Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2205868
Claudia N schreef: Wat is de rede dat sommige wel de eierschalen in de oven doen?
Sommige mensen vinden dat wanneer ze in de oven voor 20-30 min. bakken, dan de eventuele bacterien zijn venietigd..
gewoon de schalen goed laten drogen is net zo goed,en om ze in 'n droog oven te doen lijkt me echt helemaal niet nodig...
Wanneer je geen eierenschalen op de aanrecht wil hebben dan bewaar je ze in de koelkast of bewaar ze in de onverwarmede oven totdat je er genoeg hebt opgespaard om te malen.
#2205882
Het vermalen gaat wel goed, alleen heb ik nu al zoveel in mn vijzel zitten dat het tot poeder wrijven niet goed meer lukt. Zal nog wel ff proberen om beetje bij beetje nog wat fijner te krijgen. Droog waren ze wel, had ze met koud water uitgespoeld en de helft langer dan een dag te drogen gelegd op de aanrecht, de rest al dagen.

Hoe bewaar je de poeder? In een open of dichte pot? Met laagje rijst op de bodem om het goed droog te houden?
#2205901
Ik gebruik 'n electric koffiemolentje on de schalen tot poeder te malen.
Dan bewaar ik dat in 'n glazen jampot met schoefdeksel en bewaar ik dan gewoon in 1 van de keuken kasten.
Ik gebruikte het eierenpoeder altijd toen ik voor Torro zelf moest samenstellen (gekookt), het is oneindig lang houdbaar,
maar ik maakte eens in 't jaar 'n nieuw pot vol.
#2205933
Gemalen eierschaal, dus poeder, bewaar je inderdaad gewoon in een afgesloten jampot. Ik spoelde de eierschalen altijd af met koud water en zette ze een dagje ondersteboven, dus met het gat naar onder, op een droog vaatdoekje, voordat ik ze in een open bak deed. Was het genoeg, dan maalde ik ze met een electrische koffiemolen  :)
#2205944
Nynke F schreef: Gemalen eierschaal, dus poeder, bewaar je inderdaad gewoon in een afgesloten jampot. Ik spoelde de eierschalen altijd af met koud water en zette ze een dagje ondersteboven, dus met het gat naar onder, op een droog vaatdoekje, voordat ik ze in een open bak deed. Was het genoeg, dan maalde ik ze met een electrische koffiemolen  :)
Heb ik ook zo gedaan en ze waren goed te stampen  ;)
#2217085
Even een suffe vraag misschien, maar als je eierschalen voert, kan je dan minder bot geven?
Ik heb namelijk een ontzettend kieskeurige zeurhond wat botten betreft. Hij wil bijna niks eten. Ik word er GEK van  :crazy2:
Eierdoppen lust ie wel. Zou een geweldige oplossing zijn.
Tweede vraag is dan meteen: hoeveel eierdop vervangt hoeveel bot?

Ben heeeeel benieuwd.
#2217254
Wanneer je alleen maar vlees zonder bot geeft,dan kan je de gemalen eierenschaal als calciumbron er doorheen doen.
Er word 'n theelepel gemalen eierenpoeder op 500 gr.vlees zonder bot gerekend.
Meestal is 1/4 theelepel of 'n grote mespunt voldoende voor 1 maaltijd.
Ik zou wel de schalen eerst malen, het kan zijn dat de grotere stukken van de hele schaal niet allemaal word opgenomen.
Wanneer je kvv geeft waar ook gemalen bot bij zit,dan hoef je geen extra eierenschaal  te geven.
Wanneer je 'n gedeelte vlees geeft en iets van kleine vleesbot er ook bij,dan kan je 'n klein beetje eierenschaal er door doen.
Als je niet genoeg eierenschaal geeft, dan word de poep losser en moet je meer geven,
en wanneer de poep te hard word dan geef je te veel en moet je minderen, net als wanneer je te veel bot geeft.

Dit nog even van Mary Straus, DogAware ( 1 teaspoon is groter dan Hollands theelepeltje)
Ground eggshell can be used as a calcium supplement.
Rinse eggshells and dry them on a counter overnight, or in the oven, then grind them in a clean coffee grinder.
One large eggshell provides one teaspoon of ground eggshell, which contains 2,000 mg of calcium,
so add ½ teaspoon ground eggshell per pound of food fed.
Don’t use eggshells that haven’t been ground to powder, as they may not be absorbed as well.

http://www.dogaware.com/articles/wdjhomemade3.html
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door