Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Nitus
#2183903
Eigenlijk is dat een retorische vraag, want ja, dat kan. Dat heb ik zelf meegemaakt: het gaat de vriezer in met een redelijke rode kleur en een maand later haal je het er uit en zijn de meeste lamsniertjes verkleurd naar blauw/donkerblauw bijna zwart (en laat ik het over de geur maar niet hebben :puke: )
Is er iemand die mij kan uitleggen waarom mij dit altijd met nier overkomt en ander (orgaan)vlees niet?
En hebben jullie hier ook last van?

Temperatuur van de vriezer is ook niet te hoog: -24.
#2183983
Dank je wel voor je reactie!
Wel apart dus dat hart volgens die link gewoon ingevroren kan worden, maar niertjes eerst geblancheerd moeten worden. Blijkbaar is daar dus toch iets mee waardoor ze sneller bederven? Heb daar op proberen te goochelen maar kwam uit bij cremeren, begraven of invriezen ::).

Ik heb dit (bederven) overigens met rundernier nog niet meegemaakt, alleen met lamsnieren.

Ik ben nog steeds erg benieuwd of er nog mensen zijn die hetzelfde probleem tegen zijn gekomen?
#2183987
Nee, nog nooit. Ik heb wel eens spul gehad dan direct na het ontdooien gruwelijk stonk, geen nier overigens, maar dat was er dus al rijkelijk 'rijp' in gegaan en dan gaat het bij ontdooien erg snel rotten omdat de cellen stuk zijn.
#2184045
Ja, klopt, ontdooien maakt het er niet beter op :-X.
Ik vermoed ook dat de lamsnieren al niet meer 100% fris waren toen ze ingevroren werden (niet door mij maar door leverancier) en dat dit proces zich ondanks de lage temperaturen toch doorzet in de vriezer, want ze kwamen er bevroren al een stuk donkerder uit (sommige niertjes tegen het blauwe aan) dan dat ze er in gingen. Na 12 uur ontdooien heb ik ze maar weggekieperd, want het ging rap van kwaad tot erger.
Gebruikersavatar
Door rupa
#2184054
het kan misschien ook komen dat het niet snel genoeg ingevroren is door bv niet op vries stand te zetten.
als ik weet dat die dag vlees binnen komt dan zet ik de vriezer de avond van te voren al op vriesstand dan is de vriezer al goed koud en dan gaat het invriezen ook sneller. want het duurt toch even voor dat een hele lading vlees bevroren is als je geen vriesstand op je vriezer heb,

groetjes paulien.
#2184059
Klopt! Ik heb op al mijn vriezers snelvriesstanden zitten, ze gaan dan tot ongeveer -34 en die zet ik ook altijd van te voren aan als ik grote partijen moet invriezen.
Deze lamsniertjes kwamen echter in bevroren toestand bij mij aan. Op welke temperatuur de leverancier het invriest weet ik niet, maar is wel iets om over na te denken misschien. Ik zal wel weer eens gaan mailen.
Bedankt voor het meedenken!
#2184105
Ik heb het nog nooit gehad met konijnen- of rundernieren, maar nu heb ik laatst lamsnieren besteld en ik zag door de plastic zak van de bevrozen nieren heen dat ze ook een blauwige kleur hadden, ik heb ze nog niet laten ontdooien, maar die kleur viel mij al direct op.
#2184981
Nadia schreef: Het kan ook zijn dat je de nieren te warm in de vriezer hebt gelegd. Dus dat ze al op kamertemp. waren. Dan is de 'schok' te groot en gaat het vlees 'om' in de vriezer.
Dat dus. Ik heb het ook een keer gehad, dan met rundernieren. Die kwamen bij de slager uit de koeling, gingen bij mij de vries in, vers, maar kwamen er zwart en stinkend uit. Volgens de slager moeten vooral nieren, maar ook de andere organen heel snel gekoeld worden na de slacht en als dat niet gebeurd, kan dit gebeuren.
#2184982
Aquillo schreef: ik zou zulke nieren niet meer voeren. ivm het feit dat ze al afvalstoffen opnemen uit het bloed. Zo'n blauwige kleur is dus bederf of het vee waar het vanaf komt is ziek geweest.
De lucht die eraf komt is niet te harden, dus ik ben bang (ik hoop) dat ook maar weinig honden dit zullen eten.
#2187975
Bij mij zij de lamsniertjes ook zwart-blauw, en ze ruiken sterk naar nier.
Ik had het idee dat het vel om de niertjes die rare blauwe kleur geeft. Als je het velletje eraf pulkt ziet de nier er al niet meer zo raar uit.
Vanbinnen zijn ze nog roze, naar buiten toe worden ze donkerder. Maar stinken, nee, zo zou ik het niet noemen.
#2200585
Sorry, erg late reactie, maar allemaal bedankt voor het reageren!
Angelique schreef: Dat dus. Ik heb het ook een keer gehad, dan met rundernieren. Die kwamen bij de slager uit de koeling, gingen bij mij de vries in, vers, maar kwamen er zwart en stinkend uit. Volgens de slager moeten vooral nieren, maar ook de andere organen heel snel gekoeld worden na de slacht en als dat niet gebeurd, kan dit gebeuren.
Dit is heel herkenbaar! Dus dat zou bij mijn lamsniertjes ook het geval kunnen zijn!
Zit ik hier de leverancier valselijk te beschuldigen :-[ (gelukkig geen namen genoemd), maar het kan dus al bij de slachter 'mis' zijn gegaan, zonder dat iemand het in de gaten heeft.

En even voor de volledigheid, ik voer zulke blauwe niertjes niet, die gaan bij mij rechtstreeks de kliko in.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door