Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Limbabnees
#2219261
Ik heb begrepen dat moeke gewoon ad lib voer moet hebben klaar staan.
Doe ik dus niet, maar vul haar bak regelmatig.
Toen ze geworpen had was ze extreem mager en had ook haast geen melk.
Toen ben ik dus ook begonnen met Barf.
Ik moet zeggen dat ze er eindelijk goed uit begint te zien en de melktuiten zitten ook goed vol.

Het is alleen dat ze wel veel (vr)eet.
Ik hanteer de samenstelling maar daarnaast krijgt ze nog veel extra spiervlees en Melk(voor de pups)
Ik denk als ik 3Kg voorzet, dat dat er ook in gaat.

Mag ze wel zoveel eten?

En..ze weeg 20Kg, zou normaal 400 gram moeten zijn :)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2219279
Tijdens de zoogperiode eten moeders veel, er moet tenslotte ook hard gewerkt worden door dat lijfje en dat vraagt om energie en ja, dan kan makkelijk oplopen tot 4x de normale hoeveelheden. Jouw puppen zitten nu tegen de overgang op vers voer aan, dus kun je moeders al wat gaan minderen. Tenslotte heeft ze ook niet zoveel extra nodig om 2 pups te voeden. Ze raken snel gewend aan veel eten en tja, je hebt er nu enemaal honden bij die je de voerzak om de nek kunt hangen en die zich dus tonnetje rond zouden eten als je ze de kans geeft. Ik zou jouw teef nu maximaliseren tot een kilo, en als nu nog wat schraal is, dit volhouden tot ze weer goed in haar vel zit. Dit ook om de melkgift wat te gaan remmen nu de pups niet meer al hun voeding van haar moeten krijgen. Bij de bevalling was ze erg mager zeg je, dus heeft ze in die periode daarvoor duidelijk te weinig gehad, want met 2 puppen hoeft een moeder niet zo te vermageren tijdens de dracht. Ad libium voeren is leuk als je brokken voert, maar bij verse voeding volstaat om een x-aantal keren per dag een bak voor te schotelen.
Eventueel kan ze ook last hebben van wormen, dus ze moet zeker tegelijk met de pups ontwormd worden.
Door Lizzy
#2219288
Limbabnees schreef: Ja, ontwormen gebeurd weer donderdag.
Gaat moeke gelijk mee.
Ik controleer de uitwerpselen goed, kan zo geen wormen ontdekken.
Wormen zie je meestal niet in de ontlasting, spoelwormen ook niet. Vaak ook niet na het ontwormen omdat de meeste ontwormingsmiddelen de wormen oplossen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2219306
Limbabnees schreef: Ik heb moeke in oktober nog een wormkuur gegeven, zou in feite goed moeten zijn.
Ik hanteerde voorheen wel de 3mnd ontworming.
Nee, dat is niet goed. Moeders dien je tesamen met de pups te ontwormen. Pups hebben altijd een wormbesmetting en moeders ruimt de ontlasting. En op 10 oktober ontwormd is theoretisch op 10 oktober wormvrij, maar op 12 oktober kun je opnieuw besmet zijn.
Gebruikersavatar
Door Senna99
#2219326
Een wormmiddel heef geen preventieve werking. Net wat Angelique zegt, je zou haar  's ochtends een wormtablet kunnen geven en 's middags kan ze bij wijze van spreken al weer een wormbesmetting hebben opgelopen omdat ze bijvoorbeeld besmette ontlasting heeft staan eten/snuffelen.
Nu moet ze sowieso met de pups ontwormd worden (dat schema aanhouden), maar straks als alles weer normaal is zullen we maar zeggen hoef je haar echt niet elke drie maanden te ontwormen. Ik ontworm Raiko eigenlijk helemaal niet. Alleen als ik een vermoeden heb dat ie wormen zou kunnen hebben laat ik een ontlastingsonderzoek doen en mocht daar uitkomen dat ie wormen heeft dan wordt ie ontwormd. Met een specifiek middel voor de desbetreffende wormensoort. Maar tot nu toe is er nog niet uitgekomen dat Raiko wormen had.
Door Deesje
#2219387
qua wormen vind ik het een beetje vreemd... waar komt de besmetting vandaan dan? als eenmaal alle stadia zijn 'weggewerkt' dan moet er toch ergens contact mee zijn om weer een besmetting te krijgen?

mijn pup hebben we ontlastingonderzoek gedaan en die bleek helemaal geen wormen te hebben.. is als pup dus nooit ontwormd, ik vind het sowieso zo veel rotzooi voor zo'n klein lichaampje om te verwerken (vaak ook nog met uitgebreid vaccineren bij de gemiddelde da).. Is het niet ook meer gevestigde áanname' om te ontwormen? net zoals in het verdere leven?

ik ben blij dat mijn pupsenkind de zooi niet heeft hoeven krijgen, en voor moeders kun je toch ook ontlasting laten onderzoeken? zie ik nu iets over het hoofd?
Gebruikersavatar
Door Senna99
#2219389
Ik dacht dat het zo zat dat een pup een spoelwormen infectie krijgt al voor de geboorte via de moeder.
Doordat spoelwormen in het eerste jaar van het leven van een hond actief zijn in het lichaam en zich dan een soort van inkapselen. En dat die ingekapselde spoelwormen actief worden tijdens de dracht.
Maar correct me if i am wrong! Misschien is het een beetje te simpel gedacht. Het zou best anders in elkaar kunnen zitten, maar zo heb ik het altijd begrepen. :-\
Door Martine-Tom
#2219391
Deesje schreef: qua wormen vind ik het een beetje vreemd... waar komt de besmetting vandaan dan? als eenmaal alle stadia zijn 'weggewerkt' dan moet er toch ergens contact mee zijn om weer een besmetting te krijgen?

mijn pup hebben we ontlastingonderzoek gedaan en die bleek helemaal geen wormen te hebben.. is als pup dus nooit ontwormd, ik vind het sowieso zo veel rotzooi voor zo'n klein lichaampje om te verwerken (vaak ook nog met uitgebreid vaccineren bij de gemiddelde da).. Is het niet ook meer gevestigde áanname' om te ontwormen? net zoals in het verdere leven?

ik ben blij dat mijn pupsenkind de zooi niet heeft hoeven krijgen, en voor moeders kun je toch ook ontlasting laten onderzoeken? zie ik nu iets over het hoofd?
Vraag ik me eigenlijk ook af  :-[
Om ze van moeder te krijgen moet moeders toch op zijn minst zelf wormen hebben, en toch niet alle moederhonden hebben wormen?>
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2219394
Deesje schreef: qua wormen vind ik het een beetje vreemd... waar komt de besmetting vandaan dan? als eenmaal alle stadia zijn 'weggewerkt' dan moet er toch ergens contact mee zijn om weer een besmetting te krijgen?

mijn pup hebben we ontlastingonderzoek gedaan en die bleek helemaal geen wormen te hebben.. is als pup dus nooit ontwormd, ik vind het sowieso zo veel rotzooi voor zo'n klein lichaampje om te verwerken (vaak ook nog met uitgebreid vaccineren bij de gemiddelde da).. Is het niet ook meer gevestigde áanname' om te ontwormen? net zoals in het verdere leven?

ik ben blij dat mijn pupsenkind de zooi niet heeft hoeven krijgen, en voor moeders kun je toch ook ontlasting laten onderzoeken? zie ik nu iets over het hoofd?
Ik ontworm ook minder dan is "voorgeschreven". Maar in dit specifieke geval is de moederhond dus al tijden niet meer ontwormd en vreet overmatig veel zonder daar een hele goede reden voor te hebben en dan zou IK de hond ontwormen.

Eitjes zijn er altijd aanwezig een tijdens de bevalling besmet de moeder de pups en kunnen die omdat hun weerstand nog niet optimaal is wormen krijgen. Nu ben ik wel overtuigt dat pups van een versgevoerde moederhond sowieso al minder vatbaar is en wellicht met veel mildere middelen af kan dan de gebruikelijke flessen Botlek. Maar aangezien dit in dit geval allemaal niet aan de orde is, TS duidelijk (zonder verwijt, want dat waren we ooit allemaal) een groentje is op al deze gebieden, lijkt me een gewone wormkuur niet overbodig. Het is geen fijn spul, I know, maar een flinke wormbesmetting rciht meer schade aan.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2219397
martine-tom schreef: Vraag ik me eigenlijk ook af  :-[
Om ze van moeder te krijgen moet moeders toch op zijn minst zelf wormen hebben, en toch niet alle moederhonden hebben wormen?>
Eitjes zijn genoeg en eitjes horen bij de normale darmflora en een gezonde darmflora nekt zo'n worm wel als die het toch waagt om zich te ontwikkelen. Alleen pups hebben die weerstand nog niet en niet goed ontwormde pups waar aan alle kanten de spoelwormen uit komen zetten en/of die er beschadigde longen aan over houden, zijn echt geen unieke op zich staande gevallen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door