Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door koekje
#2209771
Wij zaten afgelopen nacht nog even tv te koeleloeren, toen meneer even Sien zat te aaien en ineens opmerkte dat ze rood aan haar voeten had en nogal natte vacht daar. De vacht op Siens voeten is wit, dus zoiets is gelijk verdacht.
Het waren dus bloedvlekken, aan beide voorpootjes. Sien oogde wat tam en na even frunniken gokten we erop dat er een wond op haar pols/duim zou zitten.
Meneer vond dat we maar even moesten aankijken, maar ik ben er helemaal zenuwachtig van. Aangezien de wond waarschijnlijk toch zo bij de poten zit, loopt ze daarmee over de vloer (daar kan je hier van eten, er ligt genoeg) en graaft ermee in de kattenbak en zit er ook de hele tijd aan te likken.

Straks krijgt ze iets engs omdat we niet snel genoeg met de AB waren en dan gaat ze dood ofzo. Ik heb dat natuurlijk niet hardop gezegd, want zelf heeft ze nog niet het gevoel dat ze doodgaat, wat ze normaal wel heeft als ze ziek is.
Ik heb er een zere baarmoeder van gekregen.
Door *Flip*
#2209865
...en dan ook nog ruim 2u voorbij tot de eerste reactie...

Kan je zien of het diepe wondjes zijn? Als de wonde ruim, open is en bloed, dan is de kans op ontsteking klein. Als het een diepe nauwe wonde is dan groeit het snel dicht met alle rommel erin...
Wel typisch dat het aan beide voorpootjes is, zelf enig idee wat het zou kunnen zijn? Misschien in iets nats gestaan, verweekte pootjes en dan te hard gewassen met ruwe tong. Een klein beetje bloed kan dan heel veel lijken.

Denk niet dat Sien het persoontje heeft om even met pootjes in een sodabadje te parkeren hè?! Anders even je DA bellen, better safe than sorry (roep ik altijd als we voor iets dat best had kunnen wachten hals over kop met Flip de DA van zijn vrije dag beroven :-X )
Zeg maar tegen meneer koekje dat de DA vast liever heeft dat jullie vanmiddag komen dan dat hij gebeld wordt op het moment dat de champagne open gaat  ::)
Door eelke
#2209901
Misschien ook nog aanstippen met betadine?
Heeft ze wel een fijne dag voor uitgekozen, die Sien... Sterkte ermee!
Gebruikersavatar
Door koekje
#2210213
Ik weet dus nog steeds niet precies waar de wond zit. En ik denk dat de mogelijke wond inmiddels echt wel dicht is, dus met abces-risico. Maar ik heb geen idee waar ik het moet zoeken.
Dacht ik nog eerst pols/ voorpoot, die heb ik dus na het openingsbericht helemaal doorgezocht en nergens een wond kunnen vinden. Alle nagels zagen er ook normaal en intact uit.
Inmiddels heeft ze wel netjes al het bloed er vanaf gewassen, dus je ziet niets meer. Het enige wat ik nog kan bedenken is wond bij de schouders/pootaanhechting (zeg maar haar decolleté). Als ze dan 'buhhh, auuu en niet lekker' door haar pootjes zakt om zo te zittten, komt er natuurlijk bloed aan de voorpootjes. Vanochtend toen meneer eten ging geven, was ze overigens wel ook helemaal purr. Sien is overigens geen kat om zomaar even mee te nemen naar de dokter, dus dat doen we echt zo min mogelijk. Er is namelijk een groot risico dat ze dokter op een gegeven moment haar niet meer wil behandelen als we daar te vaak komen, want Sien zal iedere keer weer hem net zo graag met alle geweld willen opeten. Ik heb wel eens vaker het filmpje van Burger the angry cat laten zien, het is een spitting image van Sien.

Betadine, groene leem en waterstofperoxide in een verhouding die op mensen (en dus dieren) mag worden gebruikt, hebben we niet in huis. Dat is overigens ook vrij lastig om op een kat te smeren, maar helemaal natuurlijk als je niet weet waar de hele wond zit.
Door flin
#2210233
bij zo'n harige rooie zalt ook niet eenvoudig te zien zijn..

t gebeurt hier wel n's dat dat duimpje; die zonder nagel, ergens achter is blijven hangen
dat geeft ook wat rottigheid, maar is eigenlijk snel weer over

'k zeg altijd: t mot na 3 dagen zichtbaar beter gaan, anders hup DA

sterkte in elk geval!
Door *Flip*
#2210317
waarschijnlijk te onnozel om te vragen, maar doe het toch  :-[

is er een mogelijkheid dat Sien door iets nats en vervolgens over iets roods/kerstachtigs gelopen is dat afgegeven heeft, maar moeilijk weg te wassen was  :confused1:
Door fem fatale
#2210343
Of dat Ot een gat heeft en op Sien heeft gebloed?

Ik heb ook wel eens de dierenarts gebeld omdat bij thuiskomst Puk haar hele oor vol met bloed zat. Maar na wegvegen kwam het niet terug, totdat ze ging eten. Puk heeft een afgebroken hoektandje en draait bij grote prooi haar kopje zo dat haar oor erin hangt.
Mijn katten gebruiken alledrie hun poten voor grote prooi, maar als jij vanochtend konijn gevoerd had, had je het wel geweten natuurlijk.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2210347
Hier in huis geen kerstversiering of dergelijke zaken. Gisteravond heeft ze een stukje zalmfilet en smuldier kip gegeten, dus geen hele rode of hele bloederige dingen. Wat aan haar poten zat, was echt bloed, het rook ook naar bloed namelijk (heeft specifieke geur).
Ot heeft een wondje op haar oor, danzij Sien. Ik heb dat ook nagekeken, en het korstje zat er nog net als voorgaande dagen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2211660
En het kan ook niet van uit haar bekje komen?

Ik weet het ook niet hoor...  :-\
Ik weet wel dat ik van het minste bij de DA sta, maar mijn katten breken daar niet de tent af... Das wel een verschil natuurlijk.

Hou het nog even in het oog of je niets bij haar kan ontdekken. Of bij Ot.
Ik hoop met je mee dat het niet ergens een ontwikkeldend abces is.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2211920
Bek hebben we ook vrij snel bekeken.
Ze vertoont ook gewoon normaal gedrag: op schoot liggen, hele dag achter je kont aanlopen, al om half 5 gaan zeuren om avondeten, beetje spelen, allerlei spullen bekijken die niet voor Sienen zijn (de mengtafel van de regieset van meneer heeft een enorme aantrekkingkracht), kwijlen bij goed aaien, etc.

Sien heeft paar jaar geleden ook eens een gaatje gehad, een klein rondje (diameter van potlood of sigaret) op haar flank. Ik zag dat toen toevallig omdat ze languit op haar zij lag en er een klein plukje haar wat anders stond. Dat was een mooi wondje en is zonder toestanden netjes genezen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2220280
Ik kreeg een belletje van meneer, hij had een glazen asbak in stukjes gevonden. Dat ding stond op een kastje in een hoekje, achter de regietafel waar de kattenmandjes onder stonden. Dat gebied daar was al de hele tijd aantrekkelijk voor de katten, vooral als de regie aanstond (vond meneer niet leuk als er dan een kat aan een schuifje zat of een knopje indrukte). Sien heeft ook altijd de gewoonte om dingen van tafel te schuiven en zo op de grond te gooien. Hij heeft marmer op zn vloer, dus alles wat valt is ook gelijk kapot.
Bij het gebroken glas zat overigens totaal geen bloed.

Inmiddels merk ik nog steeds niets aan Sien. Ze loopt en doet ook gewoon als anders, dus geen zere voeten of mogelijk abces. Net zat ze nog OP de speelgoedmand deze uit te graven voor het juiste speeltje.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door