Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Deesje
#2211781
en nog beter wie haalt honden die positief testen op autoimmune thyroditis (TgAA) uit de fok?

ik heb heel lang de discussie gevoerd emt verschillende dierenartsen en fokkers dat schildklierproblematiek niet (perse) erfelijk hoeft te zijn... antwoord is dan waarom op iets testen waar niemand iets van weet (zelfs de meeste da niet), we kunnen lekker doorfokken terwijl een autoimmuun thyreoiditis uiteindelijk tot hypothyreoidie leidt met allerlei problemen van dien... van zeer beperkte tot zeer uitgebreide (en kenmerkende) problemen...

gezien veel laboratoria niet eens meer dan T4 testen als deze laag(normaal) is en de meesten geen flauw benul hebben van wat ze doen... ik heb bewust een volledig schildklierpanel aangevraagd en krijg alleen een verlaagde T4 terug die niet laag genoeg was om verder te testen terwijl ik expliciet ernaar gevraagd had omdat ik een rijtje symptomen zag die volgens mij bij schildklierproblematiek passen...

en na het lezen van Jean dodds boek en het zien van alle rassen die extreem risico lopen en alle honden, zowel ras als mix, die sowieso grote kans lopen vraag ik me af wie hier actief mee werkt..
Door pallas
#2212089
Nou ...daar wil ik ook wel meer van weten. Eens kijken of ik het boek van dr Dodds ook kan bemachtigen.

Zou het niet zo kunnen zijn dat er ook een link is naar de moeilijke vachten bij bepaalde kleurslagen? Bij de blauwe borders en de bleu merle is bekend dat ze vaker vacht problemen vertoen en ook meer allergieen. (zou best schildklier gerelateerde allergie kunnen zijn toch?)

De hele darm- en metaleproblematiek is sowieso onder belicht bij schildklier patienten, daar hoor je nooit een d.a. over :-\
Door Deesje
#2212160
ik wist er al best wel iets van af dacht ik maar het boek is echt heel verhelderend.. legt nog meer links. ze slaat met voeding een paar keer de plank een beetje mis, maar beschrijft de invloed van voeding wel goed. ook rauw voeren komt goed aan bod, hoewel ze een stukje schrijft over de 'bloem-groenten' (broccoli enz) en dat dat niet goed is voor schildklier en later schrijft ze dat je in een groentemix broccoli enz kan voeren.. geen grote ramp maar sprak elkaar wel iets tegen.

verder vind ik dat ze het super opgebouwd hebben... eerst stukje oorzaak en gevolgen, symptomen.. dat het voor alle honden geldt, rassen maar ook mixjes, dat er een grote waarschijnlijkheid bestaat dat het thyroid probleem gerelateerd is aan in- en lijnteelt en dat de autoimmuun thyreoiditis nog steeds onbekend is in dierenartsen wereld.
dat de halfwaardetijd van t4 bij mensen bijna een week is terwijl die bij honden maar een paar uur is en daarom niet betrouwbaar te meten. dat tsh bij honden ook niet betrouwbaar is.
dat mijn ruzie met het lab omdat ze alleen t4 gemeten hadden terwijl ik had gevraagd voor heel panel maar zij vonden dat 16 (met normaalwaarde vanaf 19) nog niet te laag was en dat het daarom niet nodig was om alles te testen (terwijl ik een hond heb die een heel symptomenpatroon tentoonstelt), dit is dus eerder regel dan uitzondering...

het boek is goed leesbaar geschreven met delen die dieper op de materie in gaan en delen die als leek ook goed te volgen zijn... en als ik dan lees dat er al tig jaar rassen bestaan met extreem hoge kans op erfelijke auto immuun thyreoiditis dan vraag ik me af waarom er niet meer onderzoek naar gedaan is, zeker omdat het relatief makkelijk te testen is zonder gekke dna tests enzo...


maar zeker een aanrader!
Door Alba
#2212180
Ik ben niet erg bekend met schildklierproblemen, op wat ik heb geleerd in mijn opleiding na, dus alvast sorry al ik domme vragen ga stellen.
Met testen, bedoel je dan een bloedtest of een gentest? Als je doelt op een 'gewoon' bloedonderzoek: mijn hond heeft nergens last van, vind je dan alsnog dat ik iets moet testen voor ik fok?
Door tt-tjes
#2212251
Fjurdy's bloed is door Jean Dodds getest, ik kreeg van haar daarna een email met daarin ook de mededeling dat hij niet voor de fok gebruikt mocht worden omdat hij een erfelijke vorm heeft.
Dat had ik al besloten toen ik 5 jaar geleden hoorde dat hij een schildklierafwijking had, wat achteraf gezien dus maar beter is geweest ook.
Door pallas
#2212275
Deesje schreef: ik wist er al best wel iets van af dacht ik maar het boek is echt heel verhelderend.. legt nog meer links. ze slaat met voeding een paar keer de plank een beetje mis, maar beschrijft de invloed van voeding wel goed. ook rauw voeren komt goed aan bod, hoewel ze een stukje schrijft over de 'bloem-groenten' (broccoli enz) en dat dat niet goed is voor schildklier en later schrijft ze dat je in een groentemix broccoli enz kan voeren.. geen grote ramp maar sprak elkaar wel iets tegen.

verder vind ik dat ze het super opgebouwd hebben... eerst stukje oorzaak en gevolgen, symptomen.. dat het voor alle honden geldt, rassen maar ook mixjes, dat er een grote waarschijnlijkheid bestaat dat het thyroid probleem gerelateerd is aan in- en lijnteelt en dat de autoimmuun thyreoiditis nog steeds onbekend is in dierenartsen wereld.
dat de halfwaardetijd van t4 bij mensen bijna een week is terwijl die bij honden maar een paar uur is en daarom niet betrouwbaar te meten. dat tsh bij honden ook niet betrouwbaar is.
dat mijn ruzie met het lab omdat ze alleen t4 gemeten hadden terwijl ik had gevraagd voor heel panel maar zij vonden dat 16 (met normaalwaarde vanaf 19) nog niet te laag was en dat het daarom niet nodig was om alles te testen (terwijl ik een hond heb die een heel symptomenpatroon tentoonstelt), dit is dus eerder regel dan uitzondering...

het boek is goed leesbaar geschreven met delen die dieper op de materie in gaan en delen die als leek ook goed te volgen zijn... en als ik dan lees dat er al tig jaar rassen bestaan met extreem hoge kans op erfelijke auto immuun thyreoiditis dan vraag ik me af waarom er niet meer onderzoek naar gedaan is, zeker omdat het relatief makkelijk te testen is zonder gekke dna tests enzo...


maar zeker een aanrader!
Even of topic:

weet jij ook of ze wat schrijft over castratie en schilklierfunctie? Didot's schildklierfunctie is na het plaatsen van een implantaat helemaal onderuit gegaan. Daarna hebben we hem helaas nog laten castreren. Achteraf wisten we pas wat er aan de hand was geweest :(. Gelukkig is het nog iets bijgetrokken toen de implantaat helemaal uitgewerkt was. Maar hij moet toch nog wel fors bijslikken.
Door Deesje
#2212344
Alba schreef: Ik ben niet erg bekend met schildklierproblemen, op wat ik heb geleerd in mijn opleiding na, dus alvast sorry al ik domme vragen ga stellen.
Met testen, bedoel je dan een bloedtest of een gentest? Als je doelt op een 'gewoon' bloedonderzoek: mijn hond heeft nergens last van, vind je dan alsnog dat ik iets moet testen voor ik fok?
yep, want een auto immuun thyreoiditis is een door het lichaam veroorzaakte reactie tegen de alvleesklier die daardoor in functie achteruit gaat. de symptomen zijn meestal zeer beperkt (wordne uitgebreider naarmate de schildklier slechter functioneert). daarom vraag ik of er al iemand op test.. het is niet specifek ras gerelateerd, alle rassen en alle mixen kunnen het hebben en het is mogelijk afhankelijk van omgevingsfactoren in combi met lijn en inteelt (van voorheen)..
het kan bepaald worden met een simpele bloedtest waarin antistoffen (TgAA) worden aangetroffen, zijn deze er dan is er sprake van de erfelijke aandoening en zou er niet met het dier gefokt moeten worden. de keus is aan iedere eigenaar/fokker, daarom mijn vraag want ik denk dat hiermee wel een hele slag in de gezondheid van onze honden geslagen kan worden...

maar omdat het zoooo ontzettend onbekend is, daarom dus mijn vraag... zou je het testen als je weet dat je hond het door kan geven wat wel tot ziekte kan leiden, afhankelijk van alle omgevingsfactoren...
Door Deesje
#2212670
Fido schreef: Bel Erwin maar eens  ;)
deel het eens met ons....  :D

ik heb het er met erwin al wel eens over gehad, maar niet zo diepgaand.. sowieso omdat het prikken toen niet lekker lukte...
Door Deesje
#2212804
SoLOmY schreef: tuurlijk fok je daar niet mee,  het is een bekend probleem bij leonbergers, een van mijn honden heeft het ook helaas, ontdekt net voordat ik haar zou laten dekken.
de vraag is nu een beetje, wat als je het niet weet.. ga je ernaar zoeken of kun je lekker doorfokken en zeggen ik wist het niet????
omdat het bij ALLE honden voor kan komen denk ik dat een bewuste verantwoordelijke fokker het zou moeten laten testen, zij het niet voor de hond zelf maar ook voor het nageslacht...
Door irmaa
#2212826
Ja dat is natuurlijk altijd de vraag, hier in Nederland wordt niet getest op schildklier  voor de fokkerij, wel in de Vs.
Omdat ik erop gespitst was en heel veel lees over allerlei ziektes bij honden, ( ook door Barfplaats) heb ik mijn hond laten testen mede ook omdat ik twijfelde, omdat soms een beetje mankte heel af en toe,  en vond haar iets slomer,  dus getest. Had haar sowieso laten testen voor een dekking. De dierenarts sleet me voor gek : deze hond heeft absoluut geen schildklierprobleem, zo ziet ze er niet naar uit)  Wel dus...  ;)
Haar moeder heb ik ook laten testen  voor de dekkingen en was prima.
Door Deesje
#2212864
SoLOmY schreef: Ja dat is natuurlijk altijd de vraag, hier in Nederland wordt niet getest op schildklier  voor de fokkerij, wel in de Vs.
Omdat ik erop gespitst was en heel veel lees over allerlei ziektes bij honden, ( ook door Barfplaats) heb ik mijn hond laten testen mede ook omdat ik twijfelde, omdat soms een beetje mankte heel af en toe,  en vond haar iets slomer,  dus getest. Had haar sowieso laten testen voor een dekking. De dierenarts sleet me voor gek : deze hond heeft absoluut geen schildklierprobleem, zo ziet ze er niet naar uit)  Wel dus...  ;)
Haar moeder heb ik ook laten testen  voor de dekkingen en was prima.
top! ik vind het echt goed dat je verder kijkt en denkt..
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door