Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Ellen Els en Nina
#2181160
Hoi, zoals ik in een ander topic heb aangegeven ga ik Suzi morgen laten enten. Ik wil nu alleen de cocktail en over twee weken Rabies.
De DA vindt het onzin om dat in 2x te doen (kan best tegelijk, geeft nooit problemen is zijn argument). En behalve mijn gevoel heb ik niet echt argumenten aan te geven waarom ik dat wil.
Wie helpt???
Door Annemiek
#2181171
jij bent de klant, jij betaalt en als jij 2 keer consultkosten wil betalen, omdat je het in 2 aparte keren wil enten, dan doe je dat.
en daar heeft de dierenarts verder niks over te zeggen.
Door Lizzy
#2181278
Ik vind "omdat ik dat zeg" voldoende argument. En ik ging niet in discussie. En mijn laatste woorden zouden zijn "goed, ik laat m'n hond wel ergens anders vaccineren".
#2181881
het lijkt nu net of mijn DA een boeman is. Dat is niet zo, hij staat redelijk open voor alles. Ik vind het ook heel normaal dat hij vraagt waarom ik wat anders wil. En hij houdt altijd rekening met mijn ideeen en kritische houding. Hij vindt het zelfs wel leuk om over wat dingen te sparren en verschil van mening is geen probleem.
Kortom als ik dat wil doet ie het best in twee keer (ik probeer wel om niet twee volledige consulten te hoeven te betalen, immers de enting tegen Rabies volgt na twee weken dan hoeft ie geen onderzoek meer te doen....dus dat wordt nog even onderhandelen  ;) )

Maar zoals ik in mijn vraag al stelde...toen ik me bedacht waarom ik het niet ineens wilde realiseerde ik me dat dat puur op gevoel is en totaal niet door kennis onderbouwd. En met al die kennis hier op het forum hoopte ik nog wel wat steekhoudende argumenten te "krijgen"
Door *Flip*
#2200429
Ellen Els en Nina schreef: het lijkt nu net of mijn DA een boeman is. Dat is niet zo, hij staat redelijk open voor alles. Ik vind het ook heel normaal dat hij vraagt waarom ik wat anders wil. En hij houdt altijd rekening met mijn ideeen en kritische houding. Hij vindt het zelfs wel leuk om over wat dingen te sparren en verschil van mening is geen probleem.
Kortom als ik dat wil doet ie het best in twee keer (ik probeer wel om niet twee volledige consulten te hoeven te betalen, immers de enting tegen Rabies volgt na twee weken dan hoeft ie geen onderzoek meer te doen....dus dat wordt nog even onderhandelen ;) )

Maar zoals ik in mijn vraag al stelde...toen ik me bedacht waarom ik het niet ineens wilde realiseerde ik me dat dat puur op gevoel is en totaal niet door kennis onderbouwd. En met al die kennis hier op het forum hoopte ik nog wel wat steekhoudende argumenten te "krijgen"
Het doel van een vaccinatie is dat er een immuunrespons opgewekt wordt, dat vraagt erg veel energie van het lichaam.
Over immunologische processen in het lichaam is de afgelopen 10 jaar ontzettend veel ontdekt, iemand die 10 jr geleden afgestudeerd is zal daar dus een flinke bijscholing voor gedaan moeten hebben. Iemand die nu voor dierenarts studeert krijgt ook maar het puntje van de ijsberg. Daarbij is er zijn er nog veel processen in het immuunsysteem waarvan nog niemand weet hoe het precies werkt.

Dit is in het heel kort wat ik weet, zo simpel mogelijk uitgelegd.
Antistoffen die aangemaakt worden zijn waarschijnlijk specifieker bij 1 enting / ziekte tegelijk. Het aantal antistoffen dat aan gemaakt wordt is namelijk niet het belangrijkste, ze moeten een goede binding met de antigenen aan gaan. Daar is oa de booster op gebaseerd, niet te veel niet te weinig in spuiten en dan de aangemaakte antistoffen laten concurreren, de beste zullen winnen en die gaan zich dan kloneren om zo efficiënt een pathogeen te kunnen elimineren.

Dit is oa de reden waarom veel DA sceptisch zijn tov titreren, het aantal antistoffen zegt niets over de efficiëntie/kracht van het immuunsysteem.

Vraag jouw DA een waarom hij vindt dat het prima tegelijk kan, de reden: "dat gaat altijd goed" slaat natuurlijk nergens op, want er is geen hond geweest die vervolgens getest is op de werking van de cocktail...
Door sella
#2202767
Ik zou er zelfs langer dan 2 weken tussen laten zitten. Zelf heb ik er liever minimaal 2 maanden tussen zitten.

Dat is op ervaring, ik deed met Amber altijd alles samen zetten(niet verder nagedacht) en ze werd iedere keer ziek, bloedvergiftiging, elke keer moeilijker overheen te komen.
Toen ben ik weil in juni gaan doen, cocktail in oktober en de rabies in februari.
Later ben ik helemaal gestopt met de cocktail en weil, toen heeft ze geen last meer gehad.
Gebruikersavatar
Door var Stolthet
#2208695
Mijn dierenarts gaf zelf aan dat het beter was om deze entingen niet tegelijk te laten zetten om zo het systeem van je hond niet al te veel te belasten. 2e consult werd als herhaalconsult genoteerd
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door