Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Al Hoogendam
#2218486
Dit is mijn eerste Post hier en het betrefd mijn hond Pasja.

Pasja is een kruising borderkollie met nog iets??? Ze is nu 15jaar oud en heeft nooit iets mankeert.
Vorig jaar had ze erg veel problemen met haar gebit (tandsteen) en ze viel erg af. Naar de arts toe, en die wou dat wel onder verdoving even oplossen. Ik was erg bang voor de verdoving maar de arts verzekerde mij "niets aan de hand , ze krijgt een roesje en ze ligt aan een monitor"

Op de dag des oordeels werd er eerst een bloedproef gedaan.  De bloedwaarden waren niet goed , het bleek dat de nieren nog maar voor 1/3 of 1/4 werkten , de arts durfde de verdoving niet aan en ik al helemaal niet meer.

Goed,, eerst moest pasja weer aankomen en op een nierdieet om de bloed waarden weer redelijk te krijgen, de arts vertelde dat Pasja hier niet meer van zou genezen maar we kunnen met een nierdieet haar leven nog wat rekken en draaglijker maken

Het voer wat ik van de arts kreeg at Pasja absoluut niet , heb alles al geprobeerd, warm maken, vermengen met de oude brokjes, lekker maken met jus,etens restjes... Ze at alles behalve die dieet brokken.

De arts snapte het niet "DIT VINDEN ALLE HONDEN LEKKER" op de vraag "HEEFT U HET ZELF GEPROEFD" antwoordde hij "NEE NATUURLIJK NIET ,WAAROM ZOU IK"
Ik heb dit voer zelf wel geproefd , in een woord "WALGELIJK" , het is een soort smakeloze brij met een vis olie smaak.
Je kan net zo goed een kan motorolie opdrinken (ben technicus ,dus weet hoe dat smaakt)

Nouja,, Pasja mankeerde toen niets,,, dus toch maar weer terug naar haar eigen eten omdat ze anders teveel afviel...

DAT WAS EEN HELE GROTE FOUT VAN MIJ!!!!  4 weken geleden stortte Pasja in.

Ze kon niet meer lopen,,lag alleen zielig te trillen en te janken. liet alle ontlasting gewoon lopen....Ze zag eruit alsof ze erg veel pijn had....ze at totaal niet meer...en werd alleen maar zwakker..ik vreesde het ergste

Ik gelijk de arts gebeld , maar ze hadden geen tijd , moest maar paar dagen later maar weer bellen...
Ik was dus wanhopig...Ik wist niet wat ik moest doen,, ben me toen via internet wat meer gaan interesseren voor dit nierproblemen en kwam o.a. op dit forum terecht.

Voor mensen is er genoeg te vinden over nier-dieeten en ben heb toen maar zelf een soort dieet in elkaar gezet.
Ik ben technicus en geen voedings deskundige en ik hoop dat mensen mij hiermee kunnen helpen.

Ik heb toen gelijk haar gehele voeding gewijzigd...
Via de voedingswaarde site ben ik eerst gaan uitzoeken waar veel eiwitten in zitten en waar weinig.
Volgens de arts moest ik alles waar veel eiwitten in zitten vermijden.

Ik voer haar nu:

Spaghetti,macaroni,rijst,mi , brood ,,, dit lekker gemaakt met wat jus,bouillon, 1 eetlepel gewoon blikvoer.
Etens restjes zoals gekookte groenten, gekookte aardappelen.
Veel fruit zoals bananen,peren,appels.

Het hoofd ingrediënt is altijd de pasta of rijst..de rest is om als smaakmaker te dienen.
Bij het uitzoeken van de smaakmaker raadpleeg ik altijd eerst de voedingswaarde wijzer op internet

http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/

Pasja knapte de eerste week al gelijk op, het effect is opzienbarend, ze kon na een week redelijk lopen , en haar eetlust nam weer toe. Ook werd ze weer wat tieriger
Nu vier weken verder is Pasja tieriger dan ooit, ze plast minder , en loopt alsof ze een puppy is. Gek springen enzo , trekken aan de lijn , altijd voorop willen lopen...Ze lijkt geen pijn meer te hebben (voor zover ik kan beoordelen)
En ze is zelfs aangekomen..van 11,7 naar 12,4 kg... Al met al heel goed dus

Waar ik alleen bang voor ben is "DOE IK HET GOED??? Krijgt ze genoeg vitaminies,hydraten en weet ik wat....
Ik heb hier totaal geen verstand van...
Door Al Hoogendam
#2218501
Dank je ,

Die Topic's van Lizzy was ook de reden waarom ik op dit forum terrecht kwam met Google.
Maar met alle respect voor Lizzy , ik vind de uitleg erg technisch/wetenschappelijk...
ik ben een complete idioot op dit gebied..

Ik snap dat je ook vlees mag geven , maar ik heb geen idee welke...
Volgens de voedingswaarde tabel is eigenlijk alleen varkensvet goed omdat daar nauwelijks eiwitten in zitten.
Ook wordt er gesproken over gevaarlijke eiwitten en goede eiwitten???? Rauw rood vlees zou goede eiwitten bevatten.
Welke rood vlees en hoeveel dan??????
Laatst gewijzigd door Al Hoogendam op zo 08 jan 2012, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Parelridder
#2218523
Poeh wat een geschiedenis! Maar heerlijk te lezen dat het nu zo duidelijk beter gaat!!
In de eerste posting van Lizzy onder de gegeven link staat een opsomming van geschikt vlees: "Verder zou ik spiervlees geven. Rund, paard, lam, eend, kalkoen, geit, kabeljauw, etc. Je kunt een beetje zuivel in de vorm van yoghurt geven (Geen kaas! Dat bevat echt veel te veel fosfor) en af en toe een rauw eitje."
Probeer het stuk nog eens te her-lezen en lees dan over hetgeen te technisch voor je wordt heen. Er staan veel hel concrete zaken in tav de ingredienten en verhoudingen van een geschikt menu voor nierpatienten.
Succes!!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2218587
Het gaat hem niet enkel om de hoeveelheid eiwitten maar om de hoeveelheid fosfor!  Voor eiwitten moet je vooral zien dat ze geschikt zijn voor een hond, en dat zijn dus, als carnivoor, dierlijke eiwitten.  Plantaardige eiwitten zijn zwaarder te verteren.
Dierlijke eiwitten zijn ideaal voor de hond omdat ze aanleunen bij zijn eigen eiwitten en het beste ingebouwd kunnen worden. En de fosfor belast de nieren. Spijtig genoeg gaan dierlijke eiwitten en fosfor hand in hand en dus kan je ze niet scheiden. Rood vlees bevat meer fosfor en wordt daarom vermeden bij nierdieet. Ook bot wordt verminderd.

Weet je wat de oorzaak was van het inklappen van je hond? Lag het echt zuiver aan de nieren, of ook wat anders? Wat is er dan gebeurd met haar, hebben ze gespoeld? Krijgt ze medicatie? Infuzen?
Nieren genezen niet meer, maar je kan proberen de afvalstoffen te beperken en zo die afvalstoffen in het bloed zo laag mogelijk te houden.  Daar wordt ze namelijk misselijk en ziek van.

Wat je nu geeft is echt niet gezond voor een hond, maar als je hond haar nieren zo sterk falen dat ze er compleet van inzakt, weet ik niet wat nog kan.  Dan is ze wel heel erg ziek...  :-\
Op een bepaald moment is het niet meer kijken of lange termijn (gezond eten), maar gewoon op korte termijn het nog leefbaar houden. Ik weet niet precies hoever je nu met je hond staat.

Ik wil je wel erg veel sterkte toewensen. Het klinkt niet goed!
Super dat je haar nog een kans wil geven, en echt voor haar wil vechten.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op zo 08 jan 2012, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Al Hoogendam
#2218595
Ok ,, ik heb de bewuste twee postings nog eens aandachtig doorgenomen en een en het ander is duidelijk.

Pasja voldoet exact aan de beschrijving van nierproblemen zoals lizzy in de tweede posting beschrijft.
Ik moet dus Eiwitten en Fosfor vermijden.

Dat betekend dat als ik 100 gram lamsvlees aan Pasja zou voeren dat ze dan al op haar daglimiet zit.
En dat lijkt me een beetje weinig , ik zal de rest moeten aanvullen met pasta's e.d.

Helaas is vleesbotten voor haar geen mogenlijk meer omdat haar gebit in zo'n slechte toestand is.
Een hondekoekje moet ik stuk breken anders staat ze bij elke hap te janken. Dat gebit is een probleem.

Volgens de Arts moet ik haar minimaal 2x 300 a 400 gram per dag te eten geven om haar aan te laten komen.
Althans ,,,,,de arts bedoelde dat vieze voer van hun (was ook belachelijk duur) .

Ik kan dus alleen zacht voedsel geven...

Ik neem aan dat je rauw vlees bedoelde, want pasja heeft nog nooit rauw vlees gehad ,,, is dat een probleem?
Door Limpy
#2218603
Vooral plantaardige eiwitten zijn moeilijker te verteren voor een carnivoor, dierlijke eiwitten worden beter opgenomen.
Je zou de vleesbotten kunnen malen, doe ik ook voor mn opaatje.
Vlees/vleesbotten van wild en allerlei gevogelte bevat ook minder fosfor, dus zou je dat kunnen geven.
Door Al Hoogendam
#2218613
[quote="pearlsofpassion"]
Het gaat hem niet enkel om de hoeveelheid eiwitten maar om de hoeveelheid fosfor!  Voor eiwitten moet je vooral zien dat ze geschikt zijn voor een hond, en dat zijn dus, als carnivoor, dierlijke eiwitten.  Plantaardige eiwitten zijn zwaarder te verteren.
Dierlijke eiwitten zijn ideaal voor de hond omdat ze aanleunen bij zijn eigen eiwitten en het beste ingebouwd kunnen worden. En de fosfor belast de nieren. Spijtig genoeg gaan dierlijke eiwitten en fosfor hand in hand en dus kan je ze niet scheiden. Rood vlees bevat meer fosfor en wordt daarom vermeden bij nierdieet. Ook bot wordt verminderd.

Weet je wat de oorzaak was van het inklappen van je hond? Lag het echt zuiver aan de nieren, of ook wat anders? Wat is er dan gebeurd met haar, hebben ze gespoeld? Krijgt ze medicatie? Infuzen?
Nieren genezen niet meer, maar je kan proberen de afvalstoffen te beperken en zo die afvalstoffen in het bloed zo laag mogelijk te houden.  Daar wordt ze namelijk misselijk en ziek van.

Wat je nu geeft is echt niet gezond voor een hond, maar als je hond haar nieren zo sterk falen dat ze er compleet van inzakt, weet ik niet wat nog kan.  Dan is ze wel heel erg ziek...  :-\
Op een bepaald moment is het niet meer kijken of lange termijn (gezond eten), maar gewoon op korte termijn het nog leefbaar houden. Ik weet niet precies hoever je nu met je hond staat.

Ik wil je wel erg veel sterkte toewensen. Het klinkt niet goed!
Super dat je haar nog een kans wil geven, en echt voor haar wil vechten.


[/quote]

Nee ik weet niet waarom ze ineens klapte , ik weet alleen dat het gebeurde . Ze had geen medicatie en werd niet gespoeld,infus ,, Kan zoiets dan???
Was volgens de arts niet nodig..en zinloos....
Toen ik de arts belde had ie geen tijd voor me...Ik ben hier dus ook niet echt amused hierover

Kijk ,,hier raak ik dus in de war van , de ene zegt geen eiwitten de andere geen fosfors... de ene zegt rood vlees de ander weer niet???

Met Pasja gaat het nu goed..Je merkt niets aan haar. ik weet niet of dat door het eten komt wat ik haar geef of door een andere oorzaak.
Misschien was het inzakken wel niet veroorzaakt door nier falen, feit is dat haar BUN en CRE waardes niet goed zijn.

Het enige dat ik weet is dat ik de waardes anders kan krijgen door haar dieet aan te passen.
Vandaar dat ik mijn vragen ook hier stel.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2218627
Ja, het probleem is dat het ook allemaal nog niet zo heel duidelijk is wat nu net wat doet bij nierfalen.
Wat wel duidelijk is, is dat nierfalen erg veel voorkomt en ik wijt dat aan de brokken die nu overal aangeprezen worden.  Het is tenslotte onnatuurlijke voeding, en als je erover begint na te denken is het niet zo vreemd dat dat de nieren belast.
Maar goed, haar nieren zijn nu belast, en dat is een probleem.  Gewone, natuurlijke voeding die een gezonde hond gezond houden, is dan niet meer voldoende.

Ik zou nu gewoon zo snel mogelijk het nierdieet dat Lizzie beschreven heeft gaan volgen. Dat houdt volgens mij hetzelfde in als wat de andere posters en ik zelf ook vertelden.  Rood vlees vermijden, vooral gevogelte voeren. Vet voeren omdat dat caloriën bevat zonder forfor of eiwitten.

Ik zal het even kort proberen uitleggen hoe ik het nu zie (na wat rondlezen, maar het is moeilijke materie).  Dierlijke eiwitten zijn minder belastend in afbraak dan plantaardige. Ze geven ook minder afvalstoffen en belasten de nieren minder. 
Maar! je hond haar nieren werken niet meer goed.  Daardoor kan ze de afvalstoffen niet meer goed kwijt.  Als ze dus veel eiwitten binnen krijgt, zelfs dierlijke, raakt ze die niet meer voldoende kwijt.  Daar wordt ze ziek van.  Van plantaardige dus natuurlijk ook, bovendien zijn die moeilijker afbreekbaar.
Fosfor belast de nieren. Als de nieren gezond zijn kunnen ze dit aan, als ze het al lastig hebben, zet dat er verder druk op. Die moet je dus vermijden. Het probleem is dat dierlijke eiwitten altijd samen voorkomen met fosfor. Dus als je fosfor wil vermijden, houdt dat meteen in dat je dierlijke eiwitten vermijdt. Maar dit zijn net de eiwitten die ze het beste en gemakkelijkste kan gebruiken (en elk dier heeft iets van eiwitten nodig). Dit is net de voeding waar een gezonde hond op gebouwd is.
Begrijp je het dillema?  Je kan het dus niet zonder meer vermijden, het is een kwestie van afwegingen maken en een balans vinden.
En dat is wat het nierdieet probeert te doen.

Dus voor alle duidelijkheid: rood vlees zowiezo mijden! ;)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op zo 08 jan 2012, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2218632
Wat zijn de UREA en CREA waardes?

Als het zelf samenstellen volgens mijn topic in de bieb te lastig/moeilijk is, dan kun je je hond misschien beter eerst (tijdelijk) over zetten op een kant en klaar voer, voor nierpatienten, zoals Bandit Diervoeding (http://www.banditvoeding.nl/hondenvoeding.htm). In de tussentijd kun je je dan een beetje inlezen, want in alle eerlijkheid, wat je je hond nu voert is niet echt volgens de richtlijnen (maar laten we wel wezen, beter dat je hond wel eet, al is het jouw menu dan niet eet van die gore bliktroepvoeding) en het bevat wel erg veel koolhydraat en slecht verteerbare eiwitten.

Maar, ben benieuwd naar de UREA en CREA waardes!
Door Al Hoogendam
#2218635
Dank je pearlsofpassion,

Hier heb ik wat aan , ik zal lizzy postings maar een uitprinten en een dieet menu in elkaar flanzen.

Zou het nog zin hebben om Pasja's BUN en CRE waardes opnieuw te laten meten, zouden de waardes kunnen veranderen?
Zou ik op deze manier het effect van het dieet kunnen meten?
Door Al Hoogendam
#2218659
[quote="Lizzy"]
Wat zijn de UREA en CREA waardes?

Als het zelf samenstellen volgens mijn topic in de bieb te lastig/moeilijk is, dan kun je je hond misschien beter eerst (tijdelijk) over zetten op een kant en klaar voer, voor nierpatienten, zoals Bandit Diervoeding (http://www.banditvoeding.nl/hondenvoeding.htm). In de tussentijd kun je je dan een beetje inlezen, want in alle eerlijkheid, wat je je hond nu voert is niet echt volgens de richtlijnen (maar laten we wel wezen, beter dat je hond wel eet, al is het jouw menu dan niet eet van die gore bliktroepvoeding) en het bevat wel erg veel koolhydraat en slecht verteerbare eiwitten.

Maar, ben benieuwd naar de UREA en CREA waardes!
[/quote]


BUN = 14.1 mmol/l
CRE = 130 umol/l

Pasja woog toen  11,4 kg

Ja,,, inderdaad mijn menu valt buiten de richtlijnen van DIEREN , het is dan ook  meer voor mensen bedoelt...Daar vind je de meeste info van op het web.

Maar het is beter ,dat ze weer eet , niet meer kotst , weer tierig is, minder plast enz. enz enz. 
Door Cupcake
#2218675
Ik zou toch nogmaals je da contacten om te bespreken of spoelen niet heel zinvol zou kunnen zijn en dan daarna (niet direct, maar bijv een week later) nogmaals nierwaarden laten bepalen. Of als je daar geen vertrouwen meer in hebt een andere, dierenarts. Feit dat ze minder drinkt en zich beter voelt zegt ook al iets.
Misschien is het zelfs mogelijk als de nierwaarden een eind gedaald zijn, om met een aangepaste narcose en extra infuus wel haar gebit te laten behandelen.
Misschien kun je ook het dieet van lizzy volgen en het zelf malen? Of inderdaad zoals hieronder kijken wat pasja van kant en klaar voer vindt?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2218701
[quote="Cupcake"]
Ik zou toch nogmaals je da contacten om te bespreken of spoelen niet heel zinvol zou kunnen zijn en dan daarna (niet direct, maar bijv een week later) nogmaals nierwaarden laten bepalen. Of als je daar geen vertrouwen meer in hebt een andere, dierenarts. Feit dat ze minder drinkt en zich beter voelt zegt ook al iets.
Misschien is het zelfs mogelijk als de nierwaarden een eind gedaald zijn, om met een aangepaste narcose en extra infuus wel haar gebit te laten behandelen.
Misschien kun je ook het dieet van lizzy volgen en het zelf malen? Of inderdaad zoals hieronder kijken wat pasja van kant en klaar voer vindt?
[/quote]

Ja, dat volg ik.
Ontstekingen op de tanden kunnen trouwens nierfalen veroorzaken. Dus daar zou je zoveel mogelijk wat aan moeten proberen doen. Als narcose niet lukt, is er dan een andere manier om haar tanden te laten behandelen?
Rauw vlees en vleesbot zijn prima zaken om de tanden in orde te houden (en zelfs te krijgen) en ik heb een vriendin die haar katten steeds wat stukjes rauw vlees geeft om die reden. Ze heeft een kat die met zowat alles sukkelt en ook zijn nieren.  Hij kreeg wat tandsteen maar narcose durfde ze niet meer aan, maar sinds hij wat rauw vlees en kuikens eet, is zijn gebit helemaal in orde.
Maar dan moet je het wel eerst zover krijgen dat ze minstens wat kan kauwen.
Maar dus wel belangrijk voor haar nieren!

Verder zou ik nu eens haar waarden laten testen en als ze nog steeds erg verhoogd zijn, ook laten spoelen (zo zijn alle afvalstoffen die ze opgebouwd heeft verwijderd en kan ze met een nieuwe lei beginnen), opnieuw testen erna (zodat je ziet of het gewerkt heeft), en dan na een paar maanden nog een keer om te zien of het dieet aanslaat. 
Erna moet je weten of je het wil opvolgen of niet, maar als je dat wil wordt een interval van 3 maanden meestal aangehouden. Dan weet je waar je aan toe bent, en het kan een extra boost geven als je de waarden steeds ziet zakken.
Als er ergens een punt komt waarop een narcose wel veilig gezien wordt, zou ik eerst haar tanden laten behandelen. Dat zou voor mij redelijk prioriteir zijn, omdat het dus nu de nieren ook kan belasten (zeker is dat niet, maar de link is er wel vaak).

Ook zou ik om medicatie vragen, wat precies nuttig is kan je DA je vertellen. Maar ik zou dus ook bij een andere DA gaan. Eentje die wel nog voor haar wil gaan.  Deze heeft het duidelijk opgegeven, en dat vind ik niet eerlijk aangezien jij er nog wel voor wil gaan.

Veel succes!
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op zo 08 jan 2012, 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2219140
[quote="Al Hoogendam"]

BUN = 14.1 mmol/l
CRE = 130 umol/l

Pasja woog toen  11,4 kg

Ja,,, inderdaad mijn menu valt buiten de richtlijnen van DIEREN , het is dan ook  meer voor mensen bedoelt...Daar vind je de meeste info van op het web.

Maar het is beter ,dat ze weer eet , niet meer kotst , weer tierig is, minder plast enz. enz enz.
[/quote]

Dat is verhoogd ja. Maar niet schrikbarend verhoogd. Nu vind ik het met dit soort dingen altijd erg moeilijk. Want wat heeft de DA gedaan om te achterhalen wat de oorzaak van dit probleem is? Wat was er inderdaad eerder, het kip of het ei, komen deze slechte nierwaardes van het slechte gebit of komen deze nierwaardes doordat ze bijv. oud is of misschien niet goed te eten heeft gekregen? Of draagt ze een ziekte onder de leden die dit veroorzaakt?

En zijn dit inderdaad nierwaardes waarvan je zegt "naaaah, daar kun je geen narcose meer bij geven?". Want in alle eerlijkheid? Heb ik daar mijn twijfels over. Een DA die goede narcose apparatuur heeft en de hond aan de monitor kan leggen, kan volgens mij ook een 15 jaar oude hond met deze nierwaardes door dit probleem heen trekken. OK OK, natuurlijk altijd met een risico. Je hond is serieus al behoorlijk op leeftijd.....

Dus dan krijg je inderdaad de afweging of het schoonmaken van de tanden nog zinvol is.... En at ze zo slecht door de toestand van het gebit? Of at ze zo slecht omdat ze misschien last heeft van haar nieren? (ik zou zelf trouwens denken dat je hond met deze nierwaardes niet dermate ziek is dat het niet meer wil eten). Aangezien ze nu weer eet, zou je denken dat het aan haar nieren lag. Maar, de nierwaardes passen daar eigenlijk niet bij. Wat kreeg ze hiervoor te eten? Vond ze dat wel eten?

Maar goed, dit (gebit, algemene conditie hond) zijn allemaal dingen die ik zo door de computer niet kan beoordelen. Ik weet niet wat de toestand van het gebit is, ik weet niet wat de conditie van je hond is en ik weet niet waar je goed aan doet. Ik weet niet in welk deel van Nederland je woont? Want ik zou je het liefst verwijzen naar een dierenarts waarvan ik weet dat ze 1)heel goed kan beoordelen wat er met het gebit moet gebeuren en 2)alles weet over nierfalen bij honden en 3)dan ook nog eens verstand heeft van rauwe voeding. Maar zij zit in Noord Holland.....
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door