Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Senna99
#2214443
Het begint me op te vallen dat Raiko al een tijdje loopt te krabbelen. Voornamelijk aan de onderzijde van zijn lichaam, zijn buikzijde.
Hij heeft mijn inziens geen vlooien. Ik heb hem bij wijze van spreken binnenstebuiten gekeerd en nog geen vlooienpoepje kunnen vinden. Maar hij blijft maar krabben! Overigens voel ik geen bultjes, is zijn huid niet rood en heeft hij ook geen kale plekken.
Ik snap niet waar dit nou aan zou kunnen liggen. Ik heb niets aan zijn menu veranderd, geen nieuwe dingen geïntroduceerd.
Ja, ik ziet nu zelf aan de groentemix te denken. Misschien dat ik er nu iets in heb gestopt waar hij niet goed tegen kan. Maar goed, ik heb geen idee wat. Ik stop er vaak wel 10-12 wisselende groenten in.

Ik zat er zelf aan te denken om hem om de dag wisselend een vis olie capsule dan wel algen olie capsule te geven. (Ik heb namelijk het idee dat ie misschien te weinig omega 3 binnenkrijgt?)  Zou dat kunnen of wordt dat te veel. Hij krijgt per week maar een keer vis namelijk, op zondag een sardientje. (Das het enige wat ik er bij meneer ik krijg en dan ook nog met mate). Ik wil straks wel eens zalmfilet proberen (zonder de graten), maar kan daar nu nog niet aankomen). Dus om de dag een capsule, gewoon proberen?
En puur jeuk erbij misschien.. :-\

Heeft iemand een idee? Herkent iemand de klachten?
Bedankt alvast!
Door Mevroi Kruim
#2214737
Dacht ik ook gelijk. Logi is een stress-krabber, als het spannend wordt krabt 'ie als een gek. Geen vlooien, geen jeuk, gewoon de stress.
Door nienk
#2214769
is er, los van zijn menu, iets anders veranderd in zijn omgeving dat jeuk (of stress) zou kunnen veroorzaken? bijvoorbeeld nieuwe was of schoonmaakmiddel, een nieuw kleed of kussen, op andere plekken geweest, stress gehad van de drukte rond de feestdagen?
Gebruikersavatar
Door Senna99
#2214777
Neuh, ik zou echt niets kunnen bedenken wat anders is..geen ander wasmiddel, geen nieuw kleed/kussen. Ook niet op andere plekken geweest.
En stress...euh, tja....hij doet het heel vaak gewoon in huis. Niet echt in stress situaties mijn inziens. Hij krabt zich bijvoorbeeld ook wel eens gewoon als ie net z'n mand uit komt, als ie net wakker is.
Hij krabt zich voornamelijk in zijn liezen en bij zijn borst tussen zijn voorpoten.
Door nienk
#2214789
in zijn gedrag is verder, in de meest ruime zin, niets veranderd?

ook in huis kan een hond stress hebben. is er veel drukte in huis geweest (meer dan anders) rondom de feestdagen?

dan zou ik toch de groente mix als hoofd verdachte aan wijzen. die een week of 2 niet geven, kijken of de jeuk afneemt. minder jeuk? weer diezelfde groente mix geven, heeft ie jeuk, nou dan weet je dat het aan een van de groentes ligt en kan je een voor 1 de groentes gaan uitproberen.

een allergie kan er trouwens ook gewoon plots klaps zijn. dat de hond 'ineens' ergens niet meer tegen kan. het hoeft dus niet per sé dat je hem in de groente mix iets anders dan anders hebt gegeven en hij daar op reageert, hij kan ook nu reageren op iets wat hij al tijden krijgt.

omdat het zo zijn onderkant is, ben ik een beetje geneigd te denken dat het een contact-reactie is. iets waar hij op heeft gelegen of door heen is gelopen.

hoe reageer jij op het krabben?
Gebruikersavatar
Door Senna99
#2215416
Nee, in zijn gedrag is m.i. echt niets veranderd.
Ook geen extra drukte ivm de feestdagen.
Dus wat dat betreft kan ik er mijn vinger echt niet opleggen.

Ga in ieder geval maar proberen om de groentemix twee weken niet te geven. Om te zien of het daar in ieder geval beter van wordt.
Ik geef hem denk ik wel tien of twaalf verschillende diersoorten dus het wordt dan wel heel lastig om er achter te komen of het 1 van die diersoorten is waar ie wellicht allergisch op reageert.
En het is idd wel typisch dat het echt aan de onderkant van zijn lichaam is. Zou je idd haast zeggen dat het een contactallergie is, maar niets nieuws in huis. Mijn inziens ook niet rondom het huis.

Ik reageer niet echt op zijn gekrab. Misschien is het dan toch wel iets van stress, maar ik zou niet weten :-\ waarvoor. Kijk hij doet het ook wel eens met behendigheid, als ie moet wachten. Dan is het natuurlijk wel stress/opwinding. Maar soms zo in huis, zonder aanwijsbare reden..
Door Lizzy
#2219120
Ik zou dus zelf even stoppen met vis en algenolie. Nog niet zo lang geleden gebruikte iemand algenolie hier en de hond kreeg spontaan jeuk. En ik vond dat Linga de laatste tijd wat meer jeuk had dan anders, die krijgt ook Royal Green visolie. Toevallig? Of niet? Ik zou met beide stoppen. En kijken wat dat doet. Desnoods wat extra groenten en vette vis geven, dat bevat ook omega 3 vetzuren. Als de jeuk niet verdwijnt, komt het in ieder geval niet daar van, maar ik zou dat eerst uit willen sluiten.
Door DJ_Doerak_Tucker
#2219182
Maar er hoeft toch niets veranderd te zijn? Een allergie kan zich toch ook opbouwen (dacht ik hoor, misschien zit ik er naast)? Misschien reageert hij nu op iets waarop hij voorheen (nog) niet reageerde.

DJ reageert op rund, nu we dit weg laten is het gekrab, ook op de plekken die jij bij Raiko aangeeft, weg.
Door nienk
#2219239
DJ en Doerak schreef: Maar er hoeft toch niets veranderd te zijn? Een allergie kan zich toch ook opbouwen (dacht ik hoor, misschien zit ik er naast)? Misschien reageert hij nu op iets waarop hij voorheen (nog) niet reageerde.

DJ reageert op rund, nu we dit weg laten is het gekrab, ook op de plekken die jij bij Raiko aangeeft, weg.
zeker dat een allergie kan opbouwen. Reus kreeg pas last toen hij al bijna 2 was, de grootste boosdoener bleek het graan te zijn, terwijl hij dat dus al 2 jaar kreeg.

Zelf (en ik ga er in deze van uit dat het mensenlijf redelijk hetzelfde is als een hondenlijf) was ik op mijn 23e in een halfjaar tijd zo allergisch voor paprika, eerst gewoon kunnen eten met een beetje jeuk en kriebel, een half jaar later belande ik in het ziekenhuis toen ik iets at wat met hetzelfde mes (waarschijnlijk) als de paprika gesneden was. terwijl ik dus 23 jaar  lang gewoon paprika heb gegeten, zonder klachten.
Gebruikersavatar
Door Senna99
#2219269
Lizzy schreef: Ik zou dus zelf even stoppen met vis en algenolie. Nog niet zo lang geleden gebruikte iemand algenolie hier en de hond kreeg spontaan jeuk. En ik vond dat Linga de laatste tijd wat meer jeuk had dan anders, die krijgt ook Royal Green visolie. Toevallig? Of niet? Ik zou met beide stoppen. En kijken wat dat doet. Desnoods wat extra groenten en vette vis geven, dat bevat ook omega 3 vetzuren. Als de jeuk niet verdwijnt, komt het in ieder geval niet daar van, maar ik zou dat eerst uit willen sluiten.
Ok. Dus juist helemaal geen algen- of visolie meer geven! Oeps...geef ik hem nu juist net wat meer van... :-X
Maar het enige wat Raiko tegenwoordig aan vis lust is sardien. Hij krijgt nu in de week ongeveer anderhalf sardien. Zo'n 130-140 gram. Ik denk dat ie ook wel gewoon zalmrepen lust. Dus zonder de graat enzo. Maar dat krijg ik pas half febuari. Zou ik de sardien dan wat meer moeten geven? Bijvoorbeeld zo'n vier stuks in de week? En is sardien wel een vette vissoort? Stomme vraag maar ik heb daar eigenlijk geen idee van. :-\
DJ en Doerak schreef: Maar er hoeft toch niets veranderd te zijn? Een allergie kan zich toch ook opbouwen (dacht ik hoor, misschien zit ik er naast)? Misschien reageert hij nu op iets waarop hij voorheen (nog) niet reageerde.

DJ reageert op rund, nu we dit weg laten is het gekrab, ook op de plekken die jij bij Raiko aangeeft, weg.
Maar hoe ben je er achter gekomen dat DJ allergisch is voor rund dan? En dan alles van rund dus?
Aan de andere  kant kan het voor hetzelfde geld natuurlijk best iets anders zijn. Hoe kun je daar dan achter komen? Je moet om iets uit te sluiten toch het minstens een aantal weken weg laten, of niet? Dus als je iets van 10 diersoorten voert ben je zo een half jaar verder toch?
Wel typisch dat DJ zo'n beetje op dezelfde plekken jeuk heeft.
Door nienk
#2219287
als er geen diersoorten zijn die Raiko nooit gegeten heeft, dan is denk ik de enige manier om er achter te komen of het door iets in zijn eten komt, 1 voor 1 dingen weg laten. dan kan je inderdaad lang bezig zijn. maar de kans is (statistisch) wel het grootst dat het rund of kip is. ik zou daar dus mee beginnen, als je het in het eten wilt gaan zoeken. daarna dan aflopend de diersoorten die hij het vaakst gehad heeft. ik weet dat niet zeker hoor, maar gevoelsmatig zou ik denken dat de kans groter is dat hij er een allergie voor heeft ontwikkeld naarmate hij meer van die diersoort gegeten heeft. (misschien is dat ook wel waarom rund en kip allergieën het vaakst voorkomen, omdat dat de 2 diersoorten zijn die het vaakst in honden voer zitten?)
Gebruikersavatar
Door Senna99
#2219311
nienk schreef: als er geen diersoorten zijn die Raiko nooit gegeten heeft, dan is denk ik de enige manier om er achter te komen of het door iets in zijn eten komt, 1 voor 1 dingen weg laten. dan kan je inderdaad lang bezig zijn. maar de kans is (statistisch) wel het grootst dat het rund of kip is. ik zou daar dus mee beginnen, als je het in het eten wilt gaan zoeken. daarna dan aflopend de diersoorten die hij het vaakst gehad heeft. ik weet dat niet zeker hoor, maar gevoelsmatig zou ik denken dat de kans groter is dat hij er een allergie voor heeft ontwikkeld naarmate hij meer van die diersoort gegeten heeft. (misschien is dat ook wel waarom rund en kip allergieën het vaakst voorkomen, omdat dat de 2 diersoorten zijn die het vaakst in honden voer zitten?)
Ik bedenk me in eens ook dat Raiko (elke dag eigenlijk wel) zo'n gedroogd kipfiletje krijgt van de C1000. Het is wel gewoon 100% gedroogde kip (er zitten geen conserveringsmiddelen o.i.d. in). Ik heb er nooit zo bij na gedacht. Maar goed, dat zou misschien ook best wel eens de boosdoener kunnen zijn. :-X :-\ :-X :-\
En dat is voor mij wel het makkelijkste om nu weg te laten natuurlijk. Zou je dan meteen ook gewoon alles aan kip en rund in zijn menu weg laten??
En dan ook de algenolie en de visolie? Of doe ik dan in eens te veel weg laten.. :-\
Door nienk
#2219318
tjah...

kreeg hij die algen en visolie altijd al? of pas sinds kort? ongeveer tegelijk met de jeuk begonnen, of een nieuwe verpakking?

ik zou sowieso niet rund en kip tegelijk weg laten. eerst rund, paar weken aan kijken, en als ie dan nog kriebel heeft, ook de kip weg laten. dan ben je dus eigenlijk een soort van omgekeerd aan het elimineren.

krijgt hij verder geen graan of rijst in zijn menu of tussendoortjes?

want als het nou spijtig genoeg een opgebouwde allergie is, dan zou ik beginnen met de granen helemaal weg laten.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door