Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door *Yvje*
#2206223
Sinds vannacht hoor en zie ik Liam kuchen en kokhalzen, het kuchen is al minder,
maar het lijkt wel alsof er iets in zijn keel vast zit ofzo, hij is al aan het schrapen en
kokhalzen. Hij had er vanochtend ineens een stukje bot uitgespuugt met wat slijm,
dacht dus dat dat het was maar niet dus. Hij doet het nog steeds nu,
in zijn keel kijken is lastig in je eentje ...  wat zou dit kunnen zijn ?
Hij heeft wel kattengras gegeten vannacht en ook hier wat van uitgekotst.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2206236
Dat kan vanalles zijn. Haarbal, idd een stukje bot blijven hangen of virus in neus of luchtwegen of maag. Hou het in de gaten hoe het met zn eetlust is en zn algehele conditie.
Door *Flip*
#2206242
het kan zijn dat er een grasje ergens halverwege is blijven hangen, met misschien nog een stukje bot. Als het stukje bot al een aantal uren in de weg heeft gezeten kan het zijn dat er iets in zijn keel beschadigd is en dat hij daar nu nog last van heeft.  Gezien hij al zo lang aan het proberen is 'iets'  uit zijn keel te krijgen, denk ik niet dat het hem zonder hulp gaat lukken.
Ik zou ff naar de DA gaan, die kunnen ook dieper in zijn bekkie kijken.
Door *Yvje*
#2206248
Was nog vergeten erbij te zeggen dat hij ook moeilijk slikken kan, als hij slikt met zijn hoofd naar voren zeg maar ..

Eetlust is prima en verder ook alles goed, hij voelt zich wat ongemakkelijk door het kokhalzen en kuchen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2206257
*Yvje* schreef: Was nog vergeten erbij te zeggen dat hij ook moeilijk slikken kan, als hij slikt met zijn hoofd naar voren zeg maar ..

Eetlust is prima en verder ook alles goed, hij voelt zich wat ongemakkelijk door het kokhalzen en kuchen.
Met dit erbij zou ik even een bezoekje aan de dokter brengen.
Door *Yvje*
#2206267
Ja, ik kan pas om 2 uur bellen, hoop dat ze vandaag nog een plekje hebben !
Meneer ligt nu lekker te slapen trouwens ! Heb nog even weer gekeken maar
kan echt niet fatsoenlijk kijken !
Door *Flip*
#2206288
is er niet een spreekuur waar je naar toe kan? Ik zou er niet nog een dag mee willen wachten... 
Kattenkeeltjes zijn erg nauw, dus valt ook niet veel te zien. Min 2 pers, met een lampje er in en dan al weten waar je naar moet kijken, want over het algemeen houd je de kat zo niet lang in bedwang.
Door *Yvje*
#2206291
Ja, ze hebben ook spreekuren idd. Ik gaf hem zojuist wat stukjes vlees, blijkbaar triggerde dat
zijn kokhalsreflex want het lag er meteen weer met slijm. Geen buikpersen erbij dus ..
Misschien dat zijn keeltje wel erg rauw is en het vlees irriteert, gaf later kleine stukjes dat ging wel goed.
Ik zal over paar minuten meteen bellen ! Bij spreekuren, hoe zit dat eigenlijk ? Kan je dan zo naar binnen lopen ?
Maar dan weet je toch niet of je wel aan de beurt komt ?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2206293
Hoe het zit, hangt van de dokter af.
Die van mij in A'dam heeft spreekuur op afspraak en een inloopspreekuur. De DA in BoZ heeft alleen spreekuur op afspraak.
Als je belt, zullen ze je dat wel kunnen vertellen.
Door *Yvje*
#2206322
Niet nodig, heb om 10 voor 4 een afspraak ! Hij is nu aan de dunne ( komt lijkt mij van de laxatract )
heb hem wat gegeven omdat ik me afvroeg of hij gister wel ontlast had en voor het geval het een
haarbal is die er niet uit wil. Hij raakt altijd zo snel aan de dunne hè .. vooral van dat laxatract terwijl ik
hem minder geef dan de aanbevolen hoeveelheid ..
Door *Flip*
#2206378
*Yvje* schreef: Niet nodig, heb om 10 voor 4 een afspraak ! Hij is nu aan de dunne ( komt lijkt mij van de laxatract )
heb hem wat gegeven omdat ik me afvroeg of hij gister wel ontlast had en voor het geval het een
haarbal is die er niet uit wil. Hij raakt altijd zo snel aan de dunne hè .. vooral van dat laxatract terwijl ik
hem minder geef dan de aanbevolen hoeveelheid ..
fijn dat je vanmiddag terecht kan! Hopelijk is het maar iets onbenulligs is hij er zo vanaf.

Er zijn ook haarbalpasta's die het probleem verpakken en in een wasachtige bol naar buiten glijden. Echte laxeermiddelen kunnen in sommige gevallen enkel de ontlasting verdunnen en de haarbal oid blijft dan gewoon zitten. Vooral in geval van botstukjes vind ik verpakken een veel veiliger idee dan de omgeving vloeibaar maken.

succes straks!
Door *Yvje*
#2206391
Hoi hoi ! We zijn alweer terug, DA kon niets in de keel zien, maar het is allemaal erg rood en rauw.
Hij denkt aan een keelontsteking. Heb nu een injectie gehad voor vandaag voor de rauwe keel en
morgen beginnen met doxoral en ketofen. Niet zo blij met de ab natuurlijk maar het moet maar even.
Hopelijk is hij er binnen een week van af, zo niet, terug komen en dan wordt er alsnog onder narcose
in zijn keel gekeken naar een spriet of iets dergelijks. Het moet iig binnen een dag of 3 al verbeteren.
Liam is weer belachelijk knuffelig ! Vorige keer ook al, net alsof ie blij is dat je hem er niet hebt gelaten ofzo !
Owja.. hij mag alleen zacht eten eten, nu kreeg hij kvv dus das geen probleem, ik vis de botstukjes er even uit.
Ik ga denk ik even zilverwater bestellen en iets voor de weerstand bij huisdierdokter.nl ... verder hoop ik dat
het ook gewoon het keeltje is en geen grasspriet als was het wel toevallig dat hij net vannacht zo veel gras had gegeten.
En de andere katten hou ik even in de gaten, mocht het wel besmettelijk zijn .. al moet hij het ook al wel een weekje hebben lijkt me
het komt niet overnacht en vorige week was ie wat aan het kuchen misschien toen ook al iets ?
Door *Flip*
#2206406
*Yvje* schreef: Hoi hoi ! We zijn alweer terug, DA kon niets in de keel zien, maar het is allemaal erg rood en rauw.
Hij denkt aan een keelontsteking. Heb nu een injectie gehad voor vandaag voor de rauwe keel en
morgen beginnen met doxoral en ketofen. Niet zo blij met de ab natuurlijk maar het moet maar even.
Hopelijk is hij er binnen een week van af, zo niet, terug komen en dan wordt er alsnog onder narcose
in zijn keel gekeken naar een spriet of iets dergelijks. Het moet iig binnen een dag of 3 al verbeteren.
Liam is weer belachelijk knuffelig ! Vorige keer ook al, net alsof ie blij is dat je hem er niet hebt gelaten ofzo !
Owja.. hij mag alleen zacht eten eten, nu kreeg hij kvv dus das geen probleem, ik vis de botstukjes er even uit.
Ik ga denk ik even zilverwater bestellen en iets voor de weerstand bij huisdierdokter.nl ... verder hoop ik dat
het ook gewoon het keeltje is en geen grasspriet als was het wel toevallig dat hij net vannacht zo veel gras had gegeten.
En de andere katten hou ik even in de gaten, mocht het wel besmettelijk zijn .. al moet hij het ook al wel een weekje hebben lijkt me
het komt niet overnacht en vorige week was ie wat aan het kuchen misschien toen ook al iets ?

Dus nog even afwachten, wel fijn voor Liam dat hij een pijnstiller heeft. Ik ben niet zo thuis in zilverwater ed, maar kan dat interfereren met de medicatie die de DA mee gegeven heeft?
Of het overnacht kan komen; Flip is in de nacht van vrijdag op zaterdag ook plots ziek geworden, maandag was het netzo plots weer over. Wat hij gehad heeft, geen idee, maar leek op een griepje bij mensen.

Sterkte met Liam en hopelijk is het 'gewoon' een keelontsteking!
Gebruikersavatar
Door koekje
#2206409
Zoiets is wel aardig besmettelijk ja, ook voor de hond.
Toen Sien kennelhoest en keelontsteking had, heeft ze ook Ot aangestoken uiteindelijk. Die had er overigens wel minder last van en kon met alleen wat pijnstilling toe.
Ik heb Sien toen ook even gemalen voer gegeven en zelfs een zakje natvoer (ziekenvoer), omdat ze niet meer wilde eten en ze kon ook niet meer miauwen. Sien kreeg toen een muffin van Ot en dat is iets grover gemalen dan normale katten-kvv. Ik heb er geen botstukjes uit zitten halen. Na een aantal dagen wilde Sien al weer haar gewone barf om op te knagen.
Door *Yvje*
#2206448
Zilverwater of anders genaamd ook wel colloidaal zilver mag je met ab's gebruiken of als vervanging hiervoor.
Moet ik trouwens ook al probiotica in huis halen ?
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door