Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door herder_lover
#2213169
Hier een voorheen zwerfhondje met huidproblemen. Oren, tenen, lippen, ogen, buik en liezen.
Krijgt nu brokjes. Wil toch overzetten op vers om te zien of het beter gaat. Ze is 4, ongeveer 15 kilo.

Hoe kan ik haar accuut helpen met de huid en hoe met eten? Geen koolhydraten denk ik....
Door Nathascha
#2213186
wil je kant en klare gemalen spul, KVV? of wil je BARF?

Denk dat het zowiezo een goed idee is om over te gaan op vers. Maar weet je zeker dat ze verder geen andere problemen heeft die deze klachten veroorzaken??
Door herder_lover
#2213190
kvv hebben we hier (Curacao) niet behalve smuldier en soms wat rodi. Dus zal over moeten stappen op vers. Geen kant en klare kippen en herten, die hebben we hier ook niet. Het is gwn een hondje van de straat. Nu niet meer dus, maar is wel gewend alles te eten...
Door nienk
#2213499
is ze verder helemaal gezond? gecheckt op huidmijten, schimmels, e.d.?

als dat allemaal in orde is, zou ik een zo goed mogelijk (met wat je kan krijgen) barf menu voor haar gaan samenstellen, absoluut zonder graan of rijst (aangezien die jeuk veroorzaker nummer 1 zijn bij honden).

misschien kan je eens rond kijken wat je allemaal kan krijgen, een menuutje maken en dan hier neer zetten?
Door Nathascha
#2213512
omdat het hondje van de straat al gewend is alles maar te verteren ( wat haar dus niet gelukt is als je naar haar probleem kijkt) zou ik met 1 diersoort gaan proberen. Smuldier rund compleet, is hier in NL glutenvrij. ( weet niet hoe het bij jou is?) Die zou ik denk ik dan als eerste pakken. En alleen die een tijdje geven. In 6 weken zal je wel resultaat moeten zien. Alhoewel ( en dat hoop ik niet voor je) er wel een kans is, dat in het begin haar huid juist onrustiger word. En dat er slijm bij haar ontlasting kan zitten. Op zich geen gekke dingen, maar wel iets om rekening mee te houden.
Ik hoop dat het vlees gaat aanslaan bij haar! Ze heeft in elk geval het juiste baasje getroffen!
Door Nathascha
#2213574
heb je ook even de tijd om te kijken hoe het valt, en dan kan je intussen eens rondkijken aan welk spul je wel en niet kunt komen.  :) Ben benieuwd hoe ze erop reageert. Laat je het weten?
Door Limpy
#2214127
Hoe zit het met geit daar op het eiland, worden die wel eens zelf geslacht?
Kun je ook om restprodukten vragen, of anders vis ook rechtstreeks bij de vissers gaan vragen?

Durf het bijna niet te zeggen....leguaan uit de tuin plukken?
(de mensen daar eten dat toch ook wel eens)
Door herder_lover
#2214131
hahaha leguanen vangen ze zelf wel :) en is eigenlijk verboden he (beschermd dier). Geiten worden wel geslacht hier maar restprodukten verkopen doen ze niet. Alles gaat hier zelf op.
Vis kun je inderdaad over al kopen, maar niet alle honden houden van vis. Ik denk eerst maar overzetten op smuldier en dan langzaam verschillende soorten kip, vlees , orgaan en vis introduceren. Even kijken naar de juiste hoeveel heden en verhoudingen dan
Door petralita
#2214368
Het kleine geval hier komt uit spanje. In het begin steeds bijten, wondjes en rode huid en een hele slechte eter.
Verschillend brokken geprobeerd, toen overgegaan op kvv zonder granen, onder andere smuldier.
Het ging steeds beter. Nadat ik overstag was gegaan en ik haar adopteerde (ze zat hier in eerste instantie als opvang ter herplaatsing) is ze overgegaan op barf. Het resultaat is dat ze van van 4,2 kilo naar 7,4 kilo is gegaan en een mooie dikke, lange glazende vacht heeft gekregen. Ze bijt niet meer, heeft geen wondjes en geen rode huid meer.

Ik denk dat ik in jou geval ook smuldier zou proberen en kijken hoe het gaat. Ik zag na zo'n 14 dagen duidelijk verbetering.
Misschien moet je zelf dieren gaan houden en slachten of mag/kan dat niet?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door