Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Martine-Tom
#2220328
In een sagerijnige bui heb ik een brokkenboer gemaild waarom ze in godenshemelnaam in diabeten voer voor katten nog steeds suiker en granen stoppen.
En toen kreeg ik dit antwoord:
Hartelijk dank voor uw informatieaanvraag.
Naast eiwitten hebben katten ook zeker behoefte aan bepaalde koolhydraten. Het functioneren van het lichaam wordt bevorderd door de aanwezigheid van koolhydraten. Onder andere kunnen de hersenen zonder koolhydraten niet goed functioneren, aangezien dit de belangrijkste brandstof van de hersenen is.
En nog veel meer.

Nou noemt hij hier bepaalde koolhydraten, katten hebben toch geen graan, mais, rijst, suiker of iets anders nodig voor hun functioneren?
Of zit ik nou fout :-\
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#2220345
Haha, ik zoe het al helemaal voor me, sjaggerijnige jij gefrustreerd zitten mailen.

In de nutritional guidelines for cats van de Fediaf staat geen minimumhoeveelheid voor koolhydraten, dus er hoeven wettelijk gezien geen koolhydraten in kattenvoer te zitten. En dat is gebaseerd op behoeftes die ze berekend hebben.

Ook in het boek Canine and feline nutrition staat volgens mij dat katten geen of weinig koolhydraten nodig hebben, en dit boek wordt in de 'professionele' voerwereld volgens mij gebruikt. Als je wil kan ik wel even opzoeken wat er precies over gezegd wordt.

Maar goed, we weten hier allemaal dat het onzin is natuurlijk.
Door Martine-Tom
#2220359
In vlees zelf zit toch ook een (minimale) hoeveelheid aan koolhydraten?

mijn kat heeft dus diabetes en dan denk je goed te doen (het stuk eigenwijs weigerd barf en kvv  >:() en die peperdure da brokjes te kopen  van een grenommeerd merk, kat bleef torenhoog in zijn waardes.
En dan ga je eens wat beter kijken en tot je verbazing zie je dat die peperdure brokjes gewoon mais bevatten, en groentes, en suiker (suiker!!) en dan ga je verder kijken en kan je op het net gewone normale brokjes krijgen zonder al die meuk voor een fractie van de prijs...en toen werd ik boos  :biggrin2:

Oh en gelukkig hebben ze de kcal wel beperkt wat volgens hun komt diabetes vooral door overgewicht...ook heel fijn want mijn kat had juist enorm ondergewicht (3,2 kilo tegen de 5 kilo die hij mag wegen voor zijn formaat)  ::)

En er zit arginine in die volgens de mail ervoor zorgt dat de katten met minder insuline toekunnen...en dat mag volgens mij helemaal niet, een medische claim op een brok leggen?
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#2220368
In vlees zitten zo goed als geen koolhydraten inderdaad, in enkele gevallen een procentje spiersuikers.

Ik kan me voorstellen dat het je frustreert, suiker in diabetesbrokken lijkt me wel heel erg fout. Eet kat ook geen blikvoer?
Door Martine-Tom
#2220372
flin schreef: en wat wil je nu bereiken met je boosheid?

dat fabrikanten geen specifieke brokjes meer maken?
Nee hoor, ik wilde gewoon even ventileren, heb echt niet de illusie dat ze ook maar 1% gaan veranderen ;)
Maar als hun beweren dat er suiker in moet...voor diabeten voer? ???
En dat dat dan moet omdat anders de hersenen niet werken ???

Vroeg me even af hoe ze dat nou weer bedoelden.
Ben er in middels al lang overheen, de mail stamt ook van maanden geleden, ik kreeg alleen nu pas antwoord van ze :P
Ga ook niet antwoorden hoor maar vroeg het me even af hoe dat zat, juist omdat je altijd hoort dat honden nog wel koolhydraten kunnen krijgen en kunnen verwerken maar katten eigenlijk 100% koolhydraatvrij kunnen leven :)
Door Martine-Tom
#2220373
Meike en Daisy schreef: In vlees zitten zo goed als geen koolhydraten inderdaad, in enkele gevallen een procentje spiersuikers.

Ik kan me voorstellen dat het je frustreert, suiker in diabetesbrokken lijkt me wel heel erg fout. Eet kat ook geen blikvoer?
Ja inmiddels wel gelukkig.
Af en toe eet hij ook van de hond mee dus we gaan vooruit ;)
Ivm mogelijke hypo's heb ik altijd brokken klaar staan zodat hij ten alle tijden kan eten als hij zich niet goed voelt, hij eet er gelukkig niet veel van maar toch.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2220396
Zit je op een suikerforum?
Daar raden ze in den regel ook aan om de brokken van de DA daar te laten (want die werken toch niet) en een goede graanvrije brok te voeren (bij brokkenvoerders natuurlijk).  Applaws heeft het laagste KH-gehalte (maar Orijen is beter voer).
Maar er zit nog steeds 15% in, wat dus echt wel 15% te veel is  :P
Dat is simpelweg omdat je zonder KH geen brok kan maken omdat hij dan niet plakt. ;)  Meer zit daar gewoonweg niet achter.

Katten hebben echt geen KH nodig.  Hersenen werken idd op glucose (zoals zowat alles in het lichaam), maar je kan perfect glucose uit vet halen. Zeker katten. Mensen kunnen dat ook, maar katten nog veel gemakkelijker.  Ze zijn erop gebouwd.
Dus die man heeft zijn huiswerk maar voor de helft gemaakt of er gewoon uit gehaald wat hem uitkomt. ;)

Conclusie: vers is het aller-allerbeste dat een diabeteskat kan krijgen, en als hij dat niet eet, zou ik suiker- en granenvrij blik geven.  Brok wordt zowiezo met zetmelen bij elkaar gehouden...
Door Martine-Tom
#2220405
Orijen is te zwaar voor hem (pancreatitis) hij krijg nu een graanvrije. suikervrije brok voor de noodgevallen en idd suiker en graanvrije blikken.
Ik blijf proberen hem op vlees te krijgen maar we blijven iedere keer hangen op ong 20% van zijn dagbehoefte meer krijg ik er niet in  :-\

En ja ik zit op het suikerforum, daar kwam ik er toen achter wat er eigenlijk met die da brokjes aan de hand is.
Door Martine-Tom
#2220417
pearlsofpassion schreef: Oh ja, een combi-probleem-kat.
Hoop dat je hem stillaan steeds meer op vers krijgt.
Ik hoop het ook, hij is nu vrij stabiel, we gaan switchen van insuline soort zodat hij geen curve meer heeft maar vlak blijft.
Ik heb weer wat gemalen kip besteld want knagen kan hij ook niet meer, al zijn kiezen zijn eruit gehaald vorig jaar :biggrin2:
Door Tomcat
#2220704
Hersenen hebben energie nodig om te functioneren en een kat haalt die energie uit de hoogwaardige eiwitten van vlees.  Energie is energie dus dat die energie dan uit koolhydraten moet komen is m.i. flauwekul. Een kat is nu eenmaal gemaakt om energie uit eiwitten te halen en niet uit koolhydraten. Van die koolhydraten heeft die kat alleen maar last omdat zijn maagdarmstelsel ze niet effectief kan omzetten in energie. By the way, hoeveel koolhydraten verwacht deze fabrikant dan wel niet in de maag van een muis ;) Zo'n minimale maaginhoud bevat een nog minimalere hoeveelheid koolhydraten lijkt mij. Daar zal een kat geen hinder van ondervinden, maar dat is heel wat anders dan dat een kat die koolhydraten nodig zou hebben.
Door flin
#2220794
"Om te beginnen VIS is absoluut slecht voor de kat/poes dit breekt namelijk een vitamine af die de kat nodig heeft.
Ook groentes die in blikken en kattenvoer wordt verwerkt is eigelijk opvul goedje, een kat heeft daar geen behoefde aan.
Nou is het geven van blikvoer wel makkelijk en zal de kat zeker niet gaan zeuren maar helaas is dat weer niet goed voor de tantjes.
Door blik of zachtvoer kan er tantsteen ontstaan en daar door kunnen er kwallijke ontstekingen ontstaan waardoor de tanden van de kat moeten worden getrokken en dat gaat echt in de papieren lopen (15 euro per tand/kies + medicjijnen)
Welke kattenvoer dan het beste is hangt af van de ras.
Een europeese korthaar hoeft geen duure voer te hebben brokjes van C 10.. zijn de beste die dan gegeven kunnen worden.
Echter duurdere voer bevatten meer kopersulfaat en andere belandrijke voedings stoffen en zijn daar door ook meer geschikt voor dure ras-katten.""


:angel2:
Door flin
#2220808
"Als dierenarts wil ik opmerken dat de vragensteller zich beter had kunnen informeren over de uitgebreide wetenschappelijke literatuur van de afgelopen 20 jaar, die is verschenen op het gebied van katten- (en honden) voeding. Dan was deze mening namelijk niet zo verwoord.
Vooral de betere voedingsfabrikanten (Roya* C**, Walth**, Hil**, Ia**-Euk***) hebben een voorlopersrol op dit gebied en de voedingen van deze fabrikanten zijn van hoge kwaliteit. Diverse reacties binnen het panel geven aan dat men de klok heeft horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt.
Vraag uw dierenarts als deskundige daarom eens naar de achtergronden van reguliere en dieetvoeding voor hond en kat en de invloed die dit o.a. heeft gehad op het drastisch verminderen in de diergeneeskundige praktijk van plaskaters (met de daarmee gepaard gaande operaties), hart, nier, huid, maagdarmpatiënten enz.
Droogbrokjes van goede kwaliteit zijn per definitie niet ongezond voor hond en kat en de samenstelling voldoet aan hoge eisen die wereldwijd zijn opgesteld door onafhankelijke (overheids) instituten. We wilen allemaal het beste voor onze huisdieren. Informeer u daarom goed en ga niet af op vage meningen en onbewezen theorieën.""


amen
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door