Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door rob
#220197
Ik heb vorige week een bloedtest laten doen bij mijn blauwe dober voor de schildklier.......bij deze hond is geen melding gedaan dat de hond rauwe voeding krijgt en nu blijkt ze een waarde te hebben van 16...wat dus iets aan de lage kant blijkt....maar wat is nu het belang ervan? wat is er dan anders aan? Bij mijn zwarte teefje is het wel gebeurt met hetzelfde onderzoek.......
Helaas zegt mijn eigen dierenarts dat het een hormonen kwestie is en dus eigenlijk niets met voeding te maken heeft.......wie kan dit goed onderbouwen...zodat ik hem ermee om zijn oren kan slaan....geintje. ;D
Hij gaat er nog wel achteraan bellen om zekerheid te hebben...maar ja als jezelf kontact zoekt met utrecht krijg je alleen te horen dat het kan via de eigen dierenarts.

Linda
Door Lizzy
#220198
rob schreef: Ik heb vorige week een bloedtest laten doen bij mijn blauwe dober voor de schildklier.......bij deze hond is geen melding gedaan dat de hond rauwe voeding krijgt en nu blijkt ze een waarde te hebben van 16...wat dus iets aan de lage kant blijkt....maar wat is nu het belang ervan? wat is er dan anders aan? Bij mijn zwarte teefje is het wel gebeurt met hetzelfde onderzoek.......
Helaas zegt mijn eigen dierenarts dat het een hormonen kwestie is en dus eigenlijk niets met voeding te maken heeft.......wie kan dit goed onderbouwen...zodat ik hem ermee om zijn oren kan slaan....geintje. ;D
Hij gaat er nog wel achteraan bellen om zekerheid te hebben...maar ja als jezelf kontact zoekt met utrecht krijg je alleen te horen dat het kan via de eigen dierenarts.

Linda
Kijk anders even op deze site: http://dierenkliniek-de-toren.nl/Specia ... bloed.html

Helemaal onderaan vind je hormonen.

En mijn vraag is dus gelijk welke waarde nu 16 gaf. Was dat T4? Een T4 van 16 is prima en zou mij geen indicatie geven tot schildklierproblemen. Ja, het is wat laag, maar ach, binnen de range. Overigens zegt T4 alleen niet genoeg. Wil je exact weten hoe de schildklier functioneert, moet je een nieuwe bloedtest doen waar ook TSH bepaald wordt. Maar goed, ik liet zelf niet eens opnieuw testen met een waarde van 16.....

Overigens ben ik het met je dierenarts eens: dit heeft niets te maken met voeding. Hoewel ik het wel vreemd vind dat steeds meer honden aan een slechtwerkende (langzaam) schildklier lijden.... Maar goed, voor het zelfde geld heeft dat meer te maken met overmatig vaccineren, slechte voeding, luchtvervuiling of een combinatie van de diversen. Of het heeft niets met dat alles te maken.... Bij mensen denkt men dat het ook erfelijk kan zijn, een schildklierafwijking.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 08 dec 2004, 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#220199
Ik vind deze waarde ook niet te laag. Als ie echt verlaagd is, is de waarde vaak beneden de 10.

Een te lage T4 komt doordat de schildklier wordt afgebroken door een autoimmuun ziekte. Naar mij idee heeft dat alles te maken met te veel enten.
Door rob
#220207
Ik heb der laten testen om te kijken of die afwijking erwas........omdat ze kaal is....nu is ie ietsie pietsie laag.
Nu zegt mijn dierenarts dat het geen kwaad kan om der ook die tabletten te geven....blijven wel hormoon tabletten....wie weet krijgt ze der vacht wel terug, ze heeft wel wat vach maar echt in de flankstreek dus niet... het heeft wel erg goed gewerkt bij mijn andere teefje..zij zit weer super in de vacht en is weer terug op gewicht.....ik twijfel....stel dat ze der vacht terug krijgt wie ben ik dan om het niet te doen...maar dan moet ik het wel doen.
Ze krijgt alleen borage capsulles voor de huid en ja ook de entingen omdat we hier nogal vaak en veel gaan wandelen in duitsland en dan niet voor verassingen wil komen te staan.
Heb op de site gekeken en er worden andere waardes gehanteerd...hier is 12 nog acceptabel en bij mijn dierenarts zegt dat het hoort te liggen tussen de 19 en de 46.....zoek het maar uit :o :o

linda
Gebruikersavatar
Door Hitam
#220210
Ik maak vaker mee dat ze wel goed reageren op de pillen ondanks dat ze niet echt een te lage schilklierwaarde hebben. Het enige gevaar is het hart. Als ze te veel Thyroxine krijgen kan het hart te snel gaan werken. Maar dan gebeurt niet zo snel.
Dus je kunt het veilig proberen.
Door rob
#220222
Das een begin...ik wacht nog even af wat mijn dierenarts uitvind in utrecht......zal wel niet veel zijn en dan denk ik dat ik het ga proberen...ze is verder een vrolijke "gezonde" hond en weegt 30,25 kilo dus mag ze drie tabletjes per dag...dat moet der hart toch kunnen hebben lijkt me...en jullie nog bedankt voor de verdere uitleg.

Linda
Door Lizzy
#220223
Ik heb weinig kennis mbt schildklierproblemen bij de hond (helaas wel bij de mens). Maar ik ben het absoluut oneens dat zomaar je toevlucht moet nemen in medicijnen. Deze leggen namelijk de werking van de schilklier stil en je moet ze een levenlang geven. Ik zie absoluut niet in waarom je dat zou doen als er met de schildklier niks aan de hand is. De T4 waarde van mijn hond is 12 en niet eens reden om medicijnen te vertrekken. Zoek anders eens op het Internet wat je kunt doen om op een natuurlijke manier de werking van de schildklier te stimuleren!
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 08 dec 2004, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#220230
Overigens, vergeet ook niet dat je met schildkliermedicatie moet beginnen maar dan absoluut binnenkort weer het bloed moet laten testen! En dit om te voorkomen dat je inderdaad in een 'te snel werkende schildklier' terecht komt! Dus je moet wel degelijk hoeveelheid medicijnen + uitwerking op de schildklier laten testen zodat je op een goede dosering komt te zitten. Dit is geen standaard operating procedure.
Gebruikersavatar
Door Binno
#220235
Lizzy schreef: Zoek anders eens op het Internet wat je kunt doen om op een natuurlijke manier de werking van de schildklier te stimuleren!
Heb dit van de site van Atjo Westerhuis geplukt:

Graphites stimuleert een wat te traag werkende schildklier. Die schildklierwerking is nog niet zo vertraagd dat het aantoonbaar is in het bloed. Is dat wel het geval, dan kan Graphites het meestal niet alleen af. Lees ook het Graphites-beeld (in het hoofdstuk Homeopathische typen en gedrag in: Hond & Homeopathie

Graphites D6, 3 x daags 1 dosis, gedurende 3 weken.
Door rob
#220312
Dat ik weer bloed moet laten testen dat weet ik en zal ik dan ook zeker laten doen, als ik er al mee begin....
het is en blijft medicatie.....enigste waar ik tegenaanloop is dat als ik het niet zou doen ik nooit zal weten of ze vacht terug zal krijgen.......zal eerst eens rond fietsen op de site van westerhuis.......

Linda
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door