Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2216286
Ik weet niet of ik mij hier al voorgesteld had ik ben Yvon we hebben twee honden Kiara en Simba een Tollertje en een Golden.

Kiara was al een tijdje niet lekker trok zich terug chagerijnig snel moe etc in sept kwam er uit het bloedonderzoek een te traag werkende schildklier.

Dus aan de medicijnen maar vorige week verergerde de situatie en zat het mij nog steeds niet lekker ik ben naar een andere dierenarts gegaan en deze heeft uitgebreid bloedonderzoek gedaan.

Gelukkig werd ik hier wel serieus genomen en inderdaad Kiara blijkt een alvleesklierontsteking te hebben.

Nu mijn vraag ik ben al even bezig met het inlezen in het voeren van vers voer en wilde hierop over. Deze ierenarts vond het in principe prima maar ja ze moest toch haar brokken even aanprijzen en wist eigenlijk totaal niet wat Kiara aan vers voer zou mogen eten.

In ieder geval geen vet en eiwitten wat kan ik Kiara nu het beste geven we waren al voorzichtig begonnen met smuldier maar ik sta open voor elk advies brokken zijn voor mij onbespreekbaar dus help wat dan. :-\ :-\
Laatst gewijzigd door Utah-Kiara op zo 08 jan 2012, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
#2216436
Welkom Yvon,

goed dat je niet naar de DA hebt geluisterd WB br*k ;)

De alvleesklier/pancreas maakt spijsverteringssappen aan, dus eigenlijk gaat het verteren niet zo goed. Vlees bestaat uit water, eiwitten en vet. Dat kan je dus wel geven.
Volgens mij moet je extra pancreas gaan voeren, zodat de pancreas van Kiara tot rust kan komen en genezen.

Zoek eens op "pancreatitis" in de zoekfunctie van BP, daar zal je veel vinden. Er zullen nog mensen reageren die ervaring hebben met pancreatitis bij hun hond, die kunnen je vast veel meer vertellen.

Heb je nog medicatie gekregen? Hoe oud is Kiara?
#2216535
Heb je nog medicatie gekregen? Hoe oud is Kiara?

Kiara is bijna vier jaar op het moment krijgt ze ontstekingsremmers rimadyl ochtends een hele tablet avonds een halve, en nog steeds de medicijnen voor de schildklier forthyron 2 maal daags een half tabletje.
#2219112
Het is verstandig om niet teveel vet te voeren en om extra pancreas te geven.

Dit topic uit de barfplaats bieb is wel handig: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... #msg768706. Daar staat ook vermeld hoeveel pancreas je moet geven.

Overigens dien je dus niet alleen met vet maar ook met vezels uit te kijken. Dus lams en geitenvlees (en het bot) is eigenlijk altijd een no-no, meestal gaat tamme eend ook niet goed. Pens en mager spiervlees en niet teveel vleesbot (van kleine dieren!) en mager orgaanvlees gaat het best. Voer ook niet teveel groenten, 5% lijkt me genoeg (ivm de vezels).
Door Martine-Tom
#2219199
*Flip* schreef: Welkom Yvon,

goed dat je niet naar de DA hebt geluisterd WB br*k ;)

De alvleesklier/pancreas maakt spijsverteringssappen aan, dus eigenlijk gaat het verteren niet zo goed. Vlees bestaat uit water, eiwitten en vet. Dat kan je dus wel geven. Volgens mij moet je extra pancreas gaan voeren, zodat de pancreas van Kiara tot rust kan komen en genezen.

Zoek eens op "pancreatitis" in de zoekfunctie van BP, daar zal je veel vinden. Er zullen nog mensen reageren die ervaring hebben met pancreatitis bij hun hond, die kunnen je vast veel meer vertellen.

Heb je nog medicatie gekregen? Hoe oud is Kiara?
Toch echt niet AL het vlees hoor...
En afhankelijk van hoe ziek de hond is kan gemalen vlees in het begin ook een optie zijn, vetarm, licht verteerbaar, strikt beginnersbotten, zelf zou ik de pancreasenzymen aan willen raden om te geven (tryplase vind ik zelf de voorkeur hebben).
Vette vis viel en valt hier ook heel fout, (gekookte) witvis gaat weer wel goed, en om 1 of andere reden valt rauwe kip ook heel fout en gekookte goed.

Edit: persoonlijke ervaring, vele kleine maaltijden op een dag doen het ook beter dan 2 keer een grote.
Laatst gewijzigd door Martine-Tom op ma 09 jan 2012, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
#2219547
We zijn nu begonnen met carnibest diabetes oa kalkoen en pancreas vier keer per dag als dat goed gaat willen we het liefst gewoon over op barf.

Gekookte kipfilet schijnt ook te mogen gisteren iemand gesproken die een hond met hetzelfde probleem alleen ernstiger heeft en die gaf aan dat gedroogde pens en kipfilet ook mogen.

We zitten alleen een beetje met de combinatie te langzaam werkende schildklier en alvleesklier ontsteking door de hormonen schijnt dit invloed op elkaar te hebben maar we puzzelen vrolijk door  :)en hopen dat Kiara weer snel de oude is. :-\.
Door Martine-Tom
#2219594
Utah-Kiara schreef: We zijn nu begonnen met carnibest diabetes oa kalkoen en pancreas vier keer per dag als dat goed gaat willen we het liefst gewoon over op barf.

Gekookte kipfilet schijnt ook te mogen gisteren iemand gesproken die een hond met hetzelfde probleem alleen ernstiger heeft en die gaf aan dat gedroogde pens en kipfilet ook mogen.

We zitten alleen een beetje met de combinatie te langzaam werkende schildklier en alvleesklier ontsteking door de hormonen schijnt dit invloed op elkaar te hebben maar we puzzelen vrolijk door  :)en hopen dat Kiara weer snel de oude is. :-\.
Geef je ook enzymen??
In principe mag alles, er is geen echt verbod op dingen en het is vooral kijken naar wat de hond zelf met het eten doet  ;)
De punten waar je op moet letten zijn lichtverteerbaar, kleine porties en zo min mogelijk vet.
Gedroogd valt vaak al wat zwaarder, het mag wel maar als je ziet dat er rommelbuiken van komen dan zou ik er even mee wachten tot het weer wat beter gaat.
Gekookte kip mag idd ook, dat viel hier zeker in het begin erg goed.
Laatst gewijzigd door Martine-Tom op ma 09 jan 2012, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sella
#2219675
Mijn ervaring is, met ernstige epi, dat je heel voorzichtig met vet moet wezen. Dus de magerdere diersoorten en vooral voorzichtig met bio industrie vlees. Dat was het ergste.
Ik ben tabletten voor de mens erbij gaan geven, omdat mijn hond zoveel pancreas per dag nodig had om te functioneren, dat ik niet meer aan een normaal dieet kwam, hij moetst op zijn dagportie van 1500 gram ruim 1200 gram pancreas hebben.

Ik ben op een gegeven moment een deel van zijn voer gaan drogen, omdat je dan tijdens het lopen ect wat kan voeren, kleinere maaltijden zijn zeker in een slechte periode van levensbelang
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door