Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Jordy
#2199933
Hallo kattenliefhebbers!

Ik heb een kater van 1,5 jaar oud (Peter) en sinds driekwartjaar heb ik hem ook op kvv (bibi, beide varianten voor kat) gezet. Dit is een groot succes, de overstap was ook helemaal niet moeilijk. Volgens de DA is ie ook kerngezond maar hij zei wel dat 'ie niet dikker moest worden'. Ik voerde hem aanvankelijk altijd 100gr. per dag (hij weegt ongeveer 4 kilo) wat al aan de lage kant is als ik lees wat andere mensen hun katten voeren. Ik heb de porties zelfs terug gedrongen naar 83 gr. per dag (portie van 500gr. gedeeld door 6 ipv 5!) maar ik zie hem nog steeds niet afvallen! Moet er ook bij zeggen dat hij ook niet dikker wordt (gelukkig!). Hij is denk ik wel 4 uur per dag buiten en actief genoeg dus hij zou toch gewoon af moeten vallen? Ik vind het sneu om het beestje nog minder te gaan voeren maar ik zou hem graag dunner zien worden! Ik voer hem trouwens ook 1 keer in de week een rauw ei omdat ik had gelezen dat dat goed voor hem is..

Heeft er iemand tips??

groeten Jordy
Gebruikersavatar
Door koekje
#2199942
Dierenartsen zijn al snel bang dat de huisdieren te dik worden, overigens wel vaak terecht. Maar niet altijd! 4 kilo klinkt wel klein voor een volwassen kater.
De meeste katten hier eten barf, dat passeert de ingewanden minder snel en mijn ervaring is dat ze daar meer van kunnen eten (Sien zet ook sneller aan van kvv en heeft er ook meer honger van). En de katten kunnen ook gewoon groter zijn.
Met de winter zou ik hem eerder terug op 100 gram zetten, aangezien hij veel buiten is. Hij wordt immers ook niet dikker, dus dat is een goed teken. Op vers zal hij meer spieren hebben gekregen en die wegen meer dan vet. Zijn vet-spier ratio is dus anders geworden. Spieren vragen volgens mij ook meer brandstof.
Af en toe een rauw geklutst ei of kuikentje is idd goed voor oa de vacht.
Zorg er wel voor dat hij geen brokken oid bij de buren kan eten, want die zijn wel funest voor zijn postuur en gewicht.

Waarom voer je eigenlijk in 5-6 porties per dag? Hier is de ervaring dat 2-3x per dag een voldaner gevoel door vollere buik oplevert, dus minder geeuwhonger tussendoor.

En welkom natuurlijk  :)
Door fem fatale
#2200041
volgens mij maakt hij 5-6 porties van 1 verpakking kvv

maar een kat van 1,5 hoeft nog niet uitgegroeid te zijn, alledrie mijn katten zijn ook 1,5 en 2 zijn nu pas bezig met de bespiering, ze worden breder - niet dikker - en kunnen sprongen en snelheden die ze een maand geleden niet konden. ik luister dus niet naar de dierenarts, ze mogen gewoon zoveel barf eten als ze willen.
ik hou wel de ribben in de gaten, als ik die niet meer kan vinden, zullen ze op dieet moeten.

hoe zit dat bij jouw peter? als ze voelbaar zijn en niet uitsteken zit je ongeveer goed, als je alleen spek voelt is hij te zwaar.
Door Jordy
#2200044
Bedankt voor het welkom heten en snelle reactie!

Over het portie verhaal: ik voer hem idd gewoon 2x per dag, bedoelde te zeggen dat ik zo'n worst van 500gr. portioneer in 6 stukken van 83 gr. per dag! Die 83 gr voer ik dan in 2 sessies over de dag verdeeld. Het zou kunnen dat hij meer spier heeft gekweekt maar het te zwaar zijn is meer gebaseerd op zijn uiterlijk dan op zijn gewicht! Verder kan ik u vertellen dat Peter allesbehalve een moeilijke eter is, de man eet echt ALLES. Ik sluit het dan ook zeker niet uit dat hij een 'snackadres' elders heeft, maar het is heel moeilijk om daar achter te komen. Mijn buren weten al dat ze mijn kat niet moeten voeren, hoe lief hij ook kijkt! Is een kat overigens uitgegroeid na 1,5 jaar? Of kan het zijn dat hij nog groter wordt? Ik ben idd het BARF'en aan het overwegen maar m'n vriendin (vegetarier) vindt hele prooidieren maar niks dus dat moeten we intern nog ff uitwerken!

En over de overweging om weer terug te gaan naar 100gr. per dag: hoe kan ik zien dat mijn kat meer eten nodig heeft terwijl hij niet afvalt en eigenlijk altijd wel wil eten? Er is mij altijd verteld dat je met je 'ogen moet voeren'?

@ fem fatale: bedankt voor je reactie! Klopt van het portie verhaal idd, was misschien een beetje onduidelijk! De ribben zijn wel voelbaar als ik wat harder druk. Ik zou graag een foto posten maar dat lukt me om de een of andere manier niet! Het is een rode kater, met een hele dikke (zachte) vacht, weet niet of dat relevant is om te melden?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2200069
Met je ogen voeren klopt zeker ja, maar met een dikke wintervacht kan dat soms lastig worden. Dan is voeren op de tast als het ware natuurlijk makkelijker.
Foto's mogen altijd en rood is een hele mooie poezenkleur.

Barfen hoeft niet met hele prooidieren. Het idee achter barf is dat je zelf een groot prooidier samenstelt van de juiste verhoudingen uit meerdere diersoorten en deze dan over een bepaalde periode (zeg 2 weken) voert.
Er zitten hier meer vegetariërs, dus dat hoeft ook geen belemmering te zijn. Het is eten voor de kat, niet voor de mens.

Om te zorgen dat hij zeker niet elders ook kan eten, is tuin afzetten de effectiefste oplossing.
Een ander lid van hier heeft dat niet gedaan en heeft een rondje door de buurt gemaakt met het bericht de kat niet bij te voeren en een bordje rond zijn nek gehangen met 'van brokjes word ik ziek' of iets in die trant.
Door fem fatale
#2200204
Als je wat harder moet drukken is hij iig niet te licht, de ribben moeten makkelijk voelbaar zijn. Op ogen voeren lukt mij met twee langharen niet, en in de winter vind ik zelfs gevoel moeilijk.

Groter zal hij niet meer worden, maar hij kan wel nog uitbouwen. Weet je iets van zijn ouders? Als die lang nodig hadden, zal hij dat ook wel hebben.

Overigens is mijn Plien, een korthaar zonder ondervacht, nu ook aan de zware kant, ze ziet er nog slank uit en je ziet de spieren bewegen, maar het is wel hard zoeken naar de ribben. Bij haar laat ik het nu even zo, omdat ze het nu minder snel koud heeft. Ik vind t niet erg als ze onder de dekens moet slapen, maar zij vind het fijner als het niet hoeft. Van de lente moet ze dan of uit zichzelf afvallen, of op dieet.
#2200223
Nog een tip voor te zien of je kat te dik is of niet:
Als je van bovenaf kijkt, mag zijn buik niet uitpuilen. Hij moet overal ongeveer even breed zijn en het is dus niet de bedoeling dat er veel waggelt bij het wandelen. Ideaal zie je wel wat taille boven zijn heupen dus.
Langs opzij moet je een insnijding voor de heupen zien. Dus niet dat de buik doorloopt tussen de achterpoten door (dan heb je een hangbuik), maar naar boven wijkt.  Ook als je met je handen voelt, moet je de hangbuik niet voelen (ik heb er eentje waar je zijn buik zou in je hand voelt liggen, en die is dus te dik), het moet gewoon strak voelen.
Je moet dit wel voelen, want een kat die ooit te dik is geweest zal ook die buik tussen de achterpoten blijven hangen omdat de huid uitgerokken is.  Er zit dan echter niets in en die zak voelt dan ook leeg aan. De buik is gewoon strak in een ruimere buikhuid. Dat is ook typisch bij wat oudere katten, maar dat is dus bij de jouwe nog niet van toepassing.  In dat geval is de kat dus niet (meer) te dik.
Sommige katten krijgen een hangbuik, sommigen een buik in de breedte en anderen allebei. Als je kat 1 van beide zaken vertoont, is hij te dik.

Gemiddelde HTK-katten groeien meestal tot zo'n twee jaar, grotere katten kunnen langer. Zo groeit een Maine Coon vb tot wel 4 jaar door. Aan de hand van de rest van de bouw van je kat zou je kunnen afleiden of er eventueel een groter ras in zit of niet, maar dat is ook niet altijd gemakkelijk.  Als je kat op anderhalf jaar leeftijd, 4kg weegt en te dik bevonden wordt, zal hij hoogst waarschijnlijk niet meer gaan wegen dan dat.  De grootste groeispurt is er dan bij de kleinere katten (4kg is wel klein voor een kater, maar kan wel!) echt wel uit.
Ook als ze langer uitgroeien, wil dat echter niet zeggen dat ze onbeperkt eten moeten krijgen, dat is toch al van zo'n 6 maanden niet meer het geval.

Als je kat op 83gr nog steeds niet afvalt, acht ik het ook heel waarschijnlijk dat hij elders eten krijgt.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 19 dec 2011, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door fem fatale
#2200288
pearlsofpassion schreef: Ook als ze langer uitgroeien, wil dat echter niet zeggen dat ze onbeperkt eten moeten krijgen, dat is toch al van zo'n 6 maanden niet meer het geval.

ik dacht zeker tot een jaar. maar bij mij hebben ze altijd toegang tot eten, de ene dag eten ze wat meer, de andere wat minder, maar dat laat ik ze zelf uitzoeken, en dat gaat goed. de langharen zijn nu mooi slank, kai zou van mij zelfs wat voller mogen, plien is een tikkeltje aan de zware kant, maar wel met taille en oplopend buikje, maar die heb ik al vaker binnen een dag te licht zien worden als ze ziekig is, dus ik denk dat zij gelijk heeft dat ze nu iets voller is.
Door *Yvje*
#2200352
Hihi.. ik hoor hier ook heel vaak "jeej, wat een dikke kat " !! Dit terwijl Axl momenteel perfect is kwa gewicht,
een Birmaanse kater van 4.9 kg terwijl hij nog geen jaar geleden maar 4.4 woog. Dit komt ook omdat zijn
vacht nogal vol is en heel mooi pluizig en bol staat ! Als mensen hem dan aaien dan zeggen ze "o, valt wel mee idd".
#2200379
Ja, zo is het bij mijn Luis ook.
Die is HTK met iets langharig in volgens mij, want zijn vacht staat toch veel voller en langer dan een gewone korthaar. Ook erg veel ondervacht en hij heeft gewoon een erg forse bouw.
Die zag je dus op 4 maand erg grof uitgroeien, echt fors gebouwd met brede schouders en grote poten en is dan ook niet dik maar wel erg imposant.
Andere mensen zeggen ook meteen dat hij dik is, maar dat is gewoon zo gebouwd. Als zijn buik slanker is dan zijn schouders, is dat volgens mij toch echt niet dik. Maar mensen zien dat inderdaad niet meteen.
Ik kan me voorstellen dat dat bij een langharige vacht nog meer zo is.

Mijn andere kater, Cuzco, is echter wel te dik.
Hij is dat al voor zijn 6 maanden geworden.  Na zijn castratie ben ik echt gaan opletten, maar ik heb het er niet meer helemaal af gekregen.  Het is nochtans echt zo'n hangbuik, je houdt de bol vet zo in je hand.  Met afwegen gaat het beter en kan ik hem redelijk op gewicht houden, maar als ik eten laat staan blijft hij gewoon eten, tot het er zelfs terug uitkomt.  Bij hem werkt eten laten staan dus niet, dan had hij op 1 jarige leeftijd vast al 9kg gewogen (weegt er ideaal waarschijnlijk iets minder dan 5).
Als je die vastneemt voel je ook meteen dat hij veel te dik is.  Je voelt het vet als het ware rond zijn romp. En dat is dus al vanals hij 6 maanden was. (ik hoop dat het met barf meer spieren worden en het vet toch nog afneemt, het is een beetje de laatste kans)
En toch vinden mensen Luis meteen veel dikker lijken... (Luis is wel een stuk groter en ze wegen evenveel)

Als je goed kijkt, en bovenstaande tips toepast, zie je wel meteen wie te dik is en wie niet. Maar niet iedereen kent wat van katten, en al zeker niet van raskatten. ;)
De doorsnee HTK is wel wat slanker dan een birmaan of brits korhaar of dergelijke.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 19 dec 2011, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door flin
#2200410
hmmm, dan ga 'k even wat plaatsen:

dit was onze cornish met 1 jaar:
hij woog zo'n 4.5 kg

Afbeelding

met ruim 3.5 jaar pas uitgegroeid/uitgezwaard: rond de 5kg
en no way dat je zo z'n vel nog kan 'pakken'

Afbeelding

hij krijgt bijna heel z'n leven al versvoer

dan deze:

slungel van 1.5 jaar...geen spier, beetje vadsig (op vooral brok) toen 5 kg

we zijn nu even verder, maar heb geen recente foto helaas;
is nu redelijk mager, begint steeds meer spier te krijgen en toont slank, nu ook 5 kg

Afbeelding

nog 1 dan:
hele andere bouw, 10 jaar: 5 jaar op versvoer; 4.5 kg
(mèt kiel ;D )

Afbeelding

deze katzels hebben alleen ondervacht
Gebruikersavatar
Door koekje
#2200414
Ik vind dat buiklelletje zo grappig  :D

Ot heeft ook een klein buiklelletje, maar is de slankheid zelve. Sien daarentegen heeft een aardige hangzak, is wat mollig, maar heeft wel een duidelijke taille van bovenaf gezien. Katten (ik geloof met name poezen) die steriel gemaakt zijn, krijgen volgens mij snel een lelletje of hangbuik, wat niet direct iets te maken hoeft te hebben met te dik.
Door *Flip*
#2200415
koekje schreef:
Om te zorgen dat hij zeker niet elders ook kan eten, is tuin afzetten de effectiefste oplossing.
Een ander lid van hier heeft dat niet gedaan en heeft een rondje door de buurt gemaakt met het bericht de kat niet bij te voeren en een bordje rond zijn nek gehangen met 'van brokjes word ik ziek' of iets in die trant.
:biggrin2:

ik ben erachter gekomen bij welke buurtjes hij mee at (die waren er ook niet blij mee, want hij at heeeeeel veel), gelukkig bevriende buren, dus dat ging gemakkelijk. Met 1 samen een ander kattenluik voor haar gekocht, dat Flip buiten houdt en de ander voert de kat nu binnen.
Heel overtuigend vertellen dat je kat doodziek wordt van br*kken ::)

De tuin afzetten is hier geen optie, de buuv heeft 2 katten die gebruik moeten maken van dezelfde schutting om de tuin uit te komen, het warme platte dak van onze schuur wordt ook door meerdere katten gebruikt om te zonnen. Daarbij zal ik hem dan alle contact met andere katten ontnemen en hij heeft wel een vriendje (waar hij eerder de brokjes jatte) met wie hij dan ook niet meer kan spelen.

Als hij maar 85gr per dag krijgt, dan denk ik ook wel dat hij ergens anders mee eet. Gaat hij wel eens op de kattenbak? Aan het aantal en uitzicht van de drollen kan je vast zien of hij ergens mee eet. Flip kon zijn drollen geen nacht meer ophouden, terwijl hij nooit op de kattenbak ging.

Toen Flip brokken at had hij een dikke huid gekregen. Nu is hij bot met dikke spieren en een dunne huid. Ribben achter zijn schouder moet je gemakkelijk kunnen voelen, omdat daar alleen een dun huidspiertje op hoort te liggen, zonder vet ;)

Als je DA zegt dat de kat wel/niet te dik is zou je eens kunnen vragen waarop ze dat baseren of wat hun referentie van normaal is. (brokken) Katten van een vriendin van mij vind ik echt tegen obees aan zitten, zelfs met duwen kan ik geen rib vinden. Hun DA zegt dat ze er perfect uitzien...
Door *Flip*
#2200418
koekje schreef: Ik vind dat buiklelletje zo grappig :D

Ot heeft ook een klein buiklelletje, maar is de slankheid zelve. Sien daarentegen heeft een aardige hangzak, is wat mollig, maar heeft wel een duidelijke taille van bovenaf gezien. Katten (ik geloof met name poezen) die steriel gemaakt zijn, krijgen volgens mij snel een lelletje of hangbuik, wat niet direct iets te maken hoeft te hebben met te dik.
klopt, omdat vaak de huid gehecht wordt, maar de buikpezen (bij bij katten heul dun zijn) niet.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2200428
Bij Sien kwam daar overigens nog eens bij dat ze een reactie op het hechtmateriaal kreeg. Een enorm ei op haar buik bijna zo groot als de buik zelf. Tegenwoordig is Sien dus een omgekeerde dromedaris.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door