Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Miranda 1
#2201175
Ik heb een Berner van 1,5 jaar en ik vind hem te dun. Ik weet dat je de ribben van een hond moet voelen, maar hij is ook nog aan het groeien. En de laatste 2 maanden wandel ik weer veel met hem. Dit ging niet vanwege een knieoperatie.

Ik wil hem dus dikker hebben. Alleen zit ik heel erg te twijfelen hoeveel percentage ik hem met gaan geven.
Ik gaf hem eerst 2% van 60 kilo. Sinds het weekend krijgt hij 2,5 % van 60 kilo. Maar ik vraag me af of dit wel gaat aanzetten. En of ik niet gewoon naar de 3% moet gaan.

Ik kan weinig doen met vettere diersoorten, want hij staat op een eliminatiedieet. Ik wil wel in de toekomst geit gaan proberen, omdat dat wat vetter is. Zijn hoofdbestandsdeel is konijn. Dat is de basis en vanuit daar krijgt hij diersoorten erbij. Momenteel is dat alleen konijn en hert. Vanaf volgende week komt er paard bij.
Maar ik wil hem natuurlijk ook niet dik hebben. Ik heb een Golden die iets te dik is en het is moeilijk om dat eraf te krijgen zonder zijn eten veel te verminderen. Vandaar dat ik wat voorzichtig ben.

Wat raden jullie aan om aan percentage te geven?
Door Martine-Tom
#2201211
Ik zou gewoon naar 3 gaan en zien hoe dat gaat, als hij nog niet dikker word naar de 4%.
Door orinake
#2201247
Ik zou hem op 3% zetten...
2% is goed voor een hond die niet al te veel beweging heeft...
MAar hier staan ze standaard op 3% en meer :)
Door nienk
#2201263
ik zou ook naar 3 gaan. en als dat niet aanzet, naar nog meer. konijn is ontzettend mager. dat Reus vorig jaar midden in de behoorlijk koude winter 6 weken alleen maar konijn at, heeft hij een tijdje zo rond de 4 a 5 % gegeten, zeker op dagen dat we erg actief waren. nou was Reus toen natuurlijk een kleine hyperactief energiebommetje, maar een berner in de groei heeft toch ook behoorlijk wat nodig! ga gewoon langzaam omhoog, met een procent per week ofzo. je merkt het vanzelf als het teveel wordt!
Door Jantina
#2201295
Nou.... jij had nu ook konijn besteld bij Orinake toch?
Ik vind deze konijn toch erg vet hoor (en niertjes)! Ik moet het koken voor Bas en de bouillon wordt gewoon hard met zo'n witte vetlaag bovenop.....
Prima voor deze wintertijd  :D
Door Miranda 1
#2201424
Klopt, ik heb ook konijn van Orinake, maar ik vind het niet vet. Op het karkas zit wel wat vet, maar ook zeker vlees. En normaal geef ik niertjes met vet er nog aan. Nij Orinake is het vet er al af. Wel erg handig om te drogen, haha.

Oke, dan ga ik hem 3% geven. En mijn berekeningen weer even opnieuw doen. Zodat ik niet tekort kom voor hem voordat ik weer nieuw konijn ontvang van Orinake. En wat bijbestellen voor de tussentijd.

Ik heb namelijk helemaal geen ervaring met een hond die dunner is. En op brokken leek hij onverzadigsbaar, maar sinds kvv en nu met Barf lijkt hij wel genoeg te hebben. Althans hij zeurt niet meer om eten, maar er mag echt wel wat bij.
Daarin tegen, mijn Golden krijgt 2% van 30 kilo. En dat terwijl hij 40 kilo weegt. Hem wil ik wat laten afvallen, maar ondanks dat hij minder krijgt lukt dit niet. Terwijl hij net zoveel beweegt als mijn Berner. Maar ja, mijn Berner is nog in de groei en mijn Golden bijna 4 jaar. Is toch een heel verschil.
Door orinake
#2201720
mirjansen schreef: Klopt, ik heb ook konijn van Orinake, maar ik vind het niet vet. Op het karkas zit wel wat vet, maar ook zeker vlees. En normaal geef ik niertjes met vet er nog aan. Nij Orinake is het vet er al af. Wel erg handig om te drogen, haha.

Oke, dan ga ik hem 3% geven. En mijn berekeningen weer even opnieuw doen. Zodat ik niet tekort kom voor hem voordat ik weer nieuw konijn ontvang van Orinake. En wat bijbestellen voor de tussentijd.

Ik heb namelijk helemaal geen ervaring met een hond die dunner is. En op brokken leek hij onverzadigsbaar, maar sinds kvv en nu met Barf lijkt hij wel genoeg te hebben. Althans hij zeurt niet meer om eten, maar er mag echt wel wat bij.
Daarin tegen, mijn Golden krijgt 2% van 30 kilo. En dat terwijl hij 40 kilo weegt. Hem wil ik wat laten afvallen, maar ondanks dat hij minder krijgt lukt dit niet. Terwijl hij net zoveel beweegt als mijn Berner. Maar ja, mijn Berner is nog in de groei en mijn Golden bijna 4 jaar. Is toch een heel verschil.
De gegevens van mijn woefies om je een idee te geven dat elke hond anders is... nochthans ras komt overeen, leeftijd ook, alleen bouw en energielevel ligt anders...

Centa 8 jaar, klein, compacte teef, passief = weegt 36kg en krijgt 1.81%
Tristan 8 jaar, klein, slanke reu, middelmatg actief, komt snel aan = weegt 40kg krijgt 1.59%

Illa 2 jaar; grote; forse teef, zeer actief = 46kg (normaal gewicht, nu 50 vanwege de pups) staat standaard op 4%
Isack 2 jaar; grote slanke reu, zeer actief = 42kg staat standaard op 4.5% omdat ik anders piano kan spelen op zijn ribben...

Je moet rekening houden dat je berner nog volop in de groei is. hij heeft dus MEER nodig dan de standaard 2%...
Zowiso zou ik hem op 3% doen starten en zien wat dat doet... komt er nks bij nog verhogen!
Door Miranda 1
#2201830
Ja, klopt gezien zijn leeftijd is hij natuurlijk niet te vergelijken met mijn Golden.
Vanaf vandaag krijgt hij 3%. Ik kijk idd even hoe dat gaat, anders kan ik er altijd 4% van maken.
Hoelang moet ik het de tijd geven? Ik zat te denken aan 2 of 3 weken. Hij komt natuurlijk niet morgen aan omder hij vandaag meer krijgt.
Door Lizzy
#2201831
Gewoon lekker opschroeven naar 3% en zo nodig naar 4%. Het is goed om naar je hond te kijken en de hoeveelheid voer aan te passen aan wat je ziet. Vergeet ook niet dat honden met die kou ook meer verbruiken. Mijn volwassen Dalmaten zitten overigens op zo'n 3,5% a 4% voer, zeker in de winter. Anders worden het wandelende skeletten. Biscuit is voor het mooie echt iets te dun op het moment (sinds de winter in is getreden) en die eet nu 1 kilo voer per dag (4%).
Door TMG1961
#2201834
Ga met de anderen mee. Pixie staat hier op 3.75%, zou ik die op 2 of 3% zetten dan kun je echt piano spelen. De 3,75% is dan zonder de nodige snackjes die ze tussendoor krijgt. Tel ik die erbij dan zit ze tegen de 4%.
Door _Sandra_
#2201967
Ik zou me eerst afvragen of jij hem te dun vindt, of dat hij echt te dun is. Veel mensen vinden hun hond te dun terwijl dit niet zo is.

Berners zijn gevoelig voor HD (hoe staat het met die van jou?) en elke kilo teveel is dan schadelijk. Plus bij een hond met aanleg voor HD die te snel groeit gaat dit ten koste van de groeikwaliteit van de gewrichten.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2201980
_Sandra_ schreef: Ik zou me eerst afvragen of jij hem te dun vindt, of dat hij echt te dun is. Veel mensen vinden hun hond te dun terwijl dit niet zo is.

Berners zijn gevoelig voor HD (hoe staat het met die van jou?) en elke kilo teveel is dan schadelijk. Plus bij een hond met aanleg voor HD die te snel groeit gaat dit ten koste van de groeikwaliteit van de gewrichten.
Daar ga ik in mee. Als je de ribben voelt, voel je dan ook nog een laagje, of is het pianospelen zoals hier mooi gezegd wordt? Met 1,5 jaar groeit hij toch ook niet veel meer, dus ik zou me eerder zorgen om de effecten van de extra kilo's maken dan om de gebrekken voor de groei.

Als hij echt te dun is heb je gelukkig tips genoeg gekregen. Eerst naar 3% en het even aankijken lijkt mij wel een slimme zet. Het heeft vaak wel even tijd nodig voordat het aan gaat zetten, dat wil je ook niet te snel hebben.
Door Miranda 1
#2202049
Ik vind hem idd dun. Of je piano kunt spelen, vind ik lastig omdat hij natuurlijk lange haren heeft.
Je voelt gelijk zijn ribben. Net gewandeld met iemand van het forum en zij vind hem goed. Maar ik vind het lastig om te beoordelen of hij nu dus geen vetlaagje heeft of te weinig te eten krijgt.
Verder doet hij het goed op het Barfen. Heeft lekker energie zoals hoort voor een hond voor zijn leeftijd.

Volgens mij heeft hij geen HD of Ed, maar daarom wil ik dus niet dat hij een vetlaagje krijgt. Idd elke kilo teveel is bij een Berner echt te veel belasting.

Dus ik vind het lastig om te zeggen, ja hij is nu dun, maar krijgt hij wel genoeg te eten. Heeft hij geen honger zeg maar? Ik heb hier als last van sinds we hem hebben als pup hoor. Maar dat komt omdat hij op brokken echt altijd honger had. 2 uur voordat hij te eten kreeg zat hij al te zeuren om eten. Sinds dat hij kvv en nu Barf krijgt is hij wel meer verzadigd. Is het zeuren om zijn eten over. Maar hij vind ons eten natuurlijk nog steeds aantrekkelijk ruiken. En zijn eerste jaar is hij gigantisch hard gegroeid en ik heb nu het idee dat hij stil staat. Dat hij niet breder kwa postuur wordt, terwijl dat wel zou moeten.

Dus misschien zit het wel tussen mijn oren, haha. En ben ik gewoon bang dat ik hem te weinig geef en dat zou ik zielig vinden.
Maar aan de andere kant kan ik wel 3% proberen en kijken hoe hij het erop doet. Als het toch teveel is kan ik hem weer terug zetten.
Door Lizzy
#2202051
We hebben nog maar weinig idee over hoe HD ontstaat. Dus om nou te zeggen dat een beetje teveel voer HD veroorzaakt.... was het maar zo makkelijk. Dan was HD al lang uitgebannen. HD zit voor een goed deel simpelweg in de genen. En wat er niet in zit, komt er ook niet uit, ook al voer je iets meer dan een ander weer goed vindt. Waarmee ik niet zeg dat je hem een vetzo moet laten worden! Maar een jonge hond hoeft geen vel over been te zijn. Ook niet om HD te voorkomen. Ik zoi zeggen: maak hem nat, zet hem onder de douche en kijk dan nog een keer naar zijn postuur. Met z'n haar plat langs z'n lijf krijg jij misschien een betere indruk.
Door TMG1961
#2202060
Laat hem eens zwemmen en bekijk hem dan eens. Een kennis van me had een tervuerense herder en iedereen zei..nou nou die is flink, totdat ze hem eens uit het water zagen komen. Het was meer haar dan hond, hij was geen gram te zwaar of te licht.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door