Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door ieniemienie
#2203851
Hoi allemaal,

In juli heb ik hier ook geschreven, gezocht en gerekend voor de beestenheren en -dames bij ons, ook mixen van kiezenbrink uitgeprobeerd van wat lusten ze wel en niet, maar door omstandigheden alles opgeschoven -helaas maar goed, ik ga nu weer verder.

En dan zit ik hier te lezen en kom er gewoon niet uit.

Want wat ik nou probeer te vinden, is dat ik dagelijks iets uit de vriezer kan trekken, wat redelijk in porties te maken is zonder al te veel breekwerk, en wat ik ook aan mijn katten mag voeren.
Katten mogen blijkbaar niet alles eten wat honden wel eten, en ik merk dat ik onzeker ben over wat dan te kiezen qua merk en qua mix.
Het liefst zou ik bij caroba bestellen, dat is me toen goed bevallen.

De honden lustten toen alle mixen van kiezenbrink, behalve die van de zalmmix. Kippennekken vonden ze vies, vuile pens was als een gebakje zo lekker voor ze. Nou hoeft het niet perse van kiezenbrink te zijn hoor, maar welk merk dan? Wat is een goede waarvan de zowel de katten als de honden voldoende binnenkrijgen vraag ik me af, ik zie door de bomen het bos niet meer.

De honden heb ik gewogen, de ene is 4,8 kg en de andere 25,5, samen goed voor 900 gram eten per dag inclusief groenteprut. Dus dat is dan een kwestie van 900 gram afwegen en de kleinste 1/6e daarvan en de grote 5/6e daarvan.

Wat ik me afvraag is:
- is er een merk dat je van 1 verpakking zowel honden als katten voeren kan
- of bestaat dat niet, en moet ik zoeken naar een versie hond en een versie kat
- stel ik kies voor DARF voor de honden, moet ik er dan aan denken allemaal verschillende te bestellen zodat ik kom aan 5 verschillende diersoorten per week of doe ik gewoon darf kvv en dat kan dan elke dag van de week?
- moet daar dan nog een groenteprut door of is het al compleet
- en als ik rauwe pens voer of een rauw ei (aan de honden dan) mag dat dan als extra, of moet ik dat tot de dagelijkse hoeveelheid rekenen?

Ik besef dat ik een makkelijk menu zoek, niet omdat ik geen moeite wil doen, maar omdat het hier een druk gezin is dus hoe simpeler het kan hoe meer kans van slagen, ook omdat iemand anders het wel eens van me moet overnemen die er nog minder verstand van heeft dan ik.

Oh ja van de katten, die eten uit elkaars bak dus exact afwegen per dier heeft geen zin denk ik. De kater lust grotere stukken, de poezen niet, de ene vind grote stukken moeilijk en de ander is al 17 dus is het voor haar lastiger heb ik gemerkt.


Willen jullie nog eens meedenken? Heel graag, dan gaat de bestelling hier snel de deur uit, hehe dan heb ik het eindelijk voor elkaar  :)
Door Limpy
#2203951
Ik dacht dat bij tinlo de verhoudingen ongeveer gelijk waren tussen de honden en kattenversie, hoef je er bij de honden alleen wat groentes bij te doen naar behoefte.....
Door Limpy
#2203968
Pcies, gewoon effe vragen.
Maar nu twijfel ik toch even of dat nou tinlo of toch haaksbarf was, dus stuur hen anders ook even een mailtje...
(bij 2 van mn katten ging overigens van beiden de hondenversies met pens er ook goed in voor af en toe)
Door ieniemienie
#2203970
Gedaan, naar de leverancier van tinlo, idem van haaksbarf en ik dacht ik stuur m ook naar caroba kijken wat zij zeggen.
Ik merk wel, dat mijn enthousiasme weer helemaal terugkomt. Gelukkig heb ik toen aantekeningen gemaakt van het een en ander, want er is een hoop in te ontdekken.
Eigenlijk zou ik een tussenmaatje kvv-barf willen doen, maar laat ik maar eerst beginnen met het ene dan komt het andere vanzelf wel.
In de afgelopen maanden haalde ik wel eens hart, en dat werd met luid gejuich ontvangen hier.
Toen dacht ik van goh ik zal eens aan de scharrelslager vragen hier om een lap pens, maar die kon die alleen maar bestellen helaas want hij levert geen pens meer want pens is te onhygienisch in zijn slagerij. Hij wilde me wel helpen aan hondenworst, tot er bij mij een belletje rinkelde van wat zit daar in dan? Geen varkensvlees toch?  Nou, zegt-ie, nee hoor alleen een beetje varkensbloed. Dus laten liggen, dat gaat m niet worden.
Ik ben wel blij hoor met dit forum, er valt zoveel te leren en te lezen hier.
Door Limpy
#2203976
Als je HB en/of tinlo gaat gebruiken zul je sowieso 5+ diersoorten mogen gaan afwisselen omdat beiden geen premix gebruiken, wat alleen maar goed is want geen overbodige toevoegingen en ook om kieskeurigheid te voorkomen.
Dacht dat kiezebrink voor de bosduivenmix en fazantenmix hele vogels gebruikt, maar niet elke hond/kat waardeert beide vogels, anders zijn deze ook leuke aanvulling.
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#2203983
In principe zijn alle kvv's voor katten ook geschikt voor honden, maar die die zijn vaak wel wat duurder. Alle kvv's voor honden die geen/weinig groenten bevatten en geen granen zijn in principe ook geschikt voor katten. Je kunt er ook op letten of de kvv pens bevat, veel katten lusten dat niet. De volgende kvv's (voor honden) zou je aan zowel hond als kat kunnen voeren:
- All animal
- Dinapet
- Tammenga
- Kiezebrinkmixen
- Natudog
- Lotgering
- Tinlo Barfmenu
Ik weet niet uit m'n hoofd wat Caroba heeft, je kunt ook altijd kijken of er een verkooppunt in de buurt is natuurlijk.

Ik ben benieuwd war je voor antwoord krijft an Tinlo, laat je dat weten hier?

In Darf zitten vier diersoorten en groenten. Ik zou daar af en toe vis, een eitje en als er behoedte aan is wat spiervlees bijvoern. Omdat er 15% groente inzit, is de hondenvariant niet geschikt voor katten. Andersom kan dus wel (dan kun je er voor de honden zelf groenten bijvoeren), maar dat is wel duurder.

Een overzicht van bijna alle kvv's vind je hier: http://voerwijzer.com/kvv-vergelijken
Daar staat ook bij of je diersoorten moet afwisselen of niet en welke plantaardige ingredienten erin zitten (kun je dus kijken of het ook geschikt is voor katten).  Er is ook een overzicht van kvv's voor katten.
Door ieniemienie
#2203992
Okee dan wordt het dus de route van de hond naar de kat met groente toe te voegen. Denk ik. Dat is trouwens een heel handig overzichtslijstje.
Ik zal het forum nog eens doorlezen op de groenteprut. Geen paprika weet ik nog. Komt goed. Onze kids halen toch meestal hun neus op voor de groente dus er rest altijd wel wat  :)

Geldt dat ook voor katten, die vijf diersoorten? Dat weet ik dus niet meer...
Nou, als dat zou lukken dat de basis voor zowel kat als hond kan, dan ben ik uit de brand.
En van de extraatjes zoals rauw ei (in de schil toch?), pens (of is dat geen extra maar gewoon een keer de dagmaaltijd) en yoghurt is geloof ik ook goed, dat kan gewoon "erbij?"

Hebben de katten aan een vlees of vismix waar geen plantaardige dingen inzitten, genoeg? Ik moet het dan voor de katten wel verdelen over meerdere maaltijden, niet vergeten... 

Dank jullie dank jullie. Er staat nog een zak brokken voor hond en kat en volgende week versvoer in huis en dan komt er geen brok meer in. Ik weet nog goed hoe als ik alleen maar naar de schuur liep de honden het in de gaten hadden toen ik aan het uitproberen was van de zomer, onderhand het aanrecht opvlogen als het lukte en de kat tijdens het verdelen al probeerde een stukje mee te pikken. 
Door Limpy
#2204057
Voor katten geldt idd ook de 5+ diersoorten ja.
Je hebt katten die ook wel beetje groente/fruit lusten maar ze hebben het in principe niet nodig, echt alleen vlees/bot/orgaan is voldoende.
Heb hier eens 2 katten gehad die wel wat fruit + groentes lusten maar minimale hoeveelheden, ook nooit zo explececiet bij andere katten gezien in de 20 jr dat ik katten heb, die 2 kregen voor de lekker dus wel eens een heel klein beetje.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2204233
Katten mogen trouwens ook wel een eitje, maar zullen dat (naar ik weet) in de schil niet eten. Ik weet het eigenlijk niet zeker.

Voor de tandjes is een kuiken of ander prooidiertje wel eens leuk, als de honden pens krijgen vb. ;)
Door Lil
#2207741
Kiezenbrink is geen kvv, dat zul je zelf compleet moeten maken. Zowel hond als kat zijn hier wel dol op kiezenbrink. Kat heeft net een andere verhouding orgaan/spiervlees/bot dan de honden. Voor een dagje maak ik geen verschil, maar verder eten de katten de katversie en de honden de hondversie. Mijn katten walgen in ieder geval van pens.
Door ieniemienie
#2208964
Dit is wat ik terugkreeg over de mail:

van caroba
Het voer voor de kat kun je altijd aan honden geven alleen niet elk hondenvoer kun je aan katten geven. Wij adviseren dan om de kat variant te nemen van de KVV, het maakt niet uit welke KVV. Dit kunt u dan iedere dag voeren. De hond mist in principe niets, maar het is wel duurder. De groente kunt u af en toe nog extra geven, maar dit mist de hond niet als hij het niet krijgt.

van tinlo
De honden en katten kunnen beide van het zelfde voer eten. Echter maakt een kat geen taurine (vitamine A) aan, waardoor in het katten voer iets meer hart is verwerkt, wat een natuurlijke bron voor taurine is.
In een aantal varianten voor de hond, Natuurlijk!, Lam en Groentemix is pens verwerkt. De meeste katten zijn geen liefhebber van pens, dus kan het zijn dat ze deze 3 genoemde smaken niet eten willen.
Indien je langdurig het voor de hond bestemde BARFmenu aan de kat geeft is het goed om zo af en toe wat extra hart aan je kat(ten) te geven.


haaks barf
Bij ons is het zo dat de Haaks Barf dogfood lijn alleen geschikt is voor honden ivm de toegevoegde groente in het product, deze hoeveelheid is teveel voor een kat. Een kat heeft geen groente nodig een geringe hoeveelheid kan echter geen kwaad.
Onze Haaks Barf catfood is speciaal ontwikkeld voor de kat en bevat dan ook geen groente, deze variant kan ook aan de hond worden gevoerd waarbij u dan zelf groente kunt toevoegen.
Onze shaweca Dogfood lijn is niet geschikt voor katten.


Dus buiten het wel en geen groenprut, is er ook verschil in mixen waar pens in zit die katten niet blieven schrijven zij ook, en opletten met voldoende hart voor de katten.

Ik ga het lijstje van de link dus nogmaals doorspitten. Denk dat ik daar wel veel aan heb. Met kiezenbrink alleen ga ik het niet redden gezien de katten, dat is wel jammer omdat wat ik van zo'n zakje dagelijks overhield precies genoeg was voor de katten. Maar goed ik ga er weer op puzzelen. In het lijstje viel me wel op dat het prijsverschil links en rechts behoorlijk is. Ik kom er nog op terug.
Door Lil
#2208979
[quote="iris"]
Dit is wat ik terugkreeg over de mail:

van caroba
Het voer voor de kat kun je altijd aan honden geven alleen niet elk hondenvoer kun je aan katten geven. Wij adviseren dan om de kat variant te nemen van de KVV, het maakt niet uit welke KVV. Dit kunt u dan iedere dag voeren. De hond mist in principe niets, maar het is wel duurder. De groente kunt u af en toe nog extra geven, maar dit mist de hond niet als hij het niet krijgt.

van tinlo
De honden en katten kunnen beide van het zelfde voer eten. Echter maakt een kat geen taurine (vitamine A) aan, waardoor in het katten voer iets meer hart is verwerkt, wat een natuurlijke bron voor taurine is.
In een aantal varianten voor de hond, Natuurlijk!, Lam en Groentemix is pens verwerkt. De meeste katten zijn geen liefhebber van pens, dus kan het zijn dat ze deze 3 genoemde smaken niet eten willen.
Indien je langdurig het voor de hond bestemde BARFmenu aan de kat geeft is het goed om zo af en toe wat extra hart aan je kat(ten) te geven.


haaks barf
Bij ons is het zo dat de Haaks Barf dogfood lijn alleen geschikt is voor honden ivm de toegevoegde groente in het product, deze hoeveelheid is teveel voor een kat. Een kat heeft geen groente nodig een geringe hoeveelheid kan echter geen kwaad.
Onze Haaks Barf catfood is speciaal ontwikkeld voor de kat en bevat dan ook geen groente, deze variant kan ook aan de hond worden gevoerd waarbij u dan zelf groente kunt toevoegen.
Onze shaweca Dogfood lijn is niet geschikt voor katten.


Dus buiten het wel en geen groenprut, is er ook verschil in mixen waar pens in zit die katten niet blieven schrijven zij ook, en opletten met voldoende hart voor de katten.

Ik ga het lijstje van de link dus nogmaals doorspitten. Denk dat ik daar wel veel aan heb. Met kiezenbrink alleen ga ik het niet redden gezien de katten, dat is wel jammer omdat wat ik van zo'n zakje dagelijks overhield precies genoeg was voor de katten. Maar goed ik ga er weer op puzzelen. In het lijstje viel me wel op dat het prijsverschil links en rechts behoorlijk is. Ik kom er nog op terug.
[/quote]

precies de andere verhouding orgaan  ;) Dat zie je ook als je de percentages van het zelf samenstellen leest.
een van mijn honden krijgt diarree als hij te veel kattenvoer eet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door