij mocht (had ik opgezocht in de bieb hier op bp) en die mij goed leken bij elkaar gegooid. Ik moet echt nog leren hoe het voor hem het beste is.
Storm eet komkommer en veel andere van de groenten ook wel eens 'gewoon zo', vind hij een heerlijke bezigheid en hij eet er met veel smaak van dan.
Hij heeft volgens mij alleen rode kool nog niet eerder gehad, dus dat zou het kunnen zijn... idd... en als er inderdaad teveel kool door zit verklaart dat 't wel :D

Pompoen is een goede tip! Ga ik volgende keer erdoor doen!
Maal je dan alles  :o of alleen de inhoud van de pompoen???
Door Lizzy
#2220416
De letterlijke inhoud van de pompoen zijn pompoenpitten. Die voer je niet, de schil is veel te hard (en ik weet geen manier om die schil er makkelijk af te halen). Je kunt het vruchtvlees pureren of koken. De een schilt de pompoen, de ander niet. Ik schil ze niet.
Door petralita
#2220785
Lizzy schreef: De letterlijke inhoud van de pompoen zijn pompoenpitten. Die voer je niet, de schil is veel te hard (en ik weet geen manier om die schil er makkelijk af te halen). Je kunt het vruchtvlees pureren of koken. De een schilt de pompoen, de ander niet. Ik schil ze niet.
Met scherp wat zwaar mes halveren. Op de halve kant leggen en dan met het mes schil snijden. Dat doe ik meestal.
Of smalle partjes maken en die als een meloen van schil ontdoen.
En bij mijn ouders ging het ook best goed met een kaasschaaf. Sommige snijden hele dikke plakken. Die werken beter dan diegene die dunne plakjes snijden.
Door Lizzy
#2220941
miik schreef: Wat doe jij met de pompoen lizzy ?
Ik snijd het stukje steel eraf, dan snijd ik 'm in 4 stukken, haal de pitten eruit en maal ik 'm rauw door de groentenmix. Het is wel biologische pompoen, vandaar dat ik de schil er ook aan durf te laten zitten. Ik was 'm alleen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2220973
Ik maak geen groentemix, maar ben wel nieuwsgierig.
Is zo'n rauwe pompoen niet keihard en breng je dan zo niet je groentemixapparaat (magimix of juicer) naar de apparatenhemel?
Door Lizzy
#2220981
koekje schreef: Ik maak geen groentemix, maar ben wel nieuwsgierig.
Is zo'n rauwe pompoen niet keihard en breng je dan zo niet je groentemixapparaat (magimix of juicer) naar de apparatenhemel?
Nee, nee en nee :biggrin2:
Maar, ik heb ook wel een kei van een apparaat hoor. Daar kun je ook goed noten-pasta mee maken.
Nou is het wel zo, flessenpompoen is altijd zacht, de gewone oranje of groene pompoen is vooral hard als ie uit z'n krachten is gegroeid. Die koop ik nooit, ik koop altijd die kleintjes. Mijn Champion Juicer heeft er nul moeite mee.
Door Parelridder
#2220985
Nope, dat gaat prima :) Ik doe bijv. ook knolselderij in m'n (Tomado) sapcentrifuge, dat is zeker zo moeilijk te verpulveren, maar het levert geen schade op. Noch aan de motor, noch aan het zeefje dat eea 'centrifugeert'.
Laatst gewijzigd door Parelridder op wo 11 jan 2012, 09:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Cizsel
#2221275
Nou, als je Storm goed aanspoort eet hij het nu wel op
Maar ook gisteren is keurig z'n vlees er eerst tussenuit gegeten.
Ik blijf eerst gewoon proberen, en dan kijk ik over een week of 2 even of ik een andere groentemix kan maken
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door