Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door canecorsolove
#2165697
Hallo allemaal,
mijn naam is Linda meijer en ik volg barfplaats al een tijdje.
Het is voor mij een bron van informatie en ik vind de discussies hier ook zeer interessant.

Mijn vraag is nu..biologisch vlees is momenteel helemaal hip.
Maar wat is nu het verschil  tussen biologisch vlees en scharrel vlees? ???
Door Lizzy
#2165712
In het kort komt het hier op neer:

Biologisch is diervriendelijker dan scharrel.

• Biologische varkens, kippen en koeien hebben veel meer ruimte en kunnen altijd naar buiten
• Biologische varkens mogen hun krulstaart houden
• Biologische biggetjes blijven langer bij de zeug
• De dieren groeien in hun eigen tempo op

Maar je moet het eigenlijk per diersoort bekijken wat de exacte verschillen zijn.

Zie bijv: http://www.bio-plus.nl/consument/faq/an ... -scharrel/
#2165716
Hoi Lizzy,

Bedankt voor je antwoord.
Maar neem nu even als voorbeeld een kleine veehouder (ongeveer 80 koeien).
Deze boer heeft zijn koeien in de zomer altijd buiten staan en heeft een ruime loopstal met schone ligboxen.
Hij voert zijn koeien kuil en mais en deregelijke.

Deze boer heeft niet het predicaat biologisch, dan is het dus scharrel vee toch?
Dan is er toch niet zoveel verschil met biologisch vlees? behalve het prijskaartje voor het vlees?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2165723
Om een biologisch keurmerk te krijgen moet je verplicht aan een aantal voorwaarden voldoen, waaronder zoveel weidegang of vrije buitenruimte en maximaal zoveel dieren per staloppervlak (welzijn en natuurlijk gedrag). En natuurlijk biologisch voeren en je dieren niet extreem met medicijnen behandelen. Bij scharrel is deze verplichting op voorwaarden er niet. Dat is met name het verschil, de voorwaarden zijn er niet of veel minder stevig.
Door Eef+Stippels
#2165734
Het komt er eigenlijk op neer dat scharreldieren iets meer ruimte hebben dan dieren in de bio-industrie en daar blijft het bij. Kippen zitten gewoon nog in een grote schuur gepropt en komen niet buiten etc.
De dieren krijgen ook groeihormonen, antibiotica etc. Daarnaast worden allerlei lichaamsdelen onverdoofd afgeknipt, zoals staarten, geslachtsdelen en snavels.

Bij biologisch gehouden dieren is dit allemaal verboden. Naast het dierenwelzijn, is biologisch vlees dus ook qua gezondheid voor onze honden veel beter dan scharrelvlees, omdat je die antibiotica en groeihormonen vermijdt. 
Door Nadia
#2217384
Wild is voor mij gewoon wild. Omdat Biologisch aan een aantal strenge eissen moet doen. (als bio voer etc, dat kan ik het wild niet gecontrolleerd worden). MAAR dat wilt niet zeggen dat ik biologisch beter vind dan gewoon wild.
Ik zou graag een compleet menu willen voeren wat bestaat uit bio vlees en wild.
Door job
#2217399
Puntsgewijs de verschillen tussen biologisch, scharrel en de bio-industrie:
Vleesvee
De runderen komen buiten in de wei.
Voor scharrel in ieder geval in de periode mei - september,
voor biologisch meer dan 120 dagen per jaar.
In de bio-industrie komen de runderen meestal niet buiten.
In de stal hebben de biologische en scharrel runderen strooisel,
in de bio-industrie is het een rooster, een rubber mat of stro.
De runderen worden niet routinematige onthoornd in tegenstelling tot de bio-industrie.
Dikbilrassen zijn bij biologisch en scharrel niet toegestaan
omdat de kalfjes altijd met een keizersnede geboren.

Slachtkuikens
De snavel worden niet gekapt bij biologisch en scharrel.
Scharrelkuikens worden ouder dan 9 weken, biologische kippen worden meer dan 10 weken.
Slachtkuikens in de bio-industrie leven ongeveer 6 weken.
De kippen kunnen buiten komen in tegenstelling tot hun broers en zusters in de bio-industrie.
Ze hebben 1m2 buiten (scharrel) of 4m2 (biologisch) tot hun beschikking.
Ook binnen in de stal hebben ze meer ruimte.
Er zitten 13 (scharrel) of 10 (biologisch) kippen per m2.
In de bio-industrie is het 19 per m2.
Biologische slachtkuikens zijn een langzaam groeiend ras.
De bio-industrie gebruikt een snelgroeiend ras.

http://games.voedingscentrum.nl/tabellen/kiptabel.html
http://games.voedingscentrum.nl/tabelle ... tabel.html
Door miik
#2217749
johanna25 schreef: is wild biologisch of is wild gewoon wild

groetjes johanna
Ik denk dat dat voor een groot deel afhangt van wat en waar het wild gegeten heeft.
Zo heb ik een tijdje terug een aantal hazen overgenomen van een jager. Deze hazen hadden duidelijk veel tuinbonen op- dat zat nog in de maag en darmen. Die tuinbonen kunnen flink bespoten zijn met insecticide en andere "troep" (even kort door de bocht)... waardoor deze hazen zeker niet biologisch genoemd zouden kunnen worden. Omdat voor biologisch vlees ook duidelijk regels zijn wat betreft de voeding van de dieren. Stel die tuinbonen waren van een biologisch bedrijf en biologisch geteeld... dan zou je deze hazen ook biologisch kunnen noemen.

Ook voor mij geld dat ik zowel wild als biologisch beide belangrijk vind in het menu van mn honden.
Ik denk dat het allenbei zn voordelen en zn waarde heeft. Hoewel ik op het moment makkelijker aan wild kan komen dan aan biologisch.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door