Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door doranto
#2202705
Hoi allemaal

Ik probeer steeds meer de maaltijden van mijn honden zelf samen te stellen (dus zo min mogelijk KVV). Ik heb het volgende in huis momenteel:
hert: strot, lever, long, hart, spier
rund: strot, lever, pens, hart
geitlam: spiervlees (met en zonder bot)
kip: karkas met de organen er nog in (karkassen zijn vrij kaal)
haas: bevleesd rugkarkas
sardien: compleet
groenten: rauwe gemalen mix.
ei
tot poeder gemalen eierschaal (voor als ik wat te weinig bot heb)
geitenmelk

Ik geef alleen 's-avonds vleesmaaltijden. Iedere ochtend krijgen ze ongeveer 3/4 mok verse rauwe geitenmelk bij wijze van ontbijt.

Zou ik met bovenstaande ingrediënten complete maaltijden kunnen samenstellen of ontbreekt er dan iets? Ik heb nl. wel verschillende diersoorten, maar van sommigen geen bot en van andere weer geen spier of orgaan.

graag jullie mening.
Alvast bedankt!
Door *Flip*
#2202818
spiervlees van hert, geit en haas
vleesbot van geit, kip en haas (Strotten zijn van kraakbeen, niet van bot)
organen van hert en rund en een beetje vd kip

Het aantal diersoorten is principe voldoende. Ik mis wel de niertjes, nieren van een kip zijn zo frummelig, die zal ik niet mee rekenen. Longen kunnen, maar hebben weinig voedingswaarde. De botten van geit, welke botten zijn dat? Is het dan van jonge lammetjes?
Heb je een reden om (geiten)melk te geven? Honden kunnen namelijk niet veel met melk.
Welke percentages houd je aan? Wil je elke dag compleet voeren?  Hoe wil je de eischaal gebruiken? theelepel over spiervlees als je op een avond geen bot hebt?

Van groentenmixen weet ik niet veel, maar in de bieb kan je vinden welke je best wel/niet kan gebruiken.

edit: hoeveel maaltijden voer je nog KVV? of wil je daar helemaal vanaf?
Gebruikersavatar
Door doranto
#2202857
Dank voor de reactie.

Ik heb op dit moment geitlam. De dragende botten voer ik niet. De rest wel. Is het nodig om nieren te voeren? Is het andere orgaan niet genoeg? Ik dacht altijd dat niertjes minder goed waren omdat zich daar veel afvalstoffen in verzameld, nog meer als in lever, of ben ik daar abuis?
Hoe weet je dat honden niets met geitenmelk kunnen? Ik dacht altijd dat dat heel goed was. Wij hebben zelf melkgeiten vandaar.
Ik wil de percentages aan gaan houden hoe ze in de 'barfrekenhulp' hier op het forum staan.
De eierschaal wil ik inderdaad per theelepeltje gebruiken over het spiervlees, als ik geen bot heb.
Ik vroeg mij af of ik voldoende verschillende dingen in huis heb, omdat ik van de soorten niet alles heb (bot + orgaan + spier). Van rund heb ik bijvoorbeeld geen bot en spier en van haas heb ik geen orgaan.
Laatst gewijzigd door doranto op do 22 dec 2011, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
#2202871
Ik zou toch echt wel niertjes toevoegen.
Geef dan geen rundernieren maar nieren van jonge dieren als je de afvalstoffen wil beperken.

Verder hoef je natuurlijk niet dagelijks 1 diersoort te voeren, integendeel. Dus het maakt niet uit dat je van rund geen bot hebt, dan geef je toch gewoon haaskarkas daarbij. Hetzelfde met de organen, die moeten ook niet van hetzelfde dier afkomen. Je wisselt dat gewoon maar af.
Tenzij je dat zelf liever hebt natuurlijk, maar het is zeker geen must.

MIsschien toch even neerschrijven welke percentages je aanhoudt.  Ook voor jezelf is dat wel belangrijk om te weten, voor moest je wat moeten veranderen.
Eischaalpoeder kan als het eens moet of om bepaalde medische redenen, maar in den regel is vleesbot wel beter.
Als je kipkarkas erg kaal is, neem dat wat minder en geef wat extra spiervlees erbij. Dat hoeft dus ook weer geen kip te zijn, wat je maar hebt. ;)
Door *Flip*
#2202902
[quote="Doranto"]

Hoe weet je dat honden niets met geitenmelk kunnen? Ik dacht altijd dat dat heel goed was. Wij hebben zelf melkgeiten vandaar.

[/quote]

Bij honden neemt de productie van lactase af met oudere leeftijd. Lactase is het enzym dat melksuiker omzet in opneembaar glucose. Als melksuiker niet meer verteerd kan worden gaat het laxerend werken. (lactose intolerantie)
Als jouw honden hun hele leven elke dag melk hebben gekregen zullen zij, door die continue stimulatie, nog wel lactase aanmaken. Is er een periode geweest dat zij geen melk meer kregen, dan zullen zij nu geen lactase mee aanmaken.

Waarom dacht jij dat het goed was?
Door *Flip*
#2202907
[quote="Doranto"]
Dank voor de reactie.

Ik heb op dit moment geitlam. De dragende botten voer ik niet. De rest wel. Is het nodig om nieren te voeren? Is het andere orgaan niet genoeg? Ik dacht altijd dat niertjes minder goed waren omdat zich daar veel afvalstoffen in verzameld, nog meer als in lever, of ben ik daar abuis?

[/quote]

nieren zijn niet slechter dan lever hoor. In het kort is de reinigende functie van de nieren het filteren van wateroplosbare afvalstoffen uit je bloed, dit plas je vervolgens uit. Afvalstoffen die je niet uit kan plassen gaan via het bloed naar de lever en worden of via de spijsvertering uitgescheiden of in een minder schadelijke vorm opgeslagen in de lever zelf of in vetweefsel.

Voer je eigen lammetjes?
Gebruikersavatar
Door doranto
#2202919
[quote="*Flip*"]
Bij honden neemt de productie van lactase af met oudere leeftijd. Lactase is het enzym dat melksuiker omzet in opneembaar glucose. Als melksuiker niet meer verteerd kan worden gaat het laxerend werken. (lactose intolerantie)
Als jouw honden hun hele leven elke dag melk hebben gekregen zullen zij, door die continue stimulatie, nog wel lactase aanmaken. Is er een periode geweest dat zij geen melk meer kregen, dan zullen zij nu geen lactase mee aanmaken.

Waarom dacht jij dat het goed was?

[/quote]

Dank je wel voor de uitleg. Dat wist ik niet. Zij hebben inderdaad wel eens een poosje geen melk gehad, als de geiten droog stonden. Maar in de regel krijgen ze het hier dagelijks. Wat ik teveel heb vries ik in, om de droogstand zoveel mogelijk te overbruggen. Diarree hebben ze eigenlijk nooit. Ik had gehoord dat geitenmelk heel goed was, net zoals ik nu hoor dat dat niet zo schijnt te zijn. Er zit toch nog wel wat meer in dan alleen melksuiker, misschien dat het daardoor goed gevonden wordt? Als het niet zo is, kan ik het misschien maar beter niet meer geven. Zullen ze wel jammer vinden want ze zijn er dol op.
Gebruikersavatar
Door doranto
#2202920
[quote="*Flip*"]
nieren zijn niet slechter dan lever hoor. In het kort is de reinigende functie van de nieren het filteren van wateroplosbare afvalstoffen uit je bloed, dit plas je vervolgens uit. Afvalstoffen die je niet uit kan plassen gaan via het bloed naar de lever en worden of via de spijsvertering uitgescheiden of in een minder schadelijke vorm opgeslagen in de lever zelf of in vetweefsel.

Voer je eigen lammetjes?
[/quote]

Kijk zo leer ik nog eens wat!  :)
Zal eens uit gaan kijken naar (biologische) niertjes dan.
Ja, wij voeren eigen lammeren.
Ik wilde niet iedere dag compleet voeren, maar meer per week de percentages aanhouden. Dus de ene dag bv. bevleesd haaskarkas, en de andere dag bijvoorbeeld wat spier en/of orgaan met groente, en dan weer eens een dag pens, dan weer eens strot enz. Zodanig dat de percentages per week zoveel mogelijk worden gehaald.
Laatst gewijzigd door doranto op do 22 dec 2011, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
#2202933
De nieren van je eigen lammeren voeren is geen optie?  :)

En niet elke dag compleet is prima, maar je kan wel beter elke dag vleesbot geven. En dan afgewisseld met orgaan of spier. Op een dag enkel orgaan en spier gaan ze zo goed als zeker de volgende dag aan de dunne.
Gebruikersavatar
Door doranto
#2202937
pearlsofpassion schreef: Ik zou toch echt wel niertjes toevoegen.
Geef dan geen rundernieren maar nieren van jonge dieren als je de afvalstoffen wil beperken.


Weet je misschien ook wat de toegevoegde waarde van niertjes aan de rest van de organen is, dat het belangrijk maakt ze toe te voegen? Zit er iets in dat ze anders tekort komen?
MIsschien toch even neerschrijven welke percentages je aanhoudt.  Ook voor jezelf is dat wel belangrijk om te weten, voor moest je wat moeten veranderen.
Eischaalpoeder kan als het eens moet of om bepaalde medische redenen, maar in den regel is vleesbot wel beter.
Als je kipkarkas erg kaal is, neem dat wat minder en geef wat extra spiervlees erbij. Dat hoeft dus ook weer geen kip te zijn, wat je maar hebt. ;)
Ik ben op dit moment bezig met behulp van de barf-rekenhulp weekmenu's samen te stellen. Zodanig dat ik per week de percentages haal.
Gebruikersavatar
Door doranto
#2202940
[quote="pearlsofpassion"]
De nieren van je eigen lammeren voeren is geen optie?  :)

En niet elke dag compleet is prima, maar je kan wel beter elke dag vleesbot geven. En dan afgewisseld met orgaan of spier. Op een dag enkel orgaan en spier gaan ze zo goed als zeker de volgende dag aan de dunne.


[/quote]

Wij slachten meestal maar 2 lammeren per keer en dan zijn de niertjes zo op. Vandaar heb ik ze nu niet meer, maar nog wel vlees en bot.
ok, dan denk ik dat ik de kipkarkas en haaskarkas maar wat kleiner ga maken, dan kan ik dat met orgaan en/of spier combineren.
Ik voer op dit moment trouwens nog ca. 2 dagen per week KVV. De ene keer carnibest bio, dan darf en dan weer dinapet.
Maar als ik voldoende heb om compleet te kunnen samenstellen, wilde ik dat eigenlijk achterwege gaan laten
Laatst gewijzigd door doranto op do 22 dec 2011, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
#2202960
Ja, ergens moet er staan wat er in elk orgaan zit, maar ik weet niet meer waar...  :-[
Ik weet zeker dat ik het ergens gelezen heb.

In de bib eens snuisteren? Of Lizzie gewoon op haar woord (en met hele uitleg erachter die ik spijtig genoeg niet kan reproduceren) geloven dat je hond het nodig heeft?  :)
Gebruikersavatar
Door doranto
#2203078
Dank jullie wel voor de reacties.
Nog wat nieren zien te regelen, dan nog even verder met puzzelen wat ik wanneer het beste kan geven.
Ook zal ik de bibliotheek eens opzoeken op deze site.
Dan hoop ik dat het allemaal goed gaat.
groetjes van een beginnende fulltime barfer :D  
Laatst gewijzigd door doranto op do 22 dec 2011, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door doranto
#2203808
[quote="*Flip*"]
Bij honden neemt de productie van lactase af met oudere leeftijd. Lactase is het enzym dat melksuiker omzet in opneembaar glucose. Als melksuiker niet meer verteerd kan worden gaat het laxerend werken. (lactose intolerantie)
Als jouw honden hun hele leven elke dag melk hebben gekregen zullen zij, door die continue stimulatie, nog wel lactase aanmaken. Is er een periode geweest dat zij geen melk meer kregen, dan zullen zij nu geen lactase mee aanmaken.

Waarom dacht jij dat het goed was?

[/quote]

Ik kom nog even terug op het voeren van verse rauwe geitenmelk aan volwassen honden. Hierover zijn de meningen kennelijk verdeeld, want ik heb er even op gegoogled en kwam op een hondenforum dit tegen: "De diaree komt van lactose intolerantie waar een mens of dier door een langdurige lactose consumptie vanzelf vanaf raakt op latere leeftijd. Dit effect kun je stimuleren door de enzymen in te nemen middels probiotica producten die gebasseert zijn op yoghurt. Neemt een mens of dier het echter een aantal weken niet meer tot zich, dan komt de lactose intolerantie weer terug. Omdat dan simpelweg de benodigde enzymen zich niet meer (of niet genoeg) in het lichaam bevinden."
Hier staat ook iets over geitenmelk http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... =3.10;wap2. Naast dat het aan de pups werd gegeven kreeg ook de moederhond geitenmelk.
Op deze site staat ook het een en ander over geitenmelk:  http://www.answerspetfood.com/additional.html  Ik kwam daar onder andere tegen: "Raw milk is rich in lactase enzyme, aiding in the digestion of lactose. During pasteurization, heat destroys the lactase enzyme. Many people and pets not producing the lactase enzyme cannot digest pasteurized milk, but can digest raw milk without problems."

Aangezien mijn honden er dol op zijn en het er altijd heel erg goed op gedaan hebben (ik geef het nu al meer dan 20 jaar aan al mijn honden), denk ik dat ik ze toch maar verse rauwe geitenmelk blijf geven. Ik ben alleen wel benieuwd hoe ze straks op de ingevroren melk gaan reageren, want dat invriezen doe ik nu voor het eerst. Als er mensen zijn die hier benieuwd naar zijn, kan ik dat wel op dit forum melden als het zover is dat ze het krijgen.
Laatst gewijzigd door doranto op vr 23 dec 2011, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
#2203954
Of rauwe melk of gepasteuriseerd melk een verschil maakt, weet ik niet. Maar ik ben er toch vrij zeker van dat men niet leert melk verteren als men er eerst een intolerantie voor heeft. Dat komt volgens mij niet zomaar, hoe lang je het ook gebruikt.
Er zijn ook mensen (voornamelijk uit afrika), die geen lactose verteren. Niet zozeer dat ze er erge diarree van krijgen, maar wel aantoonbaar verschillend met de westerse mens.
Of lactase blijft aangemaakt worden als een dier nooit stopt met melk drinken, dat zou kunnen, ook daar ben ik niet zeker van. Wel weet ik dat sommige honden en katten er geen last van lijken te hebben. En geitenmelk zou dan beter zijn dan koeienmelk heb ik al horen waaien. Of dat echt zo is?....

Eigenlijk weet ik vrijwel niets zeker, maar wou het toch even melden...  :D
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door