Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door AussieSue
#2200045
wanneer ik bv. eendenvleugels geef weeg ik dat en geef dan ongeveer 310 gram, het aantal gram bot dat Sue elke dag moet hebben. Daarnaast krijgt ze dan 280 gram spiervlees, ook de aantal grammen voor spier per dag.
Nu dacht ik laatst eigenlijk geef ik te weinig bot en teveel spier omdat er ook nog vlees aan de vleugels zit, die ik eigenlijk mee weeg met het bot.

Nu geef ik een hele tijd alleen kipkarkas parelhoenkarkas en kipnek,(ben al blij dat ze dat zonder problemen eet) volgens mij kun je dat wel zo wegen en tellen als volledig bot omdat er veel minder vlees nog aan zit. Maar nu laatst heb ik dus eend vleugels erbij en zit hier eigenlijk mee.

Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#2200053
Snap wat je bedoelt, daarom nemen de meeste mensen het gemiddelde van vleesbotten.
Soms zit er wat meer vlees aan soms wat minder.
Ik pas mijn spiervlees meestal niet aan (alleen bij hele kale karkassen zoals konijnkop wel), dat word wel gecompenseerd met het volgende vleesbot dat beter bevleesd is.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2200233
Ik dacht dat zowel nekken als vleugels 50/50 verhouding hadden?
En te veel bevleesd kan geen kwaad (tenzij je dat zelf wel vind), maar te kaal moet je mee opletten ivm verstoppingen.
Het is tenslotte ook altijd meer zelf schatten of er nu 50% vlees aan zit of niet, maar dat is het richtgetal bij vleesbot.  Bij nekken zit er ook echt wel 50% vlees aan (ookal lijkt dat misschien minder). Hoeveel er aan je karkassen zit, kunnen wij natuurlijk niet weten. Maar als het minder is dan die vleugels, zou ik spiervlees bijgeven.
Door Butch
#2201022
even om misverstanden te voorkomen, wellicht overbodig maar toch:
vleesbot is 50/50 bot en vlees. Bot is 100% bot. In een menu zit 50% vleesbot, dus dat is dus 25% bot. Alleen rekenen we met vleesbot omdat we nooit bot alleen geven, altijd met vlees.

Dus als je eendenvleugels afweegt, is dat geen 310 gr. bot, maar 310 gram vleesbot. En dus maar plm 150 gram bot, als het tenminste voor ongeveer 50/50 uit vlees en bot bestaat. Dus als jouw totale menu ongeveer de helft vleesbot is, klopt het wat je doet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door