Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Tomcat
#2219889
Hallo wij zijn de familie Tomcat bestaande uit mijzelf, twee kids ( 9 en 3 jaar ) en onze ex-kater Tommie (plm 2 jaar).Eind augustus hebben we onze Tom uit het dierenasiel gehaald: een geweldig lieve goedaardige, flegmatieke en bovenal kindvriendelijke lobbes, zoals wij het graag zien met een kat. Hij ziet er niet meer echt uit zoals hij er oorspronkelijk uitgezien heeft, waarschijnlijk ten gevolge van een ongeval buitenshuis. Maar het is de kat die bij ons past, zijn lichamelijke verschijning valt ons niet eens meer op. Als bezoek er een opmerking oevr maakt denken wij " Oh, ja dat was ook zo, hij is anders ....". Tom zijn linker achterpoot is enkele weken voordat hij bij ons kwam geamputeerd ivm een verwaarloosde gecompliceerde botbreuk, tijdens de operatie is hij meteen ook gecastreerd. Hij heeft een scheurtje in een van zijn oorschelpen en zijn ene oog is wat kleiner dan het andere. Hij ziet er wel goed mee vlgs de DA. Inmiddels redt hij zich prima op 3 poten, in het begin had hij veel moeite met zijn balans. Er is maar 1 ding dat hij niet kan, op het aanrecht springen en laart ik dat nu helemaal niet erg vinden  :D.  Ik heb al 20 jaar katten en afgelopen voorjaar zijn onze laatste twee katten gestorven aan nierfalen. Een op de respectabele leeftijd van 18 jaar, maar de ander was pas 12. We zijn al eerder katten kwijtgeraakt aan aandoeningen als acuut leverfalen, alvleeskliertumor en leukemie. Reden om het deze keer dus anders aan te pakken. Na een paar weken applaws brokken zijn we cold turkey overgestapt op barfen. 
Tom vindt het in een woord geweldig ;D.  Aan malen doen we niet meneer is dol op knagen en lust werkelijk alles. Ik lees al een tijd mee en besef terdege hoeveel mazzel wij hebben met zo'n gemakkelijke eter. Het wordt steeds leuker, voor onze Tom alleen nog barf. Jammer dat het hier, nog een eind boven Groningen city, lastig aan barfproducten te komen is, maar gaandeweg ontdek ik meer en meer adresjes.
Ik heb me tevoren goed ingelezen, vandaar die paar weekjes applaws brokken en dit is het menu wat Tom momenteel krijgt. Hij is niet groot, weegt 3,5 kg en dat is voor hem een ideaal gewicht. Je ziet het aan hem, slank maar beslist niet mager en ook de DA gaf aan dat hij keurig van gewicht is. Hij krijgt ruim 2,5 % van zijn lichaamsgewicht en is de afgelopen 4 maanden keurig op de 3,5 kg gebleven. Hij wil altijd wel eten, maar krijgt gewoon 2 keer per dag plm 90 gram. Orgaan heb ik in porties verdeeld, mix van 20 gr kippenlever, 10 gr kippenmaag, 10 gr lams hart (of runderhart of kippenhart afhankelijk van waar ik aan kan komen) en 10gr rundernier. Ik kan hier helaas alleen aan rundernier komen..... Ook het orgaanvlees maal ik niet, meneer eet alles.

42 % vleesbot (van meer krijgt ie krijtpoep en verstopping) (kipkarkas, konijnkarkas, parelhoenkarkas)
36% spiervlees (paard, kip, parelhoen, kwartel, rund, lam, eend, en af en toe vis (zalm, tonijn, kabeljauw die ik gratis  ::) bij onze viswinkel krijg !)
15 % orgaan (een mix dus van verschillende organen en diersoorten)
10 % bijproducten (kuiken, yoghurt, ei en hij is ook gek op kleine beetjes fruit (peer vooral) en groente)
#2219900
:hi: op barfplaats!

Leuk, nog een melkkrukje erbij...hier hobbelt er ook eentje rond.
Qua afwisseling in diersoorten zit je wel goed, en als je kat het op deze % goed doet, prima hoor!

Ow ja, feauteau´s vinden wij heel leuk!
#2219928
Welkom!! ;)

Als je in de sectie Vraag en Aanbod/Verzamelplaats rondkijkt, zal je al snel duidelijk worden dat er hier best wel wat barfers uit het noorden zitten en er regelmatig interessante aanbiedingen naar daar komen.  Misschien wel wat grote hoeveelheden voor 1 kat, maar er is vast wel iemand in je buurt waar je dan mee kan delen en een kg'tje afnemen. 

Op je menu geen aanmerkingen, als hij het daar goed op doet. :)
Misschien iets kleins, als je aan lever van een ander dier kan komen, zou ik dat doen. Kippen krijgen ontzettend veel AB, en dat blijft nogal achter in de lever. Vandaar. ;)
Door Tomcat
#2219938
Er ging hier even iets mis.... ik ben redelijk digibeet (ja,ja je hebt ze nog een uitstervende soort) c.q onhandig met een PC.
Ik wilde nog even vermelden dat het me zo opvalt dat Tom (wit grijs cypers HTK ) een prachtige glanzende, zachte en hele dikke vacht heeft en daar geen haar uitvalt en zo lekker strak in zijn pak zit. 
Hoe doe ik dat met die foto ??

groet Ninin
#2220065
Welkom!

Rundernier zou ik liever niet voeren, dat is toch aan afvoerkanaal in het lichaam van het dier. Een koe is groot en wordt meestal pas op latere leeftijd geslacht, dus meer als afvoerkanaal gebruikt. In den beginne heb ik ook weinig nier gevoerd, tegenwoordig vaak lamsnier. Maar ik ben dan ook woonachtig in A'dam, waar ik meerdere Islamitische slagers om de hoek heb.
Ik voer zelf weinig zuivel, omdat ik dat niet nodig vind voor volwassen dieren. Af en toe een beetje van het eea mag natuurlijk wel als hij dat nu eenmaal lekker vindt.

Er zijn meer barfers in Groningen. Je zou de verzamelhoek in de gaten kunnen houden.

Voor foto staat er ergens een handleiding, ik dacht op de homepage.
Door Tomcat
#2220653
Ja, ik was ook al niet heel gelukkig met die rundernier. Maar de afgelopen maanden kon ik helemaal niet aan nier komen, dus toch maar eerst rundernier. Van die ene rundernier zal Tom wel niet direct iets vreseliojks oplopen, maar ik zal toch eens omzien naar lamsonderdelen. Voor 1 kat is bestellen via internet niet handig. Ik zal eens neuzen op het vraag en aanbod forum om te zien of er niet e.e.a te regelen is met iemand anders.  Maar voor meneer deze nier op heeft zijn we wel even verder. De kiplever was biologisch, ik denk dat dat beslist gezonder is dan gewoon kippenlever.....
Voor mijn werk kom ik vrijwel dagelijks in heel oost groningen, iemand die weet of daar ergens een islamitische slager zit ???
Door Tomcat
#2221630
Ik heb nog wel en vraagje over de categorie bijproducten.  Eigenlijk zijn het alleen kuikens die Tommie dan krijgt. (Buiten, want ze krijgen eerst nog een vliegles voordat ze geheel worden verorberd) Hij krijgt af een toe een klein beetje yoghurt (laatste restjes van een pak) en als er wat gekookte groente (zonder zout en kruiden hoor) over is eet ie eens een spezieboon oid, maar dat stelt niet veel voor.  Afgezien van eens wat vissenkoppen en ingewandem als wij zelf slibtong eten. (ik maak de vis zelf schoon en  Tom is gek op de koppies  van deze visjes) Maar wij eten niet elke week vis...Wat geven jullie als bijproducten en kan ik het evt. vervangen door spiervlees.
Wat geven jullie zoal als bijbroducten ?
Groet Ninin
#2221641
Vogeltjes moeten ook eerst vliegen voordat je ze eet want smaken dan veul lekkerder  ;D
(kuikens volgens pekke)

Groente hebben katten in principe niet nodig maar als hij een boontje lekker vind, why not.
(had vroeger ook een poezie die idolalaat was van verse erwten en hier blieven ze af en toe wel een friemeltje asperge)
Vis mag je hem vooral wel wekelijks geven. Als je dan niet gelijk aan die grote vissen wilt, kun je bv een horsmakreeltje of een anjovisje geven, beiden vers en onbewerkt (niet gepekelt of gerookt) v/d markt of zo.
Hier lusten ze geen yoghurt maar wel kaas (bvk zoutarm) maar dat krijgen ze maar heel af en toe.
Door Tomcat
#2221668
Limpy

Bedankt voor je tips. Enne.......vis komt goed uit. Tommie vindt het lekker en ik krijg het meestal gratis van onze visman. Elke week staat er een bakkie gratis vis voor Tom klaar, de visman vindt het zó leuk een kat als klant omdat tie geen kattenbrokken maar alleen vers eet.
Heeft jou melkkrukje ook bepaalde problemen omdat ie een poot mist of valt het mee ? Tom kan eigenlijk alleen niet hoog springen omdat ie geen sprongkracht heeft en als ie natte poten heeft en uit de vensterbank springt gaat ie soms op zijn snuit. Da's wel een beetje zielig om te zien.

Ninin
#2221672
Volgens mij heeft iedere driewieler wel meer risico op vroegtijdige artrose.
Sien heeft alle pootjes nog, maar is wel geopereerd geweest aan 1. Die heeft er ook meer kans op. Sien kan ook niet zo hoog springen en ook niet meer goed zigzaggend rennen (wel rechtdoor).
Ik denk dat Siens maximale hoogte om te springen een metertje zal zijn, en daar zal ze een aanloop voor moeten nemen en goed concentreren. Ot springt makkelijk zonder pardon of aanloop 1.80.
#2221683
Hij is ook nog jong he? Is Tom recentelijk zn poot kwijtgeraakt of al wat langer geleden?
Limpy was ± 1 jr toen zn poot geamputeerd werd n.a.v. ongelukje (rechtsachter)
Jonge dieren redden zich daar toch makkelijker mee dan wanneer het op latere leeftijd gebeurt.
Ik stond er vroeger wel eens van te kijken wat limpy er allemaal mee kon, zelfs springen ging hem wel goed af.
Of hij was gewoon een ras-oppertunist die vrolijk alles uitprobeerde, hij is iig gezegend met een flinke portie doorzettingsvermogen!
(een vriend van me was ook altijd zwaar beledigt als iemand het waagde hem invalide te noemen, nee: limpy is gewoon minder mobiel  ;D )

Inmiddels is hij bijna 18 jr en heeft hij al zo´n 2 -2½ jr last van arthrose aan beide heupen en resterende knie waar hij meer last van heeft met koud/nat weer.
Hij krijgt daar overigens supplementen voor, i/h verleden soms ook tijdelijk wat pijnstillers.
Door Tomcat
#2221773
Tom is begin aug 2011 geopereerd waarbij zijn poot is geamputeerd, daarna 3 weken in een klein hok in het asiel en toen is ie bij ons verder hersteld. Hij kon toen we hem ophaalden nauwelijks lopen en viel telkens om omdat hij geen balans kon vinden. Maar hij is nog jong (tussen de 1 en 2 jaar geschat) en heeft snel bijgeleerd. Hij mist zijn linker achterpoot, springt hooguit 80 cm maar is wel een uitstekend klimmer.... Zou het slim zijn hem nu al een suplement te geven ter preventie van artrose ?  We doen er nu niets aan, behalve dat we zorgen dat hij netjes op zijn 3,5 kg blijft zitten en niet te zwaar wordt. Hij loopt ook gewoon buiten, binnenhouden hebben we geprobeerd, maar dat is echt geen optie, hij was duidelijk de vrijheid gewend. Hij werd doodongelukkig en zat de hele dag luid mauwend voor ramen en deuren. En hij heeft nogal een fors stemgeluid dat door mensen nog wel eens opgevat wordt als een huilende peuter op de achtergrond.
#2221804
Ow, das nog geen half jaar terug. Veel lopen, rennen en klimmen is alleen maar goed voor zn spier opbouw, je zult zien dat hij verloop van tijd wel weer wat handiger gaat worden, was met limpy ook!
Hij is nog jong, zou er nu nog nix mee doen.
Als hij idd zo dol is op vis, geef hem dat dan elke week een keer, is goed vanwege de omega 3.
Op latere leeftijd (10-12+) zou je hem evt nog goeie visolie en evt suppl. kunnen geven ter ondersteuning, Doils is een goed merk qua visolie.
Omega 3 hieruit is ook onstekingsremmend (limp krijgt ook dagelijks doils-visolie)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door