Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door var Stolthet
#2203126
Ben nu een aantal keren tegengekomen op de hondenschool dat een bepaalde dierenartsenpraktijk hier in de omgeving de honden voor de jaarlijkse enting met 9 maand terug laat komen. Uitleg: Ze gaan uit van de eerste enting dus die van 6 weken en dan komt de jaarlijkse dus vanuit die datum een jaar later.

Ik vind dit wel heel erg overdreven.. de regel van de hondenschool is dat de honden jaarlijks geënt moeten worden maar om de honden die net een jaar oud zijn na 9 maand al hun jaarlijkse enting weer te laten halen :o :o :o
Gebruikersavatar
Door var Stolthet
#2204631
Vond dit dus ook echt het toppunt van een verkooppraatje... Wel  >:( grappig om te zien hoeveel mensen uit deze regio daar dus enten.... (En geen enkele andere instructeur die dit gezien heeft)
Door miik
#2204633
Ik moest even denken wat je nu schreef...
Bij de dierenarts waar ik werkte werden pupjes 3x geent.
En dan als ze een jaar oud zijn. Dat is dus eerder dan een jaar na de laatste.
(volgens mij hetzelfde als jij schrijft)
Dit is volgens mij vrij standaard en wordt bij veel meer dierenartsen gedaan.
Door orinake
#2204651
Hmmmm
k heb altijd geweten:
6 weken 1ste keer (puppyvaccin)
9 weken 2de keer (parvo en Weil)
12 weken (Grote cocktail: Vaccinatie tegen Parvo, Weil, Para-infuenza, Hepatitis Contagiosa Canis)

Als ze naar het buitenland gaan (zoals bvb onze KAJA vetrekt naar NL) hij moet Rabiës bij krijgen.

Hondenscholen, pensions vragen vaak ook een kennelhoest vaccin (heb je 2 mogelijkheden in, via de neus of via inenting) Maar die weiger ik te geven...
Als ik ze vaccineer heb ik keer op keer kennelhoest in huis, geef ik het niet heb ik geen problemen...

Na die van 12 weken ben je een jaar gerust en moeten ze dan opnieuw gedaan worden hier...
Rabiës is voor de BENELUX 3 jaar geldig, andere landen moet je meestal een bloedtest laten doen.

Hier krijgen ze de jaarlijkse prik en Rabies. wij gaan te veel naar het buitenland om dat niet te doen...
Eens ze niet meer mee gaan op wedstrijden, buitenland word er niet meer gevaccineerd...
Door eelke
#2204705
Hee, hier ook hetzelfde inderdaad...6, 9, 12 weken en met 1 jaar oud... Heb er nooit bij nagedacht dat die van 12 weken en 1 jaar hetzelfde zouden zijn.
Gijs moet in januari eigenlijk zijn 1 jaar oud prik.

Joep zou zijn 2 jaar oud prik moeten krijgen. Enten jullie dan nog? Zit er aan te twijfelen om een jaar over te slaan, maar durf me niet in te lezen vanwege de wisselende verhalen, en het dat ik het dan helemaal niet meer weer. Voorlopig kan ik nog ff nadenken, want zolang hij antibiotica krijgt, krijgt ie ook geen prik.
Door eelke
#2204728
koekiesranch schreef: Zoals deze praktijk het dus nu voorschrijft krijgen de honden dus 4x een vaccinatie in 12 maand tijd....
Ja, bij ons ook. Op 6 weken, op 9 weken, op 12 weken, en op 52 weken (1jaar) Dus zelfs in 11 maanden tijd eigenlijk, gezien ze al 6 weken oud zijn bij de eerste enting.
Door Decibels
#2204730
normaal gesproken wordt er bij de laatste prik een datum ingevuld en die is één jaar ná de laatste prik...
Door eelke
#2204732
Decibels schreef: normaal gesproken wordt er bij de laatste prik een datum ingevuld en die is één jaar ná de laatste prik...
Hier wordt er dus een uitnodiging verstuurd met hun verjaardag...
Door K&D
#2204758
eelke schreef: Hier wordt er dus een uitnodiging verstuurd met hun verjaardag...
Ja, maar daar hoef je natuurlijk niet op in te gaan. Je bepaalt toch zelf wanneer je de volgende vacc. wilt laten zetten? Die 4 maanden doen er echt niet toe als je pup voldoende is gevaccineerd.
De meeste DA's hanteren een standaardschema waarin met 6,9, 16 en 1 jaar gevaccineerd wordt. Maar is die 1 jaar op 1 jarige leeftijd? Of 1 jaar na de eerste of laatste vaccinatie (dan is de hond nog steeds 1)
De meeste DA's sturen gewoon met de geboortedatum een briefje.
Ik krijg al jaaaaren geen briefje meer...die kosten bespaart ze zich... 8)
Decibels schreef: normaal gesproken wordt er bij de laatste prik een datum ingevuld en die is één jaar ná de laatste prik...
Zou moeten zijn ja. Dat is precies wat ik ook aanhoudt, ongeacht wat de DA invult.
En daarna stop het wat mij betreft en wordt er op geleide van de titer gevaccineerd.
Door K&D
#2204763
eelke schreef: Hee, hier ook hetzelfde inderdaad...6, 9, 12 weken en met 1 jaar oud... Heb er nooit bij nagedacht dat die van 12 weken en 1 jaar hetzelfde zouden zijn.
Gijs moet in januari eigenlijk zijn 1 jaar oud prik.

Joep zou zijn 2 jaar oud prik moeten krijgen. Enten jullie dan nog? Zit er aan te twijfelen om een jaar over te slaan, maar durf me niet in te lezen vanwege de wisselende verhalen, en het dat ik het dan helemaal niet meer weer. Voorlopig kan ik nog ff nadenken, want zolang hij antibiotica krijgt, krijgt ie ook geen prik.
Kyrtje is inmiddels ruim 5 en heeft alle puppie vaccinaties en met 16 maanden de 1 jaars booster gehad. Haar titers waren afgelopen voorjaar dus na 4 jaar, allemaal nog uitstekend.
Als je twijfelt over de 2e jaars vaccinatie kun je ook laten titeren. Ik vond het toen ook een beetje eng niet te vaccineren, maar dat geeft tegelijk aan hoe onze denkwijze is...Mijn broer heeft een leuke leus daarvoor: AHOPMK. Als het op papier maar klopt - dan zijn we gerustgesteld...
Nobivac geeft zelf aan dat elke 3 jaar ruim voldoende is. En waarschijnlijk kan het nog wel later (om de 4 of 5 jaar) maar die onderzoeken zijn zó kostbaar dat ze die niet uitvoeren.
En buiten vaccinatie is de 'gewone' weerstand natuurlijk ook erg belangrijk.
Door eelke
#2204771
K&D schreef: Kyrtje is inmiddels ruim 5 en heeft alle puppie vaccinaties en met 16 maanden de 1 jaars booster gehad. Haar titers waren afgelopen voorjaar dus na 4 jaar, allemaal nog uitstekend.
Als je twijfelt over de 2e jaars vaccinatie kun je ook laten titeren. Ik vond het toen ook een beetje eng niet te vaccineren, maar dat geeft tegelijk aan hoe onze denkwijze is...Mijn broer heeft een leuke leus daarvoor: AHOPMK. Als het op papier maar klopt - dan zijn we gerustgesteld...
Nobivac geeft zelf aan dat elke 3 jaar ruim voldoende is. En waarschijnlijk kan het nog wel later (om de 4 of 5 jaar) maar die onderzoeken zijn zó kostbaar dat ze die niet uitvoeren.
En buiten vaccinatie is de 'gewone' weerstand natuurlijk ook erg belangrijk.
Bedankt voor je reactie. Gewone weerstand is lastig, want Joep zijn weerstand is niet top, anders zou hij niet van die huidklachten hebben. Daarom vaccineer ik hem nu ook nog niet.
Dat titeren, hoe spreek je dat uit? Klemtoon op ti of op te? Misschien stomme vraag, maar wil het wel goed uitspreken als ik daarna ga vragen.
Ziekte van weil wil ik trouwens wel blijven geven, daarvan heb ik begrepen dat dat wel maar een jaar werkt.
Door Bieke
#2205484
De lepto is alleen voor Canicola een jaar  geldig. De Icterohaemoragiae (ziekte van Weil) is maar een half jaar geldig. Dus als je perse wil enten doe je dat als het weer warmer wordt. Niet dat de bescherming groot is. Dat vertellen de farmaceuten en de dierenartsen je alleen maar. Denk er goed om, dat je constant bang gemaakt en bang gehouden wordt. Denk aan de Mexicaanse griep. Terwijl in Nederland Ab Osterhaus en Roel Coutinho de regering meer dan 300 miljoen uit de zak klopte met hun vaccinaties, waarvan er veel niet gegeven werden, wist ik van internet al, dat het allemaal zat meeviel en dat het pure bangmakerij was. Net als met de vaccinatie voor baarmoederhalskanker, en de griepspuit voor ouderen.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door