Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Qyra
#2200383
Hallo allemaal,
Ik wil graag het volgende doen met mijn honden. Ze krijgen dagelijks hun portie kop/spier/orgaan/bot vlees. Nu wil ik mijn honden een bot met vlees eraan geven. Nu vraag ik mij af hoe vaak ik dit per week moet doen. Ze krijgen nu dagelijks 10 procent botmix ( 70/30 van hun dagelijkse voeding) Nu wil ik dit dus omzetten in een echte bot zodat ze zelf ook lekker kunnen kauwen.
Ik ga nu even van 1 hond ( de zwaarste) uit. Deze krijgt nu in totaal 1100 gram per dag waarvan 100 gram botmix ( de hond is 40 kg hier doet hij het goed op en kan zijn ontlasting ook goed kwijt) Nu vraag ik mij dus af, als ik hem nu 2x per week een vleesbot geef van 350 gram of 1 van 700 gram. Kan dit of moet ik hem dan dagelijks een vleesbot van100 gram  geven. Misschien is er iemand die mij hier een antwoord op kan geven.
Alvast bedankt en iedereen hele fijne feestdagen
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2200389
Begrijp ik dat goed als de botmix 70% bot bevat?
Dan krijgt deze hond dus 70gr kaal bot per dag?
Dat is dan 140gr vleesbot per dag? (een vleesbot bevat namelijk 50% bot)
Op 1100 voer per dag, lijkt me dat ongelooflijk weinig.
Hoe kom je aan deze percentage's die je voert? Wat voer je voor de rest? Zit daar ook nog bot in verwerkt?
Een menu mag alleszinds tot 50% vleesbot bevatten, wat neerkomt op 25% kaal bot.  Dat is dan in het geval van deze hond 500gr vleesbot of 250gr kaal bot.
Natuurlijk is elke hond anders en moet de ontlasting steeds in het oog gehouden worden.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 19 dec 2011, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door SjaakBF
#2200880
De botmix, waar heb je die vandaan? Ik ken maar 1 merk gemalen botmix en dat is een botpercentage van 85-90%.
Met maar 100 gram van deze mix zit je veel te krap met je bot/calcium lijkt me.

Vertel eens iets meer over de botmix die je voert?
Nicole
Door Qyra
#2200948
De botmix die ik de honden geef komt van Herby vers. Dit is 70 procent bot en 30 procent vlees. Gemalen kip en eendkarkas verhouding ca 70% bot 30% vlees Voorheen gaf ik de hond 200 gram per dag, maar dan konden ze hun ontlasting niet kwijt. Zodoende heb ik dat wat naar beneden gedaan, en nu gaat het wel goed. Ook is het ontlasting stevig. En hoe kan ik dan zien of ik ze te weinig bot geef?
Maar ik wil mijn honden echte vleesbotten geven zodat ze ook hun gebit gebruiken. En de vraag was dan ook hoevaak in de week ik de honden dan botten moet geven, is dat elke dag of 1x per week of 2 x of misschien om de dag? Ik hoor het graag.
Door Monoxxide
#2200981
Als de mogelijkheid er is zou ik hem elke dag vleesbot geven ipv die mix, geef dan 40 tot 50%  van zijn dagelijkse hoeveelheid voeding aan vleesbot (500 gr +-). Geef daarbij dan zijn spier en orgaan in de juiste verhouding en je zit wel goed. Zou eens een voorbeeld menu maken van wat je geeft in een week dan kunnen de mensen hier makkelijker helpen en je menu even nakijken. 100 gr van die vleesbot mix per dag lijkt mij ook erg weinig voor een 40kg hond.

*edit*

Je kan ook gerust 2 of 3 keer per week de mix vervangen door echt vleesbot en de andere dagen dan die mix. Maar zou dan toch nog even de hoeveelheid van mix wat je nu geeft na laten kijken. Die 100gr mix wat jij geeft bvb zou al erg weinig zijn voor mijn 25kg hond per dag. Nu honden zijn niet allemaal hetzelfde maar dit is toch wat extreem.
Laatst gewijzigd door Monoxxide op di 20 dec 2011, 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2200994
Als je de meest courante versvoedertheoriën bekijkt, wordt 30%vleesbot (dus 15%kaal bot) als absolute minimum bekeken (tenzij je een heel prooidier in vacht voert).  Dat zou bij jou dus betekenen minstens 300gr vleesbot per dag. Of 214gr botmix. Dit is dus het absolute minimum, hier op BP wordt zelfs 40% vleesbot als minimum aangeraden.

Wat geef je voor de rest van samenstelling? Misschien is daar de oorzaak van het moeilijker poepen in terug te vinden.
Je vind dit misschien wat lastig, want je stelt eigenlijk een andere vraag, maar het is wel van belang dat je een menu in de juiste verhoudingen geeft, anders kan je hond tekorten krijgen en ziek worden. Dus gewoon even plaatsen wat je precies geeft (wat die 1100gr per dag dan inhoudt) en dan kunnen we je verder helpen.

Vleesbot wordt meestal elke dag gegeven samen met nog wat anders (spier of orgaan en eventueel groenten) omdat het anders inderdaad voor te harde ontlasting zorgt.
Door Qyra
#2201208
Bedankt voor alle reacties.
Mijn hond krijgt dagelijks nu dus 100 gram botmix en 1000 gram vleesmix 2 ook van Herby vers.
fijn gemalen licht wisselend samenst. rund/schaap/geit kop/spier/orgaan   (hier staan geen verhoudingen bij maar ik ga er vanuit dat dat toch goed zal zitten)
Gemalen kip en eendkarkas verhouding ca 70% bot 30% vlees

Ik wil het heel graag goed doen, maar alle verhalen maken me ook nog onzeker
De rest van mijn honden krijgen dit ook, maar dan in hun eigen gewichten en de percentagen is bij allen dan 10 procent (Van hun totale voeding) botmix

Voorheen kregen ze allemaal lotgering, misschien handiger omdat dan maar weer te bestellen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2201217
Ik zou eens navragen in welke verhoudingen spier en orgaan in die herby-mixen zitten en als dat steeds wisselt, gemiddeld dan.
Ik denk dat er nog wel mensen met de herby-mixen werken, dus dat zou toch moeten lukken.  Misschien dat er wel iemand weet welke samenstelling deze hebben.

Als je geen Kvv geeft, is het wel vrij belangrijk dat je inderdaad weet wat je je honden precies voert. Ook van orgaanpercentage en dat alle belangrijke organen erin zitten.
Ik kan me voorstellen dat je er onzeker van wordt, dat zou ik ook worden.
Maar als je erachter kan komen welke de verhouding van de ingredienten zijn (normaal moet dat toch wel constant zijn...  ???), kan je er wel mee verder.
Door SjaakBF
#2201230
Qyra schreef: Bedankt voor alle reacties.
Mijn hond krijgt dagelijks nu dus 100 gram botmix en 1000 gram vleesmix 2 ook van Herby vers.
fijn gemalen licht wisselend samenst. rund/schaap/geit kop/spier/orgaan   (hier staan geen verhoudingen bij maar ik ga er vanuit dat dat toch goed zal zitten)
Gemalen kip en eendkarkas verhouding ca 70% bot 30% vlees

Ik wil het heel graag goed doen, maar alle verhalen maken me ook nog onzeker
De rest van mijn honden krijgen dit ook, maar dan in hun eigen gewichten en de percentagen is bij allen dan 10 procent (Van hun totale voeding) botmix

Voorheen kregen ze allemaal lotgering, misschien handiger omdat dan maar weer te bestellen.


Als ik je goed lees krijgen dus alle honden de verhouding 100 gram botmix +1000 gram vlees/orgaanmix.  Al naar gelang hun behoeften pas je de botmix en vlees/orgaanmix in dezelfde verhoudingen aan.

Je voert dan geen 10% botmix, maar 9,1% botmix.

100 gram botmix bevat gemiddeld genomen 70 gram bot en 30 gram vlees.
Van de 1100 gram totaal per dag is dus 70 gram bot en 1030 gram vlees. Dit is een kaal bot percentage van (schrik niet) slechts 6,4% (afgerond naar boven).

Als ik je verhoudingen goed begrepen heb over je veel en veel te weinig bot! Wil je bv op 20% kaal bot uitkomen zul je 314 gram botmix moeten voeren en de rest aanvullen tot 1100 gram.

Over vleesbotten voeren heb je al wat richtlijnen gehad qua frequentie en hoeveelheid, maar zoals je nu bezig bent lijkt me niet echt problemen op te leveren voor je honden. Ik bedoel dit echt niet bits, maar plaats dit uit bezorgdheid, dus alsjeblieft niet boos worden  ;)

Nicole
Door Qyra
#2201235
Ik wordt zeker niet boos hoor!!
Ik ben veel te bang dat ik het niet goed doe dus vandaar ook mijn vragen
Maar waarom poepen de honden dan zo verschrikkelijk moeilijk het is knoer hard en ze ziet dat ze er enorm veel moeite mee hebben om het eruit te krijgen.
Door SjaakBF
#2201248
Qyra schreef: Ik wordt zeker niet boos hoor!!
Ik ben veel te bang dat ik het niet goed doe dus vandaar ook mijn vragen
Maar waarom poepen de honden dan zo verschrikkelijk moeilijk het is knoer hard en ze ziet dat ze er enorm veel moeite mee hebben om het eruit te krijgen.
Hoe was hun ontlasting op de Lotgering?
Als je graag zo wilt blijven voeren zou ik eens kijken of je honden beter poepen op echt vleesbot en dan ga je om te beginnen eens zitten op 15% kaal bot. Als dat goed gaat kun je nog altijd omhoog met het vleesbot. Het is maar een kleine stap om dan de vlees/orgaan mix te vervangen door echte vleesjes en orgaantjes ;-). Jij weet dan precies wat je voert zodat ze ook zeker niks te kort gaan krijgen.
Als je wat dichter bij woonde zou ik je graag op gang helpen maar via het forum gaan we ook heel ver komen!

Nicole
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2201251
Ik heb nog eens nagekeken en die herby-mixen bevatten wel degelijk bot.
Ik vind ergens 20% kipkarkas.
Of daar dan 20% kaal bot of vleesbot mee bedoeld wordt, kan ik niet achterhalen, maar ik zou er dus een maitje naar Herby tegenaan gooien. Zodat je tenminste weet hoeveel percent bot er in die vleesmixen zit.
Dan kan je weer verder rekenen. In tussentijd doe je maar verder wat je nu geeft.
Het zal vast daar wel aan liggen dat ze nu moeilijker poepen op meer botmix, omdat er ook al (misschien wel voldoende) bot in de gewone vleesmix zit.
Vraag ook eens na welke organen erin zitten, want ik zag ergens enkel pens voorbijkomen en dat zou wel niet goed zijn.  Ook wel belangrijk, en anders moet je wat orgaanmix apart gaan bijvoeren.

Dus even navragen, dan kom je er wel, en dan kunnen we eens kijken of je het vleesbot ook apart kan geven. ;)
Door nienk
#2201259
om je vraag heel simpel te beantwoorden:

de hond eet 1100 gram per dag. dat is 7700 gram per week,

uitgaande van een menu met 50% vleesbot, moet hij circa 3850 gram vleesbot per week eten. dat is 1925 gram kaal bot.

als al je honden zo moeilijk poepen van het mini klein beetje botmix wat je nu geeft, dan kan je er denk ik vanuit gaan dat er in wat je er bij voert ook nog bot zit.
Door Qyra
#2201285
Nou mensen,
Ik heb contact opgenomen met Herby vers en gevraagd of er bit zit verwerkt in de vleesmix 2.
Dit is dus niet zo.
Hij gaat voor mij nu een mix maken met daarin 20 procent kaalbot.
Dat betekend per kg 200 gram kaal bot.
We gaan kijken hoe de honden hier op reageren. dus ik ga het nog even afwachten.
Ik vindt het super dat Herby vers dit voor me gaat doen!!
En jullie allemaal bedankt voor de reacties.
Ik laat jullie over 4 weken weten hoe de honden op deze samenstelling reageren.
Allemaal hele fijne dagen en bedankt!!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door