Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Marijke
#2204644
Goedemorgen,

Ten eerste stel ik me graag even voor: ik ben Marijke, samen met mijn man eigenaars van Milo, herplaatser, blenheim, reu, niet gecastreerd, bijna twee jaar oud.
Enige maanden geleden zagen wij op het onderbuikje van Milo,  nogal wat verkllereuringen, door ons geduid als pigmentvlekken, bij bij nadere inspectie voor de DA, geduid als allergische reactie op???? Milo had erge jeuk en was hierdoor behoorlijk onrustig. Milo kreeg Dexamethason voorgeschreven en ik ben zelf overgegaan op Carnibest. Milo kreeg tot dan aan toe farmfood brokken. De medicatie werd afgebouwd en de klachten kwamen heel snel terug, de huid kleurde weer mee en het jeuken begon opnieuw. De Carnibest liet ik ongewijzigd. Gisteren weer naar DA, deze heeft Milo voor korte tijd weer op Dexa ingesteld, om de huid tot rust te laten komen en schreef hypoallergene brokken voor van RC. DA meldt dat milo ofwel een voedsel allergie heeft op een allergie voortkomend uit stoffen die gewoon de lucht zitten. Ik mag nu alleen maar die brokjes geven, ook geen andere tussendoortje, een snoepje is dus vanaf nu een hypoallergeen brokje. Graag jullie mening en advies in deze.

Groetjes, Marijke en Milo
Laatst gewijzigd door Marijke op za 24 dec 2011, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door nienk
#2204803
hoi en welkom hier!

wat vervelend voor Milo.

mijn eerste advies: die brokken eruit, over op een goede kvv zonder graan of rijst (dat zijn namelijk jeuk veroorzakers nummer 1 bij honden) en op zoek naar een pro-vers dierenarts.

het zou goed kunnen dat je hond een voedings of omgevings allergie heeft. toch lijkt me bloedonderzoek om andere factoren uit te sluiten geen slecht idee.

is er, op het moment dat Milo de klachten kreeg, iets veranderd? nieuwe brokjes, speeltjes, mand, kussen, wasmiddel, schoonmaakmiddel, verhuisd, nieuw park ontdekt, etc? enige verandering wat dan ook? de raarste dingen kunnen jeuk veroorzaken! (Zo krijgt die van mij jeuk aan de pootjes van het schoonmaakmiddel in van die bezemautootjes die de stoep poetsen hier in de stad)

wanneer uit het bloed niets blijkt en de overstap op naar een kvv zonder granen (en ook geen tussendoortjes met granen of toevoegingen) niet genoeg helpt, zou de volgende stap een eliminatiedieet zijn.

je voert dan 6 weken uitsluitend 1 diersoort. het liefst zelf samengesteld zodat je zeker weet dat de hond niets anders krijgt dan die diersoort. dit moet een diersoort zijn die Milo nog nooit gegeten heeft. zo kan hij er ook geen allergie tegen op gebouwd hebben. aangezien hij een herplaatser is, kan je dat natuurlijk nooit helemaal zeker weten. maar van bijvoorbeeld konijn of eend (beide makkelijk compleet te voeren) is de kans dat hij het al eens gehad heeft niet zo groot.

tijdens deze 6 weken (minstens), hou je alle andere dingen constant. dus niet ineens ander schoonmaak, wasmiddel of verzorgingsproducten gaan gebruiken, Milo geen medicijnen/inentingen/ontworming geven. geen andere tussendoortjes als die ene diersoort, niets met toevoegingen.

als je verbetering om merkt in deze 6 weken, maar na 6 weken het nog niet optimaal is, plak je er  nog een paar weken aan vast.

verbetering op dit dieet zou redelijk zeker wijzen naar een voedsel allergie. dan is het zaak om verder te onderzoeken waar hij allergisch voor is. je geeft dan per 2 weken (ongeveer) een nieuwe diersoort erbij. dus eerst 6 weken alleen konijn (bijvoorbeeld). dan 2 weken konijn en hert. geen reactie? mooi, dan is hij niet allergisch voor hert. 2 weken konijn, hert en zalm (=heel goed voor de huid). geen reactie? mooi. en zo verder. als hij nou een reactie krijgt op de nieuwe diersoort, dan weet je dat hij daar niet tegen kan. dan ga je terug naar de diersoorten die hij er voor kreeg, deze blijf je voeren tot een week of 2 na het weer volledig voorbij zijn van de klachten. ook dingen als ei, groentesoorten en pens beschouw je als nieuwe diersoort en trek je dus 2 weken voor uit om te proberen. hoewel voorzichtigheid geboden is en secuur het dieet plannen  heel belangrijk is, is het ook heel belangrijk dat Milo zo snel mogelijk weer veel verschillende diersoorten eet. hoe minder diersoorten, hoe  groter de kans dat hij tegen een er van een allergie opbouwd.

mocht nou blijken dat die eerste 6 weken geen verschil maken, dan kan je er waarschijnlijk vanuit gaan dat de voeding niet het probleem is. bovenstaande eliminatie kan je dan gaan doen met omgevingsdingen. het wasmiddel van zijn kleden vervangen voor natuurazijn. geen verandering? je vloer met een ander middel gaan schoonmaken. bijvoorbeeld.

op andere omgevingsallergieën, als huisstofmijt e.d. (de atopieën), is redelijk goed te testen bij de DA.

hoe gaat het nu op die hypoallergene brokjes? brokjes blijven brokjes en zijn rotzooi, maar als het beter gaat op van die hypoallergene, dan weet je wel dat je het in de voeding moet gaan zoeken. maakt het nou geen klap uit, dan zou  ik zo snel mogelijk overstappen op een goed, afwisselend en compleet vers menu, zonder granen, rijst of andere toevoegingen.

dan nog 1 dingetje:

allergieën van welke aard dan ook zijn problemen met de weerstand van je hond. dat hoeft niet te betekenen dat hij ook vaak ziek is, maar dat kan wel. met mijn Reus bijvoorbeeld, waar ik nu een jaar mee aan het elimineren ben (het schiet niet echt op doordat de omgeving niet zo erg mee werkt af en toe, hij snaait van straat en is lang uit logeren geweest), was voordat we volledig over gingen op vers en aan zijn weerstand gingen werken, gemiddeld iedere 6 weken ziek van een of andere maag darm infectie, blaas ontsteking of kennelhoest. afgelopen jaar 1 keer verkouden geweest, en 1 buikvirusje.

het is dus hoe dan ook zaak om aan de weerstand van je hond te gaan werken. een holistisch dierenarts kan je hier met allerlei middelen mee helpen. zelf zou je kunnen beginnen met het geven van pro-biotica. ik geef de Probiotics van het merk Phytonics, maar er is nog een ander goed merk in capsule's wat je bij de betere drogist kan kopen geloof ik, maar daar vergeet ik de naam altijd van. via 'pro-biotica' in de zoekfunctie hier op het forum kom je dat vast tegen. Je hond heeft waarschijnlijk (als het een allergie is) van zichzelf een niet al te beste weerstand en dan ook nog eens die Dexa, dat helpt ook niet.

nou, haha, het is een heel verhaal geworden.

mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust!

ik ben met Reus dus al een jaar bezig en heb daar over een topic bij gehouden hier op het forum. staat een hoop informatie in van mijzelf, onze dierenarts en andere met ervaring op dit gebied. je vindt het hier: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 288.0.html

succes!!
Door Marijke
#2204856
Hoi hoi,

Dank voor het uitgebreide antwoord. Ja, er is bloed onderzocht, kwam niets uit.
Toen hij de jeuk kreeg, konden wij geen nieuwe factoren ontdekken in de leefomgeving. Wel is hij een "straatvreter" dus het gebeurt nogal eens dat hij een tissue of kauwgom opvreet van straat. Een goede KVV, wat is KVV??? Ik zelf zie nu dat b.v. Carnibest kalkoen als hypoallergeen opgeeft, anders smuldier glutenvrij wat mij gisteren is geadviseerd. Carnibest moet ik dan direct in 10 rollen tegelijk afnemen, aldus dierenwinkel, nou dat gaat niet lukken met mijn koelkast. Ik ga trachten smuldier glutenvrij te bemachtigen, dat schijnt ook gewoon in de supermarkt te verkrijgen zijn. In ieder geval vast bedankt!!

Groetjes, Marijke en Milo
Door nienk
#2204862
KVV is kant & klaar vers vlees. of te wel, een compleet vers prakje, gemalen en in een rolletje of pakje. Carnibest is kvv, bijvoorbeeld.

een goede kvv is:

- geen graan of rijst
- compleet in verhoudingen. dus bot, spiervlees en orgaan.
- bot als calciumbron, geen supplement (zoals smuldier doet)

die kalkoen van carnibest, die is denk ik best geschikt om mee te beginnen. maar, pak dan wel de Kalkoen Diabetes (zelfde, maar zonder rijst) en niet de gewone kalkoen. daar zit namelijk rijst in. en dat is niet goed. A: honden hebben het niet nodig. B: het kan een jeuk veroorzaker zijn.
Door Marijke
#2204865
ok ik ga het laten bestellen bij dierenwinkel, want heb net gebeld, niet op voorraad natuurlijk, ik zal dus tot na de feestdagen even door moeten met de brokken, ik zie even geen andere oplossing, temeer daar we ook nog morgen op vakantie vertrekken met Milo.
dan start ik dus 2 januari met Carnibest kalkoen voor diabeten.
Is er dan ook nog een tussendoortje mogelijk? Zo ja, wat?
Door eelke
#2204967
Wat een gedoe he, zo een Jeuk hond.

Wij maken al een tijdje hetzelfde mee met Joep, zie ook ons topic.
Ik heb een tijd lang alleen eend gegeven, de kvv daarvan deed ik drogen. Ik heb er een Bohmann drogertje voor besteld, werkt perfect. Even google'en hier en je kunt zien waar deze te bestellen zijn, zijn niet duur, rond de 30 euro.
Ik pakte kleine plukjes kvv, ter grote van een brokje, en dan een nachtje in de droger. Op die manier geef je echt alleen maar hetzelfde.

Succes ermee!
Door nienk
#2205227
als tussendoortjes dien je dan dus ook, als je die kalkoen carnibest gaat geven, kalkoen te gebruiken. je kan reepjes kalkoenvlees, of kvv, drogen als snackje. weet eigenlijk niet of er kalkoen gedroogd spul ook gewoon verkrijgbaar is.

die dierenarts, dat weet ik niet. je zou op zoek kunnen gaan naar een holistisch DA. die zijn voor zover ik weet meestal pro-vers, en gebruiken ook nog eens allerlei andere geneeswijzen, die in mijn bescheiden ervaring/mening vaak vriendelijker zijn voor allergie-hondjes.
Door Marijke
#2205257
Dank je Nienk, ik ga een droogapparaatje kopen na de feestdagen en ga dan zelf kalkoen voor hem drogen.
Fijne dagen!!! Grs. Marijke en Milo
Door nienk
#2205393
Marijke schreef: Dank je Nienk, ik ga een droogapparaatje kopen na de feestdagen en ga dan zelf kalkoen voor hem drogen.
Fijne dagen!!! Grs. Marijke en Milo
geen punt, ik heb zoals je hebt kunnen lezen hier ook een jeuk-hondje, dus ik help graag met wat ik inmiddels (van mensen met nog meer ervaring hier) weet.

als het op die kalkoen goed gaat, zou ik wel na een week of 6 a 8 meer diersoorten gaan proberen. ook al is die kalkoen compleet gemaakt met een pre-mix, het is (zeker met oog op de allergie gevoeligheid van Milo) belangrijk dat hij meer diersoorten gaat eten.

jij ook mooie dagen!
Door nikèdog2000
#2205434
hoi marijke welkom op barfpl
ik dacht dat je door zou gaan om milo versvlees te blijven geven
na dat hij bij mij op vakantie is geweest :'( :'( :'( :'(
erg jammer hoor dat milo nu een allergie heeft
Door Marijke
#2205499
Milo had vers vlees in de vorm van Carnibest en daar kreeg hij dus helaas een allergie van Rita! Daarom is hij tijdelijk om hypoallergene brokken gezet door de DA.
We gaan nu binnenkort over op carnibest kalkoen voor diabeten, daar zitten geen granen etc. in. Helaas konden we dat voor de feestdagen niet meer bemachtigen, dus even geduld tot 4 januari.
Grs. Marijke
Laatst gewijzigd door Marijke op zo 25 dec 2011, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door nikèdog2000
#2205535
smuldier is ook granen vrij
geef hem maar een knuffel
en zeg maar dat hij snel over de allergie heen moet springen
fijne vakantie
Door Marijke
#2205538
Ja, weet ik, maar hier geen smuldier te koop in de super! En ja ik geef hem een knuffel van je, want oh oh oh het is zo een heerlijk ventje!!!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door