Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door BaiChèDol
#2206327
Bailey is dus allergisch voor kip, dat krijgt hij niet meer, en ook maar even geen parelhoen, just in case.
Maar nu denk ik ineens..is hij nu ook allergisch voor ei? Want dat heb ik hem wel gegeven!
Heeft iemand hier ervaring mee?
#2206638
Hij krijgt hele vieze oren. De drap loopt er dan uit. Bij ei heb ik dat niet gezien, maar ik vroeg me af of dat eiwit hetzelfde is, aangezien er veel mensen allergisch zijn voor ei maar niet voor kippenvlees.
Hij is trouwens vooral allergisch voor graan, dan is het effect heel erg.
Door Martine-Tom
#2206915
Goh wat stom, totaal niet bij stil gestaan...
Tom is allergisch voor kip maar in zijn groentemix zit wel ei.
Tot op heden heeft hij nergens last van en krijgt het toch al een paar weken, maar de volgende lading zal ik voor de zekerheid de ei er maar uit laten :-\
Door Martine-Tom
#2207032
Wat zit er in ei waardoor ik het zou "moeten" geven?
Ik doe het nu alleen maar om de groentemix wat soppig te krijgen dus daar kan ik ook wel wat anders op verzinnen...
Door nienk
#2207118
nou ik vraag me dit dus ook af.

of er in allergenen een verschil zou zijn tussen een bevrucht en onbevrucht ei? een kip is immers een bevrucht ei dat gegeten heeft. maar zou dat echt verschillend kunnen zijn? dus stel ei gaat wel goed, zou een eendagskuiken dan ook goed gaan maar volwassenkip niet? heeft een eendagskuiken eigenlijk al gegeten, of komen die echt net uit het ei?

Reus heeft een paar maanden terug weer ei gehad. hij ging toen aan de diaree, maar het is niet helemaal duidelijk of dat het ei was, of toevallig een virusje op het moment dat hij weer ei kreeg. kip nog niet weer geprobeerd.
#2207125
Hmmmm... dat vraagt om onderzoekjes....  :D
Als alle mensen met een hondje die kipallergie heeft (en niet té erg natuurlijk, de hond gaat voor) eens gaan testen of hij/zij wel of niet tegen ei kan, dan kunnen we daar vast wel een eenduidige conclusie uit trekken of die eiwitten hetzelfde zijn.
Als we dan eendagkuikens ook testen, dan verwachten we eigenlijk hetzelfde als het ei (daar komen ze uit). Als dat zo is, ligt het misschien wel aan de voeding die een kip krijgt (en alle andere rommel) en niet aan de kip zelf.  Iemand ooit al biologische kip geprobeerd?
Als echter kuiken wél resultaat geeft, en ei niet, dan ligt het aan iets in de ontwikkeling van de kip.
Als ei ook resultaat geeft, ja dan kan je het vergeten. Hond gewoon allergisch aan de diersoort tout court...  ::)

Wel, ik zou wel in zijn, moest ik een allergische hond hebben... Maar die heb ik dus niet.
Door Martine-Tom
#2207129
nienk schreef: nou ik vraag me dit dus ook af.

of er in allergenen een verschil zou zijn tussen een bevrucht en onbevrucht ei? een kip is immers een bevrucht ei dat gegeten heeft. maar zou dat echt verschillend kunnen zijn? dus stel ei gaat wel goed, zou een eendagskuiken dan ook goed gaan maar volwassenkip niet? heeft een eendagskuiken eigenlijk al gegeten, of komen die echt net uit het ei?

Reus heeft een paar maanden terug weer ei gehad. hij ging toen aan de diaree, maar het is niet helemaal duidelijk of dat het ei was, of toevallig een virusje op het moment dat hij weer ei kreeg. kip nog niet weer geprobeerd.
Oh dat doet mij gelijk de vraag reizen, Tom is allergisch voor plofkippen, dat is de enige soort die hij ooit kreeg, stel nou dat ik ergens een kip te pakken kan krijgen die alleen grasjes en wormpjes en weet ik wat nog meer eet, een echte scharrelkip dus...zou hij daar dan ook allergisch voor zijn of zou de eiwitten van de kip dan anders zijn?
Door nienk
#2207141
nou kijk, een allergie is zo simpel nog niet!!

ik wil binnenkort, als Reus zijn laatste ontgift-kriebels over zijn, weer kip gaan proberen. maaarrr in het kader van dit barfplaats-experiment, ben ik wel bereid eerst op nieuw ei te proberen. dan eendagskukels, en dan kip.

@martine: als jij nou het ei uit de groentemix laat en bekijkt of je iets merkt aan Tom? en dan misschien een keer grasjes&wormpjes kip proberen?

trouwens, dan heb je ook nog het verschil tussen de allergie die zich als kriebels uit, of als darm problemen. volgens mij duiden huid-klachten op een allergie, en darm-klachten op een intolerantie? Reus kreeg dus in ieder geval geen kriebels van het ei.
#2207152
Ja, das ook nog een verschil (allergie en intollerantie).
Maar je zou die apart kunnen behandelen, dus das niet zo'n probleem.
Hangt er een beetje vanaf hoeveel mensen (en honden) er mee willen doen, en hoelang een bepaalde zaak (ei of kip) getest wordt , of er betrouwbare conclusies uit getrokken kunnen worden.
Maar zelfs als dat niet is, kan het altijd een indicatie geven en weet je het tenminste voor je eigen hond.

Ik weet niet of je kip kan vinden die geen graan krijgt.  Maar krijgt biologisch kip niet geen AB en zo'n rommel?  Dat is ook al een stap verder. En die lopen ook rond (scharrelen), dus plofkippen kunnen het niet zijn.
Er is trouwens bij eieren wel een verschil tussen scharreleieren (dan moeten ze gewoon zonlicht hebben, maar zegt weinig over de ruimte, al zijn het wel geen batterijen natuurlijk) en vrije uitloop (die echt de ruimte krijgen en iets kunnen pikken buiten).  Misschien dat dat bij kippen ook zo is?
Door Martine-Tom
#2207263
nienk schreef: nou kijk, een allergie is zo simpel nog niet!!

ik wil binnenkort, als Reus zijn laatste ontgift-kriebels over zijn, weer kip gaan proberen. maaarrr in het kader van dit barfplaats-experiment, ben ik wel bereid eerst op nieuw ei te proberen. dan eendagskukels, en dan kip.

@martine: als jij nou het ei uit de groentemix laat en bekijkt of je iets merkt aan Tom? en dan misschien een keer grasjes&wormpjes kip proberen?

trouwens, dan heb je ook nog het verschil tussen de allergie die zich als kriebels uit, of als darm problemen. volgens mij duiden huid-klachten op een allergie, en darm-klachten op een intolerantie? Reus kreeg dus in ieder geval geen kriebels van het ei.
De volgende lading zal ik het ei eruit laten en eens zien of ik iets opmerk.
Een bio-kip is dat een grasjes en wormpjes kip of krijgen die nog steeds graan?
Tom reageerd wel heftiger op graan dan op kip, dat wel, maar parelhoen heeft hij helemaal geen last van en volgens mij krijgt die in de basis toch hetzelfe als een kip?
#2207401
Er interessant. Ik ben met mijn allergische hond nog bezig met elimineren. Hij is sowieso allergisch voor kip en kalkoen. Ik merk bij hem dat hij jeuk heeft. Met name boven zijn staart op zijn rug dus. En op de flanken. Hij krabt dan met zijn achterpoten bij de oksels van zijn voorpoten zeg maar. Daarnaast als het langer duurt, toen ik het nog niet wist kreeg hij een hele doffe vacht en werd hij kaal op zijn buik.
Aangezien hij best heftig reageerd op kip en kalkoen ga ik er bij hem vanuit dat hij ook reageerd op ei.

Maar het zou zeker interessant zijn om een onderzoek te doen. Maar ik heb nog niet genoeg diersoorten, dus ik wil dat eerst voor elkaar gaan krijgen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door