Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door jelle
#218886
Hoi

onze nieuwe dame eet voorlopig Carnibest. Ik heb er gisteren al een eitje bij gedaan, vanochtend een beetje rauwe vis (alleen vlees, geen graten, uit de vissen van het ontbijt van de boeven geplukt).

Hoe lang zou ze op de Cb moeten staan voor je botten kunt gaan geven? Ik probeer een beetje te bepalen hoeveel ik moet bestellen, moet het morgen doorgeven.

Ik wil zsm echt gaan BARFen met haar. Kun je na twee weken al beginnen met een kippennekkie? Is het realistisch om er op te gokken dat ze over een dikke maand helemaal over kan of is dat te snel?
Door Lizzy
#218892
jelle schreef: Hoi

onze nieuwe dame eet voorlopig Carnibest. Ik heb er gisteren al een eitje bij gedaan, vanochtend een beetje rauwe vis (alleen vlees, geen graten, uit de vissen van het ontbijt van de boeven geplukt).

Hoe lang zou ze op de Cb moeten staan voor je botten kunt gaan geven? Ik probeer een beetje te bepalen hoeveel ik moet bestellen, moet het morgen doorgeven.

Ik wil zsm echt gaan BARFen met haar. Kun je na twee weken al beginnen met een kippennekkie? Is het realistisch om er op te gokken dat ze over een dikke maand helemaal over kan of is dat te snel?

Tja, als ik eerlijk ben zou ik zelf al helemaal geen versvlees geven en direct gaan barfen. Wel dmv eerst de kippennekken en kippenvleugels eerst te malen, maar na 1 week (als ze het bot en vlees en groente goed verdragen) zou ik al geplette kippennekken 'heel' gaan geven (en vleugels nog steeds malen - veel te klein voor zo'n grote hond). En al vrij snel daarop zou ik zelf al grote stukken zacht 'prooidier' geven (bijv een halve kip). Tenminste, als de kippennekken goed verdragen wordt.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 06 dec 2004, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door jelle
#218908
Lizzy schreef: Tja, als ik eerlijk ben zou ik zelf al helemaal geen versvlees geven en direct gaan barfen. Wel dmv eerst de kippennekken en kippenvleugels eerst te malen, maar na 1 week (als ze het bot en vlees en groente goed verdragen) zou ik al geplette kippennekken 'heel' gaan geven (en vleugels nog steeds malen - veel te klein voor zo'n grote hond). En al vrij snel daarop zou ik zelf al grote stukken zacht 'prooidier' geven (bijv een halve kip). Tenminste, als de kippennekken goed verdragen wordt.
hmmm oke.

ik heb alleen geen molen voor botten :-\
ik denk althans niet dat de keukenmachine dat gaat waarderen...

is daar een niet te dure oplossing voor te vinden?
niet te duur graag omdat ik er van uit ga dat het tijdelijk is... voor de boeven heb ik nog nooit botten gemalen.
Ik merk aan Nora wel dat ze met de wat stevigere botten wat moeite krijgt (ze is 14,5), maar daarbij is malen sowieso al geen optie geloof ik?

ik heb ergens ook gemalen kipkarkassen gezien maar ik probeer me te herinneren waar... op de markt misschien...

hoewel het geen schrokkerd is zijn kipvleugels wel eng klein inderdaad in zo'n muil. dan komt een halve kip inderdaad sneller in de buurt ;D

maar als ik het zo lees is mijn idee over wanneer over te stappen zeker niet te snel, da's mooi.
Door Lizzy
#218959
Het malen van grote botten lukt niet met een gehaktmolen, maar laatst vertelde Marion dat ze lamsribben maalde met een handmolen van Fleischwolf. Deze zijn volgens mij nog steeds nieuw (en 2de hands) te koop en zijn niet erg duur (dacht ik).

Maar voor "Y" zou ik dan de kippennekken gewoon goed pletten op een hakbord en een hamertje. Je zou dan ook eendennekken kunnen gaan geven (na de kippennekken) en als dat goed gaat: dan overschakelen op halve kip en dit langzaam uitbreiden.

Moet volgens mij lukken!
Door DiNero
#219301
Hoi,
Dice kwam in augustus bij ons en kreeg daarvoor goedkope brokken, ze was toen anderhalf jaar.
Na een paar keer carnibest ben ik ook begonnen met kippennekken. Die heb ik niet platgeslagen maar in stukjes geknipt Toen dat goed ging hele nekken en daarna eendennekken en kipkarkassen/ruggen. Vleugeltjes krijgen ze hier nooit, alleen Sarah maar, da's echt veel te klein. Net zoals lams/kalf wervels, die worden ook niet gekraakt en gaan in 1x naar binnen :o.
Daar ben ik ook niet zo blij mee
Borstbeen of schouderblad (dat platte, zachtere gedeelte) gaat beter. En inderdaad hele kippen, deze zijn zwaar favoriet hier.
Konijn heeft ze tot nog toe niet gehad, maar dat wil ik eerdaags ook met haar gaan proberen.
Door Truus
#220020
Ik heb de laatste tijd al vier vleesmolens gezien . Van die ijzeren. In een overdekte markthal in Belgie zag ik er zo al twee liggen.
Zal ik maar een handeltje gaan beginnen? :D
Door Lizzy
#220022
Truus schreef: Ik heb de laatste tijd al vier vleesmolens gezien . Van die ijzeren. In een overdekte markthal in Belgie zag ik er zo al twee liggen.
Zal ik maar een handeltje gaan beginnen? :D
Ja doe maar. Wat mot je er voor hebbe? ;D
Door Truus
#220025
Lizzy schreef: Ja doe maar. Wat mot je er voor hebbe? ;D
Ze gaan daar voor een paar euro weg denk ik. Had ik ze maar meegnomen, maar we komen er nog wel weer hoor. ;)
Door Truus
#220027
Truus schreef: Ze gaan daar voor een paar euro weg denk ik. Had ik ze maar meegnomen, maar we komen er nog wel weer hoor. ;)
Ik ben ook geen handelaar! ::).........10 euro? ;D
Door Truus
#220037
Lizzy schreef: ;D

Te laat. Een paar is 2 ;D
;D ;D O.k. Omdat jij het bent. Ik denk dat ik ze gewoon eens koop als we er weer zijn, bij een barfwandeling kan ik ze altijd wel kwijt ;)
Door Lupa
#220074
ik gaf al botten in de brokken tijd.
helemaal fout natuurlijk maar wist ik veel :-[ :-[
dus ik heb ze op de cb gezet en meteen ook parttime samenstellen
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door