Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Anna
#2208669
Dag allen,

Mijn hond is altijd een hele goede eter geweest, maar sinds ongeveer een maand doet ze af en toe (en eigenlijk steeds vaker) moeilijk met eten.  Ze is 10 jaar en eet al sinds ze 2 jaar is versvlees (CB: vooral natuur, ook soms lam/rijst en light).  Dit ging altijd prima.  Normaal gesproken eet ze twee keer per dag, maar nu gebeurt het steeds vaker dat ze een maaltijd overslaat (vooral 's ochtends) en soms zelfs beide maaltijden.  Als ik haar voer in de kom doe, veert ze vaak wel meteen recht, maar dan loopt ze naar de kom, ruikt aan het voer en laat het voor wat het is (alsof ze teleurgesteld is).  Of ze neemt een paar hapjes en laat het dan staan.  Dit is anders als ze ziek is, dan heeft ze zelfs geen interesse voor het voer en blijft ze in haar mand.  Maar nu heeft ze echt wel honger en eetlust.  Tussendoortjes eet ze vlot.  Als ze het voer wel eet, schrokt ze het echt op (alsof ze uitgehongerd is).  Verder is er niets vreemds aan haar te merken: de spijsvertering en stoelgang zijn perfect, het gedrag (met uitzondering van het eetgedrag) is ook hetzelfde...

Herkent iemand dit?  Zou het kunnen dat mijn hond (dit) versvlees beu is?  Of kan het psychologisch zijn?  Wie heeft tips?

Alvast bedankt!

Anna.
Laatst gewijzigd door Anna op zo 01 jan 2012, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door K&D
#2208709
Eén x per dag gaan voeren. Op onregelmatige tijden wil ook wel eens helpen. Zolang ze niet afvalt en gewoon tierig is, zou ik me niet direkt zorgen maken. Tussendoortjes zou ik even niet geven.
#2208903
Is ze wat minder aktief aan het worden? Sommige honden verliezen eetlust als ze minder nodig hebben dan ze krijgen. Dus als ze tgv een situatie of haar leeftijd wat kalmer aan doet en niet is afgevallen (misschien ietsje aangekomen als je op haar ribben voelt?) dan kan dat de oorzaak zijn. In dat geval is de oplossing haar porties verkleinen.
Door Anna
#2209153
Bedankt voor jullie reacties!!!

@pearlsofpassion: Ik heb nog niks anders geprobeerd, lang geleden wel heel even Duck (geen succes), daarna Bibi (ging goed, maar kon niet meer geleverd worden) en nu dus al jaren CB (tot grote tevredenheid). Ik weet dat er intussen een uitgebreider aanbod aan versvlees is dan enkele jaren geleden, maar heb me er nog niet in verdiept (nét omdat ik zo tevreden ben over CB).
Wat raden jullie aan?

@K&D: Ja, één keer per dag gaan voeren is zeker een idee, maar toch jammer, want vroeger genoot ze echt van elke maaltijd en was het twee keer per dag feest. Ik vraag me ook af: is alleen 's avonds voeren een goed idee? Of beter alleen 's morgens? Als ze een maaltijd overslaat, is het meestal 's morgens.

@nienk: Ik denk het niet. Knabbelen op een bot doet ze bijvoorbeeld wel.

@ellyE: Ze is niet misselijk en heeft een goede eetlust. Alleen haar voer eet ze met lange tanden. Wat ze (in beperkte mate) tussendoor krijgt, gaat vlot naar binnen en ze schooit ook aan tafel. :-(

@Parelridder: Heel actief is ze inderdaad niet, maar dat is niet zo nieuw.  Ze is ook zeker niet dik en de porties die ik geef zijn al aan de kleine kant.

Groetjes,

Anna.
Door Anna
#2210899
Het is nu - na een klein "experiment" - wel echt helemaal duidelijk geworden: mijn hond is in een soort hongerstaking tegen haar voer!  Andere dingen eet ze met heel veel smaak, maar voor dit voer haalt ze haar neus op.  Ik moet dus op zoek naar een goed alternatief, want ik wil niet alleen dat mijn hond gezond eet, maar ook dat ze geniet van het eten.  Ik hoop natuurlijk dat een ander merk versvlees haar wel nog kan bekoren.  Daarom een vraagje (vooral aan degenen onder jullie met een moeilijke eter): welke merken raden jullie aan?  Alle tips zijn welkom!

Groetjes en mijn beste wensen voor 2012!

Anna.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2211281
Hier een zeer moeilijke eter van 5 jaar. Maar die eet Tammenga erg goed.
Weet niet of ie tot de betere merken behoor. Maar geef soms darf eko (wat er minder graag in gaat) er tussendoor en een kippennek of een stuk spiervlees.
En zijn bak is nu binnen een minuut leeg. :)
#2211952
Wat je hond wel/niet lekker zal vinden is heel persoonlijk. Kan ook goed dat ze niet een specifieke smaak beu is, maar tgv wat afgenomen eetlust kieskeuriger geworden is en dus wat eerder verveeld. Ik zou diverse merken gaan proberen, ondervinden wat jullie bevalt en indien dat er meerderen zijn, de merken/smaken afwisselen, zodat er niet gemakkelijk (opnieuw?) verveling ontstaat. Inz'n algemeenheid, neemt eetlust toe o.i.v. afwisseling.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door