Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door baco
#2200823
Hoi ik heb mijn hond Baco vorige week uit het asiel gehaald.
Het is een rottweiler reu van 1 1/2 jr oud.
Ik heb hem direct op barf gezet.
Op advies op vleesbot 45%
                    orgaan 20%
                spiervlees 25%
                  groente 10%
Hij is 36 kilo en heeft 3% p/d.
Hij eet het goed en rustig maar het probleem is hij blijft aan de diarree.
1 dag in deze week heeft ie goede ontlasting gehad.
Wat kan ik eraan doen of geven zodat de ontlasting iets vaster wordt.

Groet Madeleine
Door Lizzy
#2201850
baco schreef: Hoi ik heb mijn hond Baco vorige week uit het asiel gehaald.
Het is een rottweiler reu van 1 1/2 jr oud.
Ik heb hem direct op barf gezet.
Op advies op vleesbot 45%
                    orgaan 20%
                spiervlees 25%
                   groente 10%
Hij is 36 kilo en heeft 3% p/d.
Hij eet het goed en rustig maar het probleem is hij blijft aan de diarree.
1 dag in deze week heeft ie goede ontlasting gehad.
Wat kan ik eraan doen of geven zodat de ontlasting iets vaster wordt.

Groet Madeleine
Hoi Madeleine,
Ik vermoed dat Baco hiervoor brokken heeft gehad. Dus dat is dan even wennen, zo direct over op BARF. Kun je vertellen wat je hem per dag geeft? En dan exact, dus ook details als vette visjes en eitjes?

Je zou om te beginnen even wat andere percentages kunnen gaan geven: 45% vleesbot, maar dan echt alleen zachte vleesbot zoals platgeslagen kippennek, 10% orgaanvlees (inclusief pens), 5% groenten, 40% spiervlees, maar geen vet spiervlees. Dat inderdaad ondersteunen met probiotica, bijv. de capsules van Arkopharma. Dat spul heet : acidophilus.
Door baco
#2201878
Thans heeft hij kippennekken geiten snippers en eens niertjes of lever en groente die ik zelf gebruik hou ik wat apart voor hem soms wat oud brood.
Is het niet wat om ook rijst te geven net als bij de mens dat het stopt
Door Martine-Tom
#2201889
Rijst...nee, en waarom geef je brood?

Ik denk dat het wennen is, en geit is ook nog een vette diersoort, zolang hij actief blijft zou ik het gewoon even aanzien en stoppen met brood en rijst.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2201901
Maar wat geef je precies op een dag?
Echt specifiek: maandag heeft hij dit gehad, dinsdag dat... enz
Bepaalde combinaties laxeren namelijk.

Als je dat niet meer weet, is het wel heel handig om dat bij te houden als hij diarree heeft. Eigenlijk altijd wel als je pas begint met barfen. Zodat je kan evalueren en aanpassen.
Door baco
#2202684
Runderpens
Geiten nier
Kalfsmilt
Schaapsnippers
Geitsnippers
Kippennekken

Tot nu toe is het voor me samengesteld dus dit is wat hij door de hele week krijgt.
Zelf geef ik nog groente sperciebonen wortel tomaat ei knoflook  gevarieerd over de week
Door Martine-Tom
#2202688
Tomaat?
En ik mis hart en lever in dit "menu".
En hoe voer je de groente, gemalen, gekookt enz?

Denk dat mijn hond ook ziek zou worden als ik dit voer  ;) Ik zou zeggen ga je hier eens inlezen over wat een goed gebalanceerd menu inhoud en pas het aan...

Edit: zomaar nieuwsgierig, wie heeft dit voor jou samengesteld?
Gebruikersavatar
Door de Meiden
#2202807
Ik denk dat het aanbod van vlees en orgaan de diaree veroorzaakt.
Geit en schaap is meestal moddervet, orgaan laxeert , groente kan ook zo werken..
Kalfsmilt, weet niet wat voor waarde deze heeft om regelmatig tevoeren..

Betere vleesbotten en vetarmer spiervlees brengen je al een stuk verder denk ik, wel in de juiste percage`s natuurlijk !
Door **Jolanda**
#2202808
baco schreef: Runderpens kan laxeren
Geiten nier laxeerd een beetje
Kalfsmilt
Schaapsnippers  is vet dus laxeerd
Geitsnippers  is vet dus laxeerd
Kippennekken  is zacht bot dus kan al dat laxerende van hier boven waarschijnlijk niet stoppen ;)

Tot nu toe is het voor me samengesteld dus dit is wat hij door de hele week krijgt.
Zelf geef ik nog groente sperciebonen wortel tomaat ei knoflook  gevarieerd over de week
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2202864
Milt is een orgaan dat onderandere een functie heeft in de afweer, en bevat nogal wat bacteriële afvalstoffen (in rauwe vorm).  Ik zou het zeker niet al te vaak voeren.

Los van al dat laxerende spul, bestaat dus de helft van je menu uit kippennekken. Dat is veel te eenzijdig. Je zou toch minstens 2 bronnen van bot moeten hebben.
Ik zou pens ook in hele stukken geven, gemalen voegt het niet zoveel toe.  
En op termijn moet er nog vis bij, maar dat laxeert ook en dat kan je misschien beter nog even zo laten tot dit opgelost is.  We moeten het nu ook niet nog ingewikkelder maken.  ;)

Wat ik zou doen is een tweede botsoort bijvoegen en het vleesbotgehalte opschroeven tot 50%.  Daar wordt meestal mee gestart en zeker als hij al last heeft van laxerende zaken, kan het geen kwaad om het gewoon daarop te houden.
Als je dit nu lastig vind omdat je al een samengesteld menu hebt, zou je ook een tweede menu kunnen maken en dan dag per dag afwisselen.
Maak dan een menu met 55% vleesbot (als je afwisseld komt dat gemiddeld op 50%) van een andere diersoort.  En geef als orgaan hart en lever,in een iets lager percentage (15% is wel voldoende).  De nier zit dan al in dit eerste menu. Pens kan je nog steeds wel eens een lap van geven, dat zie je maar.
En dan natuurlijk allemaal magere diersoorten. Mensen kunnen vast wel voorbeelden geven van magere diersoorten maar ik denk daarbij aan alle soorten gevogelte (behalve eend, gans is afhankelijk), konijn, rund, paard...   Je kan wel vragen wat mager is en wat niet.
Zo krijg je dan eigenlijk een menu dat wat je nu geeft wat in evenwicht brengt. Als je dat dan dag om dag afwisseld, komt het vast wel goed. ;)


En zoals Martine al opmerkte: tomaat behoort tot de nachtschade (net als paprika vb) en niet alle honden reageren daar goed op. Ik zou dat dus ook niet meer geven tot hij stabiel is. Dan kan je het eventueel nog eens proberen.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 22 dec 2011, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sinaxy
#2203293
martine-tom schreef: Tomaat?
En ik mis hart en lever in dit "menu".
En hoe voer je de groente, gemalen, gekookt enz?

Denk dat mijn hond ook ziek zou worden als ik dit voer  ;) Ik zou zeggen ga je hier eens inlezen over wat een goed gebalanceerd menu inhoud en pas het aan...

Edit: zomaar nieuwsgierig, wie heeft dit voor jou samengesteld?
Ik ben de gene die dit voor Baco heeft samengesteld.
Ik voer mijn honden al anderhalf jaar BARF en ze zijn zo gezond als een vis kan ik melden  ;)
Met het oog op het feit dat Baco sinds anderhalve week BARF krijgt is er nog even geen andere verantwoorde optie dan de genoemde kippennekken.
Ik heb ook de afweging gemaakt dat Baco een erg actief ventje is en de tijd van het jaar heb ik idd vettere vleessoorten gegeven, dit "menu" is echter over een week op en wordt er opnieuw samengestel met weer ander spiervlees en orgaan.
Ik denk idd dat de tips over de combi van bepaalde vleessoorten een goeie is, ik ben immers al helemaal ingesteld op mn eigen kroost en heb gebruikt wat ik heb. Het is al ff geleden dat ik een nieuwe Barfer heb gevoerd, thnx voor de reminder! :)

Edit: Het baasje van Baco is mijn mams! :)
Laatst gewijzigd door sinaxy op do 22 dec 2011, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#2203315
Eendennekken, parelhoen die 2 kunnen ook prima voor een beginner, maar mss had/heb je die niet.
De milt zou ik achterwege laten iig voor voorlopig, hart en lever toevoegen, tomaat eruit en wat meer balans tussen vette en minder vette soorten dan ben je al een heel eind onderweg  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door