Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door mauw
#2206997
Hoi Allemaal!

Na wat speurwerk hier op BP heb ik besloten mijn kat, 8 jaar, Europese korhaar en Happy  :-* genaamd over te laten schakelen op rauw vlees.

Ik heb eerst even 'getest' of mevrouw dat wel zag zitten en ben begonnen met de harde middelen:
Een zalmkop, dat vond ze (gelukkig) heel erg lekker alleen vond ze de structuur wat vreemd (is whiskas brokken en nat voer gewend  :'()
Na dat in stukjes te snijden schrokte ze het binnen.

rauwe rund en kip mag ze ook dus heb ik bij Avado het volgende besteld.

Maandag:
110gr kalfssnippers
20gr kippennek
20gram kippenhartjes

Dinsdag:
110 gram kalfssnippers
20gram eendenkarkas
20gram lam orgaan pakketje

Woensdag:
130gram zalmkarkas
20gram kippenhartjes

Donderdag:
110gram kalfssnippers
20gram konijnenkarkas
20gram lams orgaanpakketje

Vrijdag:
110gr kalfssnippers
20gr kippennek
20gram kippenhartjes

Zaterdag:
130gram zalmkarkas
20gram kippenhartjes
Zondag:

110 gram kalfssnippers
20gram eendenkarkas
20gram lam orgaan pakketje

Verder krijgt ze af en toe een lepel yoghurt, een ei, beetje knoflook en af en toe een zelf gevangen muis (die ze trouwens niet opeet? ???)

Nu zag ik bij het samenstellen dat ik enkel rund als puur vlees heb. Dat is vast te weinig afwisseling of compenseert dat met het botvlees en organen?

Graag jullie kritische commentaar :)
Door Limpy
#2207021
:hi:
Zou het spiervlees idd uitbreiden met andere diersoorten en ipv kalfsvlees rundvlees nemen, dat is waardevoller qua voedingsstoffen dan een babydier.
Wat zit er precies in dat lamsorgaanpakket?
Je kat heeft naast hart nl ook lever en niertjes nodig en die zie ik verder niet terug in je menu.
Eendenkarkas en konijnenkarkas zijn geen echte beginnersbotten qua knagen en ook verteren...
Door mauw
#2207027
Bedankt  :)

Wel ik ging ervan uit dat in dat lams orgaanpakketje wel lever en nier in zou zitten en zo genoeg variatie zou hebben.
Zal maar even een mailtje sturen naar Avado  ;)

En als ik deze karkassen zou malen? Of wat raad je dan aan als bot?
Door *Flip*
#2207034
Welkom!

Wat fijn dat Happy zelf ook blij is met barf! Dat maakt het allemaal heul wat gemakkelijker.

kritisch commentaar, daar gaat ie:  ;)

5 diersoorten: kalf, kip, konijn, eend en zalm, is in principe voldoende.
Orgaan is zo een klein percentage dat je lam eigenlijk niet als een 5e diersoort kan zien. Weet je wat er in de orgaanpakketjes zit? Lever, nier en hart zijn essentieel, maar lamspens lusten weinig katten en longen zijn goedkoop vulmiddel.
Je geeft zelf al aan dat je van spiervlees voornamelijk kalf voert, dat gaat dan wel een groot percentage van je menu uit maken. Je kan ook vlees van paard, kalkoen, parelhoen, haas of ree/hert voeren. (ik dacht ergens gelezen te hebben dat kalfsvlees itt andere vleessoorten vrij arm aan voedingsstoffen is) Ik weet niet waar je woont en kan Avado ook niet, naar er is overal in NL wel aan te komen. Je kan ook met andere leden samen bestellen, zie verzamel topic.

De percentages heb ik niet nagerekend, welke houd jij aan? Van de 150gram maar 20 gram karkas(ook erg lastig op maat maken...), dan ga je de 40-50% vleesbot nooit halen. met 20 gram orgaan zal je wel rond de 15% uitkomen.

Ipv ei kan je ook eendagskuikens voeren, die krijgen gratis vliegles. Voor de meeste katten echt een feestje. Knoflook mag je niet te veel voeren, staat ergens op BP. Ik voer het zelf eigenlijk nooit, dus ik kan je niet zeggen hoeveel.

Je hoeft trouwens niet elke dag compleet te voeren. Je kan de ene dag spiervlees met karkas(indien dit niet te kaal is) voeren en de andere dag spiervlees met orgaan. Dan hoef je de porties ook niet zo klein te maken, voor jezelf ook prettiger.

Succes!

edit: kippennekken en kwartelkarkassen zijn goede beginnersbotten. Ik dacht dat konijnenrugstukken ook wel konden, maar Limpy heeft meer ervaring met verschillende katten op barf en ik heb maar 1 knaaggrage kliko...
Laatst gewijzigd door *Flip* op wo 28 dec 2011, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Limpy
#2207048
Mwah, heb hier erg luie knagers rondlopen, knijn eten ze alleen maar als t gemalen is....
Maar idd kwartel is ook lekker zacht om naast de kip mee te beginnen, als je merkt dat ze dat goed verteren kun je meer botsoorten toevoegen als eend, parelhoen, knijn e.a.
Krijgt jou kat een zalmkop weg?  :o 
deze zijn vaak erg hard (volgens mij word dat hier vooral aan honden gevoerd om die reden)

Had je ook al eens bij de online-leveranciers gekeken voor assortiment?
Of wat *flip* al zegt, via verzameltopic kun je wellicht ook met iemand in je buurt meebestellen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2207104
Ik zou helemaal geen knoflook voeren aan katten. Dat is nuttig voor honden, maar voor katten heb ik het nooit gehoord.
En verder zou ik je aanraden de beginnersdocumentatie op BP even door te nemen.  Daar staat duidelijk wat beginnersbotten zijn en wat niet.
Er staat ook ergens een topic in dit board waar de geschikte vleesbotten voor katten bij staan.
Zalmkop staat daar geloof ik niet bij.  Hoe snij je dat trouwens in stukken? (gewoon uit interesse want dat lijkt me niet eenvoudig) Zalmkarkas kan wel maar staat ook bij de gevorderde geloof ik...
Maar volgens mij geef je dat nu bijna 2 volle dagen, en dat is wat veel. Het mag, maar beter is 1 dagportie in de week vis. Die mag je gerust verdelen, maar niet meer dan de portie die ze op een dag eet.

En verder inderdaad je percentages even nakijken. ;-)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 28 dec 2011, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door mauw
#2207706
Bedankt allemaal voor de inderdaad kritische reacties  :biggrin2:

Er is blijkbaar nog veel werk aan de winkel en heb het een beetje onderschat, maar ik zal en moet poes van de brokken afkrijgen.

Poes weegt 3200gr dus ze zou minder dan 100 gram per dag moeten krijgen wat ik wel heel weinig vind ze vreet nu bijna het dubbele  :-\
daarvan gaat:
50% naar vlees/bot
35% vlees
15%orgaan

Vlees/bot
Ik ga zeker een zoektocht opzetten voor de kwartel maar voorlopig kippen- en eendennek alluwel sommigen eendennek niet als beginnersbot zien?
en hopelijk kan ik ook nog aan kuikentjes geraken.

Vlees
De kalf heb ik al besteld dus dat zal als snack moeten doorgaan, ik zal herten en paardenvlees bestellen ter vervanging.

Orgaan
rundernier, kippenhart en kippenlever

En dan dus maar 1x per week (een hele) vis
De zogenaamde zalm die ik bij de visafdeling van de gb kreeg was precies geen zalm maar makreel geloof ik.
Zijn er vissoorten die de kat absoluut niet mag hebben?

Ik woon helemaal in het noorden van antwerpen, tegen de nederlandse grens, heb even gezocht maar heb voorlopig niet veel buren gevonden in de vraag/aanbod pagina.

Volledig weekschema zal ik opstellen als de rest goed zit  ::)
Gebruikersavatar
Door koekje
#2207723
Ow, dan moet ik je vanaf hier zowat kunnen ruiken  :P
Maar er zijn genoeg barfers in de regio. Ik normaal niet, ik ben alleen in het zuiden voor de feestdagen. Ik geloof dat er eind januari een levering van VSE is in BoZ. Daar is goedkoop eend (verschillende delen) in bulkverpakking.

Eendennek is voor een kat best een stevige kluif, dus hard en groot. Een gevorderde barfende kat moet een (halve) nek wel aankunnen, maar voor een kleine beginner kan dat te stevig zijn.
Er staat me iets van bij dat Dogshape kwartelkarkas heeft. Die zitten in Essen (BE) en Nw-Vossemeer (NL).
Door mauw
#2207755
VSE BOZ? ??? ::)

Dogshape heeft vééél meer keuze en is trouwens ook goedkoper dan die in schoten bedankt!
Dat maakt het samenstellen ook een stuk eenvoudiger
Door *Flip*
#2207940
mauw schreef:
Ik woon helemaal in het noorden van antwerpen, tegen de nederlandse grens, heb even gezocht maar heb voorlopig niet veel buren gevonden in de vraag/aanbod pagina.

Volledig weekschema zal ik opstellen als de rest goed zit ::)
niet goed gezocht ;)

Als je ergens in een dorp aan de A12 woont, dan kunnen we naar elkaar zwaaien.

Ik zal je ff PBen over waar je in de buurt af kan halen / waar we met meer tegelijk bestellen.
Door eelke
#2207992
Hier een BoZ'er, das toch ook aardig in de buurt van antwerpen. En ik ga inderdaad 27 januari eendenspul halen :)
Vorige week heb ik met Flip een bestelling gedaan van versvoer. Zij heeft 1 kat, maar ik heb 2 grote honden, en moet dus ook best vaak bestellen. Dus genoeg mogelijkheden hier ook in de buurt hoor!
In Ossendrecht zit een afhaal adres van Richard, als ik het goed heb :)
Door *Flip*
#2207999
mauw schreef: Bedankt allemaal voor de inderdaad kritische reacties :biggrin2:

Er is blijkbaar nog veel werk aan de winkel en heb het een beetje onderschat, maar ik zal en moet poes van de brokken afkrijgen.

Poes weegt 3200gr dus ze zou minder dan 100 gram per dag moeten krijgen wat ik wel heel weinig vind ze vreet nu bijna het dubbele :-\
daarvan gaat:
50% naar vlees/bot
35% vlees
15%orgaan
Het kan zijn dat jouw kat meer nodig heeft. De % op BP zijn richtlijnen. Kan zijn dat jouw kat al harde of juist te zachte poep krijgt bij 40% vleesbot, andere katten hebben bij 60% nog nergens last van. Gewoon poep&vetlaagje in de gaten houden. Flip is een kleine 6kg en eet 250-300gr per dag, dat is bijna 5% van zijn lichaamsgewicht en toch komt er geen gram vet aan, andere katten worden al dik bij 2%.

mauw schreef: Vlees/bot
Ik ga zeker een zoektocht opzetten voor de kwartel maar voorlopig kippen- en eendennek alluwel sommigen eendennek niet als beginnersbot zien?
en hopelijk kan ik ook nog aan kuikentjes geraken.
kuikens kan je in sommige dierenwinkels krijgen, sowieso bij elke barfleverancier. Als je een hamer hebt kan je de eendennekken plat slaan en dan doormidden knippen, dat maakt het voor de kat gemakkelijker.
De kat moet echt nog leven hoe hij het beste kan knagen. Hier zijn kippennekken echt peanuts geworden, 2x hap 1x slik en het is weg :o Ooit duurde dat ook een paar minuten.

EDIT: De Colruyt heeft kwartels, duiven(Flip lust enkel deze duif ??? ) en parelhoen(hiervan zijn de looppoten wel te hard) in de diepvries. De kwartels zijn daar amper duurder dan kwartels zonder kop & veren van vb dogshape. Nu, in het wild seizoen/kerst hebben ze ook haas en hert/ree in de diepvries. Ook duurder, maar misschien handig om te testen of de kat het lust, voordat je kilo's gaat bestellen.
mauw schreef: Vlees
De kalf heb ik al besteld dus dat zal als snack moeten doorgaan, ik zal herten en paardenvlees bestellen ter vervanging.

Orgaan
rundernier, kippenhart en kippenlever

En dan dus maar 1x per week (een hele) vis
De zogenaamde zalm die ik bij de visafdeling van de gb kreeg was precies geen zalm maar makreel geloof ik.
Zijn er vissoorten die de kat absoluut niet mag hebben?
Kalf kan je wel opvoeren als maaltijden hoor, maar dan 1 of 2x per week ipv bijna elke dag.
Nier zal ik liever van een lam of konijn nemen, deze zijn minder vervuild, gezien deze dieren minder lang leven. Een biologisch rund is ook goed. WB hart & lever is er ook veel afwisseling, die kan je krijgen van eend, lam, konijn (hart is dan vaak met long erbij), paard etc

Flip lust geen vis, maar volgens mij moet je op passen met vissen waar zware metalen in zitten en witvis heeft weinig toegevoegde waarde. Makreel is volgens mij geen probleem.
Laatst gewijzigd door *Flip* op do 29 dec 2011, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2208013
*Flip* schreef: niet goed gezocht ;)

Als je ergens in een dorp aan de A12 woont, dan kunnen we naar elkaar zwaaien.

Ik zal je ff PBen over waar je in de buurt af kan halen / waar we met meer tegelijk bestellen.
euhm.... die pb wil ik ook wel... :-[
Ik ga straks weer in Stekene wonen en dan pas kan ik met barfen beginnen, dus ik zal ook moeten afspreken met de mensen uit Antwerpen (en BOZ) of Gent (Nevele dus). Zit er ergens tussenin...
Het duurt nog wel even, maar al even op voorhand rondkijken, en in het oog houden, kan geen kwaad natuurlijk. Anders vraag ik het tegen dan nog wel eens hoor. ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door