Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2210898
Vroegah toen ik nog brokken voeren in de puppietijd werd mij verteld dat je hond na het eten zo'n 2 uur moest rusten na het eten om te voorkomen dat de hond een maagtorsie zou krijgen.
Ik heb die tijdsduur eigenlijk altijd aangehouden, maar sinds de honden op zelf samengesteld zitten vraag ik me af of dat niet te kort is.....?

De honden krijgen hier 1x daags eten in de ochtend, dit om te voorkomen dat onze oudste gaat schooien in het bos als ik in de middag het bos in ga.
Doordeweeks komt dit super, want ik werk de ochtenden, dus dan hebben ze van 8 tot 1 om uit te buiken en kunnen ze s'middags heerlijk los in het bos of naast de fiets of weet ik het.
In de weekenden vind  ik het lastig om te bepalen hoe lang ze moeten rusten voordat er weer actie komt....

Vanochtend hebben ze bv om 10 uur een zalmkop gegeten van een kilo (normaliter krijgen onze honden tussen de 600-700 gram per dag eten)
Kan ik dan rond een uur of 14.00 weer iets gaan doen met de honden, zoals het strand op/het bos in/fietsen of whatever of is dat te vroeg?

Kortom, hoe lang laten jullie tussen een volledige maaltijd en actie zitten ?
#2210951
Pixie krijgt 2 keer per dag te eten. Ze gaat na het eten altijd op de bank liggen en na 45-60 minuten komt ze er vanaf en dan wil ze even knuffelen, dit duurt zo'n 30 minuten en dan gaat ze weer liggen. Ze doet tussen de wandelingen zo ongeveer niets..is een luie meid thuis  :biggrin2:
#2210972
Hier wil het uitbuiken nog niet echt lukken, dus ik stuur onze uk na het eten ca een uur naar haar plek. Als ze eenmaal de rust gevonden heeft, plakt ze er zelf nog een tukkie achteraan. Langer dan twee uur achtereen slapen doet ze overdag zoiezo niet, maar dat vind ik ook wel genoeg.
#2211023
Normaal buiken we hier niet uit. Puppies zijn juist ook na het eten even een half uur superfanatiek. Alleen als er echt veel op is (zoals Foppe nu met de zwaan), houden we rust, maar dan doen ze dat ook zelf. Veel is dan een maaltijd die minimaal 2x zo groot is als gebruikelijk. Ik voer altijd wisselende hoeveelheden, voor de beren is het tussen de 750 gram en 1500 gram per dag, voor Foppe tussen de 500 en 800 gram per dag. Pas als Grote Beer boven de 1500 gram heeft gezeten (gans of haas) letten we even extra op.
#2211038
Hier krijgen ze ook 1x per dag na de lange wandeling (kan in de ochtend zijn, kan ook in de middag zijn) en dan buiken ze minimaal 6 uur uit. Wel gaan ze zelf na het eten meestal nog een beetje lopen scharrelen of spelen dat mag natuurlijk. Als ze KVV hebben gehad willen ze langer naspelen of iets om op te kauwen. Logisch ook
Laatst gewijzigd door Sarah5 op zo 01 jan 2012, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
#2211327
Hier wordt savonds gevoerd. Dan wordt er hooguit nog een rustig looprondje gedaan voor de laatste plas, maar geen gekke rennerij meer.

Maar 4 uur tussen maaltijd en actie lijkt mij niet gek hoor, tenzij je zoals Kira zegt echt twee keer de normale portie hebt gevoerd ofzo. Persoonlijk zou ik in jou geval in het weekend lichtere maaltijden doen en door de weeks eventueel de wat grotere of zwaardere porties. Dan zie ik er geen probleem in.
#2211582
Reus krijgt normaal gesproken alleen 's avonds te eten. als het eten heel lekker was (of als ie gewoon een vrolijke dag heeft), dan moet ie gelijk na het eten altijd even gek doen. rollen, spelen, beetje met de baas klieren. 10 minuutjes  ofzo. daarna gaat ie zelf liggen uitrusten. laat hem dan wel minstens 3kwartier liggen denk ik. als we dan uit gaan, dan is dat een rustig wandel rondje door de stad, geen drukke toestanden. als hij 's ochtends ook te eten krijgt (op actieve dagen aan zee ofzo), dan alleen even een plas rondje na het eten.

de link tussen maagtorsie en activiteit vlak na het eten is overigens niet bewezen, toch?
#2211604
Mijn honden krijgen twee keer per dag eten, waarvan de botten altijd 's avonds en daarna rennen ze niet meer. 's Ochtends wacht ik altijd 2 uur voordat we naar het bos gaan. Soms wil ik niet twee uur wachten, dus dan geef ik ze voor de vorm een klein beetje, nog geen kwart. Vooral mijn jongste hond is heel erg eraan gewend dat hij 's ochtends eten krijgt. Als hij het niet krijgt dan blijft hij onrustig en erom zeuren. Dit is ontstaan toen hij brokken kreeg, was toen onverzadigbaar. Dus om dat voor de zijn, krijgen ze een beetje. En dan kan ik naar het bos gaan wanneer het mij uitkomt.

Ik wil dit wel gaan veranderen, richting de zomer. Ik heb namelijk een Berner en met heel warm weer moet ik eigenlijk om 10 uur 's ochtends weer terug zijn uit het bos. Dan is het gewoon makkelijk als ze in de ochtend geen eten krijgen.
#2211905
Hier 1 x per dag eten na de lange wandeling. Kan overal op de dag zijn. Dus soms al om 9.00 uur soms pas na 20.00 uur en altijd moet er meteen na het eten gespeeld worden. De bal, de piep, een vlos maakt niet uit. Des noods zet hij zijn tanden in mijn pantoffels om me te actie te manen. Niks uitbuiken. Ik houd tegenwoordig wat kleine stukjes eten achter en ga dan wat oefeningentjes met hem doen. Vanuit het idee, toch aandacht , niet te wilt. Hij geeft overduidelijk de voorkeur aan een potje voetbal.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door