Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door _Sandra_
#2215552
Hallo,

ik vroeg mij af hoe het kan dat uit alle stromingen qua rauw voeren deze stroming is ontstaan? De barfplaatsmethode heb ik het dan over.
Want ik begrijp dat hij afwijkt van alle 'grote namen'.

Kan iemand in het kort uitleggen wat er zo uniek is aan deze methode? Of anders? En beter?

groetjes
sandra
Door Lizzy
#2215611
De barfplaatsmethode? Leuk, nooit van gehoord! En als iemand ervan gehoord zou moeten hebben, ben ik het toch wel zou ik denken (als eigenaar van dit forum). Het is een vet compliment voor ons natuurlijk, alleen moet ik je teleurstellen, er bestaat geen barfplaatsmethode. En als er al zoiets zou bestaan, dan zou het een combinatie zijn van het beste van alle methodes, oftewel het beste eruit gehaald van wat de grote namen schrijven + heel veel research wat is gedaan (door mij, door andere leden van Barfplaats). Want vraag je mij persoonlijk (ik voer volgens de Lizzy Plat-Coelers methode), schrijven ze allemaal zinnige maar ook onzinnige dingen. En ik houd er niet van om blind een soort van goeroe achterna te lopen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 06 jan 2012, 08:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2215696
Lizzy schreef: De barfplaatsmethode? Leuk, nooit van gehoord! En als iemand ervan gehoord zou moeten hebben, ben ik het toch wel zou ik denken (als eigenaar van dit forum). Het is een vet compliment voor ons natuurlijk, alleen moet ik je teleurstellen, er bestaat geen barfplaatsmethode. En als er al zoiets zou bestaan, dan zou het een combinatie zijn van het beste van alle methodes, oftewel het beste eruit gehaald van wat de grote namen schrijven + heel veel research wat is gedaan (door mij, door andere leden van Barfplaats). Want vraag je mij persoonlijk (ik voer volgens de Lizzy Plat-Coelers methode), schrijven ze allemaal zinnige maar ook onzinnige dingen. En ik houd er niet van om blind een soort van goeroe achterna te lopen.
Wanneer ga jij je eigen kvv op de markt afzetten?  :biggrin2:
Barfplaatsbarfmenucompleet  :P
Door Lizzy
#2216067
*Dorothea* schreef: Wanneer ga jij je eigen kvv op de markt afzetten?  :biggrin2:
Barfplaatsbarfmenucompleet  :P
Niet :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:
Door ulla
#2216173
Door te lezen, en te lezen op barfplaats en andere fora,s ben ik enige jaren geleden barf gaan voeren, en voor mij is dat voor ieder van mijn honden een ander percentage , de 1 wat meer van dat en de ander wat minder van het ander.
Bij het zelf samen stellen hou ik een volledig dier in gedachten, en stel zo maaltijden samen.
Dus voor mij geen 2 of 3 pensdagen in de week of een zalmkop als complete maaltijd.
Ook hecht ik wel waarde aan groeten geven en /of andere toevoegingen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2216256
Lizzy schreef: De barfplaatsmethode? Leuk, nooit van gehoord! En als iemand ervan gehoord zou moeten hebben, ben ik het toch wel zou ik denken (als eigenaar van dit forum). Het is een vet compliment voor ons natuurlijk, alleen moet ik je teleurstellen, er bestaat geen barfplaatsmethode. En als er al zoiets zou bestaan, dan zou het een combinatie zijn van het beste van alle methodes, oftewel het beste eruit gehaald van wat de grote namen schrijven + heel veel research wat is gedaan (door mij, door andere leden van Barfplaats). Want vraag je mij persoonlijk (ik voer volgens de Lizzy Plat-Coelers methode), schrijven ze allemaal zinnige maar ook onzinnige dingen. En ik houd er niet van om blind een soort van goeroe achterna te lopen.
Ah jawel :biggrin2: We geven hier natuurlijk wel bepaalde richtlijnen af die ook een bepaalde invulling vragen en dat zou je...omdat het hier gepromoot wordt, natuurlijk wel de BARFplaatsmethode kunnen noemen.
Nu is die methode natuurlijk wel opgebouwd uit wat anderen al eerder geschreven hebben en wat we zelf door de jaren heen ervaren hebben en gedeeld op het forum. Maar goed, dat doet er verder ook niet toe. Feit is dat we hier vanuit de BP-documantatie ook bepaalde dingen als goed/niet goed neerzetten, geeft wel iets weer wat we een BARFplaatsmethode kunnen noemen.
Door Lizzy
#2217423
Angelique schreef: Ah jawel :biggrin2: We geven hier natuurlijk wel bepaalde richtlijnen af die ook een bepaalde invulling vragen en dat zou je...omdat het hier gepromoot wordt, natuurlijk wel de BARFplaatsmethode kunnen noemen.
Nu is die methode natuurlijk wel opgebouwd uit wat anderen al eerder geschreven hebben en wat we zelf door de jaren heen ervaren hebben en gedeeld op het forum. Maar goed, dat doet er verder ook niet toe. Feit is dat we hier vanuit de BP-documantatie ook bepaalde dingen als goed/niet goed neerzetten, geeft wel iets weer wat we een BARFplaatsmethode kunnen noemen.
Oh, OK :biggrin2:. Nou, zit wat in natuurlijk. In dat geval....

Nou, dan kan ik beter uitleggen hoe deze stroming is ontstaan en wat er zo goed aan is :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:

Ik wil er wel bij zeggen dat iedereen hier welkom is. Hoe je ook voert. Maar wat wij adviseren is natuurlijk niet uit de lucht gegrepen. En soms is wat persoon A hier adviseert niet geheel gelijk aan wat persoon B hier adviseert. Ik geef als voorbeeld: Angelique voert 40% vleesbot en geeft gekookte groenten. Ik voer 45% a 50% vleesbot en ik voer rauwe gepureerde groenten. Dat zijn details. 

Toen ik 9 jaar geleden dit forum oprichtte, was dit het eerste vers/rauw forum. Ik noemde het BARFPLAATS omdat de term BARF al redelijk was ingeburgerd. Daarnaast bekte het lekker. Ik was toentertijd (en nog steeds) van mening dat KVV ook een plek moest hebben, aangezien dit rauw/vers is en de KVV'ers van nu zijn de barfers van de toekomst. Dat het forum BARFPLAATS werd genoemd, zat niet iedereen even lekker. BARF werd namelijk geassocieerd met Ian Billinghurst. En Tom Lonsdale aanhangers hadden een hekel aan Ian B en dus aan BARF. Tom Lonsdale en Ian Billinghurst hadden namelijk toen al ruzie. Dat wil zeggen, Tom had ruzie met Ian en was een anti Ian B./anti BARF campagne begonnen. Die strijdt voert hij trouwens nog steeds.

Goed, wij voerde hier toen volgens eigen denkwijze en we namen het beste uit alle werelden. Een beetje van Ian Billinghurst, een beetje van Tom Lonsdale, een beetje van Juliette de Bairacli Levy, een beetje van Kymythy Schultze. En later ook een beetje van Mogens Eliasen. De Tom Lonsdale aanhangers vonden echter dat we geen groenten mochten voeren, zo ook de Tom Lonsdale aanhangers hier. Ik (en diverse mensen met mij - ik praat over 9 jaar geleden he), vonden dat groenten voeren juist een goed idee was. Zo had ik mijn honden aan een test onderworpen en had ik ze langdurig 0%, 5%, 10%, 15% en 20% groenten gegeven (honden van verschillende rassen). Ik hield nauwkeurig per hond bij wat de resultaten daarvan waren. En op basis van die bevindingen ging ik zelf 10% groenten voeren (soms 15%) en adviseerde ik dat persoonlijk ook aan andere mensen. Hadden we daar eerst hele leuke interessante discussies over. Maar, mensen onderscheiden zich graag, en door de Tom Lonsdale aanhangers werd er een nieuw forum opgericht, anti BARF, anti barfplaats, anti KVV. En zo volgende diverse fora.

Ondertussen gingen we hier door met research. Ik probeerde alle percentages vleesbot uit op mijn honden. Andere leden deden dat ook. En ook maakte ik een calculatie van hoeveel % bot je het best kunt voeren om je pup en hond voldoende calcium/fosfor binnen te laten krijgen. Volgens mijn berekeningen mbt de behoefte aan calcium, fosfor en vitamine D en de hoeveelheid calcium en fosfor en vitamine D er in de voeding zit bij de diverse percentages, kwam ik uit op een ideaal vleesbot percentage van 45%. Nu komt dat niet zooo heel krap hoor, maar het voeren van een vleesbot percentage van tussen de 40% en 50% (zoals wij hier doen) lijkt dus van alle kanten een prima advies (een teveel aan calcium wordt ook netjes uitgescheiden). Behalve dan als je hond niet tegen dit percentage kan, dan moet je vanzelf minder voeren (soms ligt dat trouwens aan de kale "vlees"botten die mensen voeren).

En natuurlijk ontstaan er dan discussie over "hoe kan het dat een prooidier bestaat uit 15% bot en jullie 20% bot adviseren?". Die discussies zijn prima. Ik kan dan alleen maar zeggen dat ik uit ga van mijn berekeningen en mijn ervaring met heel veel honden. Ik weet ook niet waarom dat percentage wilde prooidieren en de berekening niet helemaal overeen komen (waar hebben we het over he, die paar %?!). Ik kan er alleen naar 'gokken' en ik denk dat het verschil 'm moet zitten in de hoeveelheid calcium die wordt aangetroffen in plofkippen (die met 6 weken geslacht worden) en met echte wilde prooidieren. Heel opvallend is namelijk dat het bot van wilde dieren en zelfs van biologisch gehouden dieren harder is (en dus meer Ca bevat) dan van bio-industrie dieren. Of dat een wolf misschien, naast dat hij prooidiereter is, ook aaseter is. En daarom soms meer bot dan vlees binnen krijgt. 100% zeker weten doe ik dit dus niet. En als mensen besluiten minder dan 40% a 50% vleesbot te voeren, hebben ze met niemand hier ruzie :) 

En zo adviseren we 20% orgaanvlees, inclusief pens. Pens is orgaanvlees en pens is niet compleet en ik vind het persoonlijk dus verwarrend om over pens te praten als iets compleets... Ik vind pens helemaal niet zo compleet, een goed bevleest vleesbot is completer. En daarvoor hoef je alleen maar naar de analyse van pens en van vleesbot te kijken. En die 10% ander orgaanvlees komt ook niet uit de lucht vallen, ik heb allerlei berekeningen gemaakt voor de hoeveelheid vitamine A, D en E honden nodig hebben en hoeveel van wat ze moeten eten om daaraan te komen. Diverse van deze berekeningen staan hier op het forum. 

Wij adviseren 5% tot 15% groenten. Rauw of gekookt, ik voer het liefst rauw, andere liever gekookt. Groenten levert voedingsvezels en het levert extra vitamines en mineralen en micronutrienten waarvan ik denk dat ze belangrijk zijn voor de gezondheid van de hond. Ten eerste worden onze honden in de regel gevoerd met bio-industrie vlees (en dat is onvergelijkbaar met dieren uit het wild), ten tweede leiden honden een heel ander leven dan wolven en kunnen zij extra's goed gebruiken (denk aan luchtverontreiniging, denk aan stress). En ten derde eten wolven ook plantaardigheden en wolven die dat niet doen (door een overvloed aan prooi) lijden vaak aan eczeem. Grappig dat mijn honden meer hondengeur verspreiden als ze geen groenten krijgen en ook hun vacht minder zacht/mooi wordt. Maar goed, als je geen groenten wenst te voeren, is het niet zo dat je hier je abonnement op moet zeggen :biggrin2:

Verder adviseren we de rest aan te vullen met spiervlees. Van goede kwaliteit. Liefst ongemalen, zodat je de kwaliteit ook kunt controleren. En we adviseren om eens per week wat vette vis te voeren. Of 2 keer per week een klein vet visje. Ook weer niet teveel vis, dat is ook weer niet goed, maar vette vis (of visolie of algen) is wel belangrijk voor de omega 3 vetzuren. We adviseren niet teveel supplementen maar als het nodig is, wijzen we supplementen niet af. We adviseren minimaal 4, liever nog 5 verschillende diersoorten in het menu te stoppen, dat geeft de beste kans op dat de hond alles binnen krijgt dat ie nodig heeft. Je mag je hond laten vasten. Maar het hoeft niet. De meeste van ons hebben daar niet zo'n keiharde mening over. Sommige zien het nut, andere zien het nut niet. We hebben gelukkig wel mensen die hun honden wel laten vasten op het forum, zodat zij uit kunnen leggen waarom het goed is en hoe je je hond kunt laten wennen aan vastendagen. Kortom, wij geven hier op Barfplaats de basis. En de rest moeten de mensen zelf doen, uitproberen en bekijken.

Ik denk dat ik niet overdrijf als ik zeg dat ik alle Nederlands en Engelstalige boeken over hondenvoeding gelezen heb. Niet alleen over rauwe voeding, maar ook over voeding in het algemeen, ja, zelfs boeken geschreven door de vice president van Iams. Verder lees ik veel over vitamines, mineralen, vetten en vetzuren, ziektes (nierziekten en dus specifieke voedingsbehoeften, leverziekten en specifieke voedingsbehoeften, kanker en specifieke voedingsbehoeften), etc. etc. Dat doe ik omdat ik dat leuk vind en omdat ik vind dat het moet (als eigenaar van het grootste rauwe hondenvoedingsforum van Nederland en Belgie moet ik wel weten waar ik over praat). En ik ben niet de enige die dat doet. Er zitten hier veel mensen die verder de materie in duiken dan strikt noodzakelijk. Want, je kunt je afvragen of je van je eigen voeding ook zo'n studie maakt..... Maar, sommige mensen doen dat ook. Daarvan hebben we ook behoorlijk wat leden hier zitten! Maar goed, zo zijn er leden die helaas zelf ervaring hebben met bijv. epilepsie of diabetes bij honden. Zij duiken zeer ver de materie in, zoeken alles uit wat er over deze ziektes te vinden is en zij helpen andere mensen dan weer met hun zieke hond, in relatie tot de voeding (en meer). 

We hebben elkaar hier de afgelopen jaren continue uitgedaagd. En met elkaar onderzoek gedaan, dingen op onze honden uitgeprobeerd (binnen het veilige natuurlijk!), we hebben geluisterd naar onze leden, we hebben gelezen over hun ervaringen en al met al denk ik dat we kunnen zeggen dat we hier een stevige basis aan kennis en ervaring hebben zitten. En als morgen blijkt dat we onze mening moeten bijschaven, omdat er nieuwe ontdekkingen zijn gedaan: dan zullen we dat doen. Niet zomaar, wanneer de eerste beste wat roept, maar als er gedegen onderzoek is gedaan waaruit blijkt dat wij beter xx of yy kunnen adviseren: zullen we onze mening herzien en onze adviezen aanpassen.

En dat maakt Barfplaats wat het is.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 09 jan 2012, 07:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door millyckk
#2217455
Geweldig stuk Lizzy, maakt heel goed duidelijk wat je van dit forum kunt verwachten en waarom :thumbup:
Misschien als suggestie: zet dit stuk boven aan de Barfhandleiding op de website! Het beantwoord voor veel nieuwkomers een aantal vragen en geeft een richtlijn wat je hier kan verwachten! Het zou zonde zijn als het stukje weer wegzakt tussen de andere topics!
Door Martine-Tom
#2217504
mooi geschreven Lizzy!

voor mij is "de barfplaatsmethode" die methode die je zelf laat nadenken. Ik voer mijn hond niet wat een ander mij voorkauwt maar wat ik zelf hier geleerd heb en aan mijn hond gezien heb. Ik wil niet meer klakkeloos een ander geloven ik wil weten wat ik voer, waarom ik het voer, wat het doet, wat goede kwaliteit is en wat niet, wat ik toe kan voegen en wat juist niet, en waarom.

Het fijne vind ik hier ook dat dat kan hier, dat alles wat rauw is welkom is van mensen die kant en klaar voeren tot de mensen die hele complete prooidieren voeren. Ik bungel daar zo'n beetje tussen in en daar hang ik prima  :biggrin2:

Oh en ja inmiddels denk ik dus ook over mijn eigen voeding na, klein nadeeltje van zelf na gaan denken over voeren...alles wat je weet kan je niet meer negeren en "moet" ik dus ook op mezelf toepassen  :P
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2217510
O0

Ook ik hoor bij degene die dankzij Barfplaats een aantal  jaren geleden ben begonnen te barfen.
Met vallen en opstaan ,per hond verschillende ervaringen en ook uiteindelijk verschillende percentages bot ,orgaan ,spiervlees
Tegenwoordig geef ik ze veel meer groente en fruit dan een aantal jaren geleden.
Soms gekookt en soms rauw ,maar altijd door de blender.
De honden eten vaak gezonder dan ik  ;D

Heb al die jaren regelmatig meegelezen en er mijn voordeel mee gedaan.

Heb ook veel boeken gelezen over honden en voeding en de discussies gevolgd.
en raakte soms het spoor wat bijster doordat alles zo door elkaar liep.
Via Barfplaats toch weer veel wijzer geworden.

En ik vind ook dat je inmiddels wel kunt spreken van een Barfplaatsmethode.
Het beste vanuit alle stromingen en visies die uiteindelijk de hond ten goede komen
Deze Barfplaatsmethode heeft toch als kenmerk dat je doet wat voor jouw hond het beste werkt
ook al past het soms niet helemaal in een bepaalde "stroming"
Belangrijk daarbij is dat veel ervaringen onderbouwd worden met controleerbare feiten.
Daar heb ik wat aan.

Grappig is ook dat via barfplaats een eigen "barftaaltje "is ontstaan in de loop der jaren
en ik sta er ook van te kijken de laatste tijd
dat ik aan steeds minder mensen uitgebreid hoef uit te leggen hoe het werkt
verwijs ze gewoon voor info naar BP
maar dan zijn ze er al geweest om te lezen  :biggrin2:

En er is hier wel heeeeeeeeel veel te lezen  ;D
Door nienk
#2217521
goed geschreven Lizzy!

het is precies hoe ik barfplaats ervaar, een heleboel informatie die je zelf na kan lezen, extra op kan zoeken en kan overpeinzen, om vervolgens vragen te kunnen stellen als ik er toch niet helemaal uit kom. mensen vragen mij wel eens hoe ik nou bij al die wijsheid (in vergelijking tot mensen die gedachteloos brok voeren dan, bedoel ik) kom met betrekking tot Reus zijn eten. in het begin floepte ik er dan gelijk uit 'gewoon, van internet', nu probeer ik dat iets te nuanceren. want Barfplaats is wel iets meer dan 'van internet'!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door