Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Decibels
#2205748
collie Suus zit al een tijdje steeds aan haar achterpoten te likken/bijten. Zo erg dat het helemaal rood/bruin verkleurd is. (ze heeft witte poten) Ze krijgt dagelijks pred vanwege auto-immuunziekte..dus je kan niet zeggen dat dat door jeuk o.i.d. komt. Nu zag ik afgelopen zaterdag dat er een verdikking/bult aan de zijkant van de voet zat. Gisteren is dat opengesprongen (of ze heeft het zelf kapot gebeten) en er kwam allemaal pus uit. Schoongemaakt en gedroogd en wat hydrocortiderm erop. Een gaasje + een oude sok tot boven haar hak getaped, zodat ze er niet meer bij kan. Nu zet ik net de poot in een sodabadje en zie ik op haar andere poot 2 verdikkingen. Eén naast een voetkussentje en de andere net even onder de hak. Die poot zit dus nu ook ingetaped. Ze heeft bij mijn weten nergens in gestaan/getrapt....zou ook wel raar zijn als dat bij beide poten tegelijk was. 
Laatst gewijzigd door Decibels op di 17 jan 2012, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door miik
#2205985
Bij het knagen aan de pootjes komt er endorfine vrij en dat geeft een goed gevoel. Als honden dat eenmaal door hebben, dan kan het zijn dat ze daarna alleen nog maar knagen op hun pootjes om dat gevoel op te wekken. Dus zonder dat er sprake is van jeuk.
Ik zat zelf te denken, misschien zijn de pootjes geirriteerd door zout/pekel van de straat, dat zie je vaak aan meerdere poten tegelijk.
Maar als ik je geod begrijp zitten de bultjes niet aan de onderkant. Ik weet dat het lopen door bereklauw ook zulke nare plekken op poeten kan geven,maar of dat dit is ?  pfff. ... lastig hoor. Gaat het al wat beter ondertussen ?
Door Decibels
#2206014
miik schreef: Bij het knagen aan de pootjes komt er endorfine vrij en dat geeft een goed gevoel. Als honden dat eenmaal door hebben, dan kan het zijn dat ze daarna alleen nog maar knagen op hun pootjes om dat gevoel op te wekken. Dus zonder dat er sprake is van jeuk.
Ik zat zelf te denken, misschien zijn de pootjes geirriteerd door zout/pekel van de straat, dat zie je vaak aan meerdere poten tegelijk.
Maar als ik je geod begrijp zitten de bultjes niet aan de onderkant. Ik weet dat het lopen door bereklauw ook zulke nare plekken op poeten kan geven,maar of dat dit is ?  pfff. ... lastig hoor. Gaat het al wat beter ondertussen ?
neuh....maar ze laat haar sokken mooi zitten, dus likken/bijten doet ze niet meer. Morgen maar even DA bellen.
Door Decibels
#2206087
Suus heeft ICC of IBS. Nooit een 'echte' diagnose uitgekomen, maar door Westerhuis genoemd als de meest waarschijnlijke. We hebben jarenlang getobd met haar darmen...al het mogelijke geprobeerd van regulier en diëten, tot homeopathie. Maar het hielp niets. Pred was het laatste 'redmiddel'...en inderdaad.....daar reageert ze goed op. Begonnen met een normale dosering en afgebouwd naar een onderhoudsdosering van 5 mg per dag. Dat krijgt ze nu sinds ruim 1½ jaar. Al een poosje zie ik nu de weerslag van de pred.....ze is in een paar maanden erg oud geworden (ze is van 2004) heeft 'opstart-problemen' en haar vacht heeft zich na de laatste rui niet meer hersteld. Er zijn grote delen waar geen tot nauwelijks onderwol zit.

De 'ontstekingen' om het maar zo te noemen....zijn denk ik geen ontstekingen. Ik denk dat het wat anders is...Er staat voor 11.30 een afspraak met de DA.
Door Decibels
#2206108
Lizzy schreef: Waar denk je aan?
ik denk tumoren. Het zijn geen bulten waar je pus uit kan drukken. Het zijn bulten met een soort 'kratertje' erin en in die krater zit pus....
Het stomme is dat ik die bulten niet eerder heb gezien....alleen het likken/bijten. Natuurlijk heb ik toen haar poten toen gecontroleerd...zag toen niets bijzonders.
Door Lizzy
#2206116
Decibels schreef: ik denk tumoren. Het zijn geen bulten waar je pus uit kan drukken. Het zijn bulten met een soort 'kratertje' erin en in die krater zit pus....
Het stomme is dat ik die bulten niet eerder heb gezien....alleen het likken/bijten. Natuurlijk heb ik toen haar poten toen gecontroleerd...zag toen niets bijzonders.
Ai :-\
Ik hoop heel erg dat het iets is dat te behandelen is...... :-\
Door Decibels
#2206210
weer terug van de DA. Cefaral meegekregen. Naaldbiopt nemen had op dit moment weinig zin omdat je in dit stadium alleen ontstekingscellen en bloedcellen zou hebben. Dus 10 dagen AB en 2x dgs sodabadje. Mochten de bulten niet weg gaan door de AB dan gaat er na de 10-daagse kuur wel een biopt genomen worden. Hopelijk heeft de AB geen invloed op haar darmproblemen. Zo ja...dan moeten we iets anders verzinnen.

@ Dorothea: Ik denk niet dat de bulten het gevolg van het likken zijn. Eén van de bulten zit op het gedeelte tussen hak en voet en daar likt ze niet. Ze likt alleen aan de achtervoeten.
Door Decibels
#2221694
het gaat niet goed met Suus. AB en sodabadjes halen allemaal niets uit.....Het 'gat' in haar ene poot is zo diep geworden dat je het gewricht ziet zitten. Vanmiddag is er een biopt genomen. Volgende week volgt de uitslag.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door