Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Antheman
#2203435
Hoi,

Kan iemand me raad geven?
Ik heb net deze week een pup, een aussie. Hij is 14 weken. Zijn puppen-entingen heeft gehad.

Nu ga ik met oud en nieuw naar Belgie. En officieel moet ik dan Rabies hebben.
Mijn pup is gezond, maar toch.
Vraag 1) is dus of het verstandig is om de Weil nu te laten zetten?
Controleren ze daar?

En dan heb ik nog een andere vraag.
We gaan reddingswerk doen met de hond. Mocht hij inzetbaar zijn, dan wil de club dat hij volledig ingeent is om aan een buitenlandse hulpactie deel te kunnen nemen. Logisch. Maar als t te omzeilen is, wil ik dat graag.

Even voor de helderheid, bovenstaande is nog lang niet aan de orde. Maar ik heb met mijn andere hond ook getraind en toen kwam hetzelfde ter sprake. Deze hond wordt echter niet ingezet, dat nivo ligt te hoog voor hem.

Mijn honden gaan niet naar een pension oid. Maar wel gaan wel met ze op vakantie in Europa.
Vraag 2)In welke landen kun je volstaan met een titerbepaling?
Door suzanne 1
#2203506
allereerst gefeliciteerd met de pup  ;)

Voor het buitenland heeft de hond idd rabies nodig (geen weil). En in de meeste landen is alleen de Rabies verplicht. Dus de rest van de inentingen niet. Je kunt dus de cocktail laten titeren (parvo, hondenziekte en leverziekte). Maar zoals ik al zei, die cocktail is voor het buitenland niet verplicht dus of ie nou getiterd is of geent, dat maakt daarvoor niet uit. De hondsdolheid (Rabies) moet dus wel en zou ik dan ook doen omdat ALS het gecontroleerd wordt je grote problemen kunt krijgen als hij niet geent is.

Weil is de Lepto enting. Die is zowieso niet verplicht, ook in NL niet. Maar veel mensen enten hem wel want als je hond weil krijgt dan is het vaak dodelijk. Wijzelf enten deze enting niet maar dat is een bewuste keuze omdat deze enting ook veel kwaad aanricht.
Maar die keuze moet je dus zelf en vooral weloverwogen maken. Dus uitzoeken wat alle voor en nadelen zijn en daarop besluiten wat je doet.
Heel veel succes met de kleine speurneus.
Door Antheman
#2203595
Dank voor je reactie.

Stom zeg, ik bedoel gewoon de rabies, maar ik zie dat ik tot 2 keer toe het over weil heb :-X
Door Bieke
#2205481
Ik zou een pup van 14 weken nooit laten vaccineren tegen rabies. Ik zou veel te bang zijn voor gedragsproblemen. Er zit aluminium in. En dat kan ook door naar de hersenen. Zeker op deze leeftijd! Wacht daarmee zo lang mogelijk. Minstens tot een half jaar. Mijn advies is: niet de pup mee naar Belgie.
Wat Lepto betreft: Dat kan heel goed genezen worden, als jij alert reageert en de dierenarts ook.
Door Suzanne
#2205482
Ik vind persoonlijk Rabies op deze leeftijd belastend en zou ervoor kiezen met de hond thuis te blijven.
Ik zou beslist NIET met een niet -rabies-geente hond de grens over willen; er kan gecontroleerd worden en het idee alleen al dat ze je de hond af zouden KUNNEN pakken staat me niet zo aan. En, als je in een gebied bent waar Rabies voorkomt kan de hond dus besmet raken. Als je niet valt in een standaard-grenscontrole (en idd, die kans is niet zo groot) maar de pup ZOU in gevecht komen met een andere hond en er wordt dan van gezagsdragers uit gecontroleerd... nee, ik durf dat dus niet.

Mijn raad is dus : niet de grens over met een zo jonge pup en thuisblijven.  Wil of moet je beslist de grens over; dan is mijn advies "enten" maar dan ben je te laat voor oud en nieuw: dat enten moet minemaal 3 weken voor grensovergang.

Voor pension wordt vaak "kennelhoest" nog gevraagd; veel pensions nemen geen genoegen met titerbepalingen.
Voor gewone vakanties volstaat doorgaans alleen Rabies (en evt worm/parasietbehandeling als advies, afhaneklijk van waar je heen gaat); dan zijn andere entingen niet nodig.

Wat voor reddingshondenwerk vereist wordt kan ik niets over zeggen; ik zou opteren om voor te stellen de hond op het 3jrs schema van Nobivac / Intervet te zetten, maar kan me voorstellen dat je DAN ook meeneemt in de overweging waar een hond feitelijk heen gaat en welke feitelijke risico's hij dan loopt. Dat lijkt me dat dat anders is / kan zijn dan voor "Fikkie" die alleen mee op vakantie gaat ;-)

Suzanne
Laatst gewijzigd door Suzanne op zo 25 dec 2011, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Suzanne
#2206365
Graag gedaan... en nieuwsgierig als ik ben; wat is je besluit hieromtrent?

;-)

Suzanne
Door Antheman
#2206553
Suzanne schreef: Graag gedaan... en nieuwsgierig als ik ben; wat is je besluit hieromtrent?

;-)

Suzanne
Dat we met een rabies geënte pub van 14 weken de grens overgaan.
Door Suzanne
#2207053
oh, maar dan toch zeker pas na de jaarwisseling???
Want je mag pas na 3 weken de grens over nadat de enting gezet is voor de eerste keer; hou dat wel goed in de gaten.

Ik vind het overigens jammer dat je voor deze oplossing gekozen hebt; ik vind pup daar echt te jong voor ;-(

Suzanne
Door Danny
#2207252
Of je de pup nu te jong vind voor de enting of niet...je bent zoiezo te laat...je moet 3 weken van te voren enten voor je het buitenland in mag.

Mijn da geeft de Rabies enting pas met 13 weken, dus dat zou betekenen dat je met je pup onder de 16/17 weken niet naar het buitenland kunt gaan.
Het risico om met een niet geente hond naar het buitenland te gaan zou ik zelf nooit nemen. Moet er niet aan denken dat ze de pup in beslag zouden nemen.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door