Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2201199
Hey allemaal,

ik heb zonet een dode duif gevonden in de tuin. Ze lag op het zeil over het zwembad (waar wel een 10cm water op ligt, dus ze lag in het water).  Ze voelt nog niet heel hard aan, dus lijkt me niet zo lang dood, al weet ik niet wat zo'n koud water daarmee doet.  
Of ze daar zachter van blijven wil ik zeggen. Warm was ze alleszinds wel niet meer (ook logisch), dus ze is niet zomaar net voor ik haar vond naar beneden gevallen.
Ze ruikt niet onfris (zoals levende duif ook ruikt, maar dan wel nat), en ziet er ook zeker nog niet rottend uit, haar verenkleed is mooi intact en wit op haar buik.

Nu is mijn vraag of ik ze zou kunnen voeren of dat dat niet verstandig is.  Het gaat dan wel over aan katten voeren, dus als het vlees bedorven is, eten ze dat zowiezo niet meer.  Daar ben ik niet bang van. Het gaat hem eerder over de vraag hoe zo'n duif zomaar uit de lucht komt vallen en of dat gevaarlijk kan zijn om ze te voeren als ik niet weet waaraan ze gestorven is.
Het gaat om een doodgewone duif met blauwige kraag die zo typisch heel dik kunnen worden.  Ik moet er wel bij vermelden dat we hier op het platteland wonen op een plaats waar niet zo heel veel duiven zitten (geen stad) en dat is er aan te merken ook. Voor zover ik kan voelen is ze niet erg dik en haar borstspieren (filets) zijn ook niet zo geweldig.  
Ik heb in mijn opleiding een stadsduif gedissecteerd en dat was wel iets anders... (dikkere filets).

Maar nu dus de vraag: zouden jullie dit durven voeren? Of kan het toch dat mijn katten er ziek van kunnen worden.
Duifje is niet geringd, dus vast ook geen rommel van mensen gekregen, maar wat ze waar opgepikt heeft weet je natuurlijk nooit (maar dat is met veel wild ook zo).  
Ik weet eigenlijk niet of duiven vergiftigd worden? Maar ik weet ook niet wat nu de oorzaken kunnen zijn dat zo'n duif uit de lucht valt...

Dus wat zouden jullie doen?
Dit mooi stukje vlees weggooien? Of toch voeren?
Of misschien enkel het spiervlees en de organen weggooien? Maar anderszijds heb je dan eens wilde organen...  :-\

Bedankt!
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 20 dec 2011, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2201220
Oh, en ik zou het wel nog vandaag moeten weten, liefst voor het donker wordt.
In de diepvries leggen gaat niet gaan, want ik woon nog tijdelijk bij mijn moeder en die krijgt iets als ik dat zou doen...  :P
Dus het is vandaag nog te pluimen en onleden, en ander niet meer... ;)

Maar verder geen druk hoor!  :biggrin2:

Nee srr, met alle reacties ben ik al blij.  :)
Door orinake
#2201246
k voer het niet....
Een duif die zomaar "doodvalt" is wat aan mis...
Ook duiven de gevangen worden neem ik af als ik het zie.. Zie ik het niet jah dan heeft ze geluk ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2201254
Bedankt Tamara!

Maar als er iets 'mis' is met de duif, is er dan veel kans dat dat gevaarlijk is om te voeren? Het kan toch ook gewoon een ongevaarlijke lichamelijk afwijking of iets ander zijn? Of is dat gewoon een risico dat je niet wil lopen?
En waarom als ze een vangen? Wat is dan het verschil met een vogel die door een jager geschoten wordt?
Door nienk
#2201256
hoe woon je?

ik bedoel, wat voor een duif is het? is het een plattenlandsduif die natuurlijke duivenvoedsel eet, of een vieze stads duif die alles naar binnenwerkt wat ie tegen komt en dus mogelijk dood is gegaan aan een overdosis van het een of ander in de categorie vergif?

het zou natuurlijk kunnen dat het een kerngezonde duif was, die tegen het raam is gevlogen, flauw is gevallen en is verzopen in het water. bijvoorbeeld. maar het kan ook aan iets dood gegaan zijn waar je katten ziek van kunnen worden. ik zou het niet voeren.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2201268
Het is geen stadsduif. We wonen op het platteland en er lopen geen duiven op het dorpsplein. Of toch niet zo in groepen die alles lopen oppikken.
Er zit wel een duivenmelker aan de bib want daar vliegen ze altijd in een zwerm, maar das nog wel 2 km verderop en deze is niet geringd.
Maar dus niet echt een plaats waar de duiven echt alle rommel naar binnen werken...
Hij kan wel niet tegen het raam gevlogen zijn, want het is echt tenmidde van de tuin.  De eerste boom staat 5m verderop.

Achter onze tuin liggen velden. En er zitten ook wat bossen in de buurt.
Ik heb vroeger, als kind, wel eens een bosduif (zo'n bruine, geen tortel maar echt een bosduif) gevangen die gepakt was door een kat en heb die proberen oplappen. Maar aangezien dat een wild dier was en die zijn vleugels kapotvloog tegen de tralies en geen kippengraan wou eten, is dat niet gelukt. Die heb ik mooi begraven indertijd. Wist toen nog niets van barfen.

En op school hebben we ook eens een stadsduif gehad die zomaar uit de lucht kwam vallen. Die hebben we toen ook in de biologieklas in een kooitjes gehouden en elke dag gevoerd en na een week weer vrijgelaten. We weten nog altijd niet hoe het komt dat die zomaar uit de lucht viel.
Vandaar dat ik me hier afvraag of het wel kwaad kan, want duiven durven blijkbaar al eens zomaar naar beneden vallen. En ik kan me voorstellen dat op zo'n zeil op een zwembad met veel water eronder vallen, niet erg goed aankomt...
Dan is verdrinken in dat beetje water dat er bovenop staat, wel erg plausible...
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 20 dec 2011, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door orinake
#2201276
k geef het uit voorzorg niet, of neem het af als ik het zie vanwege een dierenhater hier uit de buurt...
Vroeger zaten hier heel veel konijntjes, kippen enz, allemaal los.
Tot meneer er genoeg van  had en plots al de dieren mysterieus verdwenen...
Ik ben die periode ook een kat kwijtgeraakt (1.5 jaar geleden)...
Konijnen die gevonden werden zijn naar de DA gegaan en daar werd vergif in gevonden...
Maar ook een duif die niet snel genoeg is voor mijn zwaarlijvige kat (type garfield, wel eten, maar rennen ho nee dank je feesteljk) ga ik er vanuit dat er wat mee mis is ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2201281
Oh ja, dan kan ik dat wel heel goed volgen!

Hier echter geen vergifstrooier gekent...
Vorig jaar zaten er wel wilde konijntjes in de tuin en die zijn zo mysterieus verdwenen als ze gekomen waren. Maar ik denk niet dat daar vergif tussen zit. Ik denk dat het gewoon jonge konijntjes waren op zoek naar een plaats om zich te vestigen (ze waren nog wel erg klein). Ze zijn er maar enkele weken geweest.

Maar nooit vergiftigde dieren gevonden verder.  En alle katten worden hier ook (soms vroeg, soms laat) overreden (daarom blijven de mijne nu binnen), maar dus geen gevallen van vergiftiging gekent...
De meeste mensen houden hier trouwens zelf kippen en er zijn weiden en velden rondom de tuin.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2201307
Dankt je Martine,

En dan alles? In zijn geheel (misschien wel geplukt en darmen eruit), of toch eerder enkel het vlees(bot)?
Ik weet het niet, of dat verschil maakt, hoor...  Aangezien de duif niet opgekweekt is (dat denk ik echt niet), zou er dan veel ergs in de lever zitten?
Of zowiezo minder dan lever van dieren uit de bio-industrie? ...

Ik zit net te denken: als je nu een duif koopt bij kiezebrink, is die dan gezonder? Je weet dan natuurlijk wel zeker dat hij gewoon gezond gedood is...  :-\
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 20 dec 2011, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#2201323
Als ik niet halfverwege over mijn nek zou gaan zou ik de ingewanden eruit halen denk ik  :biggrin2:
Hart zou ik wel durven de rest liever niet, mss de longetjes nog, lever, maag en nieren zou ik verwijderen.
Ik zou het in 1e instantie zo geven puur om te zien wat ze met zo'n hele duif doen, als ze echt weigeren zou ik gaan plukken.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2201326
Ah nee, want ik heb ergens gelezen van iemand die zijn kat een hele vogel had gegeven en die kat at alle veren op en zat serieus verstopt. Erg gevaarlijk.
Aangezien ik ook zo'n individu heb die veren graag opeet, ga ik dat maar niet doen.
Anders zou ik dat ook doen (ookal kan ik dan daarna mijn kamer wel opkuisen, we zitten erg klein nu,tijdelijk, en op maar 1 kamer).
Dus plukken ga ik zowiezo wel doen.

Nieren zitten er zowiezo niet merkbaar in een vogel. Dat zijn zo ijle organen die je er niet altijd goed uitkrijgt, tenzij je ze van het karkas afschraapt... Maar veel zit daar ook niet in, das anders dan bij zoogdieren.
Misschien kan ik wel de maag en krop even openen om te zien wat erin zit? Dan weet ik tenminste al wat ze het laatste gegeten heeft, en als dat natuurlijk lijkt....

Zoals gezegd heb ik al eens duif gedissecteerd, dus dat over mijn nek gaan zal in de buitenlucht al veel beter zijn dan vroeger in het warme labo.  ;D
Daar ben ik niet zo bang voor. ;)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 20 dec 2011, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door beesteboelmona
#2201331
pearlsofpassion schreef: Dankt je Martine,

En dan alles? In zijn geheel (misschien wel geplukt en darmen eruit), of toch eerder enkel het vlees(bot)?
Ik weet het niet, of dat verschil maakt, hoor...  Aangezien de duif niet opgekweekt is (dat denk ik echt niet), zou er dan veel ergs in de lever zitten?
Of zowiezo minder dan lever van dieren uit de bio-industrie? ...

Ik zit net te denken: als je nu een duif koopt bij kiezebrink, is die dan gezonder? Je weet dan natuurlijk wel zeker dat hij gewoon gezond gedood is...  :-\
Maarja je weet niet wat er was gebeurt als ze die duif pas een week later gedood hadden.
Misschien had hij dan ook wel zelf het loodje gelegd.
Ik zou het gewoon geven.
Van geen enkel dier dat je voert weet je 100% zeker dat het gezond was.
En daarnaast ookal ben je nog zo gezond het kan zomaar ineens over zijn.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2201333
Ja, daar heb je wel gelijk in.
Grote kans dat die ook AB via hun voer krijgen...

Hmmm... zit er wel over te denken ze even open te halen en minstens te kijken wat ze het laatst gegeten heeft.

Anderzijds zijn mijn katten nog niet aan het barfen, dus is hun maagzuur nog niet ideaal. Dat is wel een hoger risico natuurlijk...
Hmm... normaal zou ik ze gewoon invriezen, maar mijn ma wil dat dus absoluut niet in haar vriezer hebben...  :-[
Door Martine-Tom
#2201334
pearlsofpassion schreef: Ah nee, want ik heb ergens gelezen van iemand die zijn kat een hele vogel had gegeven en die kat at alle veren op en zat serieus verstopt. Erg gevaarlijk.
Aangezien ik ook zo'n individu heb die veren graag opeet, ga ik dat maar niet doen.
Anders zou ik dat ook doen (ookal kan ik dan daarna mijn kamer wel opkuisen, we zitten erg klein nu,tijdelijk, en op maar 1 kamer).
Dus plukken ga ik zowiezo wel doen.

Nieren zitten er zowiezo niet merkbaar in een vogel. Dat zijn zo ijle organen die je er niet altijd goed uitkrijgt, tenzij je ze van het karkas afschraapt... Maar veel zit daar ook niet in, das anders dan bij zoogdieren.
Misschien kan ik wel de maag en krop even openen om te zien wat erin zit? Dan weet ik tenminste al wat ze het laatste gegeten heeft, en als dat natuurlijk lijkt....

Zoals gezegd heb ik al eens duif gedissecteerd, dus dat over mijn nek gaan zal in de buitenlucht al veel beter zijn dan vroeger in het warme labo.  ;D
Daar ben ik niet zo bang voor. ;)
Zou bij mij puur nieuwsgierigheid zijn of ze zouden snappen dat die verenbal ook voer is....waarschijnlijk niet  ;D
Mijn hond vind het zielig als zijn eten nog een jasje heeft en gaat er dan piepend mee rondlopen  ::)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door