Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door labradorluna
#2202128
Frustratie .......
Van de week schreef ik al over haarverlies en loopsheid. Nu komen we net bij de dierenarts vandaan en heeft Luna "gelukkig"een oorontsteking. Even dachten we dat de asptische meningitis terug was gekomen. Ziek, de hele nacht blaffen, moeite met poepen, en dan soms een beetje diaree,  koorts, weer een vreemde lichaamshouding. Voorlopig heeft ze nu medicijnen Odidern, (die volgens een topic hier uit de handel is??),en een pijnstiller.
Wat ik nu moeilijk vind, is dat ik het altijd beter lijk te weten dan de meeste hondenbezitters (en dit is mijn eerste hond nu van 1 jaar en de meesten hebben hun hele leven al honden)hier in de buurt om dat ik onder andere op deze site veel lees. Ik geeft niet zomaar een brokje , ik voer kvv en pens en kippennekjes en eendennekjes. Niet zomaar een snoepje maar gedroogde kipfilet en gedroogde pens...
Volgens de DA moet ik nu de kip koken en witte rijst geven ivm het moeilijke poepen, en ik denk dan......ik geef wel pens. Alleen al die honden in de buurt zijn nooit ziek en Luna heeft altijd iets. Jouw hond is wel zwak he? hoor ik dan. Toeval, pech ?? Ik wacht met ontwormen en vaccineren op advies van Tannetje Koning(heb ik mee gemaild) ivm met het lange prednison gebruik. Ook over sterilisren moet ik mijn gedachten nog laten gaan. Krijgt ze dan allerlei soorten Kanker? Als je het leest ben je gek als je dat niet doet. Wat kan ik nog doen? Overgaan op brokjes???(nee hoor doe ik niet)en nu meteen laten steriliseren omdat dat zo makkelijk is?
Wie stelt mij gerust? Zit ik toch op de goed weg? Luna is trouwens wel de liefste hond:-) Zo schrijven help al:-)
Door Lizzy
#2202134
Ik kan me je frustratie voorstellen hoor....

Maar er zijn 3 dingen die ik wil zeggen:

1)Kennissen van mij hadden ook een hond. Die mankeerde NOOIT wat. En gekscherend zeiden ze dan tegen mij altijd "jij doet zo truttig met je hond en die mankeren altijd wat he ;)". Een soort trap onder de gordel, maar OK. Kijk je nou naar de feitelijkheden. Hun hond had altijd diarree, stonk als een bunzing, had LPC (maar daar konden zij niks aan doen want dat zat in het ras), had op jonge leeftijd artrose aan de andere poot dan de LPC poot maar daar kon ie ook niks aan doen want dat lag aan het ras en toen ie 8 was is ie plots dood neer gevallen. Hen hoorde je daar alleen nooit over. Want dat hoorde er allemaal bij. Ja, ze klaagde wel eens over de gigantische stank die het dier verspreide maar als ik dan zei "geef hem eens ander voer" zeiden ze "hij doet het hier goed op". Zij hadden ook een andere definitie van goed. En ik zanik over alles wat mijn hond heeft. Voor ieder wisje-wasje zit ik (of eigenlijk zat ik) bij de dierenarts. En dat valt op he. Ik ken mensen die met een half dode hond nog niet naar de dierenarts gaan en zoiets hebben van "we kijken het nog even aan".

2)Je kunt inderdaad gewoon pech hebben. Met een zwakke hond. Ja, helaas pindakaas. Je ziet het bij mensen, je ziet het bij honden. De een zit gammel in elkaar, de ander kan veel roken en drinken en daar toch 93 mee worden.

3)Ik ken zoveel mensen die hun hond nooit wat mankeert. Maar geloof me, niet als ie bij mij zou wonen. Ik weet niet wat jouw hond allemaal mankeert en of het ernstige dingen zijn maar ik zie elke haar die verkeerd zit. Ja, serieus. Als ik 2 haren verkeerd zie zitten, kijk ik al of daar misschien een bultje onder zit. Ik controleer de oren en tanden en nagels en alles dagelijks. Ik zie serieus alles. Als mijn hond anders ruikt, ik ruik het meteen. Als mijn hond na de loopsheid 1 druppel vloeit, ik zie het meteen. Als mijn hond 2 keer te vaak aan haar poot kluift, valt het me op (en zit ik er met een vergrootglas en zaklamp naar te kijken). En ik ben een stresskip. En die stress breng ik ook nog eens over op mijn honden. En ik ken serieus mensen die niet zien dat hun hond een knoepert van een tumor heeft. Niet zien dat hun hond een oorontsteking heeft. Niet zien dat hun hond mank loopt. Ik geef je een voorbeeldje: Linga heeft een kruisband operatie gehad. Ze is keihard tegen een boom gelopen, meniscus verrot, kruisband verrot. Ze is geopereerd, 1 jaar geleden. De meeste hondenmensen die ik ken, zien niet eens dat zij niet goed loopt met die poot. Ze heeft er goede dagen bij hoor, dat geef ik toe. En er zijn dagen dat ze zo goed is dat je het ook bijna niet ziet. Bijna. Want ik zie altijd dat haar poot niet 100% is. En er zijn maar zelden mensen die dat ook zien. Serieus waar. En het gebeurd me ook regelmatig dat ik tegen andere mensen zeg "heb je gezien dat je hond mank loopt?" en zij absoluut niks aan het gangwerk zien. Waarmee ik maar wil zeggen "hoe scherp is jouw oog?". Weet je dus zeker dat jouw hond altijd wat heeft en die andere nooit wat hebben? Ben je er erg gestresst over? Breng je dat misschien ook over op Luna?

En ja, soms heeft een mens/hond echt simpelweg meer pech.... Zou je haar op brokken zetten, gewoon ieder jaar blind laten vaccineren, 4 keer per jaar blind ontwormen: heb je dikke kans dat je dat doet omdat je er allemaal niet zo mee bezig bent als dat je er nu mee bezig bent. En dikke kans dat het dan lijkt alsof ze minder vaak wat mankeert.
Gebruikersavatar
Door choopy
#2202140
Al genoeg meegemaakt in haar korte leventje dus.

Wat betreft het steriliseren, zolang ze er geen last van heeft en er medisch geen noodzaak is, zou ik niet in een gezonde hond laten snijden.
Wat de kanker, de kans dat ze melkkliertumoren etc krijgt is het laagst als ze nooit of 1x loops wordt. Elke loopsheid wordt de kans iets groter dat ze dat in de toekomst zou krijgen, maar of een hondje nu 4 of 8x loops wordt, die verschillen in "kans" zijn erg klein.

Kip en rijst koken, zou het niet doen. Rijst iig achterwege laten.
Als ze moeite heeft met verteren, dan zou je de kipfilet wel kunnen koken. En dan steeds minder lang totdat ze goed verteerd.
Botten sowieso nooit koken.
Pens kan laxerend werken, dus als ze teveel botwerk krijgt, dan kun je wel wat pens of spiervlees bijvoeren zodat ze beter ontlast.

Staat je menu hier ook op BP?? Dan kan daar eens kritisch naar gekeken worden of die wat perfectioneerd kan worden.
En welke KVV geef je?? Sommigen bevatten een relatief hoog botpercentage. Als ik mijn honden bijv Kivo geef, dan doe ik er standaard op een kilo 500 gram spiervlees of pens bij. Anders is het net kattenbakgrit wat ze ontlasten.
Door labradorluna
#2202143
Bedankt Lizzy, hier knap ik van op. Ja ik zie alles ,ruik alles en lees alles. Ik stress niet echt veel, maar vast wel iets, zeker als er iets is. Luna is denk ik juist heel sterk als je ziet waar ze al tegen gevochten heeft. En ze is gespierd en dus ook lichamelijk sterk. Ik ga gewoon door op de ingeslagen weg. Bedankt.

ps,hoe denken jullie over steriliseren/castreren als je niet van plan bent om een nestje te nemen?
Door labradorluna
#2202155
Bedankt voor je reactie choopy.

Ik geef allerlei soorten kvv van lotgering en smuldier. Bij elkaar van 5 a 6 dieren. Ook 2 x per week een rauw ei en af en toe gepureerde groente uit onze eigen tuin en soms zalmolie.  Ze is dol op mandarijntes en ze krijgt een paar partjes als ik ze eet. Tussendoor kippennekken en eendennekken en vuile pens. Normaal verteert ze alles prima en is de ontlasting ook prima. Het rommelde alleen de laatste 2 dagen.
Verder eet ze alles van de grond wat ze kan vinden. Ik haal regelmatig iets uit haar bek, van doppen tot en met kauwgom. Ze drinkt uit iedere sloot en plas die we tegen komen en zwemt liefst de hele dag. Een echte labrador dus.
Door De Geijsjes
#2202159
judith1967 schreef: Als ik niet van plan ben met een hond te showen/fokken dan zou ik hem/haar idd laten helpen!!!
Waarom Judith? Bedoel je in dit geval of zou je dat zelf sowieso doen met een eigen hond waarmee je niet wilt showen/fokken?
Door 202Spots
#2202161
labradorluna schreef: Ook over sterilisren moet ik mijn gedachten nog laten gaan. Krijgt ze dan allerlei soorten Kanker? Als je het leest ben je gek als je dat niet doet. Wat kan ik nog doen? Overgaan op brokjes???(nee hoor doe ik niet)en nu meteen laten steriliseren omdat dat zo makkelijk is?
Wie stelt mij gerust? Zit ik toch op de goed weg? Luna is trouwens wel de liefste hond:-) Zo schrijven help al:-)
Ik heb geen probleem om mijn honden te castreren, teuf en reu worden hier gesterilizeerd, voornamelijk om de overpopulatie tegen te gaan, en zowel mijn teefjes als reuen hebben nooit geen nadelige
gevolgen van de sterilizatie/castratie gehad, en ook geen kanker, er is zelfs voordeel dat de teefjes geen baarmoeder kanker krijgen.
Ik laat het niet doen omdat 't makkelijker is,maar voor mij is 't logies.
Wanneer jou teefje last heeft met haar loopsheid, dan zou ik er niet over twijfelen om haar te laten helpen.
Succes ermee...
Door judith1967
#2202162
De Geijsjes schreef: Waarom Judith? Bedoel je in dit geval of zou je dat zelf sowieso doen met een eigen hond waarmee je niet wilt showen/fokken?
Dorian die laat ik niet castreren omdat ik daarmee show en hem inzet als dekreu.

Maar zou ik een hond hebben waar ik dit niet mee zou doen dan zou ik hem/haar laten helpen
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#2202170
ik ga met lizzy mee, wij zien hier ook alles, letten op ze en bekijken ze constant, hoe ze doen ed...
sommige zeggen het ook weleens tegen mij, jij zegt altijd dit of dat en kijk eens naar je eigen hond...die dan toevallig wat heeft...
en hoe komt dat, omdat wij dat zien!
zij zien niet dat id bv hun hond mankt, een bagger gebit heeft, schud met zijn hoofd vanwege de oren,gore plekken heeft in de vacht, altijd vieze ogen enz enz enz...
tja wat betreft castreren steriliseren, ik doe het liever niet, heb reuen waarvan er eentje gecastreerd is maar dat was nodig de andere worden niet gecastreerd..
wbt teefjes, tja ....de loopsheid als ze daar moeite mee heeft, schijnzwanger ed......wikken en wegen..
Laatst gewijzigd door me and my boys op wo 21 dec 2011, 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2202173
labradorluna schreef: Bedankt Lizzy, hier knap ik van op. Ja ik zie alles ,ruik alles en lees alles. Ik stress niet echt veel, maar vast wel iets, zeker als er iets is. Luna is denk ik juist heel sterk als je ziet waar ze al tegen gevochten heeft. En ze is gespierd en dus ook lichamelijk sterk. Ik ga gewoon door op de ingeslagen weg. Bedankt.

ps,hoe denken jullie over steriliseren/castreren als je niet van plan bent om een nestje te nemen?
Dan kan het bij sommige mensen handig zijn om de honden te 'helpen"(uch)

Ik doe het niet eerder dan wanneer daar een medische noodzaak voor is en dan heb ik er ook  geen moeite mee als je het dan over een reu hebt die psychisch helemaal van het padje afgaat laat ontballen. Het leven moet wel leuk blijven.
Verder vind ik er nadelen aan kleven die vaak onderschat worden en voordelen die vaak die overschat worden. Omdat ik in een fokkerswereldje leef ken ik redelijk veel oude teven die niet of pas op latere leeftijd ontstokt zijn. Daarvan ken ik er 1, die ten onder is gegaan aan een hele agressive mammatumor. Dus om die tumoren te voorkomen laat ik niet op zo'n jonge leeftijd het mes erin zetten, ook niet bij de teven waar niet mee gefokt wordt. Ik had er hier eentje met een mammatumor, ze is met 14,9 jaar overleden en de tumor zat er nog net zo vrolijk en daar is ze niet aan overleden. Ik had er ook eentje die met 1,5 jaar onstokt was, zij overleed op haar 12de aan lymfeklierkanker.

Ik ben gewoon niet zo snijerig aangelegd en denk ook dat de meeste honden gecastreerd worden omdat dat makkelijker is voor de eigenaar en dat het verhaaltje "ik voorkom dat die kankersoort a" krijgt een schot in de roos is, want wie wil nou niet voorkomen dat zijn hond kankersoort A krijgt.
Persoonlijk denk ik...als castreren gezond was, waren wij allemaal gecastreerd nadat we ons eventueel voortgeplant hadden.
Door Martine-Tom
#2202179
Angelique schreef: Persoonlijk denk ik...als castreren gezond was, waren wij allemaal gecastreerd nadat we ons eventueel voortgeplant hadden.
Als dat de redenatie zou zijn "iedereen doet het dus het is gezond" zouden we ook massaal moeten enten, ontwormen en ontvlooien  ;)

Ik heb niks tegen castreren, wel tegen heel vroeg, Tom was ruim een jaar toen hij geholpen is, mss had ik nog wat langer willen wachten maar hij ging op hulphondenopleiding en dan moeten ze ontbalt zijn  ;) En aangezien meneer met elke wandeling kwijlend en tandenklapperend liep te stofzuigen op zoek naar geurtjes vond ik het ook niet zo erg.
Laten helpen op 4 of 5 maanden vind ik niks, het liefst had ik tot 2 jaar gewacht maar ja.

Tom lijkt ook vaker wat te mankeren, maar dat is ook omdat ik er bovenop zit, ik merk het als hij een keer wat minder energiek is, ik zie zijn ontlasting als die anders is, de blik in zijn ogen, de stand van zijn oortjes...en als ik twijfel trek ik aan de bel.
Door Lizzy
#2202212
martine-tom schreef: Als dat de redenatie zou zijn "iedereen doet het dus het is gezond" zouden we ook massaal moeten enten, ontwormen en ontvlooien  ;)

Ik heb niks tegen castreren, wel tegen heel vroeg, Tom was ruim een jaar toen hij geholpen is, mss had ik nog wat langer willen wachten maar hij ging op hulphondenopleiding en dan moeten ze ontbalt zijn  ;) En aangezien meneer met elke wandeling kwijlend en tandenklapperend liep te stofzuigen op zoek naar geurtjes vond ik het ook niet zo erg.
Laten helpen op 4 of 5 maanden vind ik niks, het liefst had ik tot 2 jaar gewacht maar ja.

Tom lijkt ook vaker wat te mankeren, maar dat is ook omdat ik er bovenop zit, ik merk het als hij een keer wat minder energiek is, ik zie zijn ontlasting als die anders is, de blik in zijn ogen, de stand van zijn oortjes...en als ik twijfel trek ik aan de bel.
Die kan ik niet volgen?
Door Martine-Tom
#2202214
Lizzy schreef: Die kan ik niet volgen?
Dat Angelique redeneerd dat als castratie gezond was wij ook allemaal geholpen zouden zijn...die redenatie loopt imho krom, als je hem omdraait, als iedereen het doet is het dus goed zouden wij ook weer massaal moeten gaan enten enzo.
De medische wetenschap propageerd zoveel als "gezond" waar ik mijn twijfels bij heb (griepprik bijvoorbeeld) dat ik niet denk dat je dat als maatstaaf kan pakken om te redeneren of iets gezond is of niet.
Door De Geijsjes
#2202249
Ik persoonlijk zou mijn hond nooit laten opereren zonder enige aanleiding daartoe.
Een narcose is toch ook altijd spannend vind ik.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door