Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Annemiek
#2206827
ik lees dat je katten heel vaak op een dag moet voeren, terwijl er meestal staat dat je honden maar 1 keer voert.
hoe vaak moet je een kat voeren, en waarom? het lijkt me dat een leeuw ook niet 5 keer op een dag kan eten, want zo vaak vangt hij niks, of aaseters eten de prooi op toch?

onze kat krijgt nu 1-2 keer per dag. hij is wel een stuk gezelliger sinds hij barft, hij zeurt niet meer om voer, en hij ligt vaak op zijn rug om geknufd te worden of te spelen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2206835
Minstens 2 keer wordt aangeraden.
En een leeuw eet inderdaad maar om de zoveel dagen, maar een kat is geen leeuw.  :P
Een leeuw vangt grote prooien, net als de wolf. Maar een kat voornamelijk meerdere kleinere prooien op een dag. Op een keer vangt ze ook wel een duif of een konijn of iets dergelijks, maar meestal zijn het kleine knaagdieren.  En daarom is een kat van nature gewend om in beetjes te eten.
Ook mag een kat weinig vasten en dus is het vrij gevaarlijk als je maar 1 keer per dag voert omdat ze dan, als ze een maaltijd missen, meteen 24 uur niet eten.

Koolhydraten-arm eten beperkt inderdaad merkbaar het hongergevoel.  Geeft een veel voldaner gevoel en ze kunnen er langer mee voort.
Fijn dat je dat al meteen bij je kat merkt, dat hij beter in zijn vel zit.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 27 dec 2011, 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lonaa
#2206875
Tja, ik heb hier een afgemeten portie voor alle katten (600 gram voor 5 katten) en dat zet ik neer, dat staat er totdat ik ze de volgende dag weer voer. Alles gaat niet altijd op, maar zo hebben ze wel de mogelijkheid te eten als ze willen (ook als dat 10 x een beetje is)

Het werkt hier, maar ik weet ook dat het voor andere niet werkt, omdat bijv. 1 van hun katten dan de hele bak leegvreet en de rest niks krijgt. :P
Door *Flip*
#2206946
Lonaa schreef: Tja, ik heb hier een afgemeten portie voor alle katten (600 gram voor 5 katten) en dat zet ik neer, dat staat er totdat ik ze de volgende dag weer voer. Alles gaat niet altijd op, maar zo hebben ze wel de mogelijkheid te eten als ze willen (ook als dat 10 x een beetje is)

Het werkt hier, maar ik weet ook dat het voor andere niet werkt, omdat bijv. 1 van hun katten dan de hele bak leegvreet en de rest niks krijgt. :P
zo gaat het hier ook. Ik voer dan wel 2x per dag, maar laat het staan tot de volgende maaltijd. Meestal is het ontbijt voor de middag echt wel op en als de kat dan rond 15u komt vragen om meer, dan krijgt hij die dag 3x. Hoeveelheden verschillen daardoor ook per dag tussen de 200-300gram.

Honden kunnen veel grotere te korten tolereren. Katten kunnen een aantal essentiële stoffen zelf niet aanmaken(honden kunnen diezelfde stoffen wel zelf aanmaken), deze essentiële stoffen zijn wel weer onderdeel van een heel aantal processen in het lichaam die bij een tekort ook in de soep lopen. Er is in het lichaam geen plek om deze essentiële stoffen op te slaan, dus zijn katten erg afhankelijk van hun voeding. 1x / 24h eten is eigenlijk te weinig, maar er zijn veel katten die daar zelf voor kiezen. Ze gaan er dus niet dood van ;)
Ow en een wolf is een aaseter, maar kleine katachtigen niet, zij vangen steeds een verse hap.

Leuk hè, te merken dat je kat zo meer in zijn element is op vers!
Door Annemiek
#2207054
het is inderdaad leuk om te merken dat de kat het zo veel fijner vind, hij zat nog wat langer op brokjes, omdat hij die eigenlijk ook altijd lekker vond, en ik dacht, zou je aan zo'n kat nou zoveel verschil merken, maar toen hij een paar keer vlees jatte van de honden, of een klein hapje zo snel opat vond ik dat hij ook vlees mocht. en hij is er tevreden mee.

maar bedankt voor de tips, dan gaan we alle beesten 2 keer voeren. ik durf het niet zo goed te laten liggen, want dan is er een kans dat mijn honden en kat ruzie gaan krijgen over het eten.......

nu laat de kat het ook meestal niet liggen moet ik zeggen.....
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2207093
Lonaa schreef: Tja, ik heb hier een afgemeten portie voor alle katten (600 gram voor 5 katten) en dat zet ik neer, dat staat er totdat ik ze de volgende dag weer voer. Alles gaat niet altijd op, maar zo hebben ze wel de mogelijkheid te eten als ze willen (ook als dat 10 x een beetje is)

Het werkt hier, maar ik weet ook dat het voor andere niet werkt, omdat bijv. 1 van hun katten dan de hele bak leegvreet en de rest niks krijgt. :P
Maar mag ik eens vragen of je dan geen schrik hebt dat niet alle katten de juiste verhoudingen krijgen?
Ik denk vb dat als ik dat zou doen (los van het feit dat Cuzco inderdaad alles opeet en Kleintje in kleine beetjes niets meer zou hebben) dat Kleintje gewoon geen vleesbot eet. Die gaat met het spiervlees lopen en als er hart is zelfs met dat het eerste.

Edit: ik bedenk me net dat je dan waarschijnlijk een voorgemalen en gemengde portie geeft?
Nu ja, daar heb ik geen zin in... :biggrin2:
Hier gaan ze dus 3 keer per dag eten krijgen, want ik kan inderdaad niets laten staan ivm Cuzco en anders gaat Kleintje echt niet aan haar eten komen. Voor haar is 3 keer echt het minimum want anders krijg ik er per keer niet voldoende in. Ik maak me nu al zorgen of ze haar vleesbot wel helemaal zal opeten...
Door Mevroi Kruim
#2208116
Ik voer 2x daags, Knor wil vaak alleen 's avonds eten dus die eet dan 1x daags. En ik laat niks staan. Ik houd Gnurkels en grote katten gescheiden met eten want de Gnurkels eten veel sneller en jatten anders de hap uit de bekken van Eppo en Knor. Ik wil van iedereen weten hoeveel ze eten en wat en bij mij mag niemand jatten van een ander. Een kat die hier iets over laat dat 'ie wel kan eten is ziek, dus die hou ik goed in de smiezen. Zou ik eten laten staan dan kon ik met nam de Gnurkels binnen een week rollen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door