Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door annet2711
#2199435
Hallo allemaal,
Ik zal mij eerst even voorstellen.
Ik ben Annet getrouwd met Erwin en we hebben 2 meiden  3 hamsters en 2 katten.
Aanstaande zaterdag 24 dec gaan we ons nieuwe gezinslid ophalen een rottweiler pupje van bijna 8 weekjes oud,
en hij heet Rowan.
Rowan krijgt bij de fokker royal canin 34, zelf wil ik graag overgaan op kvv en om te beginnen met smuldier vlees compleet 5 dagen en 2 dagen brokjes van farm food,
en later wat kipnekjes en dat soort dingetjes het bij .
Ik vraag mij af hoe ik de overgang het beste kan doen?
Zal ik eerst royal canin mengen met de kvv of meteen maar kvv ?
En hoeveel gram moet ik hem geven ? Rowan weegt ongeveer 7,5 kilo als hij bij ons is ( denk ik ) met 6 weekjes oud woog hij 5400.
En hoe doen jullie dat met belonen ? we gaan natuurlijk naar een pupcursus wat neem je dan mee ?
Ik ben al veel aan het lezen op het forum en  het is best ingewikkeld  :o.
we beginnen dus maar makkelijk  :).
Ook ben ik met mijn katten alvast begonen met smuldier  de eerstedag vonden ze het geweldig de 2e dag  toch minder,
ik denk dat ik nu smuldier door het blikvoer meng  om ze een beetje aan de smaak te laten wennen.

Groetjes annet
Door beesteboelmona
#2199438
Ik heb alle dieren gewoon vanaf de eene op de andere dag overgezet
Wat betreft de katten sommigen zoals de mijne willen gewoon niet 2 dagen achter elkaar hetzelfde.
Voor belonen heb ik gedroogde snackjes je kan ze zelf maken of kopen in de winkel.
Waarom wil je 2 dagen brokken aanhouden als ik vragen mag?
Door annet2711
#2199465
De twee brokdagen is mij geadviseerd door  een dierenspeciaalzaak en een verkoop adres van  carnibest.
dit omdat een hond dan ook leert om brokjes te eten en je in een  noodgeval of met vakantie  brok kan geven.
Door nienk
#2199478
et overstappen kan op verschillende manieren. mengen beter van niet. maagzuur wat brokjes verteerd is heel anders dan maagzuur wat vlees verteerd.

je kan in principe in 1 keer overstappen. sommige mensen overgieten de eerste paar dagen de kvv even met kokend water, af laten koelen en op kamer temperatuur serveren.

die 2 brokken dagen, tjah, ik vind het onnodig en niet wenselijk voor het verteringsstelsel (en daarmee de weerstand) van je pup. als je pup volwassen word kan je hem laten wennen aan 1 keer per dag eten, dan komt nood gelijk ook minder voor. voor eens nood als je bijvoorbeeld ineens ergens blijft slapen ofzo, kan je hem best ook wat gedroogde dingetjes geven als eten. of kijk eens naar K9natural(.com), dat is gelijk ook geschikt voor op vakantie als er geen slagers en supermarkten met vlees afdeling in de buurt zijn.

qua beloningen: gedroogde snackjes zijn hier een groot succes. meer ook stukjes groente en fruit doet hij zijn best voor.
Door annet2711
#2199587
Oke die twee dagen brok is dus niet verstandig dus die schaffen we dan maar af.
Ik lees dat een hond 0.30 gram per kg lichaamsgewicht nodig heeft van smuldier geld dit ook voor een pup ?
Dat wordt dus  8 x 0.30 = 240 gr pd  gedeeld door 4 maaltijden  ?
Of is dit te weinig ?
Door nienk
#2199590
wat een hond nodig heeft verschilt heel erg, maar een pup heeft gemiddeld wel meer nodig.

percentage's wat ik hier voor bij zie komen voor pupjes is zo tussen de 3 en 6 % van het lichaamsgewicht.
Gebruikersavatar
Door MargaS
#2199692
[quote="annet2711"]
Oke die twee dagen brok is dus niet verstandig dus die schaffen we dan maar af.
Ik lees dat een hond 0.30 gram per kg lichaamsgewicht nodig heeft van smuldier geld dit ook voor een pup ?
Dat wordt dus  8 x 0.30 = 240 gr pd  gedeeld door 4 maaltijden  ?
Of is dit te weinig ?
[/quote]

Hier eten 8 pups van 6 weken 4500gr kvv per dag. Dit is ruim 500gr per pup. Hun gewicht is nu tussen de 4400 en 5100 gram.
10% dus zit ik net te bekijken. Begin wat lager en voer elke dag op. Heel goede graadmeter is de ontlasting. Erg stevig is te weinig voeren, zacht is teveel voeren.
Denk dat je moet beginnen met 100gr per keer en de volgende dag geef je 125gr per keer, de dag daarop 150gr. Dan even kijken hoe het gaat en kun je wellicht weer meer geven omdat hij ook weer zwaarder is geworden.
Gebruikersavatar
Door choopy
#2199922
De meeste tips zijn al gegeven, maar ik zou voor een pup wel naar een andere KVV gaan kijken.
In ieder geval een KVV met een natuurlijke calciumbron.
Smuldier heeft een preperaat, wat voor volwassen honden niet zo;n probleem is, maar voor pups niet zo geschikt.

Kijk voor diverse KVV en samenstellingen eens op deze site:
http://www.voerwijzer.com/kvv-vergelijk ... =bot&keys=
Door annet2711
#2200903
We zijn eruit,
ik ga starten met Naturis deze is voledig en met bot en het verkooppunt is ook niet te ver rijden.
Als onze dierenspeciaalzaak in ons dorp klaar is  met verbouwen komen er veel VKK producten bij  wandt er blijk veel vraag  naar tezijn,
dan kunnen we ook kijken naar een ander merk of eens afwisselen.

Ik ga beginnen met zoals jij zei MargaS eerst met 100 gram  4 x perdag en dan opbouwen ( is dit genoeg voor een pup van ca 7 kilo? ).

Bedankt  :)
Door eelke
#2200966
[quote="annet2711"]
We zijn eruit,
ik ga starten met Naturis deze is voledig en met bot en het verkooppunt is ook niet te ver rijden.
Als onze dierenspeciaalzaak in ons dorp klaar is  met verbouwen komen er veel VKK producten bij  wandt er blijk veel vraag  naar tezijn,
dan kunnen we ook kijken naar een ander merk of eens afwisselen.

Ik ga beginnen met zoals jij zei MargaS eerst met 100 gram  4 x perdag en dan opbouwen ( is dit genoeg voor een pup van ca 7 kilo? ).

Bedankt  :)

[/quote]

Mijn ervaring met puppen is dat je vrij snel ziet of je te veel of te weinig voert. Van een beetje te veel worden ze snel wat te dik, en van een beetje te weinig worden ze vrij snel dun, dus daar kun je de hoeveelheid makkelijk op aanpassen.
Wat je ook ongeveer kun nagaan is hoeveel brokjes ze nu krijgt, en dat dan keer twee.

Goed dat je volledig vlees gaat geven!
Gebruikersavatar
Door MargaS
#2200975
[quote="annet2711"]
We zijn eruit,
ik ga starten met Naturis deze is voledig en met bot en het verkooppunt is ook niet te ver rijden.
Als onze dierenspeciaalzaak in ons dorp klaar is  met verbouwen komen er veel VKK producten bij  wandt er blijk veel vraag  naar tezijn,
dan kunnen we ook kijken naar een ander merk of eens afwisselen.

Ik ga beginnen met zoals jij zei MargaS eerst met 100 gram  4 x perdag en dan opbouwen ( is dit genoeg voor een pup van ca 7 kilo? ).

Bedankt  :)

[/quote]
Dit is voorzichtig beginnen met 4x 100gr. Zo voer je het op tot ongeveer 10% dat zou nu 700gr zijn. Denk je bij die 4x 100gr hij heeft vreselijk honger dan zou je nog een keer 100gr kunnen geven. Het is kijken en voelen. Het kan zelfs zo zijn dat die 700gr te weinig is, maar dat merk je vanzelf hoor.
Succes!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2200995
Ik zou net als Eelke zegt, beginnen met het dubbele van de hoeveelheid brokjes die ze nu krijgt. Door het grotere vochtgehalte in vers vlees, komt dat ongeveer op het dubbele in gewicht uit (als het een iet of wat redelijke brok is tenminste).
Door Danny
#2201770
Ik voer mijn pup ook KVV, en hou zo'n 50 gram per kilo lichaams gewicht aan....
Doe dat dan dus wel bijna wekelijks aanpassen.
Verder train ik veel met beloning dus dat komt er ook nog bij.
Door annet2711
#2205288
Gisteren hebben we Rowan opgehaald.
Gisterenavond ben ik begonnen met Naturis rund/kip en Rowan vond het heerlijk ;D de bak werdt tot op de laatste kruimel schoon gelikt.

Rowan weegt 8,4 kilo en is maandag 8 weekjes oud.
Ik was van plan om 4x daags  150 gram tegeven  dat is 600 gram pd (hij mag van de brokjes van de fokker 320 gram pd).
Geef ik hem voldoende  ?? Rowan gaat wel eens kijken of er eten in de bak zit ik weet niet of het komt omdat hij het zo lekker vind of omdat hij nog honger heeft .

Hij heeft vanmorgen gepoept en het waren mooie keuteltjes niet te hard  en mooi van vorm :P :biggrin2: .
En hoe doen jullie dat  met het vlees op kamertemparatuur geven  , het vlees komt uit de koelkast nu meng ik het met een beetje warm water om de kou er uit te krijgen .
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door