Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2187499
Geen flauw idee. Ik vraag me ook af in hoeverre wij daar iets van meekrijgen, bedoel wij voeren veelal het slachtafval.

Met dit keurmerk weet je wel dat je ECHT wild in handen hebt. Ik vraag me wel eens af hoe wild, wild is. Maar hier ga ik even een nieuw topic over openen :)
#2188766
Je weet pas 100% zeker dat je geen gestroopt wild hebt, als het
- van een erkende poelier afkomt, want die moet zijn inkoop kunnen verantwoorden
- van een jager zelf, die zijn jachtakte en bij behorende vergunningen bij het gebied kan tonen

Stropen gebeurt zeker! Ook hier in Zuid Holland heb ik me laten vertellen. Zeker voor hazen kan in de regel een goed prijs worden gevangen, waarbij stropers illegaal het gebied intrekken en de hazen wegkapen van de rechtmatige jager van dat land.
#2193210
Ik heb een bevriende jager eens gevraagd hoe e.e.a. geregeld is en kreeg onderstaand mailtje:
Hoi Hetty,

Als ik als Nederlandse Jager een ree kan schieten, heb ik een aktetas met papieren bij me en heb ik de nodige opleidingen met goed gevolg moeten afleggen.
1. Opleidingen:
  a. Jachtexamen, duur 1 jaar voor het praktisch en theoretisch examen.
  b. Curus Reeenbeheer van de Vereniging Het Reewild, met hieraan gekoppeld schietproeven.
  c. Cursus Gekwalificeerd Persoon voor het kunnen beoordelen van het wild op geschiktheid voor consumptie volgens EEG verordeningen.
  d. Kennis hebben van het Reeenbeheerplan van de plaatselijke Wildbeheereenheid.

2. Vereiste papieren en toebehoren:
  a. geldig jachtexamen en hiermee verkregen jachtakte op een jachtveld van minstens 40 ha., te verstrekken door de korpschefvan politie , waarbij tevens een blanco strafblad vereist is..
  b. Huurcontract van het betreffende jachtveld.
  c. Toestemming van de grondgebruiker)art 65 , 67 van de Flora en Faunawet),om op zijn land reewild te mogen schieten.
  d. Provinciale Ontheffing om reewild te mogen schieten.
  e. Machtiging van de Fauna Beheereenheid aan de WBE, waarop je naam als reewildschutter vermeld moet staan.
  f. Toewijzing en doorschrijfvergunning van de WBE om hoeveel stuks  mannelijk en-of vrouwelijk reewild in jouw jachtveld  te mogen schieten.
Tevens gaat deze laatste vergunning gepaard met een z.g. reeenloodje dat gebruikt wordt om bij een geschoten ree aan de achterpoot te bevestigen, dat het bewijs is voor een rechtmatig verkregen ree.

Verder moet je natuurlijk deelnemen in WBE verband aan de reewild tellingen, het melden van een afschot in het landelijk fauna registratiesysteem en vaak is er ook in WBE verband toonplicht van een geschoten ree, bijv. bij de voorzitter van de WBE reewildcommissie.
Jaarlijks worden je wapens gecontroleerd door de politie op juiste registratie, wapennrs overeenkomst met jouw akte en politiedossier, de deugdelijke opslag in een brandvrije wapenkast die met de wand verankerd moet zijn en aparte opslag van munitie, verder mogen huisgenoten niet bekend zijn waar de sleutels van de wapenkast zich bevinden.....

Je ziet wel alle reeen in Nederland zijn geteld en geregistreerd en er wordt een systeem bijgehouden wanneer afschot gerealiseerd is.
Op dit monent zijn er in Nederland ruim 90.000 reeen, mede dankzij een goed beheer.
Als een Nederlandse jager een ree zou stropen, of zonder vergunning zou schieten, is hij zijn jachtakte kwiijt en komt niet meer in aanmerking voor reewildbeheer.


Het is een feit dat er in deze periode voor kerstmis veel reewild gestroopt wordt.
Voorbeelden van halvering van reeenpopulaties zijn er bij Stadskanaal, op de Veluwe en bij Arnhem-Nijmegen op dit moment.
Dit gebeurt 's nachts met illegale wapens met geluiddempers, vaak voorzien van lichtbundels.
Deze stropers rijden rond in oude auto's met gedoofd licht over schouwpaden, ruilverkavelingswegen en bospaden, enz..
Van de enkele lui die gepakt zijn betrof het meestal Oost/Europeanen of mensen uit de onderwereld.
De mensen van de veldpolitie en jachtopzichters hebben wel respect voor deze lui, want ze deinzen nergens voor terug.
Als ze staande gehouden worden rijden ze je 9 van de 10 keer van de sokken en verder intimideren ze grondeigenaren om geen aangifte te doen, want anders weten ze jou en je familie te vinden, enz.....
De zo gestroopte reeen verdwijnen veel over de grens, maar worden misschien ook wel bij de achterdeur van bepaalde restaurants te gelde gemaakt in Nederland....
Van beheer is hier dan ook geen sprake, schieten gebeurt niet selectief, een leidende reegeit wordt bijv bij de kalveren weggeschoten, kalveren zijn stuurloos, worden vaak slachtoffer van verkeersaanrijdingen, enz...
Stropen gebeurt en ik ben bang dat, ook met een vleeskeurmerk voor wild, de illegale stroperij niet uit te bannen is.  :-X
Laatst gewijzigd door Hetty_ op ma 12 dec 2011, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#2193212
labranwk schreef: Je weet pas 100% zeker dat je geen gestroopt wild hebt, als het
- van een erkende poelier afkomt, want die moet zijn inkoop kunnen verantwoorden
- van een jager zelf, die zijn jachtakte en bij behorende vergunningen bij het gebied kan tonen

Stropen gebeurt zeker! Ook hier in Zuid Holland heb ik me laten vertellen. Zeker voor hazen kan in de regel een goed prijs worden gevangen, waarbij stropers illegaal het gebied intrekken en de hazen wegkapen van de rechtmatige jager van dat land.
Dan kan het in theorie toch nog steeds gestroopt zijn?
#2200444
martine-tom schreef: Dan kan het in theorie toch nog steeds gestroopt zijn?
Nee, stropen is het weghalen van wild uit een gebied waar men geen jacht pacht. Dus oneigenlijk verkregen wild. Als de jager die de jachtakte en de pacht in bezit heeft, daar jaagt is het geen stropen. Tenzij hij dieren zou schieten waar geen vergunning voor is afgegeven, maar dat zou wel echt heel dom zijn, want dat kost een jager zn jacht  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door