Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door RikvBruggen
#2201124
Iemand ervaring met het volgende?
Meestal bij paarden maar volgens mij wordt het ook gebruikt in het revalidatieproces bij honden.
Ik vroeg me af wat hiervan de voor- en nadelen zijn.

________________________________________________________________________________________
Aquatherapy

Aquatherapy is revalideren en trainen door middel van gecontroleerd lopen in koud water.
Revalidatie van het paard: Aquatherapy

Gecontroleerd lopen in koud water levert een wezenlijke bijdrage aan het herstel bij veel soorten blessures, met name bij blessures met een lange herstelperiode, bijvoorbeeld peesblessures.

Het lopen in water kost veel kracht, maar door de opwaartse druk van het water is het mogelijk om looptraining te doen zonder dat het hele gewicht van het paard op de pezen, banden en gewrichten rust. Paarden met blessures kunnen daarom in een aquatrainer veel sneller weer aan het werk dan in elke andere situatie.
Wanneer kan een paard in de aquatrainer

Aquatherapy kan worden ingezet tijdens het revalidatieproces na operaties, bij pees- en spierblessures, bij rugproblemen en bij hoefbevangenheid. Zelfs bij bepaalde fracturen kan aquatherapy zinvol zijn. In de Verenigde Staten en in Engeland is aquatherapy een heel gebruikelijk revalidatiemiddel en een integraal onderdeel van het trainingsschema van sportpaarden.
Door *Yvje*
#2201143
Ik ben eens een aantal keren mee geweest met een kennis van me die een bul teefje had met een hernia.
Het hielp erg goed ! Ze kon veel beter lopen ! Helaas was zij al best ver heen en is ze uiteindelijk ingeslapen
omdat het steeds maar weer terug kwam en op een gegeven moment ook het lopen in water niet meer hielp..
Door RikvBruggen
#2201318
*Yvje* schreef: Ik ben eens een aantal keren mee geweest met een kennis van me die een bul teefje had met een hernia.
Het hielp erg goed ! Ze kon veel beter lopen ! Helaas was zij al best ver heen en is ze uiteindelijk ingeslapen
omdat het steeds maar weer terug kwam en op een gegeven moment ook het lopen in water niet meer hielp..
Bedankt voor je reactie.
Nog meer mensen hier ervaringen mee?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2201545
In de volksmond wordt het meestal Hydrotherapie genoemd. Ik vermoed als je dit in de zoekfuntie ingeeft dat je wel wat ervaringen zult tegen komen :)
Door smulpaap
#2201623
De temperatuur van het water is 28 graden , dus geen koud water zoals jij beschrijft  ;) En ja ik heb zelf ook goede ervaringen met hydrotherapie , mijn hond heeft na een knie operatie eerst fysio gehad en later zijn we doorgegaan met hydro . De hond wordt eerst vertrouwd gemaakt met de ruimte en het bad , je mag dan samen met je hond door het nog lege bad heen wandelen . Als dat niet vreemd en eng meer is dan vult men het bad . Wat voor veel honden al aangenaam aanvoelt omdat het water zo lekker warm is . Dan wordt goed bekeken wat de hond aankan , en dat wordt ook langzaam opgebouwd . En natuurlijk mag de hond worden beloond met een snack , of met bv een zelf meegenomen speeltje , of gewoon met je stem . Van belang is wel dat je de eerste tijd regelmatig heengaat , mooiste is vaak twee keer per week . Ik heb met mijn hond snel goede resultaten behaald . Ze wist ook al snel dat de therapeut een hele leuke piepkip had  :D En als we zaten de wachten dan gaf mijn hond al een ""operaconcert "" weg om te vertellen dat ze er weer was en heel veel zin had om het bad weer in te gaan .
Dus nadelen ? Nee , het heeft voor mijn hond duidelijk een meerwaarde gehad . Zeker om weer bespiering op te bouwen na de operatie .
Door sella
#2202482
Ik ben ook tevreden met de resultaten van hydrotherapie bij mijn overleden en huidige hond
Door toscak
#2204600
Hier ook ervaring. James is 3 maanden geleden geopereerd aan ED in beide ellebogen. Na 5 (?) weken zijn we begonnen met zwemmen in warm water. Inmiddels doen we 2x in de week lopen in het water en 1x in de week zwemmen.

Water is trouwens wel warm!

James is echt veranderd van een ingedutte, beetje sneue pup met pijn naar een labrador van 10 maanden met een energie van hier tot Tokio. Soms een beetje to much, maar ach ik geniet heerlijk van zijn energievolle gedrag nu  :D. Hij is lekker gespierd en we zitten nog volop in een stijgende lijn.
We zijn erg nog lang niet, maar ik blijf dit doen tot dat het niet meer nodig is. James geniet er overigens ook fantastisch van! Het is zo heerlijk om een hondje wat eigenlijk niets mag zo moe te zien. Als het aan mij ligt zou ik elke dag gaan  8)
Door sella
#2204817
Ja dat zouden wij ook wel willen, elke dag.
Maar dat prijskaartje vraagt 4 banen per persoon :biggrin2:
Door smulpaap
#2206220
DJ en Doerak schreef: Wat waren de prijzen per keer als ik vragen mag?
46 of 47 euro per keer
Door jeanine
#2208479
senna heeft na zijn eerste blessure in 2008 behoorlijk veel hydrotherapie gehad, echt super resultaat. na zijn operatie in februari van vorig jaar, zijn pols is vastgezet, is hij ook weer veel in de waterbak geweest, overigens gecombineerd met fysio. ik betaal 45 euro per keer.  hoeveel keer hij geweest is? 30+ keer in totaal wel denk ik. maar ben er supertevreden over en raad het mensen zeker aan bij revalidatie ed.
Door hamada
#2211201
Na haar knieoperaties heeft Senna veel baat gehad bij hydrotherapie. Per uur sessie rekent momodogs 42,50 maar er zijn ook  voordeelkaarten met 5 of 10 sessies. Ik had na de operaties niet verwacht dat Senna zo goed en snel zou revalideren. :)
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door