Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#2213531
vorig jaar mei waren max en boris ivm onze vakantie 2 weken bij hun oude baas. Toen we ze na 2 weken thuis gekomen uit hun petcarrier haalden liep max ineens met een rare stijve nek en viel om. T leek net een duitse soldaat die liep te marcheren met stijve voorpoten.  :-X wij naar de d.a. Conclusie... Kalium tekort. Kalium mee en dat langzaam afbouwen. Al snel was max weer de oude en gaven we een tijd zowieroo waar ook Kalium in zit. Nu ineens eerste kerstdag liep max te zwaaien alsof hij dronken was. Uit zijn oor kwam wat viezigheid dus mijn idee was middenoor ontsteking. De d.a. Was het daarmee eens. Fysiologisch zout mee en voor 5 dagen synulox. 2x daags 1 tablet en oor spoelen. Prima maar na 5 dagen liep Hij nog steeds te slingeren. Het over oud en nieuw heen getild en zelf maar weer Kalium toe gaan voegen omdat ik het toch niet helemaal vertrouwde. Hij had ook nog steeds jeuk in zijn oor dus vandaag evengoed langs mijn eigen d.a. Die zag Idd dat zijn oor niet goed was nog dus nu voor 4 weken baytril mee en puur oor. Maar voor de zekerheid die Kalium waarde nog eens bekeken en Idd zijn waarde is weer te laag! Ze krijgen al een aantal jaar 3 varianten bibi kat. Rund, kip en natuurmix met daarnaast iedere dag een kuiken. De andere katten heb ik nooit laten testen maar hebben deze verschijnselen ook nooit gehad. Max heeft ook verslechterde nierfunctie, krijgt daarvoor vasotop en voor jeukende vacht Prednisolon. Hoe komt hij nou steeds aan een laag kalium?
Laatst gewijzigd door spreeuwtje op wo 04 jan 2012, 00:16, 1 keer totaal gewijzigd.
#2213710
Ik meen dat het gerelateerd is aan een slechte nierfunctie. Je hoort dat wel meer bij nierpatienten.  De nieren scheiden dan meer mineralen uit dan ze zouden mogen, oa Kalium.
Doe je iets voor zijn nieren?
Daarmee hoef je nl niet te wachten tot het dramatisch wordt, als je iets kan waarnemen is er al serieus wat schade.
Verder zou ik gewoon standaard wat Kalium bijvoeren dan om dat op peil te houden.  Ik hoop dat dat kan...
Door *Flip*
#2213753
spreeuwtje schreef: Max heeft ook verslechterde nierfunctie, krijgt daarvoor vasotop en voor jeukende vacht Prednisolon. Hoe komt hij nou steeds aan een laag kalium?
Heeft jouw DA hier geen antwoord op?  De kalium gehaltes in het bloed worden namelijk tegengesteld beïnvloed door Vasotop (een ACE remmer, laat kalium stijgen) en de cortico's in de Prednisolon. (laat kalium dalen)
Beetje lang verhaal om allemaal uit te typen, maar ik heb deze site gevonden met de verschillende oorzaken vinden van hypokalemie:

http://handboek.dynapaper.nl/19/1/3/2/d ... .html  (onderaan de pagina een link naar hyperkalemie)

onderaan in de eerste alinea staat het volgende: "Daar cortisol in staat is de mineraalcorticoïdreceptor te activeren, treedt bij het Cushing syndroom (evenals bij prednison therapie) hypokaliëmie op. Tenslotte bestaan ook stoornissen van de nierbuisjes waarbij kaliumverlies optreedt (zg. renale tubulaire acidose). "

De ACE remmer in de Vasotop zorgt weer dat het plasma-aldosteron  (=mineraalcorticoïd) daalt. Dit hormoon bevordert de K+ uitscheiding enerzijds en geeft natrium retentie anderzijds, in het geval van een remmer zal het kalium gehalte in het bloed dus weer moeten stijgen.

Ik zou aan je DA even na vragen hoe de wisselwerking van deze medicijnen mbt de kaliumgehaltes is het bloed zijn. De natrium/kalium verhoudingen zijn erg belangrijk voor het normaal functioneren van het lichaam, als je kalium bij gaat geven is het belangrijk dat je niet te veel geeft een een hyperkalemie veroorzaakt.
Als Max al lang aan de prednison is, dan is de kans groot dat zijn eigen lichaam dergelijke schommelingen niet goed op kan vangen.

Ik hoop dat jouw DA je hier verder mee kan helpen.
Laatst gewijzigd door *Flip* op wo 04 jan 2012, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
#2214151
dank je flip!!!

mijn d.a. gooide het gelijk op het verse voer..  :-X
ik heb niet het idee dat ze begrijpt hoe het zit met kalium en die medicatie..
volgens mij weet ze helemaal niet veel van kalium want ik vertelde dat max ook een tijd zeewier heeft gekregen.. en daar zit heel veel kalium in..
ze keek me aan en probeerde zich een beetje te redden..  :-\

ik zal morgen eens bellen met dit verhaal..
het is nl best moeilijk om max die kalium te geven zonder dat boris dat ook binnen krijgt..
ik ga het nog even doorlezen want t blijft niet echt plakken bij me..  ;D
#2214416
ik kocht t voor de honden.. maar gaf er ook wat van aan de katten.. en ik moet eerlijk zeggen dat ik blij was.. want noezels kon ik niet aaien zonder de rest van de dag te moeten niezen.. want ze verhaarde als een gek!!! echt niet normaal..
het was gewoon niet leuk meer om haar te aaien.. :shy:
met die zowieroo was dat over.. haar vachtje werd zacht en ze ging glimmen..
ook boris veranderde positief.. max heeft altijd een mooie vacht gehad.. dus aan hem zag ik niet zoveel.. maar die verschijnselen van kalium tekort zijn al die tijd weg geweest..nu vw centjes tekort hebben we het zon maand of 3 niet in huis..
en nu heeft max weer die kalium tekort..

kan het dan zo zijn dat naast die negatieve kant van zeewier, toch ook die positieve kant de kans krijgt??
#2214494
Ik denk dat je het positieve van de kalium wel zag, maar dat je het negatieve (slecht voor de nieren) niet zag. Nierschade zie je pas als het al heel erg is, in tussentijd sluimert dat. Het is dus normaal dat je dat niet meteen merkt.

Ik zou eens gaan zoeken op een DA die wat weet van nierproblemen, kaliumtekorten en de medicatie die je nu geeft. Het is blijkbaar allemaal aan elkaar gelinkt, en de behandeling moet dan daarop afgesteld worden. Het maakt dan weinig uit wat oorzaak en wat gevolg is. De kwalen zijn er nu en ze werken op elkaar in.
Misschien eentje die wat van vers voeren kent?
Door *Flip*
#2214571
spreeuwtje schreef:
kan het dan zo zijn dat naast die negatieve kant van zeewier, toch ook die positieve kant de kans krijgt??
Te veel jodium is niet goed, daar krijgt oa de schildklier weer problemen mee, dus ik zou een andere oplossing zoeken.

De huishouding kalium / natrium wordt door de bijnier geregeld en al Max' medicatie werken op de bijnier.
De nier filtert natrium en kalium uit het bloed om ze er vervolgens weer terug te halen of juist nog meer ervan uit te scheiden. Beiden in tegen gestelde richting. Het water volgt het natrium en op deze manier wordt oa de bloeddruk op pijl gehouden. (daarom plastabletten bij hoge BD)

Vlees is rijk aan kalium en vrij arm aan natrium, omdat de concentratie kalium in de cellen hoger is en de concentratie natrium buiten de cellen. Als je gemalen vlees voert zou dat verschil kunnen maken, omdat je dan de cellen kapot maakt.

Ik denk dat je ervan uit mag gaan dat elke DA dit weet, vooral als je er zelf naar vraagt. Zo niet, dan zal ik toch eens verder kijken naar een andere DA...

Succes!
Door *Flip*
#2214576
spreeuwtje schreef: ik kocht t voor de honden.. maar gaf er ook wat van aan de katten.. en ik moet eerlijk zeggen dat ik blij was.. want noezels kon ik niet aaien zonder de rest van de dag te moeten niezen.. want ze verhaarde als een gek!!! echt niet normaal..
het was gewoon niet leuk meer om haar te aaien.. :shy:
met die zowieroo was dat over.. haar vachtje werd zacht en ze ging glimmen..
ook boris veranderde positief.. max heeft altijd een mooie vacht gehad.. dus aan hem zag ik niet zoveel..
haaruitval kan komen door een niet goed functionerende schildklier of te weinig jodium, waardoor de schildklier zijn werk niet goed kan doen.

Als al jouw dieren daar last van hebben, dan kan het aan de voeding liggen. Wat voer je?
#2214880
ik voer bibi kat alle smaken. :) max heeft geen tanden meer. We krijgen ook nog kuikens erbij.  noezels was de enige met verharing. Zij is al 18 en ivm stress heb ik besloten om met haarniet uitgebreid te gaan dokteren. Nagels knippen kost haar al een kilo per keer. :P
Door *Flip*
#2215868
spreeuwtje schreef: ik voer bibi kat alle smaken. :) max heeft geen tanden meer. We krijgen ook nog kuikens erbij.  noezels was de enige met verharing. Zij is al 18 en ivm stress heb ik besloten om met haar niet uitgebreid te gaan dokteren. Nagels knippen kost haar al een kilo per keer. :P
oei, volgende keer eerst even naar leeftijd vragen :-[  18 jaar, dat is een zeer respectabele leeftijd, daar zal ik ook niet meer aan gaan sleutelen/onnodig veel stress gaan bezorgen. Gewoon lekker laten leven  :biggrin2:
#2219187
*Flip* schreef: oei, volgende keer eerst even naar leeftijd vragen :-[  18 jaar, dat is een zeer respectabele leeftijd, daar zal ik ook niet meer aan gaan sleutelen/onnodig veel stress gaan bezorgen. Gewoon lekker laten leven  :biggrin2:
grinn.. geeft niet hoor!!
ze krijgen al een tijdje geen zowieroo ivm de centjes.. maar die haaruitval heeft ze niet meer terug gehad..
ze ziet er beter uit dan de 2 van mijn ex die 14 zijn volgens het paspoortje..  :-\
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door