Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Nessa45
#2212011
Hallo allemaal,

Ik ben sinds kort aan het barfen en twijfel toch een beetje over de verhoudingen en de samenstelling.
Dana, kruising stafford/pitbull, 2 jaar, 23 kilo en Lola, kruising jack/malteser, 4 jaar, 5 kilo.

Dana zit nu op 660 gram per dag en lola op 200 gram per dag. De verhoudingen die ik voer zijn: 50% vleesbot, 20% orgaan, 20% spiervlees en 10% groente.

Als botvlees gebruik ik het meest kippennekken, gecombineerd met geiten/lamsbotten
Orgaan pens, long, lever, wat er in de aanbieding is.
Spiervlees kalskopvlees, geiten/lamssnippers, hart, wat er in de aanbieding is.
Groente pureer ik gecombineerd met ei en knoflook.

Ik maak bakjes per maand en van alle ingredienten gaat 50/20/20/10 in de bakjes per dag. Dus elke dag het zelfde.
Vis neem ik mee van me werk (haring) en dat krijgen ze 2-3 keer per week 2-3 haringen per keer.

Nu gaat Lola prima, afgezien van de ontlasting wat een beetje hard is, maar dat komt denk ik door de kale geiten/lamsbotten.
Dana gaat nu iets aan de zware kant wegen en ga ik ook verlagen. De honden zitten nu op 3% van hun gewicht.
Volgens de calculator op barfplaats zouden de verhoudingen dit moeten zijn:
Menu voor Dana, 2 jaar oud, 23 kilo.
Hoeveelheid: 2% van 23 kilo = 460 gram per dag / 3220 gram per week
Rauw vleesbot 50% : 230 gr.
Groentes 10% : 46 gr.
Orgaanvlees 15% : 69 gr.
Spiervlees 25% : 115 gr.
Qua gewicht vindt ik het oke maar het verschil tussen orgaan en spiervlees????

Menu voor Lola, 4 jaar oud, 5 kilo.
Hoeveelheid: 4% van 5 kilo = 200 gram per dag / 1400 gram per week
Rauw vleesbot 50% :  100 gr.
Groentes 10% :  20 gr.
Orgaanvlees 15% :  30 gr.
Spiervlees 25% :  50 gr.

Wie kan mij een advies geven????

Alvast bedankt!
#2212212
Allereerst 1 grote opmerking: je moet je orgaan in het oog houden.
En dan wil ik zeggen: de helft pens en de andere helft minstens 'hart, lever en nier'. En hart valt dus onder orgaan en niet onder spier!! (dat was mijn tweede opmerking).  Hart, lever en nier zijn noodzakelijk vast in je menu. Long (en nog zo'n zaken als vb tong, hersenen, testikels...enz) mag erbij, maar hoeft niet. Long bevat niet zoveel nuttigs en wordt vaak gedroogd om als beloning te gebruiken. Maar het kan dus ook wel in je menu hoor.
Maar let er dus op dat je orgaan de juiste samenstelling bevat.  Zeker als je 20% orgaan zou voeren, moet het hart toch echt wel daar bij.  De samenstelling van hart is heel anders dan van normaal spiervlees en leunt daarin aan bij orgaan. Vandaar...
Of je nu 20% of 15% orgaan voert, moet je zelf wat weten. Aangeraden wordt daar wel binnen te blijven. 

En dan dus 20 of 25% spiervlees als je deze waarden voor groenten en vleesbot aanhoudt.  Er moet zeker meer spiervlees dan orgaan in je menu. Dat is ook logisch, spiervlees blijft toch de basis van een vleesetersmenu.  Zeker als je vroeger hart nog eens bij spier rekende, zat dat wel wat scheefgetrokken.

Als je het vreemd vind aanvoelen, kan je nog steeds dezelfde percentages als voorheen geven (dus 20-20 spier-orgaan), maar dan hart bij het orgaanvlees plaatsen.  Je komt dan aan zo'n 3-4% hart.
Als je dan je 20% spiervlees ook echt spiervlees geeft, is dat ook nog prima in verhouding. ;)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 02 jan 2012, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nessa45
#2212487
Onwijs bedankt!!

Dus voor de goede orde:
Hart bij spier!
Lever, nier, hart liever als orgaan!

Oke, dat gaan we gelijk veranderen. Maar wat is verstandiger 15 orgaan en 20 spier, 20 orgaan 25 spier of zoals de calculator 15 orgaan en 25 spier.
Als spier gerbuik ik kalfskopvlees en geiten/lamssnippers. Wat kan nog meer? En het botvlees wat ik nu aanhoudt (kippenekken) is dat voldoende?
Ook heb ik ergens gelezen dat de verhouding van lever 50 gram op 10 kilo moet zijn, ivm ziektes en dergelijke?? Ik moet er wel bij vermelden dat ik alles bij een islamitische slager haal.

De longen drogen vindt ik een leuk idee voor de honden, stukken snijden en buiten leggen?? Hihi

Nogmaals bedankt!
#2212657
;D Nee, longen (en zowat alles wat je maar wilt zolang het niet onwijs vet is) droog je best in een speciale droogoven. De goedkoopste kost geloof ik een kleine 30euro.  Maar daar kan je topics over vinden. ;)
Het kan ook in de oven, maar dan moet de deur open blijven om het vocht te laten ontsnappen, en niet warmer dan 70° (beter 50-60°), anders wordt het gebakken. :)  Maar dat kost je dan een fortuin aan verbruik, daar heb je die droger al snel uit.

50gr lever per 10kg, dat is dan zo'n 5%? Dat klopt wel ongeveer met wat ik eerst zei, als je 20% orgaan aanhoudt.  Het komt iets minder uit als je 10% orgaan ( naast 10% pens) verdeelt over hart, lever en nier.  Maar er zijn ook heel wat mensen die iets minder nier geven.  Dan kan je vb 2% nier, en elk 4% van hart en lever geven.
Wat nu juist het beste is ivm orgaanpercentages weet ik niet. Das een beetje eigen voorkeur. Ik denk dat dit de richtlijnen zijn waar je best tussen blijft. 
Maar er zijn mensen met ervaring die daar vast een beter antwoord op kunnen geven. ;)


Als je daar even goed aan kan komen, kan je beter rundsvlees geven dan kalfsvlees. Dat bevat meer voedingswaarde.  Maar je kan dat kalf natuurlijk wel opgebruiken!  En verder zou ik eens goed rondkijken waar je allemaal aan kan geraken.
Je moet minstens 5 diersoorten afwisselen. Maar beter is iets meer natuurlijk, zeker op termijn. Dus 1 botsoort is ook wel de weinig.  Men zegt dat de helft van je bot kip mag zijn.  In het begin kan het wel, om hen te laten wennen aan bot, maar erna kan je er beter vb eend, parelhoen en konijn bij nemen. Die zijn zacht. Ook hardere botten kan je later toevoegen, als ze goed gewend zijn aan knagen en verteren.  Binnenkort krijgt SW ook weer jonge geitenribben en die zijn heel erg zacht. (wel steeds meerdere ribben aan elkaar geven, heb je de handleiding tot barf of www.barfplaats.nl al gelezen? )
Geef je ook eens vette vis? Zalmkoppen zijn vaak vrij gemakkelijk verkrijgbaar, verder kan een volledige vis zoals makreel, sardien of haring ook.
Als je moeite hebt, met zaken vinden, kan je eens in de 'Vraag en Aanbod/Verzamelplaats' kijken.  Daar worden zaken aangeboden, maar je kan er ook mensen bij jou in de regio vinden (of even oproepje plaatsen) en eventueel samen bestellen, dan worden de bezorgkosten gedrukt en kan je verschillende leveranciers aandoen om veel variatie te vinden. 
Bekijk eens goed, als er ergens iets in het groot aangeboden wordt, zijn er vaak lijntjes door grote delen van Nederland (en soms zelfs Belgie) zodat het via die weg ook bij je kan geraken.  Het wordt wel snel duidelijk. ;)
Zo zou je eenvoudig een veel variatie kunnen komen, en dat hoeft niet duur te zijn.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 03 jan 2012, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nessa45
#2212860
He!

Dank je wel!

Nee, ze zijn wel wat gewend qua botten, maar kippennekken was makkelijker en goedkoper (1.00 per kilo). Heb ze ooit eens duif gegeven, maar dat bleef mooi liggen. Lamschedel daarintegen ging op hihi

Ik heb idd de handleiding gelezen, maar schijnbaar niet goed  genoeg pff. Maar met jou uitleg kom ik een stuk verder. Het verklaart ook voor mij waarom Dana wat minder energievol is, gezien het teveel aan orgaan en teweinig aan spiervlees.
Daarnaast probeer ik zoveel mogelijk bij een afnemer te bestellen, dat scheelt een hoop gerij... De slager in rotterdam heeft idd heel veel en de vraag en aanbod zal ik ook eens doorspitten.

Ik begrijp er wel uit dat afwisseling nog steeds het beste is, aangezien ik nu pakketjes maak (allemaal hetzelfde) voor 30 dagen (vriezer is dan vol hihi)

Als ik bv parelhoen, eend, konijn geef... Kan dit dan in ze geheel in moet ik ze dan nog bijvoeren of geef je dit in een keer ongeacht het gewicht (kan t natuurlijk hakken)

Straks gaan ze wel een tijdje op vaste pakketjes, omdat ik on bevalling ben en ook moet bevallen hihi, maar dit zal voor hooguit 3-4 maanden zijn.

Zalmkoppen heb ik weleens geprobeerd, maar daar trok mevrouw haar neus voor op (beetje jammer, kan ik voor niks meenemen, misschien een idee hoe ik dat ze leer?!). Haring krijgen ze 2-3 keer per week 2-4 haringen (schoongemaakt, werk in vishandel). Ik kan wel aan hele haringen komen, maar deze zijn dan wel gepekeld.

Haha, ik leer wat bij en ben daar ook blij mee... Dank je  :flowers:
#2212945
Afwisseling is inderdaad wel het beste ja.
Je kan het wel in pakketjes doen, maar dan moet je allerlei verschillende pakketjes hebben ofwel alles malen en bij elkaar mengen.
Als je konijnenkarkassen koopt is dat vleesbot (als ze erg kaal zijn moet je nog wat spier los toevoegen en wat minder karkas geven. Je moet aan 50% bot komen). Als je volledige konijnen hebt met orgaan en alles, is dat compleet en hoef je niet te rekenen. Als het konijnen zijn waar de organen uit zijn, moet je je orgaan nog toevoegen.  Steeds in dezelfde verhoudingen.
Je kan de ene dag wat meer geven en de andere wat minder, zoals het uitkomt.

Als ze zalm niet lust, is haring ook prima hoor.
Je kan ze wel beter ongekuisd geven.  De organen zijn ook waardevol. Dan kan je ze gewoon compleet rekenen of gewoon als extratje geven en dus geen rekening mee houden in je menu. Maar het is dan dus beter dat ze compleet zijn.
Gepekeld mag echter niet.  Als je ze ongepekeld niet compleet kan vinden, dan is dat maar zo en dan geef je maar de gekuiste.  Maar gepekeld dus zeker niet geven.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 03 jan 2012, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Vis voeding
#2214145
Hoi

Ik wil even reageren op je samenstelling.
Orgaan vlees 15% is voor een stefford goed genoeg voor zon klein hondje te veel.
Alhoewel die stefford naar mijn weten te veel krijgt ,die moet 200 gram minder per dag eten.

Vis bevat verschrikkelijk veel goede voedingstoffen door de haring krijgt je hond nu te veel binnen mocht je heel actief bezig zijn met hem kan dat geen kwaad.
Maar als hij altijd op de bank legt is het niet goed.

Netjes samengesteld je menu's een dikke pluim .

Groet Gerardus
#2214171
[quote="Gerardus johannes klene"]
Hoi

Ik wil even reageren op je samenstelling.
Orgaan vlees 15% is voor een stefford goed genoeg voor zon klein hondje te veel.

Groet Gerardus
[/quote]

Waarom mag een grote hond een hoger percentage orgaan krijgen dan een kleine? Prooien bevatten toch evenveel orgaan?
Door Vis voeding
#2214253
Hahah ja dat heb ik verkeerd getypt ik had daar wel en reactie op verwacht.
Nee in percentage berekend krijgen ze natyuurlijk hetzelfde .

Scherp hoor hahah.
Door Nessa45
#2234250
Zo, na wat gepuzzel en bestelling op en neer heb ik het volgende:

Voor Lola houdt ik de pakketjes aan, daar het zo weinig is dit niet op schiet.

Voor Dana heb ik het volgende bedacht voor deze maand en zal proberen het elke maand te verwisselen:

Ma: konijn
Di: pakketje
Woe: vis
Do: pakketje
Vrij: kip/duif/kwartel
Za: eend
Zo: pakketje

De konijn enzo heb ik opgedeeld in het gewicht wat Dana behoort te krijgen. Helaas zitten er geen organen in, dus pas ik een hoger percentage aan orgaan toe in de pakketjes, zodat ze wel aan haar wekelijkse aantal komt.

Dacht dat ik haat wel 460 gr aan konijn/duif/eend enz. in een keer kon geven, maar dat eet ze niet. Duis splits ik het op in 2 maaltijden per dag.

@ Gerardus: waarom denk je dat Dana teveel krijgtaan vlees?

Noui, ik hoor het wel weer!!!

Groetjes
Door Lizzy
#2234355
Nessa45 schreef: Hallo allemaal,

Ik ben sinds kort aan het barfen en twijfel toch een beetje over de verhoudingen en de samenstelling.
Dana, kruising stafford/pitbull, 2 jaar, 23 kilo en Lola, kruising jack/malteser, 4 jaar, 5 kilo.

Dana zit nu op 660 gram per dag en lola op 200 gram per dag. De verhoudingen die ik voer zijn: 50% vleesbot, 20% orgaan, 20% spiervlees en 10% groente.
Prima percentages.
Als botvlees gebruik ik het meest kippennekken, gecombineerd met geiten/lamsbotten
Orgaan pens, long, lever, wat er in de aanbieding is.
Spiervlees kalskopvlees, geiten/lamssnippers, hart, wat er in de aanbieding is.
Groente pureer ik gecombineerd met ei en knoflook.
Voor een beginnende barf-hond is geiten/lamsbotten niet ideaal. Daar kun je beter parelhoenkarkas, eendennekken/karkas en dergelijke geven. Dus vleesbotten van kleinere dieren.
Ik maak bakjes per maand en van alle ingredienten gaat 50/20/20/10 in de bakjes per dag. Dus elke dag het zelfde.
Vis neem ik mee van me werk (haring) en dat krijgen ze 2-3 keer per week 2-3 haringen per keer.
OK, als dat voor jou werkt, prima.
Nu gaat Lola prima, afgezien van de ontlasting wat een beetje hard is, maar dat komt denk ik door de kale geiten/lamsbotten.
Kale lams en geitenbotten zijn volstrekt ongeschikt. Dus ja, daar kan de harde ontlasting wel vandaan komen. Ik zou dat niet verlagen maar van het menu schrappen. Kale botten zijn sowieso ongeschikt, kale botten van grote dieren zoals geit en lam zijn super ongeschikt.
Dana gaat nu iets aan de zware kant wegen en ga ik ook verlagen. De honden zitten nu op 3% van hun gewicht.
Volgens de calculator op barfplaats zouden de verhoudingen dit moeten zijn:
Menu voor Dana, 2 jaar oud, 23 kilo.
Hoeveelheid: 2% van 23 kilo = 460 gram per dag / 3220 gram per week
Rauw vleesbot 50% : 230 gr.
Groentes 10% : 46 gr.
Orgaanvlees 15% : 69 gr.
Spiervlees 25% : 115 gr.
Qua gewicht vindt ik het oke maar het verschil tussen orgaan en spiervlees????
Wat is precies je vraag? Ik zou trouwens 20% orgaanvlees geven, waarvan 10% pens en 10% dingen als lever, nier en hart.
Menu voor Lola, 4 jaar oud, 5 kilo.
Hoeveelheid: 4% van 5 kilo = 200 gram per dag / 1400 gram per week
Rauw vleesbot 50% :  100 gr.
Groentes 10% :  20 gr.
Orgaanvlees 15% :  30 gr.
Spiervlees 25% :  50 gr.

Wie kan mij een advies geven????

Alvast bedankt!
Idem.
De rekenhulp zal ook op 20% worden gezet voor orgaanvlees. En spiervlees op 20%.

Kalfskopvlees zou ik trouwens proberen te schrappen van je menu en vervangen door runderkopvlees.

Gerardus wil vast dat je nog meer vis gaat voeren, maar je voert voldoende vis op deze manier. Ik zou haring wel afwisselen met sardien en/of makreel en/of zalm.
Door Nessa45
#2249821
Zo, weer ff wat aanpassingen gedaan naar aanleiding van de antwoorden!! Nogmaals Bedankt  :worthy:

Dana blijft toch een beetje vatsig en heb ik verlaagt naar 400 gr per dag. Zoals ik het eerst had met de pakketjes afgewisseld door hele stukken gaat goed, al moet ik het wel voor madame in stukken snijden hahahaha een half konijn vindt ze maar niets!!!

Ik hou deze maand even hetzelfde aan qua vleessoorten en volgende maand wil ik het dan een beetje gaan afwisselen. Uiteraard ook een beetje voorwerken, want als ik straks moet bevallen zie ik mezelf niet snijden, hakken en malen hihi

Ik heb de percentages wel aangepast naar die ik al eerder hanteerde (naar aanleiding van Lizzy) dus we doen nu weer 50 bot, 20 spier, 20 orgaan (50 pens) en 10 groente. Ook heb ik de kalfskopvlees geschrapt, helaas hebben ze geen runderkopvlees. Ik heb dit vervangen met geitensnippers en het rund ingevoerd bij het pens en hart.
Doordat Dana natuurlijk grotere stukken krijgt dan Lola, heb ik ook maar ff twee benches aangeschaft en hier eten ze nu rustig hun maaltijd in.

Wel ben ik er nu achter dat ik een grotere vriezer moet pfff

Ik ben zeer tevreden over de Islamitsche slager in Rotterdam, ze snijden alles voor me (wellicht omdat ik niet veel heb en het orgaan doen ze niet), dus dat is ideaal!!!! Geen hakcapriolen hier in huis hahahaha

Ik geef ze nu 1x in de week een volledige maaltijd van vis, zalmkoppen ging er niet in, maar nu hebben we makreel ondekt en dat gaat super!!!!

Nogmaals bedankt en als ik nog iets mis dan hoor ik het graag.

Groetjes
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door