Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door job
#2211549
vraagje..
was in gesprek met een biologische pluimveehouder, altijd leuk. :mrgreen:
Natuurlijk kan ik het dan niet laten om te vragen naar het "vlees".
Zijn bedrijf draait alleen om de eieren en de kippen gaan met 17 maanden naar de slachterij.
Helaas ver weg en met veel tussenhandelaren (wellicht dat dat over een paar jaar gaat veranderen).
Maar hij gaf mij een telefoonnummer van een bedrijf die moederkippen slacht.
Deze kippen vallen dus niet onder biologisch, krijgen echter niks van antibiotica enzo toegediend
alleen zijn ze dus niet in een categorie als biologisch, scharrel of legbatterij te verdelen
omdat ze niet gekweekt zijn als vleeskip maar als legkip.
Deze kippen worden gebruikt als soepkippen.
Nu kan ik ws aan nekken, poten en hele kippen komen.
Helaas geen maagjes/hartjes/vleugeltjes enzovoort.
Pootjes gaan naar China.
Wat ik me afvraag is hoe hard dat bot is, zou deze kip geschikt zijn voor de honden?
Vind het idee van geen ab-kuren en een beter leven dan een legbatterij kip een goed idee,
zeker als het dan ook nog een leuke prijs zal zijn, maar dat bot moet natuurlijk niet te hard zijn.
Iemand een idee?
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2211577
Ik voer Max ook weleens een soepkip, daar doet ie verder niet moeilijk over. Wel heeft ie voorkeur voor ah kippetjes, die zijn kennelijk malser ofzo. Zolang er zeker weten geen ab in zit, is kip toch gewoon kip? Of denk ik dan verkeerd?
Door job
#2211618
o ja dat geloof ik ook wel, maar omdat de gewone kip slechts 13 weken ofzo oud wordt
(plofkippen nog jonger meen ik) is het bot nog meer kraakbeen dan bot.
Deze kippen zijn dus ouder en vandaar dat ik niet weet hoe hard het bot is en of het misschien te hard is.
Maar het klopt dat ze als soepkippen verkocht worden, dus als er mensen zijn die soepkippen aan hun honden voeren zonder problemen dan denk ik dat het geen probleem moet zijn?
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2211635
Bij het islam Centrum worden er ook soepkippen verkocht voor Barf, dus ik denk niet dat het een probleem zal opleveren.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2211640
Ik heb mijn 2-jarige legkippen ooit geslacht en aan de katten opgevoerd.
De poten waren wat hard, maar de jongens knaagden ze ook wel weg, en die zijn geen barf gewend! (niet zo verstandig van mij, maar dat wist ik toen nog niet) De rest is goed te doen. Er zit echter zo weinig vlees aan zo'n kip, dat het eigenlijk in zijn geheel enkel vleesbot is.  Echt heel weinig vlees!  Die filets, daar kan je nog bijna door kijken. Aan de poten zit nog het meeste vlees.
Misschien dat dat bij iets jongere kippen beter is, maar bij de mijne, was er dus niets te rapen. En dat is ook logisch aangezien het een ras is dat gekweekt wordt om zoveel mogelijk eieren te leggen met zo weinig mogelijk voedsel. Dat houdt dus in: zo weinig mogelijk biomassa produceren.
Ze moeten blijkbaar ook maar een jaar leggen, maar daar was ik het niet mee eens.
Dat is ook de reden waarom ik daarna niet meer voor hybride legkippen gegaan ben maar voor raskipjes, dat vind ik respectvoller voor het dier op zich.
(Om te voeren is het natuurlijk beter dan bio-industrie want die kippen zijn nog wel erger geselecteerd)

Maar goed: je vraag dus: ik denk dat het prima weg te knagen is voor een hond, maar het zijn dus karkassen op zichzelf, vlees krijg je er niet of nauwelijks vanaf.
Door job
#2211669
weet dat ze niet onder de noemer biologisch vallen,
maar omdat ik door de bioboer hier naar door gestuurd ben
geloof ik wel dat dit het betere vlees is.
Het wordt dus voor menselijke consumptie verkocht,
ook de poten, die zullen toch niet weinig vlees bevatten, die zijn niet voor de soep.  :-\
De botten zouden volgens jou in ieder geval geen probleem moeten zijn?
Door job
#2211720
Heb nog navraag gedaan bij een bioboerderij in de buurt die deze kippen
wel verkoopt in hun winkel op het bedrijf.
Het is niet te vergelijken met de legkippen die schijnen echt weinig vlees te hebben.
Dit zijn de moederdieren die ook zij op hun boerderij hebben rondlopen,
ze wegen zo'n 2 1/2 kilo per kip.
Ze vragen allen 3 euro per kilo voor zowel kip als poten en dat vind ik dan wel weer veel geld.
(of ben ik gek?)
Kan ze van het bedrijf wel goedkoper krijgen dus wacht nog even af wat die gaan kosten.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2211746
Oh, ik had begrepen dat het echt legkippen waren.
Bv zo'n Isabrown.
En die hadden bij mij weinig tot geen vlees.
Ze legden op het moment van slacht al een jaar niet meer, dus daar heeft het niets mee te maken. Het is volgens mij gewoon het ras. Maar ik weet niet wat deze meneer houdt natuurlijk.
Ik kan het verhaal niet helemaal volgen, maar als de bioboerderij zijn dieren vandaar haalt, zal het wel geen hybride ras zijn. Ik zou toch verwachten dat een bio-boerderij ook voor natuurlijkere rassen gaat.  Maar ik ken er verder ook niet genoeg van.
Als hij zegt dat er meer vlees aan zit dan aan de 'echte' legkippen, dan zal dat wel zo zijn. ;)
Ik kan dat dus wel geloven.

De botten waren bij mijn legkippen dus erg goed te doen. Zelfs voor katten, enkel de poten waren wat hard voor hen. Karkas en nekken gingen heel vlot, vleugels moest ik wat meppen voor mijn meisje, maar de jongens aten ze zo.  En honden knagen meer weg dan katten natuurlijk. 
Ik had eigenlijk niet de indruk dat de botten harder waren dan gewone plofkippoten die je in de winkel koopt.  Ze waren wel een stuk kleiner (kip wordt gewoon niet zo groot) en dus minder diameter.
Door job
#2211798
Het eerste biobedrijf gaf aan dat hun kippen naar het buitenland gaan maar dat deze kippen van deze slachterij moederkippen zijn en dus wel een beter leven hadden gehad dan een legbatterijkip
en sowieso geen medicijnen en ab.
De ander, de scharrelboerin (dus geen bio sorry voor de onduidelijkheid)
zegt dat de slachterij ook haar kippen van de boerderij slacht
en ze verkoopt ze dus zelf in de boerenwinkel als scharrelsoepkippen
en ook kippenpoten als scharrelvlees.
De soepkippen wegen dus als je ze koopt zo'n 2 1/2 kilo.
Ik vind het wel aantrekkelijk alleen wil ik geen 3 euro per kilo betalen
en ik ben wel benieuwd wat ze dan voor de nekken vragen.
Door ulla
#2211802
Misschien ben ik niet wakker hoor. :biggrin2:
Maar als ik het goed begrijp, zijn het eigen kippen van de boerin die ze in haar winkeltje verkoopt !
Als dat het geval is, en die diertjes hebben buiten kunnen scharrelen, zou ik rustig € 3,00 de kilo betalen, ik weet niet wat een Aldi of Liddl kip kost, maar dat zal er niet ver naast zitten denk ik.
En die kippetjes, hebben meestal net niet de leeftijd van 6 weken bereikt. >:(
Door job
#2211810
nou ik weet niet zeker of ze haar eigen kippen terug krijgt
of dat ze zeg maar net zo veel kippen van de slachterij terug krijgt als dat er heen gaan.
Ja klinkt vaag, maar goed ik heb het idee dat het omdat het door een bioboer
(die het in de nabije toekomst zelf ook wil gaan verkopen) aangeraden werd
en een scharrelboerin het al verkoopt als scharrelvlees het wel allemaal klopt.
Wist alleen niet of het bot niet te hard zou zijn, maar dat durf ik nu ook te proberen.
Het is natuurlijk wat duurder omdat het voor menselijke consumptie bedoeld is,
maar ben bv ook benieuwd wat ze voor die nekken vragen.
De nekken waar Nadia aan kan komen zijn biologisch en maar 1,50 per kilo,
dus dan zou ik denken dat deze minder kosten?
Misschie ben ik gewoon verwend met mooi wild, natuurvlees en alles,
ik betaal dus nergens 3 euro per kilo voor. (hondenvlees wel te verstaan)
Door ulla
#2211827
Die kippen zouden qua hardheid moeten kunnen.
Er wordt hier ook weleens een puberhaan geslacht,en die wil prima. ;D

En tja ik geef wel meer uit dan € 3,00 de kilo, ik moet het meeste hebben van versvoer, lupa, gelukkig dier, en nog wat losse adresjes.
Maar goed ik eet zelf heel weinig vlees, dus dat compenseert het wel weer. :biggrin2:
Door Tanna
#2212841
Mijn hond eet alleen maar biologische kip, inclusief looppootjes en dat zijn kippen die niet met 6 weken worden geslacht, maar een flinke tijd later. Ze vallen ook onder de noemer soepkip. De botten van deze kippen zijn gemakkelijk weg te knagen door mijn hond (border terrier).
Door job
#2212847
dank voor de info allemaal, heb net een topic voor interesse geopend.
Helaas kan ik niet garanderen dat de kippen bio zijn,
dus gaan ze allemaal onder de noemer scharrel.
Het is een mix scharrel en bio.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door