Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Demi en Eyra
#219752
Ik wil dus beginnen met vers voedsel voor mijn Duitse herders, alleen bij die brokken staan gewichten, bij vers vlees ook, hoe bepaal je hoeveel je een hond op 1 dag aan gewicht moet eten???
Mijn jongste is 3 mnd en de oudste 16 mnd....
Domme vraag, maar ik heb al eerder gelezen dat ook die mogen.
Dus HELP
Door Demi en Eyra
#219801
Heb menu van Flea gezien, ga vanavond naar Lukas Klamer(soort Makro) inkopen doen, en wilde zodoende een idee hebben wat ik kan halen. Geef de kleine nu nog brokken, maar geef Demi al regelmatig een hele dag vers vlees van Rodi, of Duck. Of Duck complete. Bij het vlees gaf ik tot nu toe alleen volk brood, moet dus nog hoop leren. Maar moet lukken met zoveel hulp
Door Lizzy
#219805
Hallo Astrid, op de een of andere rare manier kan ik jou PB niet beantwoorden.... Ik krijg een error, dus dat moet ik even uitzoeken. Mijn antwoord dus bij deze:

Bedoel je hoeveel voeding je moet geven wanneer je zelf samen stelt?

Voor een volwassen hond:

neem ongeveer 2% tot 5% van het lichaamsgewicht. OK, voor dit voorbeeld nemen we gewoon even 2% en maken we daarmee wat rekensommen:

Voor de reu van 30 kilo: 1% van 30 kilo is 0,3 x 2 (van die 2% lichaamsgewicht) = 0,6 kilo toaal aan voer per dag. Met andere woorden: 600 gram per dag totaal.

Voor de teef van 20 kilo: 1% van 20 kilo = 0,2 x 2 = 0,4 kg = 400 gram per dag totaal.

Dit zijn gemiddelde waardes he. Het kan zijn dat jouw honden meer nodig hebben. Geef dan 3% (kom je op 900 gram per dag voor de reu en 600 gram per dag voor de teef). Het is dus belangrijk dat je "met je ogen voert".

Voor een pup:

In het boekje van Ian B staat dat je 5 tot 10% van het lichaamsgewicht aan de pup voert (5% aan pups van grote rassen en 10% aan pups van kleine rassen). Dit is behooooorlijk veel en ik zou denken dat 5% a 6% voor de meeste rassen wel maximaal is.

Weer een voorbeeld rekensommetje:
Als een pup 10 kilo weegt (zeg even bij 11 weken) en je voert 'm 6% van het lichaamsgewicht, dan eet hij 600 gram voedsel per dag. In totaal.

--------------

Om een foto in je handtekening te krijgen kun je het beste deze gebruiksaanwijzing lezen: http://www.barfclub.nl/F_A_Q.htm#how

Groetjes, Lizzy
Door Demi en Eyra
#219809
Nou dankjewel, ga zo even zakjapanner ter hand nemen en rekenen dan maar.
Dan kan ik inkopen gaan doen, groenten, vlees, botten??
Heb gelukkig wel lijstje van groentes en vlees gevonden, en als mijn honden niet aan vers voer gewent zijn moet ik voorzichtig zijn met botten. Voldoen kippenbotten ook voor een kortere tijd?
Ik bedoel is dat dan genoeg??
Door Lizzy
#219814
Asje, Demi en Eyra schreef: Nou dankjewel, ga zo even zakjapanner ter hand nemen en rekenen dan maar.
Dan kan ik inkopen gaan doen, groenten, vlees, botten??
Heb gelukkig wel lijstje van groentes en vlees gevonden, en als mijn honden niet aan vers voer gewent zijn moet ik voorzichtig zijn met botten. Voldoen kippenbotten ook voor een kortere tijd?
Ik bedoel is dat dan genoeg??
Het beste schakel je inderdaad langzaam over. Geef ook niet te snel allerlei andere dingen maar introduceer nieuwe dingen langzaam.

Als ik jou was zou ik dus beginnen met kippennekken qua botleverancier. Zolang je brokken voert (ik zou daar zo snel mogelijk mee stoppen!): geef botten nooit in combinatie met brokken en geef eigenlijk ook niks anders als kippen/eendennek. Als ze dat goed verdragen, dan zou je over een weekje wat kippenvleugels kunnen gaan introduceren. Plet de botjes van de vleugels goed!! (of knip ze in). Als dit goed gaat, dan kun je bijv. parelhoen of eend gaan introduceren. En pas weer later iets als lamsribben of kalfswervels.

Qua vlees zou ik beginnen met kippenvlees en nog 1 ander soort vlees. Bijv. rund. Of lam. En bouw dit dan ook langzaam uit. Dus over een weekje ga je wat nieuws introduceren en kijk je hoe dit valt. Dus probeer kalkoen, eend, parelkoen, konijn. Mag gerust met bot zijn. Behalve de kalkoen. De botten van kalkoen zijn veel te scherp!

Qua groente: ik zou zelf een mix maken van simpele groentes. En een stuk of 5 door elkaar, maximaal. Om te beginnen. Je zou bijv. wortel, courgettes, komkommer, pompoen (licht gestoomd of gekookt - heel kort), sperziebonen kunnen nemen. En voeg ook hier weer langzaam wat andere groentes aan toe (bijv. over een paar dagen). Ik denk dan aan andijvie, waterkers, peterselie, witlof. Laat de paprika en tomaat nog even voor wat het is.

Qua orgaanvlees: ik zou even beginnen met kippenhartjes en kippenlevertjes (heeeel weinig!! Laxeert als de pieter!) en runderhart OF lamshart. Verder even niks. Dit kun je dan langzaam weer uitbouwen met lamsnieren, lamshart OF runderhart, kalfslever, etc.

Geef ook gewoon de eerste 2 weken (of langer - afhankelijk hoe het gaat) nog geen dingen als vis. Doe dat pas weer over een tijdje.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 07 dec 2004, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#219815
Oh, voor de jongste van drie maanden zou ik zeker de botten in eerste instantie goed bewerken met de achterkant van een bijltje!
Door Demi en Eyra
#220188
Heb gisteravond alvast 1 maaltje gemaakt, bestaande uit pens van Rodi, volkoren brood, wat andijvie, witlof en champignons gepureerd. Dat was dus hetgeen wat ik in huis had, en moet zeggen de mormels waren heel enthousiast. Demi vond de substantie eerst wat vreemd, maar toen ze eenmaal een hap ophad, toen ging het van jottum. Het is nog niet helemaal een verantwoord menu, maar omdat ik ook kvv geef kan dat denk ik niet zoveel kwaad?? Ik begin er pret in te krijgen, en ga vandaag op zoek naar poelier die kippenekken heeft. Oh ja, de da heeft Trias Omega en Drainage compositum voor Demi voorgeschreven. dit ivm voedselallergie. (vacht en huid) Weet iemand of ik dat nog even kan geven, en ga afbouwen als ik verbetering zie, ivm krabben en toch wat minder mooie vacht??
Door Lizzy
#220194
Asje, Demi en Eyra schreef: Heb gisteravond alvast 1 maaltje gemaakt, bestaande uit pens van Rodi, volkoren brood, wat andijvie, witlof en champignons gepureerd. Dat was dus hetgeen wat ik in huis had, en moet zeggen de mormels waren heel enthousiast. Demi vond de substantie eerst wat vreemd, maar toen ze eenmaal een hap ophad, toen ging het van jottum. Het is nog niet helemaal een verantwoord menu, maar omdat ik ook kvv geef kan dat denk ik niet zoveel kwaad?? Ik begin er pret in te krijgen, en ga vandaag op zoek naar poelier die kippenekken heeft. Oh ja, de da heeft Trias Omega en Drainage compositum voor Demi voorgeschreven. dit ivm voedselallergie. (vacht en huid) Weet iemand of ik dat nog even kan geven, en ga afbouwen als ik verbetering zie, ivm krabben en toch wat minder mooie vacht??
Nee, ik vind niet dat het kwaad kan om af en toe eens een menu te geven dat nou niet 'super verantwoord' is. Ach, wat is super verantwoord?

Ik weet niet precies wat voor huidproblemen jouw hond heeft (misschien heb je dat ergens al wel geschreven maar dat heb ik dan gemist...). Maar in geval van huidproblemen zou ik zelf altijd proberen om geen graan te geven. Graan is de nummer 1 allergie en huidprobleem gever. Dus geen brood, rijst, pasta, etc.

Ik denk dat je die trias omega en drainage ook gewoon kunt blijven geven zoals voorgeschreven. Ik weet niet hoe lang je de drainage moest geven van je DA?
Door ~Joke~
#220195
Hoi,
Als jouw hond vacht en huidproblemen heeft zou ik brood en granen weglaten uit zijn dieet. Veel van deze problemen worden door granen veroorzaakt. Over de champignons twijfel ik, of dat voor een hond geschikt is.
Door MAXMINOU
#222559
hoi allen,

hier nog een beginner.
Ik geef Max 's-ochtends een plak energique, tussen de middag een halve bruine boterham met of gestoomde makreel of een beetje blik erop gesmeerd en als avondmaal krijgt hij nog en paar brokjes en verder carnibest (ben pas 2 weken bezig hem om te zetten op kvv). Nu is hij gewend om voor het slapen gaan in zijn bench een kong met zijn brokjes te krijgen en hoe lullig het klinkt, al ligt hij krom van de pijn in zijn buik die kong wil hij wel dus....wat kan ik daar nu instoppen als ik hem van de brok af wil???? ???
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door